tingeling Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Innser at det kommer til å skje med oss. Har en liten gutt som nettopp er begynt i barnehage og er syk hele tiden. (stort sett hver uke). 20 enkeltdager rekker ikke lenge da. Hva gjør man siden? Tingeling
ceca Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 (endret) Snakk med legen din om dette føst. Vet om familier hvor barn ned i 7 års alder har vært alene hjemme ved sykdom. En veldig uheldig situasjon. Og noe jeg ikke ville gjort selv. *endret for å ikke oppfordre til umoralskhet Endret 10. februar 2007 av ceca
tingeling Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2007 Er det virkelig slik at man må lyve for å få være hjemme med sykt barn? Er det ikke mulig å få sykelmelding for barnet? Hjemme alene er ikke noe alternativ. Ikke nå (han er ett år) og ikke om syv år heller. Tingeling
venus* Skrevet 10. februar 2007 #4 Skrevet 10. februar 2007 (endret) Feriedager. Også kan du jo SNAKKE med sjefen din. De er mennesker de også, som vet at barn blir syke. Hvis du misbruker sykemelding så kan det hende at problemet blir løst av seg selv. Det er svindel, og veldig god grunn til å miste jobben. Jeg synes det er umoralsk å gjøre det, men muligens enda verre å foreslå at andre skal gjøre det samme! Endret 10. februar 2007 av venus*
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #5 Skrevet 10. februar 2007 (endret) Nå er det vel faktisk slik at barns sykdom kan være godkjent sykmeldingsgrunn? Eller... det er kasnkje ikke slik lenger? Tidligere var det i hvert fall slik at dersom et barn var innlagt på sykehus hadde foreldrene rett på sykmelding dersom det var nødvendig for barnets del. Endret 10. februar 2007 av Reven
venus* Skrevet 10. februar 2007 #6 Skrevet 10. februar 2007 Nå er det vae faktisk slik at barns sykdom kan være godkjent sykmeldingsgrunn? ← Da er det i såfall noe helt annet enn å lyve om egen sykdom.
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #7 Skrevet 10. februar 2007 Helt klart, Venus* Har forresten endra forrige innlegg litt.
punkyB Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 Dere kan jo sjekke muligheten for at en av dere kan jobbe hjemmefra ?
Nynaeve Skrevet 10. februar 2007 #9 Skrevet 10. februar 2007 får man ikke sykemelding på sykt barn da ? på lik linje med at når du selv har brukt opp dagene dine må du til legen med en gang? Det trodde jeg. Så for meg at jeg måtte reise på legevakta da, eller få akutt time med legen
Kipa Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 Da jeg var helt fortvilet pga dette..ble jeg nektet sykemelding av legen min. Det jeg fikk beskjed om var å bruke av feriedager, så da sparte jeg noen av de i tilfelle...Synes det er helt feil. VI hadde dessuten bare mine sykedager da mannen var selvstendig på den tiden. Men så fikk Lukas diagnosen barneastma og da fikk jeg flere dager. Gudskjelov.. - men det var min lege...
ceca Skrevet 10. februar 2007 #11 Skrevet 10. februar 2007 Feriedager. Også kan du jo SNAKKE med sjefen din. De er mennesker de også, som vet at barn blir syke. Hvis du misbruker sykemelding så kan det hende at problemet blir løst av seg selv. Det er svindel, og veldig god grunn til å miste jobben. Jeg synes det er umoralsk å gjøre det, men muligens enda verre å foreslå at andre skal gjøre det samme! ← Feriedsager er en god løsning om man har flere igjen. Da sønnn min ble operert så var det in og ut på sykehuset samme dag, men måtte ha stell hjemme en lang stund etterpå. Det ble brukt opp både mine og min manns sykt barn dager. Vi fikk ikke sykemelding fra lege pga sykt barn. Trygdekontoret sa også at vi ikke hadde noen rettigheter utenom å ta ulønnet permisjon. Jeg snakket med sjefen , og det var uaktuelt prøve å legge til rette for at vi kunne finne en løsning. Det endte med at vi var ne hjemme uten lønn, før egen sykemeldte meg. Ar jeg foreslo dette er rett og slett ford jeg har følt på kroppen hvordan det er å ikke vite hvordan man løser det, leger og trygdekontorer som sier at vi må være hjemme uten lønn, og at man i velferdsnorge skal måtte være hjemme uten lønn når barnet ens er syk, det synes jeg ikke rimer. Hva man ønsker å gjøre får være op til enhver og ens samvitthet. Men jeg ville aldri latt mitt syke barn være hjemme alene. En dag her eller der uten lønn (ulønnet fri) klarer man som regel fint, og det har hendt vi har brukt det. Men når det er langvarig sykdom , så er ikke det alltid økonomisk mulig, desverre.. Nå er det vel faktisk slik at barns sykdom kan være godkjent sykmeldingsgrunn? Eller... det er kasnkje ikke slik lenger? Tidligere var det i hvert fall slik at dersom et barn var innlagt på sykehus hadde foreldrene rett på sykmelding dersom det var nødvendig for barnets del. ← Om barnet er innlagt får du sykemelding. Det har jeg fått uten problewm. Men så fort barnet er utskrevet og foreldrene kan stelle/ se til barnet hjemme må man bruke egenmelding. Forsikring gjelder også kun ved innleggelse-dager på sykehus. Sykt barn er ikke godkjent sykemedingsgrunn. Da er det i såfall noe helt annet enn å lyve om egen sykdom. ← Det er aldri bra å lyve. Enig der. Men som trådstarter sier, hva gjør man? - feriedager (evt må spare ferie i tilfelle sykdom på slutten av året) - ulønnet fri /permisjon - familie venner stiller opp
venus* Skrevet 10. februar 2007 #12 Skrevet 10. februar 2007 - feriedager (evt må spare ferie i tilfelle sykdom på slutten av året)- ulønnet fri /permisjon - familie venner stiller opp ← Ja! Feriedager. Hvis man synes at det er viktigere med ferie enn å ikke lyve til arbeidsgiver og svindle systemet, da bør man revurdere prioriteringene sine. Personlig hadde jeg heller hatt ulønnet fri enn å svindle min egen arbeidsgiver. (Og som arbeidsgiver selv, så kjenner jeg at jeg blir veldig provosert over denne tankegangen) Det er dessuten februar! De færreste har vel brukt opp feriedagene sine da.
ceca Skrevet 10. februar 2007 #13 Skrevet 10. februar 2007 Kanskje jeg er ute å kjøre nå men trygdekontoret dekker vel sykt barn dag til ansatte? Uansett tror jeg det er veldig forskjellig md hvor man jobber og holdningen til sjefen. I mitt sted kan jeg bare si at moalen til sjefen sjøl er helt bånn. Mendet unnsylder ikke det en selv velger å gjøre. Februar ja - hadde mitt barn hatt operasjonen sin i januar hadde våre sykt barn dager vært brukt opp allerede. Og det er ikke alle ting man kan velge si "at det passer best i desember...) Mener ikke å provosere deg, men er sjefen imøtekommende og villig til å snakke om en evt løsning som man foreslår, så ville jo ting vært annerledes. Men når de ikke er tilsnakkendes så blir tilng vanskeliger. Tror siden du reagerer slik at du ville funnet en løsningfor din bedrift og dine arbeidstagere. Desverre har hverken jeg eller min mann en slik sjef.
ceca Skrevet 10. februar 2007 #14 Skrevet 10. februar 2007 En annen ting - feriedager Der jeg jobber kan jeg ikke ringe en morgen og si at unge min er syk så jeg r nødt til å ta en feriedag eller to. Ferie skal siers ifra om i god tid og godkjennes av sjefen. Ferie om sommeren "deler" sjefen ut hvem som har fri når. Ferie på vår /høst søkes om.
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #15 Skrevet 10. februar 2007 Jeg var så heldig at jeg studerte mens mine barn slet som verst med ørene, og kunne "bare" droppe forelesninger. Likevel ble både jeg og barnas far sykmeldt i perioder, fordi legen vurderte det som vesentlig for barnas helse/rehabilitering at vi var hjemme og tok vare på dem en periode. HVorvidt barnet er innlagt eller utskrevet har ikke noe å si for hverken NAV eller arbeidsgiver. Poenget må uansett være å spille med åpne kort. Juks kommer det ikke noe godt ut av. Den som står i fare for å bruke opp egenmeldingsdagene for sykt barn bør gjøre følgende: 1. Finn ut om det virkelig er nødvendig å holde barnet hjemme, eller om det bare er du som er pinglete på barnets vegne. Jeg sier ikke at du er en pingle, men slike pingler finnes det mange av. 2. Om barnet ditt har en kronisk sykdom kan du søke om å få dobbelt kvote sykedager for barna dine.
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #16 Skrevet 10. februar 2007 En annen ting - feriedager Der jeg jobber kan jeg ikke ringe en morgen og si at unge min er syk så jeg r nødt til å ta en feriedag eller to. Ferie skal siers ifra om i god tid og godkjennes av sjefen. Ferie om sommeren "deler" sjefen ut hvem som har fri når. Ferie på vår /høst søkes om. ← Det stemmer at ferie skal søkes om/meldes inn i god tid. Det som skjer når en tar ut ferie for enkeltdager pga sykdom/barns sykdom er at arbeidsgiver trekker arbeidstaker i feriedager i stedet for lønn i etterkant.
ceca Skrevet 10. februar 2007 #17 Skrevet 10. februar 2007 og da bør du ha en sjef som er villig til å gjøre netopp det.
ceca Skrevet 10. februar 2007 #18 Skrevet 10. februar 2007 Likevel ble både jeg og barnas far sykmeldt i perioder, fordi legen vurderte det som vesentlig for barnas helse/rehabilitering at vi var hjemme og tok vare på dem en periode. HVorvidt barnet er innlagt eller utskrevet har ikke noe å si for hverken NAV eller arbeidsgiver. ← ble dere sykemelt med begrunnelse at dere hade sykt barn? Og dette godtok NAV? Legen min ar sjekket opp dette, men sier at det kan man ikke.
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #19 Skrevet 10. februar 2007 og da bør du ha en sjef som er villig til å gjøre netopp det. ← Hvis ikke bør du kontakte tillitsvalgt/verneombud evt gå lenger opp i organisasjonen. Er det så ille som det høres ut på arbeidsplassen din tror jeg muligens det også er en sak for arbeidstilsynet. ferie bør ikke akkurat deles ut etter sjefens eget forgodtbefinnende.
Gjest Reven Skrevet 10. februar 2007 #20 Skrevet 10. februar 2007 ble dere sykemelt med begrunnelse at dere hade sykt barn? Og dette godtok NAV? Legen min ar sjekket opp dette, men sier at det kan man ikke. ← Det var ikke snakk om "vanlig" sykdom, men rehabiliteringsperioden etter operasjoner. Og ja: Så lenge sykmeldingen var begrunnet og nødvendig var det irrelevant hvilken side av sykehusveggen vi var på. Når det gjaldt de ørebetennelser og bronkitter som forekom hver 14. dag brukte barnas far de vanlige egenmeldingsdagene, mens jeg som studerte tok resten. Det skjedde visst en gang på to år at jeg fikk med meg alle forelesningene i løpet av ei uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå