Gå til innhold

Kløver vaseline

fuerza

Anbefalte innlegg

ehm... var hos legen i dag om noe greier. spurte også om et munnsår jeg har hatt noen uker nå som bare sprekker og aldri får gro... Hu spurte om jeg hadde prøvd å bruke vaselin på, noe jeg burde prøve. Og det skulle vistnok funke.

Dette er ei god lege. Ikke hatt noe problem med hu hittil.

Jeg stoler faktisk mer på legen min en en som kaller seg hudpleier under en komentar. Kan godt hende du har rett, men hvorfor skulle LEGEN anbefale det om det var SÅ elendig som du skrev???

Jeg er foresten enig med andre her i at de fleste dyre hudprodukter anbefalt fra alle mulige hudpleiere i butikker, ikke er sååå gode som de påstår. Pluss at de koster så mye penger at jeg heller vil gå med sprukken leppe og sprukne tørre hender. Ikke verdt pengene.

Det er egentlig utrolig naivt og tro at alt legen din sier er sant. Visste du at en hudpleier vet mer om hud enn det en allmennlege gjør? Vi lærer faktisk mer om huden enn det de noensinne gjør.

Det stemmer som hudpleieren over sier, Vaselin vil kun legge seg som et lokk på huden og har ingen fuktgivende effekt i det hele tatt. Huden vil virke mer fuktig fordi det er fett, men that's it.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaselin er 100% petrolatum, altså mineralolje, og den trekker ikke inn i huden. Men det vil ikke si at den ikke kan brukes til noe. Grunnen til at man får f.eks myke lepper av den er vel at den holder fuktigheten i huden, mens hvis man ikke bruker noen ting fordamper fuktigheten ut av huden. Hvis man først og fremst trenger fett hjelper det bedre med noe annet.

Hvis man blir plaget av kviser eller sorte prikker rundt leppene (eller området man bruker det) bør man absolutt bruke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lisa_*

jeg bruker vaselin til alt mulig rart! å JA, det funker. Å de som sier noe annet, har kanskje ikke prøvd det.. Bruker vaselin i munnvikene, når jeg er forkjølet, på leppene når jeg er tørr, på føttene om natta, med sokker utenpå, på områder på kroppen der jeg har veldig tørr hud osv. smører ikke mye på, men litt.. og det funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin kan brukes til mye! Men ikke der man har fet hud, for da blir det bare verre.

Har du litt tørre områder, så smør på over nattan, så vil det bli bedre.

Jeg bruker vaslin til: Leppene som leppepomade, øyenbryns "fix" for å få de på plass, men ikke bruk for mye!! Bare bitte litt. På øyevipper, kinnbein for å få litt "glans".

Har hørt man kan bruke det i hårtupper og hvis man har tørt hår, har ikke prøvd dette selv da.

Og tørr/hard hud på hender, føtte, albuer, neglbån osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin er 100% petrolatum, altså mineralolje, og den trekker ikke inn i huden.

I forhold til dette er det en ting jeg lurer på. I dag er det jo veldig in å være motstander av mineralolje og alt sånt er fyfy og skadelig.

Hvorfor er Elizabeth Ardens Eight Hour Cream så populær da? Det er jo petrolatum det også, men likevel påstår mange at denne kremen er så fantastisk (sikkert en og annen hudpleier også - skrekk og gru...! :roll: ).

Er liksom vaselin så mye verre bare fordi det er billig?

Blir litt oppgitt over denne mineralolje-skrekken når den av og til ikke henger på greip i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til dette er det en ting jeg lurer på. I dag er det jo veldig in å være motstander av mineralolje og alt sånt er fyfy og skadelig.

Hvorfor er Elizabeth Ardens Eight Hour Cream så populær da? Det er jo petrolatum det også, men likevel påstår mange at denne kremen er så fantastisk (sikkert en og annen hudpleier også - skrekk og gru...! :roll: ).

Er liksom vaselin så mye verre bare fordi det er billig?

Blir litt oppgitt over denne mineralolje-skrekken når den av og til ikke henger på greip i det hele tatt.

Den kremen er veldig omstridt, tror nok at de fleste som er veldig anti mineralolje heller ikke bruker den. Men nå er det jo selvfølgelig de som kjøper produkter utfra pris, og dermed innbiller seg at dyrt = bra.

Jeg mener at det er ikke noe vits i å være fanatisk, mineralolje funker til sitt bruk for noen, men ikke for alle. Jeg er bevisst på ingredienser, og vet at for meg passer ikke mineralolje slik huden min er i dag. Uansett om det er vaselin eller Eight Hour Cream.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke vaselin hvis jeg ikke har lebepomade, men jeg er ikke så glad i det.. Har hørt det er mange som smører vaselin på føttene før de legger seg og tar på sokker.. da skal man visst våkne opp med myke ben.. Ellers har jeg lest i blader at man kan smøre det på øyebrynene slik at hårene holder seg og at man kan legge det på kinnbena for å få fremheve de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hudpleier som sa at den var full av mineral olje (fikk tikke til å quote nå..:P)

den innholder ikke mineral olje dne inneholder kun EN ingrediens, petrolatum!

står på boksen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hudpleier som sa at den var full av mineral olje (fikk tikke til å quote nå..:P)

eller er petrolatum og mineral olje/parrrifin liqidum det samme? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin er bare et merkenavn for petrolatum/petroleum. Petroleum er et biprodukt av råolje. Slike oljepumper som ser ut som en hammer, er vel bl.a slike som tar opp råoljen den kommer fra om jeg ikke er helt på villspor.

Men "produktet" er brukt i snart 150 år, og sikkert for en grunn. Jeg syns det funker bra på tørre områder jeg, selvom "huden ikke tar det til seg". Jeg som trodde huden tok til seg alt som lå på den? hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Jente20_*

Bruker vaselin på leppene hele tiden. Er plaget med munnsår, og det får jeg hvis jeg er tørr, eller det er sol, eller kaldt. Tar på litt vaselin før jeg stikker ut av døren, så forhindrer jeg utbrudd. Ligger kanskje noe i at vaselinen beskytter leppene mine mot kulde osv, ikke nødvendigvis fukter dem. Funker for meg iallefall og billig er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Jeg bruker vaslin på leppene, både om natten og før jeg drar på jobb... har ikke noen problemer med leppene lengre...

Fordi at å være avhengig av å bruke vaselin på leppene hver eneste dag ikke er et problem?

Hallo? Er det noen hjemme?

Be my guest, bruk vaselin til krampa, kvisene og betennelsene tar deg. Vaselin ligger som et lokk på huden, den inneholder parafin. Høres det ikke fantastisk delikat ut? Det får ting på gli, på lik linje med smør og stearinlys under skiene - du får "glatte" lepper(ikke myke), glatt hud, og glatthet er for mange plutselig mykhet?

Men produktet TETTER porene dine, og lar ikke huden puste. Jeg vet ikke med dere, men det er ikke akkurat noe huden elsker. Rosebudsalve er farget vaselin, samme driten.

Dere som bruker det på øynene, den fine huden du har der har ABSOLUTT ikke godt av en feit fettkrem smurt utover, det er derfor man har øyekremer. Dem skal være lette og lettabsorberende.

Hovedgrunnen til at vaselin "virker så bra i lengden og varer lenge", er fordi den nettopp ikke blir absorbert, og derfor ikke "brukes opp", men smitter av gjennom kontakt med klær, mat, glass osv. Det er da dere føler for å ta på et nytt lag.

Jeg håper virkelig jeg ikke skrev dette innlegget forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker den til å smøre rundt hele hodet der hårfestet begynner og på (og bak) ørene når jeg skal farge håret. det er lettere å vaske av og jeg får ikke masse hårfarge i dagesvis etterpå på ører og i nakken.. FANTASTISK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...