Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår sovna fint på egenhånd tidligere, men nå er vi kommet inn i en kjedelig uvane... :grine: Han er kjempetrøtt, men sovner bare ved å bli trillet i vogna, i bilen, eller ved at jeg ammer han i søvn. Hvis jeg ikke ammer, må han sitte i fanget, og vi må "sloss" litt. Han er stuptrøtt, kaver og sutrer, men sovner ikke uten "kamp". Hvis jeg forsøker å legge ham når jeg merker at han er trøtt, griner han seg bare opp. Han bruker sutt, men den blir kastet veggemellom... tidligere kunne jeg legge ham ved riktig tidspunkt, og han lå å kikket og småpratet, og sovnet uten problemer.

Når jeg la ham for kvelden nå nettopp, ble han ammet i søvn. Det som er problemet nå, er at når han våkner i løpet av natta, klarer han ikke å sovne igjen av seg selv. Hvis vi er raske og får gitt ham sutten før han våkner ordentlig kan det gå bra, men vi har akkurat lagt ham på eget rom, og vi rekker det ikke. Jeg vil gjerne slutte med nattammingen, men det er søren ikke lett :sur: : I natt holdt vi på i nesten to timer, og det endte jo med at han fikk pupp, kom inn i vår seng, og sov godt i flere timer...

Han er verdens blideste unge, sosial og glad, og vi har ingen andre problemer med ham enn dette.

Er det noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag tror vår son var ungefär så gammal, eller någon månad äldre, när vi hade samma problem.

Vi fick rådet från hälsostationen att lägga honom på mage och klappa honom lätt på rumpan, smeka över ryggen och säga god natt. I början fick vi (enligt rådet) dock hålla ner hans rygg och rumpa så han inte kröp upp. Men efter en vecka eller så förstod han vad som gällde.

Men det ÄR en kamp, var beredd på det.

När ni ska sluta med nattamning så bör ni veta att sonen inte är hungrig på natten (och hur vet man det då?). Se till att han äter bra med gröt eller välling innan han lägger sig. Är han törstig på natten så erbjud lite vatten. Det underlättar också om det är pappan som går till honom på natten eftersom han inte har brösten med mjölken.

Sutten? Det är smokk?

Våra barn har inte fått smokk så vi har inte haft det problemet men vänner till mig har haft precis likadant som du säger. Vaknar barnet är det bråttom att hitta smokken och peta in den igen. Kanske kan han sluta med smokk? Eller så radar ni upp ett extra lager inom räckhåll?

Skrevet

Föresten så hoppas jag att det är tack vare att vi var bestämda och konsekventa och ibland arga på rösten, som har gjort att vi i dag har en 3 åring som går och lägger sig själv och sover hela natten.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er noe for dere, men...

Vi kjøpte sånne gummiknotter til å ha under bena på senga. Da går det ann å gynge litt på den!

Vesla vår sovner veldig fort bare hun får et lite gyng. Og jeg gjør heller det enn å la henne skrike seg i søvn!

Skrevet

Det er det mest naturlige i verden at et lite barn trenger pupp om natta, og trenger å sove nær sine foreldre. Ikke ta fra han det fine dere har der. Det kommer aldri tilbake. :blomst:

Visst kan det være veldig slitsomt. Men om man bare aksepterer, at sånn er det, går det mye lettere. Og dere kommer til å få uendelig mye igjen for det. Lykke til!

Skrevet

Takker dere for svar. Jeg må si at det jeg synes er det største problemet er at det virker som han trenger mer søvn enn det han får. Han kan være trøtt lenge på dagtid, men sovner ikke av seg selv, må sitte i vogna, i bilen eller på fanget. På fanget kreves det ofte litt "kjemping" for han klarer ikke å roe seg. Han er så redd for å gå glipp av noe, virker det som. Men kanskje dette bare er en fase, og at jeg ikke trenger å problematisere det så, som mannen min mener...

Et annet problem som ar oppstått er at han biter i puppen... :grine: det er vondt det, og jeg hopper jo til, og enten skriker eller tar litt hardt i ham, så han blir jo redd. Han har skarpe tenner oppe og nede, og jeg blir bitt til blods til tider... Er det noen som har triks å dele med meg? Har skjold, så jeg må nok ta de fram. Men det beste hadde vært om han lærte seg at det ikke er særlig snilt å bite mammaen sin :)

Skrevet

Siden du sier at det virker som om han trenger mer søvn enn han får, ville jeg prøvd å legge ham litt tidligere. Unger som er overtrøtte er vanskelige å få til å sove.

Noen vil sikkert mene at jeg er brutal, men jeg ville vurdert "skrikekur" for å lære ham å sovne alene.

Skrevet

Hvordan går det med sovingen nå?

Skrevet

Det går bedre! :) I natt hadde vi en god natt, men bare to turer inn til ham, en gang for å gi ham smokken, og en gang for å gi pupp (Ja, jeg har gitt meg på å forsøke å avvenne i denne omgang, det er tydelig at han er sulten, og sovner godt igjen.) I dag sov han til 8!! Blidere unge, blidere foreldre...

Har tatt i bruk skjoldet, og det hjelper selvfølgelig, ikke så vont å bli bitt da.

Håper på en god natt igjen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...