Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Har planer om å kjøpe oss hus eller leilighet snart, og i den sammenhengen så lurer jeg litt på hvordan det er med reglene på førstehjemslån. Jeg vet at det er noe man bare får hvis det er første gang man låner til å kjøpe et hus, men hvordan er reglene hvis jeg allerede eier et hus som jeg har arvet, altså ikke lånt penger til, men eier for det? Saken er nemlig slik at jeg når som helst nå kommer til å arve et hus, men det er faren min som skal bo der (han kan av diverse grunner ikke la det stå på seg selv, og jeg og søsteren min skal derfor stå som eiere), betyr det da at jeg ikke kan få førstehjemslån siden jeg allerede da vil eie et hus? Har prøvd å lese meg til dette, men finner ikke noe.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da ville jeg tatt opp lån før jeg ville latt han skrive huset over på deg!

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
da ville jeg tatt opp lån før jeg ville latt han skrive huset over på deg!

Er ikke han som skal gjøre det, det står i testamentet til en gammel dame som ligger for døden nå.. :forvirret: Hun vil at han skal bo der, men vet at pappa ikke kan eie noe, så derfor ble det satt på oss (vi visste om det da) På tide å få ræva i gir med lån hvis det er sånn at jeg ikke får førstehjemslån da, ja.

Holder det forresten at det bare er første gang den ene eier noe? Samboeren min har jo aldri eid noe før.

Om vi ikke får førstehjemslån må vi ha minst 10% egenkapital, og har liksom ikke mulighet til å skaffe over 100 000 sånn helt uten videre heller..

Skrevet

Da vi kjøpte med førstehjemslån med kroner null i egenkapital så holdt det at en av oss ikke hadde eid tidligere.

Dette var postbanken.

Mange banker opererer med en maxalder på 34 år for førstehjemslån.

Skrevet

Ja det holder med en. Når jeg og sambo fikk lån var det fordi jeg aldri hadde eid!

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Okey, takk skal dere ha :) Da er det ikke noe stress da!

Det med alder er ikke noe problem forresten Frøken Fryd, vi er bare 21 og 22 :)

Skrevet

Og så kan du bruke din del av huset som sikkerhet i lånet for å presse ned renten litt ;)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Og så kan du bruke din del av huset som sikkerhet i lånet for å presse ned renten litt ;)

Hehe.. Det høres bra ut ;)

Skrevet

men med førstehjemslån har man den beste renten man kan få, så der er det ikke mye å presse ned selv med et annet hus som sikkerhet.

i allefall fungerer det slik i min bank.

Skrevet

Men det er mulig å presse ned den øverste delen av lånet, de siste 20% om en har sikkerhet ;)

Skrevet

Jeg har førstehjemslån og betaler det samme som de som har beste rente i banken. Dog jeg har 10% sikkerhet ved at foreldrene mine er kausjonister. Men uannsett om jeg hadde stilt en hel eindom (eller en pengesum tilsvarende leilightens verdi) hadde jeg ikke fått bedre rente

Skrevet

det med førstehjemslån er ofte humbug for å lokke kunder. Vi kunne gjerne får førstehjemslån til hus nr 2 og 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...