Gå til innhold

Servering av pølser og tilbehør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal arrangere en fest hvor det skal serveres pølser, men jeg vil gjerne ha en del stæsj ved siden av så det ikke blir så kjedelig. Typisk vil jeg ha potetmos, løk (stekt/fersk), rekesalat, potetsalat osv.

Problemet er bare at jeg er håpløs til å beregne mat. Hvor mange pølser spiser voksne mennesker? Og hva slags tilbehør går det mest av?

Andre tips til å gjøre dette mer spennende?

Bør man forresten bare servere øl og brus til dette? Eller bør man ha vin også?

Håper det er noen her som kan hjelpe meg :forvirret:

Skrevet

Har ikke noe fasit svar for fest, men vi bruker i blant pølser som "overtidsmat" når vi jobber lenge i vårt firma.

Her er vi mange menn (ca 2/3) og beregner 5 pølser til hver, altså vanlige wienerpølser...de serveres da med potetstappe/pølsebrød/lomper.

Når det gjelder tilbehør er jeg ganske kjedelig - sennep og sprøløk :)

Men vet mange her spiser agurkmix til...

Skrevet

Spørs jo veldig på hva slags pølser det er, og hva slags gjester det er.

Jeg spiser ikke mer enn to wienerpølse eller grillpølser f.eks, men min kjære spiser gjerne 4-5-6 stykker, avhengig av tilbehør. Om det er pølser med mer mat i (tykkere pølser) så spiser vi jo mindre. Og selvsagt gjerne mer om det bare serveres i lompe enn om det er med mer mettende tilbehør (vi har i det siste hatt (grunnet store mengder winerpølser som vi fikk) pølser og pommes frites og salat, og det metter jo mer enn en lompe rundt pølsa.)

Hva slags tilbehør det går mest av vet jeg ikke, det er jo veldig avhengig av hvem som er der (personlige preferanser, og om det er barn tilstede) Jeg er ikke vant til å ha mange sorter tilbehør å velge i heller...

Synes øl og brus hørtes "rett" ut til pølser, vin og pølsefest "kræsjer" i mitt hode. (men jeg drikker ikke vin (eller øl for den del) så det er jo mulig andre har ulike meninger om dette da)

Skrevet

Du kan jo ha med diverse typer pølser ; løk, chili, ostegrill osv osv.

Tror jeg ville beregnet 5 til menn og 4 til damer, og kanskje også lagt inn noe ekstra hvis det kan bli aktuelt med nattmat!

Lykke til!

Skrevet

Hvis du kjøper "ordentlige" pølser, altså litt dyrere pølser med kjøtt i, så spiser jeg kanskje 2 pølser med tilbehør og er stappmett, mens min kjære spiser 3.

På wienerpølser og grillpølser må du kanskje beregne 3 til damene, og 5-6 på mennene? Men kanskje er det lurt å ta i litt - folk spiser gjerne mer på fest enn de gjør på middag hjemme...

Skrevet

Pølsefest kan være kult, bare pølsene og tilbehøret er av god kvalitet. Vanlige , gode wienerpølser fra Gilde eller Finsbråten holder i massevis, dersom du har et rikholdig utvalg av tilbehør. Jeg ville ha droppet stekte grillpølser og spesialpølser hvis du ikke har grill, det blir lett fettete hvis du skal steke det i panne.

Kjøp ulike slags ketchup og sennep, slik at alle får noe de liker (jeg liker best Heinz ketchup og grov dijonsennep, mens andre heller vil ha vanlig Mills, f.eks.), samt lomper og ordentlige pølsebrød (ikke de kjipe med indianer på). Potetsalat (gjerne hjemmelaget, både majonesbasert og olje/eddikbasert) er også en vinner dersom du ikke vil styre med stappe. Hjemmelaget stappe er også veldig godt. Rekesalat og løk nevner du jo selv. Sett fram tilbehøret i boller, og ikke i pakningene, da blir det litt mer stil over det hele, og serveringsbordet blir ikke så grisete.

Skrevet

Tusen takk for råd og tips! Jeg ville i utgangspunktet servere noe mer spennende, men siden det er samboers bursdag har han bestemt pølser:)

Men jeg skjønner jo nå at man kan gjøre en god del ut av det likevel!

Veldig god ide med nattmat også, man blir jo som regel sulten utover natta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...