Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å gå til innkjøp av nedoverski for første gang. Hva bør jeg være obs på? Er det Carvingski som er tingen? Tenker ikke å legge i så mye siden de mest sannsynlig ikke blir brukt så ofte, men vil likevel ha ok utstyr så ikke utstyret hindrer meg i å bli hektet ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva,, jeg har kjørt telemark i mange år...

Og det som er rart er: ja det er ikke lett og lære seg svinger og teknikker. Men generelt. Og kjøre ned på ski, så er det ufattelig mye enklere på telemark ski og bindinger,, en fks slalomski... Mitt syn..

Et greit tips, Head ski, Evt Morotto, Jeg har Morotto comp S ski. Dem har jeg hatt i 6-7 år, og kjørt og herja, Skiene er kjempegode, ikke for stive, samtidig med en stålkant som er like god den dag i dag...

Fischer er også bra. Noe som het Revolution ice for endel år siden, en helt rå carving ski. Men dett er lenge siden. Head og Morotto er kvalitet til overkommelig pris..

Når det hjelder støvler, om du skulle velge telemark (husk på du kan kombinere med og gå på dem også.. 1000 ganger bedre en langrenn) Da annbefaler jeg Crispi,, Ikke det dyreste merke, men kvalitet til tusen. Kjøpe scarpa sko til flere tusen... da gir man mye for navnet.. Mange kjøper med lisser, det er dumt. Beste er og kjøpe med spenner. Da får du festet skoene så de sitter som et skudd. Samtidig så slipper du alt tullet men snøen nede i lissene, og sko som kjipper.. etc...

Bindinger: da er det riva bindinger som er tingen!... Se om det er mulig og få tak i Riva2. De er heller ikke dyre.. Og etter mitt syn, noe av de bedre som er lagd. (og de er norsk produserte)

Dette var vel egentlig oppskriften på en genial telemarkspakke,,, og personlig annbefaler jeg det foran vanlig slalom etc... Ikke halvparten av gleden som på et pr telemark ski:)

Men det er farlig,,, Du kan virkelig bli hektet!!!!,,, i know, jeg bodde omtrent inne i fjellet da jeg kjøpte mitt utstyr....

God tur...

Ex....

Skrevet

Exodus: Helt uenig i at telemark er enklere enn slalom. Man trenger mye mer teknikk til å få til nok til at det blir gøy, og man trenger å være sterk i musklene rundt knær og ankler. Og telemarksi er tungt å gå på, og 1000 ganger verre enn langrennsski. Greit dersom man skal opp på en topp og kjøre ned igjen, men ellers ser jeg ikke poenget. Må også tilføye at min kjære kjørte kun telemark før, men så fikk han sitt første par carving-ski, og etter det ble telemarkskia lagt på hylla for godt, og et år etter solgt.

Til ts: Carving er tingen, ja. Du får heller ikke kjøpt andre typer slalomski lenger. Pakker på type XXL er helt greie, men jeg ville lagt litt mer penger i det når jeg først skulle kjøpe, ellers ville jeg leid en sesong til og heller kjøpt på vårsalget. Da får du virkelig mye for pengene. Du trenger nybegynnerski for kvinne, ikkr veldig dyrt. Enhver som jobber med skisalg skal da kunne gi deg en god pakke til en god penge. NB: Viktig å få stive nok støvler! Spørs på vekta di, så klart, men jeg var veldig tung da jeg kjøpte nye støvler sist, og det var vanskelig å finne stive nok dame-støvler i en normal prisklasse.

Lykke til med skivalget - jeg elsker de jeg fikk av min kjære på bursdagen for 3 år siden.

• 4 uker senere...
Skrevet

Når det gjelder utstyr, så får du helt greie pakker på sportsforretninger til 2000kr, dette er da for carvingski og binding! Men som sagt ovenfor, kjøp kanksje ikke den aller billigste.... Sko og staver kommer som regel i tillegg! Og da gjelder det og finne det merke som passer din fot aller best.

Det finnes egne damemodeller av både ski (som skal være litt mer lettkjørte) og støvler (passform).

Hvis du bor i eller i nærheten av oslo, hadde jeg tatt turen til oslo sportslager og sjekket ut litt! De har også ofte billige pakker! Og der mangler det ihvertfall ikke på kunnskap og egenerfaring blandt de ansatte (såvidt jeg har erfart da).

Der kjøpte jeg mitt telemarkutstyr som jeg er veldig godt fornøyd med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...