Gjest Nivvy Skrevet 20. februar 2003 #1 Skrevet 20. februar 2003 Sliter med døgnrytmen, noen som har tips om hva å gjøre? Jeg vet, jeg vet...ligge seg tidlig...greit nok, men når man ikke er trøtt, er det vanskelig å sovne. Drikke te, nei, det hjelper ikke, har prøvd Jasminte, som så mange har skrytt av. Gå tur om kvelden? Tja, får bare mer energi av det. Å ha "våkedager" for så å sove, virker heller ikke. Sovepiller? Nja, det har heller ikke hjulpet, prøvd det en gang, ble veeeldig trøtt, fikk store problemer med å våkne. Få meg en hobby? Jo, det hadde gitt meg noe å konsentrere meg om, annet enn studier, men ville neppe gjort meg mer søvnig. Skal forresten lære meg å spille gitar, blir jo spennende! Kan jeg bli musiker, rockemusiker, jeg som allerede har døgnrytmen innarbeidet! Ja, jeg blir sliten av å ha uregelmessig døgnrytme, jeg fungerer best i de periodene jeg har en ok døgnrytme, noe som såklart er helt naturlig! Sex? Før jeg ligger meg? Tja, går for det samme som med å gå på tur, og jeg vil uansett ha mer, hehe Så, er det noen som har noe annet jeg kan prøve? Noen kjerringråd? Something! Gi beskjed Hilsen Birthe!
Sannasol Skrevet 20. februar 2003 #2 Skrevet 20. februar 2003 Ja, men hva er egentlig problemet? Sover du for lenge om morgenen? Legger du deg for sent? Altså, du har skrevet og gitt deg selv masse råd her, men du sier ingenting om hvilken døgnrytme du har?
jordbær Skrevet 20. februar 2003 #3 Skrevet 20. februar 2003 Les en bok:) Drypp noen dråper ren lavenelolje på puten din. Spis johannesurt før du legger deg. (Naturlige milde sovepiller) Ikke spis etter 22.00 Ta deg en lang var dusj eller et bad. Mediter
ragnalina Skrevet 20. februar 2003 #4 Skrevet 20. februar 2003 fysisk aktivitet er bra, men ikke rett för sengetid - turen bör være ferdig en time för du legger deg. Ha det kjölig på soverommet, og ikke la deg stresse hvis du ikke får sove med en gang, da er det bedre å stå opp igjen, drikke litt varm melk og lese en god bok..
ivanka Skrevet 20. februar 2003 #5 Skrevet 20. februar 2003 døgnrytme, hvor er jeg? vel, kroppen min ser ut til å tro jeg befinner meg rundt newfoundland...
Midnattsol Skrevet 20. februar 2003 #6 Skrevet 20. februar 2003 Skulle si sex jeg, men så leste jeg videre, og jammen hadde du ikke nevnt det selv. Jeg fikk forresten beskjed av min lege om å ikke drikke te etter klokka 17.00, fordi te inneholdt faktisk stoffer som gjorde den værre enn kaffe. Så jeg vet ikke jeg. Slå av TV og PC og sett deg heller ned og les og/eller ta et bad med avslappende oljer f.eks. Kom deg også ut i dagslys og kom deg i aktivitet.
starie Skrevet 20. februar 2003 #7 Skrevet 20. februar 2003 Jeg står opp om morgenen i 06:30 tiden, steller meg og går på skolen. Den slutter 16:30 og deretter går jeg på biblioteket for å lese noen timer (hender jeg også sniker meg inn hit). Jeg drar hjem, spiser en sen middag til Hotell Cæsar og setter meg deretter til med mer skolearbeid. Når jeg føler at jeg har gjort nok sitter jeg og laller litt i noen timer, før jeg legger meg alt for sent med det resultat at jeg bare får 5-6 timer søvn..
Gjest Lea Skrevet 20. februar 2003 #8 Skrevet 20. februar 2003 Jeg har desverre ingen gode råd. Sliter selv med å komme meg i seng selv jeg. Men jeg vet grunnen til at jeg ikke legger meg tidligere: Jeg elsker natta. Det er etter klokka tolv at jeg blir kreativ, når alt er stille liksom. Jeg får tid for meg selv rett og slett. Det eneste som fikk meg til å sovne tidlig en periode var historiebøker. Særlig Norge 2 og Verden 2. Disse bøkene er vel pensum på allmennfag tror jeg og kan kjøpes i bokhandelen. Effektive om du ikke er fryktelig interessert i nyere historie.
Gjest Zalomine Skrevet 20. februar 2003 #9 Skrevet 20. februar 2003 For meg funker det nå engang bare å legge seg. Men det avhenger vel av hva som er problemet ditt ja. Jeg sover ikke for lenge om morgenen, jeg MÅ opp for å komme meg på jobb, senest ut av senga halv sju. Det liker ikke kroppen min. Resultatet er at jeg blir kjempetrøtt hele dagen. Derfor må jeg enten sove middag (men da forsvinner jo hele ettermiddagen i middag, sove visp, så er all tida med sambo borte) eller rett og slett legge meg tidligere. Etter en lang nok tid med kjempetrøtt meg hele dagen pga for lite søvn,ja så sovner jeg utmerket klokka ti om jeg legger meg klokka ti. Og våkner mye mer uthvilt om morgenen neste dag. Men om problemet ditt er at du sover lenge om morgenen (har anledning til det) så blir jo det hele litt annerledes (da ligger vel heller problemet i å tvinge deg ut av seng om morgenen, slik at du blir trøtt om kvelden...) Dette har jeg også vært gjennom. Som student hadde jeg mang en merkelig døgnrytme. Særlig det semesteret jeg begynte klokken 8 annenhver dag, men kunne sove til 12 de andre dagene.. slik døgnrytme er meget ødeleggende.... I eksamensperioder (altså tiden før eksamen, i lesetiden, uten forelesninger) så hadde jeg tidvis en døgnrytme der jeg la meg i 3-4 tida om natta, men som til langt på dag. (problemet var at resten av verden ikke var helt enig i denne døgnrytmen. Som et kontor det tok meg TRE dager å nå tak i, i åpningstida...) Men hva er problemet ditt? Sovner du ikke om kvelden, eller står du ikke opp om morgenen? for løsningen på problemet vil variere med hva som er problemet....
prinsesså Skrevet 21. februar 2003 #10 Skrevet 21. februar 2003 sliter med det samme problemet. Rett og slett etter 24.00, så våkner jeg til live. ødelegger hele døgnrytmen. :-? iriterenes
Gjest *Perser* Skrevet 21. februar 2003 #11 Skrevet 21. februar 2003 Noen er A-mennesker Også har vi oss da............
Veslejenta Skrevet 21. februar 2003 #12 Skrevet 21. februar 2003 Jeg tror ikke jeg sliter med å få sove. Jeg gjespa mens jeg leste gjennom denne tråden. Eneste rådet jeg kan gi er å stå opp til samme tid hele døgnet, også i helgene. Hvis du da får for lite søvn, vil du sovne raskere om kvelden. Og gjør noe avslappendes siste halvtimen før du legger deg. Noe annet enn det du har gjort resten av kvelden. Bla litt i en papiravis, legg puslespill, for da får kroppen gjort seg mer klar til å sove. Ikke se på tv eller sitt foran pc'n i den perioden.
@lfa Skrevet 21. februar 2003 #13 Skrevet 21. februar 2003 Min ideelle døgnrytme er: Leggetid: 04.00 (sånn rundt der...) Stå opp tid: 11.30 Fungerer egentlig dårlig når tassen skal opp 08.00 4 ganger i uka... Sjelden jeg er i seng før 02.00, da...
Gjest Kira Skrevet 22. februar 2003 #14 Skrevet 22. februar 2003 Ikke drikk kaffe før du legger deg ...
Gjest Niniel Skrevet 24. februar 2003 #15 Skrevet 24. februar 2003 Har samme problemet jeg også - de dagene jeg MÅ opp tidlig går jeg og gjesper og er trøtt hele dagen (og tenker I KVELD skal jeg sovne tidlig!), men når klokken nærmer seg 23, er jeg lys våken igjen! :cry: Og da får jeg ikke sove før sånn i 3-4 tiden. Jeg har lett litt på nettet, og funnet ut at dette kalles 'forsinket søvnfase-syndrom'. Kroppens klokke er, som noen nevnte tidligere i tråden, innstilt på feil tidssone.. Dette kan ikke fikses med å legge seg/stå opp til samme tid hver dag eller med andre søvnhygiene-råd (altså: selv om det helt sikkert hjelper på situasjonen så løser det ikke problemet). En behandling som er vanlig er lysbehandling, dvs eksponering for en spesiell type lys i et visst antall minutter per dag. Men da må man først til utredning, enten hos fastlege eller hos et søvnsenter. (det finnes et søvnsenter i Bergen, det heter selvfølgelig Bergen Søvnsenter :blunke: ) Jeg har bare infunnet meg med at slik er jeg, og at jeg noen ganger må sove langt ut over lørdagen og søndagen for å ta inn igjen søvnen jeg ikke får i uka.. :-?
Gjest Zalomine Skrevet 24. februar 2003 #16 Skrevet 24. februar 2003 Men om du er trøtt helt frem til ca 23, hvorfor i all verden hopper du ikke tilsengs klokka 22? Det gjør ofte jeg (slett ikke fordi jeg ellers ikke sovner altså, men rett og slett fordi et er 8 timer fra 22 til 06.. og 8 timers søvn, det har vi godt av)
Gjest Niniel Skrevet 24. februar 2003 #17 Skrevet 24. februar 2003 Ja det tenkte jeg også, så jeg prøvde å legge meg kl 22, en dag til og med kl 21! Det som skjedde var at jeg sov i en time eller to, og så våknet jeg igjen... Det ble akkurat som å ta en middagslur, hvis du skjønner - den følelsen av at nå er jeg uthvilt, så nå kan resten av dagen fortsette. Bare at da er det jo natt og jeg skal jo egentlig sove! :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå