Litle Lady Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Lurte litt på om EL tester kan slå ut selv om man evnt mangler EL? Dersom man har PCO? Noen som vet?
Leo Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Ja, eggløsningstester kan slå ut positivt selv om man ikke har eggløsning. Testen viser egentlig bare LH-stigningen i kroppen som er en indikasjon på at kroppen prøver å få til eggløsning. At eggløsning virkelig har funnet sted, kan kun fastslås v.h.a. blodprøver. Og selv om blodprøvene viser at man faktisk har eggløsning, er det ikke sikkert at egget havner der det skal, er slik at det kan befruktes etc. etc. Ikke enkelt dette ...
Malama Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 Jeg mener å ha lest at ved PCO (i alle fall ved PCOS) har man gjerne forhøyede LH-nivåer gjennom hele syklusen, (at det er noe av problemet, kan du si) og da vil EL-tester gjerne også slå ut hele tiden. Konstant (eller i alle fall langvarig) utslag på EL-tester er vel i så måte noe man burde vurdere å ta opp med lege (særlig dersom det er i sammenheng med lange/uregelmessige sykluser, så man kanskje kan ha grunnlag for å mistenke manglende elL?
Leo Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Jeg mener å ha lest at ved PCO (i alle fall ved PCOS) har man gjerne forhøyede LH-nivåer gjennom hele syklusen, (at det er noe av problemet, kan du si) og da vil EL-tester gjerne også slå ut hele tiden. ← Ja, ved PCOS kan man ha forhøyede LH-nivåer gjennom hele syklusen og det kan i seg selv være en indikasjon på nettopp PCOS. Jeg har f.eks. fått diagnosen PCOS, men jeg har både eggløsning og relativt normale og regelmessige sykluser. Jeg har heller ikke særlig mange cyster på eggstokkene. Likevel viser blodprøvene at jeg altså har denne hormonforstyrrelsen. Alt i alt er PCO(S) en sammensatt lidelse (Hvis man kan kalle det det...) og det som gjelder for en person gjelder ikke nødvendigvis for en annen. Opplever man at man får utslag på EL-tester mye oftere eller sjeldnere enn hva som er normalt og/eller har uregelmessige og/eller lange sykluser, kan det nok være lurt å få en henvisning til gynekolog som kan vurdere om alt er som det skal.
Malama Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Jepp, noe i den retning jeg tenkte meg ja. Det er jo kompliserte greier, og ikke alle har samme "opplevelse" av samme diagnose, ingen tvil om det. Så en lege må selvsagt være den som undersøker dette.
Litle Lady Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2007 Har sykluser på ca 40 dager (fikk foresten påvist PCO ifjor ca 1 år siden) og ifølge en eggløsnings kalkulator jeg fant et sted, så slo eggløsningstesten ut da "den skulle" for å si det sånn.. Men d betyr jo like gjerne at d ikke er noen eggløsning her da.... Har ikke hatt problemer med at eggløsningstesten var positiv andre dager enn akkurat da... Har dere hatt det? Uff kvier meg sånn til å gå til legen å fortelle "at vi får d ikke til" Liker ikke så godt denne fastlegen min... han har ikke peiling på dette med PCO så d var slik jeg fikk henvisning t spesialist ifjor da jeg maste meg til d.. . Fastlegen har liksom så lite forståelse og bryr seg liksom ikke en ditt om sånn "kvinneplager". Spesialisten som jeg var hos sa jo at jeg skulle komme tilbake om 1 år hvis jeg ikke fikk d til å sånn, men vet jeg må bli henvist dit gjennom denne fastlegen og då utsetter jeg d liksom bare..
Leo Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Det finnes nok mange fastleger som ikke er spesielt oppdatert på dette. Han jeg var hos sa rett ut at dette har jeg ikke greie på, så her har du henvisning til gynekolog. Hvis du allerede er henvist videre, så skal du ikke trenge ny henvisning til spesialist (Som jeg antar er en gynekolog). Da kan du bare ringe og bestille time. Må du likevel ha henvisning (Jeg er litt usikker på hvor lenge den er gyldig, men så lenge det dreier seg om det samme problemet, tror jeg ikke at det skal være noe problem), kan du oppsøke et privat legesenter for å få hjelp til akkurat dette problemet. De er som regel ytterst velvillige m.h.p. henvisninger. Hvis dere allerede har prøvd ett år eller mer, er det på tide å få undersøkt om du virkelig har eggløsning. Det er også viktig å få undersøkt sædkvaliteten til mannen/samboeren din. Lykke til!
Gjest Madden Skrevet 11. februar 2007 #8 Skrevet 11. februar 2007 Still krav til legen din..han er der for DEG! Selv om mange leger absolutt ikke ser ut til å være klar over at de er her for å hjelpe oss!! Hvis du fikk beskjed av spesialisten om å ta kontakt etter ett år, hvis dere ikke hadde hatt resultater av prøvingen, så prøver du i første omgang å få kontakt med ham, og ikke fastlegen! Du skal kunne bestille time direkte, når du teknisk sett er under utredning (1 års ventetid med prøving er noe ALLE må igjennom før de får videre utredning!) Lykke til!!
Holly Hobbie Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 Skjoenner ikke helt denne ettaarsregelen jeg....heldigvis har de ikke den her hvor jeg bor (UK), ble henvist til spesialist med en gang fastlegen min mistenkte pcos etter blodproever tatt i to sykluser... Og jeg ble gravid fem maaneder etter det, etter aa ha faatt pergotime i to sykluser. Lykke til, det er ikke sikkert veien videre trenger aa vaere saa lang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå