Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snuser litt på et borettslagsrekkehus i USBL, der jeg er medlem, et medlemsskap jeg har fått overført fra faren min. Så jeg har lang ansiennitet, lenger enn de fleste. Så diskuterer jeg og mannen taktikk på kjøp:

Skal vi sitte på gjerdet og ikke by i det hele tatt, og satse på at vi slår de andre ned i støvlene når det går på forkjøpsrett? Da er jo risikoen for at noen med lengre ansiennitet henger med høyere, i og med at vi ikke er med å presse prisen opp og riste av oss folk.

Alternativet er å være med på budrunden og satse det vi kan, for å riste av oss konkurrenter og være "garantert" å få huset og ikke gable på at medlemsskapet holder

Hva hadde du gjort? Har du erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst jeg hadde så langt medlemskap ville jeg nok satset på å få huset på det! Men ikke pressa for mye på før det går mot siste sjanse for det!

Skrevet

Det er vel bare noe sånt som 10% av boliger som tas på forkjøpsrett, og det er ikke særlig mange. Så jeg ville i allefall vært med på budrunden.

Det er dessuten ganske vanlig å arve medlemsskap og man kan ikke ha lenger ansiennitet enn fra sin egen fødselsdag, så du er ikke akkurat i noen særstilling når det gjelder din ansiennitet. Men du må jo selv vurdere om du vil ta den sjansen.

Skrevet

Har faktisk ansiennitet 10 år lenger enn alderen min (overtok før nye regler). Men du har rett, mange har arvet medlemsskap, og mange hus prises ut i budrunder av de uten ansiennitet. Godt tips om det med 10%! Ny info som må vurderes ;)

Skrevet

Tja, vi tok vårt hus på forkjøpsrett, men vi var med i budrunden likevel. Dette fordi vi ikke visst hvordan det ville vær med forskjøprett... det viste seg at vi hadde lengst ansenitet, men hvem hadde trodd det? Vi hadde under en måned....

Hadde vi visst det (Her er det vanligst at forkjøpsrettn avklares FØR budrunden/visning men denne selgeren hadde det travelt og ville selge før sommeren) hadde vi selvsagt ikke deltatt i budrunden, men når vi ikke visste... vi stolte selvsagt ikke på 1 måneds ansenitet (men visstnok var det inge andre som meldte seg, fristen for å melde seg var dog etter budruden så muligens skremte vi bort noen ved at prisen ble presset)

Med såpass lang ansenitet blir det annerledes.. men til syvende og ist er det jo deres magefølelse som avgjør. Og, HVOR GJERNE dere vil ha denne, eller om det er ok å vente på en annen...

Skrevet (endret)
Tja, vi tok vårt hus på forkjøpsrett, men vi var med i budrunden likevel. Dette fordi vi ikke visst hvordan det ville vær med forskjøprett... det viste seg at vi hadde lengst ansenitet, men hvem hadde trodd det? Vi hadde under en måned....

Vi tok vår leilighet på en dags ansiennitet! :ler: Vi visste heller ikke hvordan man gjorde dette, vi hadde ikke engang meldt at vi ville bruke forkjøpsretten, vi bare meldte oss inn i boligbyggelaget dagen før og la inn et startbud. Etter noen timer ble vi oppringt av megler som sa at budrunden var over og siden vi var eneste medlem kunne vi bruke forkjøpsretten og overta høyeste bud, noe vi gjorde. Så det var en del flaks og tilfeldigheter med i bildet.

Det går forresten an å forhøre seg litt med megler også. Vi var interessert i en leilighet hvor megleren sa på visningen at det pleier å være slik at jo større leilighet, jo lengre ansiennitet har de som er interessert, og hun hadde selv blitt kontaktet av noen mulige kjøper som alle hadde rundt 40 års ansiennitet, så da hadde vi jo en pekepinn på hvordan vi lå an der.

Endret av Arkana
Skrevet

Alternativet er å være med på budrunden og satse det vi kan, for å riste av oss konkurrenter og være "garantert" å få huset og ikke gable på at medlemsskapet holder

Hva hadde du gjort? Har du erfaring med dette?

Jeg hadde ikke vært med på budrunden. Dere er jo ikke det spøtt mer garantert å få huset dersom dere deltar i budrunden og vinner denne, og noen med lengre ansiennitet enn dere tar huset. Det eneste dere har oppnådd da er å "straffe" slemmingene som tok huset på ansiennitet med høyere pris. Nå skal vi ikke undervurdere verdien av god hevn da, men likevel... I motsatt fall, dersom dere deltar i budrunden, vinner denne og i tillegg bruker forkjøpsretten, har dere bare oppnådd å presse prisen høyt opp for dere selv.

Skrevet
Jeg hadde ikke vært med på budrunden. Dere er jo ikke det spøtt mer garantert å få huset dersom dere deltar i budrunden og vinner denne, og noen med lengre ansiennitet enn dere tar huset. Det eneste dere har oppnådd da er å "straffe" slemmingene som tok huset på ansiennitet med høyere pris. Nå skal vi ikke undervurdere verdien av god hevn da, men likevel... I motsatt fall, dersom dere deltar i budrunden, vinner denne og i tillegg bruker forkjøpsretten, har dere bare oppnådd å presse prisen høyt opp for dere selv.

Men de kan jo få huset hvis de vil by mer enn de som har høyest ansiennitet.

Skrevet

Kjøpte meg BRL rekkehusleilighet i vår. Jeg hadde i overkant av 30 års ansenitet. Overdratt fra foreldrene mine. Jeg la ikke inn bud, synes ikke det var noen vist i å få opp prisen. Og i dag er det få som lar seg stoppe av om prisen går noe opp. . Så tanken om å "riste av seg" andre potesielle kjøpere tror jeg ikke er reell . Jeg så at noen her inne skrev at det vare var ca. 10 % av boligene som ble tatt på ansenitet. Det stemmer ikke her på vestlandet hvertfall. Alle boligene som blir solgt i BRL her, blir tatt på ans. Jeg vil råde deg til å ha is i magen. ikke legg inn bud. Har du lang ans. får du leiligheten....

Skrevet

Vi krysser fingrene! Huset var strøkent, så vi er spente på om det er aktuelt i det hele tatt å gå inn på bud, for sannsynligheten for at prisen blir grisehøy er jo temmelig stor, og da hjelper det ikke mye med lang ansiennitet. Men det er jo lov til å håpe! Holder dere oppdaterte ;)

Skrevet

Lykke til!

Skrevet

Det ble aldri aktuelt å gå inn på budet, det var 750 000,- over takst! :overrasket:

Tror vi må flytte til Finnmark... :sjenert:

Gjest -eline-
Skrevet
Tror vi må flytte til Finnmark... :sjenert:

Da bør du ikke flytte til Alta: Prisveksten på alle typer bolig i Alta har i snitt økt sin verdi med 37 prosent.

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...