Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man først er gravid er det en lang liste av tinge man skal spise/ikke spise, gjøre/ikke gjøre. Finnes det noe slikt for de som skal prøve å bli gravide også? Vi skal begynne å prøve om 4 måneder (hvis jeg tørr!), og lurte på om jeg skulle legge om kostholdet eller begynne å spise mineraler eller noe slikt? Burde sikkert begynne å trene ihvertfall, siden jeg er i ganske dårlig form.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er anbefalt å begynne på dobbel dose av dagsbehov, dvs 400ug(tror det er mikrogram i alle fall) fra en måned før du blir gravid. Som om det var mulig å planlegge så nøyaktig når du blir gravid... Men uansett er det lurt å begynne på, for det er viktig alt fra tidlig i svangerskapet, siden det kan forebygge nevralrørsdefekter(tror jeg det het). Ellers er det bare å leve sunt og trene sånn passe. Hvis du røyker er det lurt å slutte før du blir gravid, for stresset du føler under røykeslutt påvirker fosteret også.

Det finnes noen stoffer som kan forhindre befruktning, blant annet ibuprofen, overforbruk av kaffe, røyk og sikkert masse annet men jeg vil ikke skremme deg. I tillegg finnes det andre stoffer som påstås å hjelpe, jeg har hørt om grapefrukt og slimløsende hostesaft for å øke mengden eggløsningsslim. Det finnes masse annet også, men det kan du finne i tidligere tråder her på forumet eller på forskjellige nettsider. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Min lege sa en gang at alle som ikke bruker prevansjon bør ta Folat. Selv om du ikke planlegger å bli gravid.

Vi får for lite av det gjennom kosten. Og om du tar for mye så gjør det ingenting, for kroppen kvitter seg med overskuddet.

Skrevet

Det er sant, men hvis du har veldig mye folat i kroppen, kan det visst dekke over symptomene på mangel av andre B-vitaminer(kanskje det var B12), så da må du passe på at du får nok av det også.

Skrevet

Jeg tar en folatpille om dagen. Er det "vanlig dose"?

Kara W: Vi skal også begynne å prøve om 4 måneder!!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale:

* Folsyre 0,4 microgram pr. dag (for å unngå ryggmargsbrokk)

* tran (sunt for både mor og foster, og forskning har vist at når mor tok tran under svangerskapet fikk barnet høyere IQ!)

* multivitaminer (uten A og D-vitamin dersom du tar tran)

* unngå nicotin (skadelig + nedsetter blodsirkulasjonen til egget/fosteret)

* unngå for mye alkohol, helst ingenting fordi alkohol lett ødelegger eggene dine. Mannen din bør også være moderat til alkohol da det kan gjøre sædkvaliteten dårligere

* drikk ekstra mye vann da det "tynner ut" slimet i slimhinnene i livmoren slik at egget lettere fester seg!

Det er lettest å bli gravid når du har eggløsningsslim. Det er seigt og trådete, blankt. Det er lett å se, og da vet du at du har eggløsning. Ellers kan du jo også måle temperaturen din om morgenen. Når den stiger, feks. fra 36,20 til 36,70 har du eggløsning!

LYKKE TIL!!! :trene::klappe:

Endret av huldra11
Skrevet (endret)

mmm nnnn

Endret av B2B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...