snøfnugg Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #21 Del Skrevet 1. mars 2007 Syns det var godt sagt Luci. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 2. mars 2007 #22 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg begynner å miste troen på mennesker.. Hvor var barnevern og andre offentlige instanser? Hvorfor var det ingen som hjalp den lille jenta? Å vente at "Gud" skal hjelpe er ansvarsfraskrivelse på det verste.. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 2. mars 2007 #23 Del Skrevet 2. mars 2007 Syns det var godt sagt Luci. ← Du synes det. Men du er jo en av de som gjør det Luci kritiserer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 2. mars 2007 #24 Del Skrevet 2. mars 2007 Vel, det er jo forferdelig da, at dersom Gud fins, så overser han slike ting...? Lite logisk for min del. Jeg kan overhodet ikke tenke meg noen grunn til at en Gud vil at barn skal dø på de mest bestialske måter før de kommer til himmelen, og så skal vi mennesker skylde på barnevernet..? I de aller fleste situasjonene kan man ikke forutse slike hendelser, men Gud kunne, og gjorde ingenting. Vel, for å glemme Gud litt, så er det jo ikek sikkert at Page slo datteren sin før dette hendte..? Kanskje han plutselig klikket en dag, det er det mange som har gjort før ham også. Selvfølgelig mildner det ingenting, men det er nok en grunn til at datteren ikke fikk hjelp før.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. mars 2007 #25 Del Skrevet 3. mars 2007 hvorfor skulle Gud gripe inn akkurat da. Vist Gud skal gripe inn et sted så kan man heller spør seg hvorfor Gud ikke stoppet maskaeren av 7 millioner jøder ?:..eller 1.5 millioner armener under 1 verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AbortedSoul Skrevet 8. mars 2007 #26 Del Skrevet 8. mars 2007 Jorden er jo ifølge diverse religioner en prøvelse hvor folk helst skal velge å være god selv utstyrt med den frie vilje. Poenget er å luke ut de onde, ignorante sjelene som aldri vil innrømme sine feil og som synder videre. (eller noe i den duren) ← En allvitende gud ville ikke behøve å sette folk på prøve. En perfekt gud ville ikke ha behov for å skape mennesket. En kjærlig gud som bryr seg om oss ville ikke tillatt denslags grusomheter. I en verden hvor mennesket var midtpunktet ville det ikke være behov for de mange (livløse) planeter, solsystemer, galakser osv. Det er på tide at vi våkner opp og innser at vi er mer et biprodukt av universet enn et midtpunkt, og at vi skapte gud(er) for å "forklare" det uforklarlige, vi puttet "gud" inn i smutthullene og noen føler seg fortsatt tilfreds med det som svar. Det er trist ja grussomt men og gi Gud skyllen for dette er helt idiotisk. Nei det er i grunn ikke det når kristne hevder at "fri vilje" eksisterer, eller når man mener at det finnes en gud der oppi himmelen som tenker på oss og bryr seg om oss. Men om du ikke er troende, som meg, så er det så klart ulogisk å legge skyld på oppspinn. Men årsaker til dette er jo at menneskene ikke følger Guds klare bud. Han har gitt oss retningslinjer for hvordan vi bør leve, til beste for oss selv, og når vi ikke gjør det så går det galt. Med det så sier du at jenta fortjente det hun ble utsatt for. Jeg tror ikke du forstår alvoret. Men jeg kan trøste deg med at denne jentungen har det mye bedre nå enn da hun var hos faren. Nei, hun har ikke det. Hun er død, og det er ingenting å glede seg over. Jeg er selvfølgelig imot drapet, men jeg synes det blir litt feil å si at Gud ikke hjalp jenta som om det var et faktum. Det KAN tenkes at det finnes bedre tilværelser enn her på jorden? Kanskje får jenta gå rett til neste nivå uten å gå igjennom all lidelsen på jorda? Kanskje blir hun født inn i et nytt liv med bedre forutsetninger og får leve et lykkeligere liv enn hun ville hatt med den skrudde faren? Kanskje Gud på den måten hjalp jenta likevel? Om du var bibelens Gud, du er allvitende, allmektig, og alt dette, så ville du ha ubegrenset med muligheter for å løse en situasjon. Kan du nevne en god grunn til å velge å la jenta bli drept? fri vilje er vel egentlig det som er grunnen til slikt skjer. Gud kan ikke bare gripe inn. tenk vist han skulle gjort det i alle saker, vi ville jo vært roboter. ← Du benytter "fri vilje" i situasjoner hvor det passer deg for å få en uforståelig situasjon til å gå opp i opp med troen din, men hva med i følgende situasjon: Et fem uker gammelt barn får akutt pustevansker og kveles til døde, er det fri vilje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. mars 2007 #27 Del Skrevet 8. mars 2007 En allvitende gud ville ikke behøve å sette folk på prøve. En perfekt gud ville ikke ha behov for å skape mennesket. En kjærlig gud som bryr seg om oss ville ikke tillatt denslags grusomheter. I en verden hvor mennesket var midtpunktet ville det ikke være behov for de mange (livløse) planeter, solsystemer, galakser osv. Det er på tide at vi våkner opp og innser at vi er mer et biprodukt av universet enn et midtpunkt, og at vi skapte gud(er) for å "forklare" det uforklarlige, vi puttet "gud" inn i smutthullene og noen føler seg fortsatt tilfreds med det som svar. Nei det er i grunn ikke det når kristne hevder at "fri vilje" eksisterer, eller når man mener at det finnes en gud der oppi himmelen som tenker på oss og bryr seg om oss. Men om du ikke er troende, som meg, så er det så klart ulogisk å legge skyld på oppspinn. Med det så sier du at jenta fortjente det hun ble utsatt for. Jeg tror ikke du forstår alvoret. Nei, hun har ikke det. Hun er død, og det er ingenting å glede seg over. Om du var bibelens Gud, du er allvitende, allmektig, og alt dette, så ville du ha ubegrenset med muligheter for å løse en situasjon. Kan du nevne en god grunn til å velge å la jenta bli drept? Du benytter "fri vilje" i situasjoner hvor det passer deg for å få en uforståelig situasjon til å gå opp i opp med troen din, men hva med i følgende situasjon: Et fem uker gammelt barn får akutt pustevansker og kveles til døde, er det fri vilje? ← så mye tull har jeg ikke lest siden jeg leste bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 8. mars 2007 #28 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Hvorfor er tankene til AbortedSoul mer idiotiske enn tankene til mennesker som tror på en allmektig gud, men en allmektig gud som har gitt menneskene fri vilje, slik at de ikke alltid vil handle i tråd med guds vilje? Ang. Bibelen, er det vel svært få som hevder at den er et direkte uttrykk av guds ord, men at det heller er snakk om en allegori. Ellers lurer jeg til hvordan kristne (protestanter, for å ta det nærmeste) forholder seg til dette med fri vilje? Endret 8. mars 2007 av Deception Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 8. mars 2007 #29 Del Skrevet 8. mars 2007 QUOTE(KR-øst @ 10.02.2007 (15:01) ) Men årsaker til dette er jo at menneskene ikke følger Guds klare bud. Han har gitt oss retningslinjer for hvordan vi bør leve, til beste for oss selv, og når vi ikke gjør det så går det galt. Med det så sier du at jenta fortjente det hun ble utsatt for. Jeg tror ikke du forstår alvoret. Kanskje var det foreldrene som fortjente at det endte slik. QUOTE(KR-øst @ 10.02.2007 (15:01) ) Men jeg kan trøste deg med at denne jentungen har det mye bedre nå enn da hun var hos faren. Nei, hun har ikke det. Hun er død, og det er ingenting å glede seg over. Nei, det er ingenting å glede seg over, men hvorfor mener du at det hadde vært bedre for jenta om hun fortsatt ble terrorisert av faren? Jenta må jo ha det bedre nå, uansett hva vi måtte tro på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AbortedSoul Skrevet 8. mars 2007 #30 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Foreldrene fortjente at hun døde? Jenta var at individ på lik linje som alle andre. Så klart er det ikke heldig for noen å bli terrorisert av en psykopat! Da hun var i live så hadde hun i det minste en sjanse for at situasjonen kunne endre seg, men i din lille drømmeverden så døde hun fordi foreldrene fortjente det og hun har det «mye bedre nå» som død. Inlägget redigerat. se reglerna /Furstina (moderator) Endret 8. mars 2007 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AbortedSoul Skrevet 8. mars 2007 #31 Del Skrevet 8. mars 2007 Cedric Rueben, kan du vennligst utdype hva mener er tull og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfnugg Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #32 Del Skrevet 9. mars 2007 Du synes det. Men du er jo en av de som gjør det Luci kritiserer Jeg har fulgt min barnetro,til nå. Jeg syns det Luci sa var godt. Jeg kan ikke ta denne jentas skjebne på mine skuldre alene,da hele menneskehetens gjøremål ikke er kun opptil meg å avgjøre. Dessuten,jeg har lov til å syns at det andre sier er bra - om enn det ikke nødvendigvis er det samme som jeg har sagt eller mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. april 2007 #33 Del Skrevet 3. april 2007 fri vilje er vel egentlig det som er grunnen til slikt skjer. Gud kan ikke bare gripe inn. tenk vist han skulle gjort det i alle saker, vi ville jo vært roboter. ← Hvis gud har gitt oss fri vilje, er han en syk syk mann. Han måtte vel vite hva som kom til å skje med menneskene når han gav oss noe slikt? Er ikke han allvitende og allmektig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #34 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hvis gud har gitt oss fri vilje, er han en syk syk mann. Han måtte vel vite hva som kom til å skje med menneskene når han gav oss noe slikt? Er ikke han allvitende og allmektig? ← La oss se hvordan ville det vært om vi ikke hadde hat fri vilje Vi kunne ikke gått hvor vi ville vi kunne ikke skrevet hva vi ville vi kunne ikke sagt hva vi ville vi kunne ikke gjort det vi ville vi kunne ikke spise det vi ville vi kan ikke drikke det vi vil vi kan ikke reise der vi vil vi kan ikke være sammen med den vi vil vi kan ikke tenke det vi vil vi kan ikke se på det vi vil vi kan ikke høre på det vi vil. vi kunne ikke ikke jobbet med det vi ville vi kunne ikke tegnet det vi ville vi kunne ikke tro det vi ville vi kunne ikke hat den favoritt sporten vi har vi kunne ikke sett den filmen vi ville vi kunne ikke sett tv serien vi ville vi kunne ikke være forelsket i den vi ville vi kunne ikke bodd der vi ville. vi kunne ikke fått de barn vi ville vi kunne ikke kjørt den bil vi ville vi kunne ikke kjøpt det hus vi ville vi kunne ikke kjøpt den sykkel vi ville vi kunne ikke dratt på ferie ditt vi ville dette er bare en liten del av det vi ikke lenger kan gjøre eller ville hat mulighet til om gud tar fra oss eller ikke hadde gitt oss den frie vilje. tenk litt på det...... Ja gud var virkelig en idiot som ga oss fri vilje....Det er ikke Gud sin feil at vi misbruker den,. Endret 3. april 2007 av Corto Maltese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. april 2007 #35 Del Skrevet 3. april 2007 Det er finnes ingen bevis for at det finnes noen form for gud. Gud er skap av mennesker for mennesker, for å kontrollere massene. Fri vilje er noe vi alle er født med fra naturens side. Tror du dyrene har en gud?..... siden de har fri vilje? Vel de har vel egentlig ikke det. For isbjørnen kan ikke gresse og antilopen kan ikke spise selkjøtt.... satt på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #36 Del Skrevet 3. april 2007 Det er finnes ingen bevis for at det finnes noen form for gud. ← Nei og finnes det bevis for at det ikke finnes noen Gud ?...nei det gjør ikke det. Gud handler om tro ikke bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. april 2007 #37 Del Skrevet 3. april 2007 Men da er vi enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #38 Del Skrevet 3. april 2007 Men da er vi enig ← i hva da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 3. april 2007 #39 Del Skrevet 3. april 2007 Gud handler om tro ikke bevis. ← Dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. april 2007 #40 Del Skrevet 3. april 2007 vel 1 gang må jo være den første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå