Gå til innhold

Hvor gå til lege

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet

Lager egen tråd om dette.

F.eks. nå har jeg et litt rødt øye og skulle kanskje til lege for å sjekke om det er noe alvorlig. Men jeg har ikke fastlege her; fastlege er i hjemkommunen min på andre siden av landet. Hvor skal jeg da henvende meg hvis det er noe som plager meg, som kanskje ikke er kjempeakutt, men som er greit å sjekke?

Sikkert skikkelig dumt spørsmål som "alle skal vite", men jeg har alltid vært sånn at jeg ikke går til lege for småting og venter til det går over. Men det hadde greit å vite sånn i tilfelle jeg skulle finne på å være fornuftig en dag :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på nærmeste legesenter og forklarte at jeg kun var student her og derfor ikke hadde fastlege. Jeg kom raskt inn til turnuslegen deres.

Skrevet

For det første: Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege til det stedet du bor. Hva skal du med fastlege et sted du bare er på en og annen ferie samt noen helger?

Du kan få time hos en lege selv om du ikke har fastlege der, men du må belage deg på å bli satt nederst på prioriteringslista, dvs. det kan ta lang tid å få legetime. Du vil vel også måtte betale ekstra for legetimen. For akutte ting har du jo legevakten. Men etter at mange studenter begynte å bruke legevakten som "fastlege", er det blitt veldig innstramninger på hva man kan få hjelp til hos legevakten, ihvertfall i de store byene.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Takk for svar

For det første: Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege til det stedet du bor. Hva skal du med fastlege et sted du bare er på en og annen ferie samt noen helger?

Har tenkt på det ja, men vil helst ikke, fordi jeg er kjempefornøyd med hun jeg har.. Og det er det visst ikke ofte man er etter det jeg har hørt, hehe. Dessuten er jeg midt i et opplegg med henne, og føler det blir dumt å bytte midt oppi det.

Jeg gikk på nærmeste legesenter og forklarte at jeg kun var student her og derfor ikke hadde fastlege. Jeg kom raskt inn til turnuslegen deres.

"Raskt inn" som i samme dag da?

Skrevet

Min datter har valgt å beholde fastlegen sin her i byen. Hun bor en 6-7 mil herfra. Hun ble syk og kontaktet legevakten på sitt bosted. Der ble hun avvist med beskjed om å kontakte fastlegen sin. Nå var hun akutt syk og bl.a. så trengte hun en sykemelding i forhold til jobb.

Skrevet (endret)

Du kan få time hos en annen lege enn fastlegen din, men du må regne med at det kan være lang ventetid. Legen har plikt til å prioritere sine egne pasienter (altså de som har h*n som fastlege).

Jeg skjønner at du har lyst til å beholde legen du har, men jeg anbefaler allikevel å bytte (ihvertfall om du skal bli boende lenge der du bor nå).

Jeg ville gjerne beholde legen på hjemstedet mitt jeg også, men fant etterhvert ut at det ikke var verdt det. Måtte vente i evigheter på legetime og det ble generelt masete.

Edit: Manglet noen ord...

Endret av brumma*
Skrevet

Du kan jo alltids dra til en privatlege...Koster som regel mer, men da får du time raskt og får sjekket det du skal. :)

Skrevet

Alle leger er pliktige til å yte akutt hjelp. Alle kommuner er ansvarlige for å organisere legevakt, som kan gi akutt legehjelp hele døgnet, alle dager.

Hva som kvalifiserer til å trenge akutt behandling blir en vurderingssak.

Leger med ledig kapasitet på lista si vil typisk lettere slippe til pasienter som ikke er på deres liste.

Skrevet

For et rødt øye ville jeg ringt en optiker, så de kunne se om det var nødvendig å gå videre til øyelege. Fastlegene gir kun salve/dråper uansett hva det måtte være med det røde øyet. Ellers ville jeg gått til Oslo Akutten i sentrum, i hvert fall ikke legevakten. Er det ikke snakk om øyeblikkelig hjelp, så risikerer du å vente i timesvis, kanskje ikke en gang komme inn på legevakten.

Gjest Vidvandre
Skrevet
Jeg skjønner at du har lyst til å beholde legen du har, men jeg anbefaler allikevel å bytte (ihvertfall om du skal bli boende lenge der du bor nå).

Ja jeg vet, men jeg regner med at jeg flytter igjen om et par måneder, har ikke helt roen på å knytte meg til et sted, hehe.

Leger med ledig kapasitet på lista si vil typisk lettere slippe til pasienter som ikke er på deres liste.

Bra poeng, tenkte å se igjennom NAVs liste over fastleger og velge meg en med mye ledig kapasitet hvis jeg skulle trenge lege igjen.

Ellers har jeg spurt litt og tror det er en vakthavende kommunlege her som skal være tilgjengelig for de som ikke har tilgang på fastlege. Må bare finne ut hvordan man finne ut hvem det er, hehe.

For et rødt øye ville jeg ringt en optiker, så de kunne se om det var nødvendig å gå videre til øyelege.

Takk for tips, kanskje jeg jeg skal gjøre det, siden jeg går med linser og det kan ha noe med det å gjøre (tok de av når det gjorde vondt og så ble jeg rød)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...