Exodus Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Heisann,,, en ting jeg lurer fælt på. Og ønsker et kvinnesyn på saken.... Nå har det seg slik at jeg ble pappa for en tid tilbake . Helt fantastisk. Men nå er vi kommet til dåp, vi er veldig enige om at vi ønsker dåp i kirke. Men da våkner mamma og svigermor opp selvfølgelig.... Begge to kunne fortelle at de hadde dåpskjoler: som var brukt i familien i mange år. Og at det var tradisjon og døpe ungen i den. Begge annså det som en selvfølge at jeg valgte den de ønsket. Må si, personlig orket jeg ikke dette. Jeg ble gæern. De var konstant "hinting" til dette med kjolen. Og ja jeg vet de er bare glad i vesla, og ønsker henne det beste. SÅ.. for og slippe gnålet, tok jeg med madammen og kjøpte en helt ny dåpskjole, jeg ga 3 lapper for den (de er dyre altså) men: smart tenkte jeg . Da slipper jeg mere mas!!!!!. Men nei da, den døra slo igjen relativt fort. Mor ble skuffa, og svigermor som egentlig ALDRI har vært så glad i meg. JA hun ble ikke gladere for og si det slik... Hva er så forferdelig viktig ang den kjolen, er det en kvinneting eller????? Må si det viktigeste for meg er at ungen blir døpt!.... og at hun har alt hun måtte trenge. Og, nå er hintingen om hvem som skal ta av lua, og hvem som skal bære i gang... Hva er problemet, kan noen fortelle meg det? Ex....
Gjest |H| Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Svigermora mi hadde en dåpskjole som var hennes mors brudekjole, som hun hadde sydd om til dåpskjole.. Den hadde alle ungene og barnebarn blitt døpt i. Men siden ingen på min side hadde noe sånt, fikk jeg min farmor til å hekle en helt egen, kun til meg, som alle barna våre skulle bruke. Ingen reagerte på det. Dåpskjolen er jo nydelig! Ikke bry deg om at de blir skuffa, det går over snarere enn du tror! Når dåpsdagen er der, så ser de sikkert at dåpskjolen du kjøpte er kjempefin. Bare si at du vil ha en helt egen dåpskjole til dine barn.Litt kjekt for deg å vite at når oldebarna dine blir døpt, så bruker de dåpskjolen du engang kjøpte? he he Når det gjelder hvem som skal bære, så bærte mannen min til jentas dåp (første dåpen), og jeg bærte til guttens dåp.
Vingedama Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 Makan... men ikke så overraskende. Jeg synes det blir mest stas med egen kjole, og med tanke på situasjonen synes jeg du gjorde det beste Men har ikke madammen sterke synspunkt på dette? Madammer pleier da gjerne ha det... Og vi madammer er litt for ofte enige med våre mødre... Vi kunne brukt min slekts gamle kjole, som er over 100 år. Heldigvis ser modern at vi helst ikke gjør det, den er morken og ¨tynnslitt. Puh... Hva svigermor mener vet jeg ikke. Ikke de helt store dåpstradisjonene der, mange som er utmeldte eller ikke døpte. I mitt lille hode har de derfor ikke uttalerett. Jeg slipper altså billig unna Har du noen gode tips ang hvor man finner dåpskjoler? Lykke til med dåpen
Wildy Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Det er nok en kvinnegreie, ja. Vi hadde litt av det samme problemet her, med to stolte bestemødre som begge ønsket at deres kjole skulle brukes. Nå var vi så trege med å få ungen til kirka at den ene kjolen ble for liten, så det løste seg av seg selv. Men den løsningen dere har valgt er jo glimrende?!? Ny familie, ny kjole, nye tradisjoner! Blås en lang marsj i sure damer og kos dere med dåpen!
Furstina Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Jag undrar (återigen) om det är viktigare hur man eller barnet ser ut och har på sig än vad själva handlingen betyder? Är inte det viktigaste att barnet blir döpt i Guds och Jesu namn? Fråga mor och svärmor detta. Hur kommer det sig att ett klädesplagg till en baby som ska döpas är så viktig? Jag blir så uppgiven över sånt ibland. Att dopskjolen är viktigare än dopet, eller i VILKEN kyrka barnet döps i när båda tillhör samma religion. Fråga mor och svärmor om de också ska ha synpunkter på var kaffet efteråt ska vara, vad som ska bjudas på. Och hur det ska bli till konfirmation och bröllop? Hur många av deras ärvda traditioner ska ni tvingas följa?
Vingedama Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 For noen er vel tradisjoner og rammer rundt nesten mer viktig, og derfor alt dette styret som får dåpen til å bli en minivariant av bryllup Sånne folk har meninger om alt (som ikke angår dem). Vi skal ha: - egen kjole - "egen" kirke (annet trosamfunn) - "egne" faddere, altså ikke nær slekt, sannsynligvis bare venner - gjesteliste etter hvem vi faktisk ønsker å tilbringe dagen sammen med He he....
Siadatra Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Personlig synes jeg det er koselig å følge tradisjoner der tradisjoner finnes. Det ble heldigvis ikke noe problem for oss fordi det bare var i min familie vi hadde en dåpskjoletradisjon, men du er nok ikke alene om å ha vært i dette dillemaet. Ja, det er nok en kvinnegreie vil jeg tro. Mange har vel kanskje en tendens til å knytte veldig sterke følelser til ting/klær, noe menn ofte ikke gjør kanskje? Ellers har jeg sett noen løsninger på dette problemet, bla. at man bruker lua fra den ene familien og kjolen fra den andre. Du har jo løst situasjonen slik at ingen i hvert fall kan bli "sjalu", selv om ingen av bestemødrene ble helt fornøyde. Det er ditt og din kjæres valg og de vet sikkert å respektere det når de får tenkt seg om, og som du sier det viktigste er jo at barnet blir døpt. Når det gjelder hvem som skal ta av lua osv så løste vi det ved at min mann bar dåpsbarnet og jeg tok av lua. Med nestemann gjør vi det sikkert motsatt.
Exodus Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2007 Takk for masse svar... Har egentlig konkludert med at det er det riktig selv... For og være ærlig tror jeg madammen ble utrolig lei maset oxo, og hun var enig i ny kjole. Så vi gjorde det i felles skap... Men mistenker henne for og være mest lei masingen fra min mor da. Hehehe. Når det gjelder bæringen er vi veldig enige, hun ønsker og ta av luen, og jeg bærer gjerne vidunderet . En grei løsning, synest vi. Kan forstå ting setter følelser i sving. Reagerer på mye rart selv. Men en ting jeg bare synest er leit er at slike ting skal bli så viktige. Vi hadde vel egentlig samme gnålet når det gjeldt faddere også. Men der kom vi frem til en veldig grei løsning.. Som sagt, fokuset bør ligge på vesla som skal døpes, og hennes velvære. Det er der mine tanker er.... Og at min høyt elskede svigermor ble litt skuffet, eehhhmm. Ja: det tar jeg med knusende ro.. hehehe.. Ex....
Cilla Skrevet 9. februar 2007 #9 Skrevet 9. februar 2007 Vi var i samme situasjon som deg, men vi sa på forhånd, blir det jente blir det "min" kjole, og blir det gutt blir det mannens. Og vi fikk jente så da ble det min. Nå venter vi nr 2, og samme prinsippet gjelder nå. Selv om jeg egentlig synes mannens kjole er finere enn min mors.
momo Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Her hadde vi og dåpskjole på begge sider. Så vi kjøpte en egen en. Men det ble tatt bilder av jenta vår i alle dåpskjolene. Men hun hadde bare på seg den vi hadde kjøpt.
Gjest Lovely Skrevet 9. februar 2007 #11 Skrevet 9. februar 2007 Her har vi bare en kjole, veeeeldig gammel, min oldemor, bestemor og mamma, meg og mine døttre er døpt i den, + en haug med tanter, onkler, søskenebarn, tremenninger osv. Kunne ikke ramle meg inn å kjøpe noen ny kjole nei, synes det er en fantastisk tradisjon. Hvis min manns familie også hadde en familie-dåpskjole så ville barna måttet bruke begge to i løpet av dagen, vi kunne trukket lapp om hvilken som skulle blitt brukt i kirken Min mann hadde nok stilt seg helt likegyldig til avgjørelsen, det er nok en kvinnegreie, men jeg tror han ville prøvd å tilfredstille både mor og svigermor hvis det betydde mye for dem Men så er de veldig snille med han da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå