Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Venninen min har problemer med at hun altid blir tiltrukket av feil gutter og jeg lurer på om det er noen jenter her som har hatt samme problem og kommet seg ut av det. Jeg lurer også på om det er noen psykologer/psykologistudenter som har lest noe faglitteratur om temaet og kan fortelle meg noe om denne?

Venninen min blir i hovedsak tiltrukket av veldig maskuline klassiske badboys, men blir klart tiltrukket av andre typer gutter også, bare ikke like sterkt. Hvis det er en litt annen type gutt, så er det gjerne et eller annet alvorlig galt med ham alikevel. Hun er veldig opptatt av sterk lidenskap og vet at hun har en tendens til å dyrke destruktive forhold fordi det gir spenning. Hun har problemer med selvfølelsen, er veldig bekreftelsessyk og har hatt en veldig vanskelig forhold til faren. I følge hva jeg har hørt kan det ta veldig lang tid og være veldig vanskelig å bryte slike mønstre.

Som hennes manlige bestevenn har jeg et håp om at det at jeg som er en veldig snill kar og behandler henne slik hun egentlig bør behandles, på sikt vil bidra til at hun finner seg en gutt som er bra for henne. At en sånn relasjon kan være litt helbredende. Men, jeg lurer på hva annet hun kan gjøre for å bli tiltrukket av gutter som er bra for henne og samtidig ha et lidenskapelig forhold til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner til det der for jeg det akkurat sånn selv. søker spenning hele tiden. det er nok ikke noe du kan gjøre tror jeg, dette er noe hun må finne utav selv. hun kommer nok med tid og stunder til å innse at hun fortjener bedre :)

Skrevet

Dette må hun nok finne ut av selv. Hun må erfare hva disse badboysa kan/ikke kan tilby henne og bli tilstekkelig såret av dem før hun kanskje skjønner at de ikke er bra for henne. Noen forblir slaver av de følelsene disse mennene gir dem gjennom hele livet og går ut og inn av dårlige forhold/ekteskap, mens andre lar fornuften styre mer av partnervalget etter en del dårlige erfaringer. Hun må nok desverre gå på en del smeller før hun forhåpentligvis finner ut at disse mennene ikke kommer til å gjøre henne lykkelig i det lange løp. Jeg ville ikke ha satt meg ned og ventet på denne åpenbaringen, var jeg deg, for det kan ta tid før den kommer.

Skrevet

Jeg vet at det ikke er så mye jeg kan gjøre, men hun er selv bevist på at dette er et problem hun har og ønsker å bryte. Hun har vært singel i et par år mye på grunn av dette og blitt tiltrukket av og involvert seg litt med flere men så backet unna fordi de ikke var bra. Spørsmålet er hva HUN kan gjøre når hun først har skjønt at dette er hennes tiltrekningsmønster. Selv om hun har skjønt har det ikke endret seg så veldig mye selv om det er blitt litt bedre og hun har lært seg å backe unna etter en stund i hvert fall.

Skrevet

Da får hun bare holde seg unna gutter :ler:

Neida... Er det så mye å gjøre med da? Om hun ikke skjønner hvor naiv hun er selv så er det vel ikke så mye å gjøre med. Noen er bare sånn. Jeg er også sånn... MEN fornuften seirer til slutt :)

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet

Heia!

I og med at venninnen din har skjønt at tiltrekningsmønsteret hennes ikke er bra for henne, så er hun jo allerede på vei til å gjøre noe med "problemet". Og det er bra!

En ting som hun kanskje kunne ha reflektert litt over er nøyaktig HVA hun ønsker seg av en eventuell kjæreste - hva må til for at hun skal kunne trives i et forhold over tid? Når hun har funnet ut av dette, vil hun kanskje vite litt mer hva hun skal se etter i mennene hun møter. At badboys kanskje gir spenning kan så være, men hva får hun igjen for det? Tydeligvis bare dårlige erfaringer, slik jeg forstår det du skriver.

Du sier at hun har problemer med selvfølelsen... Jeg tipper at tiltrekningsmønsteret hennes henger litt sammen med dette, uten at jeg har noe faglig belegg for å si det. Kunne terapi ha vært noe for henne? F.eks. en psykolog, som kunne ha hjulpet henne til å se sine egne ressurser, og bygge opp selvbildet hennes...? Kanskje det kan hjelpe henne til å forstå at hun fortjener en type som er bra for henne?

Har hun det sånn at forholdene hennes gjerne starter fort og intenst, for så å ende med at hun går på en solid smell?

I så fall bør hun muligens holde litt igjen, og forsøke å bli bedre kjent med en potensiell kjæreste før det blir noe mer (ja, jeg vet det er banalt og enkelt å si, men det er faktisk et godt råd).

Har hatt det litt sånn som venninna di selv, men klarte til slutt å bryte den vonde sirkelen. Dog ikke uten å gå skikkelig på trynet noen ganger. Det svir, ass!

Det er flott at du stiller opp som venn, og vil ta vare på henne. Men som flere har har sagt: Til syvende og sist er hun nødt til å finne ut av dette selv. Du kan gi henne vann, men du kan ikke tvinge henne til å drikke. ;o)

Skrevet

De starter gjerne fort og intenst ja, men hun snakker mye om at hun gjerne vil at ting skal bygge seg opp over tid, samtidig som hun er klar over at hun ikke har så lett for å få det til. Hun skjønner på en måte alt veldig godt i teorien, det er bare det at tiltrekningene i praksis ikke slår ut så veldig heldig alikevel. Til dere som har hatt et slikt mønster og snudd det. Har forholdene dere senere har hatt til bra gutter vært mindre lidenskapelige, har det vært mindre seksuell tenning? Jeg har snakket med noen eldre kvinner om dette som bare har blitt tiltrukket av bra menn og som sier at de har hatt lidenskap i bøtter og spann med disse, og ikke kan forstå at det skulle være nødvendig med destruktive forhold til farlige menn for å oppleve sterk lidenskap.

Skrevet

hmmm... du høres ut som min bestevenn(gutt) - og jeg som personen det er snakk om.. etter min "livserfaring" har jeg valgt å rett å slett kutte ut menn/gutter og sex-forhold, til psykologen min hjelper meg på rett sti.. jeg er lei av å få juling og å ikke få lov til ting og samtidig bli ødelagt psykisk av kjærsten, samboer eller forloveden min.. å tillate at de grusomste ting blir gjort mot meg både psykisk og fysisk....

Sett deg ned og snakk med henne - fortelle henne nøyatkig hvor glad du er i henne.. og hjelp... men kanskje hun må gå lengere ned i "fortvilelsen" før hun kan komme dithen å søke hjelp....

mitt råd? vær der for henne :)

Gjest StoreSky
Skrevet
De starter gjerne fort og intenst ja, men hun snakker mye om at hun gjerne vil at ting skal bygge seg opp over tid, samtidig som hun er klar over at hun ikke har så lett for å få det til. Hun skjønner på en måte alt veldig godt i teorien, det er bare det at tiltrekningene i praksis ikke slår ut så veldig heldig alikevel. Til dere som har hatt et slikt mønster og snudd det. Har forholdene dere senere har hatt til bra gutter vært mindre lidenskapelige, har det vært mindre seksuell tenning? Jeg har snakket med noen eldre kvinner om dette som bare har blitt tiltrukket av bra menn og som sier at de har hatt lidenskap i bøtter og spann med disse, og ikke kan forstå at det skulle være nødvendig med destruktive forhold til farlige menn for å oppleve sterk lidenskap.

Akkurat slik er jeg... Jeg er nå i forhold med en bra mann -men opplever ikke at lidenskapen er like sterk nei.. Men vet at han er bra for meg, jeg er bra for han, vi er liksom på ett "annet nivå" enn "lidenskap" -vanskelig å forklare.. Kanskje en dypere form for kjærlighet?? Mye mer romantisk er vårt forhold dog, ikke så mye basert på sex og seksuell tiltrekkning, men mer på vennskap, romantikk, kjærlighet, ellernoesåntsom jeg ikke kan forklare!!

Men må innrømme at jeg tenker endel på dette ja. En annen form for lidenskap??

Aaaner ikke jeg! haha! ikke så mye fornuftig dette her, men så er jo kjærlighet en form for psykose... ;)

Gjest Gjest_Jest_*
Skrevet

TS, jeg tror det er du som må slutte og bli tiltrukket av jenter som blir tiltrukket av badboys. Hu jenta der vil ikke være bra for deg eller andre "bra menn".

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet

Må si meg ganske enig med Store Sky i én ting, at forhold til bra menn innebærer en annen form for lidenskap. Dog er den ikke noe mindre verdt av den grunn, snarere tvert imot, synes jeg! Så kan man sikkert filosofere i årevis over spørsmålet "hva er lidenskap", men det er en helt annen diskusjon.

Jeg er i et fantastisk forhold nå (mannen i mitt liv, uten tvil). Det begynte som et vennskap, og utviklet seg gradvis til noe mer. Altså: Det var ikke lidenskapelig helt til å begynne med, da vi ble kjent, men det vokste og ble sterkere og sterkere etter hvert. Jeg rakk å kjenne etter hva jeg egentlig ville og hva jeg følte underveis, og det var en veloverveid greie fra min side da vi ble sammen. Nå ville jeg ikke ha byttet "lidenskapen" jeg hadde i dårlige forhold med dette. Ikke pokker!

Jeg tror denne lidenskapen er dypere... Ekte kjærlighet, antakelig. (Og fantastisk sex, mitt livs beste, bare for å ha sagt det. ;o)

TS: De kvinnene som sier at de ikke skjønner vitsen med badboys har helt rett. Livet er for kort til å kaste det bort på kjipe mannfolk.

Skrevet
TS, jeg tror det er du som må slutte og bli tiltrukket av jenter som blir tiltrukket av badboys.  Hu jenta der vil ikke være bra for deg eller andre "bra menn".

Jeg er ikke tiltrukket av henne. Hun er bestevenninen min som jeg har kjent i 7 år.

Min teori er at det først og fremst er jenter som har en tiltrekning til bad boys i utgangspunktet som eventuelt ikke får like sterk lidenskap med bra gutter. Jeg er jo mann, men det er røflig den samme typen dame som både gir meg lidenskap og etter hvert følelsen av dyp kjærlighet. Jeg tror noen lider av en slags spittelse her som gjør kombinasjonen vanskelig, men jeg tror det ikke gjelder for alle i det hele tatt

Gjest Gjest_Jest_*
Skrevet
Jeg er ikke tiltrukket av henne. Hun er bestevenninen min som jeg har kjent i 7 år.

Min teori er at det først og fremst er jenter som har en tiltrekning til bad boys i utgangspunktet som eventuelt ikke får like sterk lidenskap med bra gutter. Jeg er jo mann, men det er røflig den samme typen dame som både gir meg lidenskap og etter hvert følelsen av dyp kjærlighet. Jeg tror noen lider av en slags spittelse her som gjør kombinasjonen vanskelig, men jeg tror det ikke gjelder for alle i det hele tatt

Jenter som går etter playere og badboys og forventer noe mer enn et ligg mangler noe i hue. Jeg har ikke respekt for slike jenter. En gang "utnytta" jeg en jente som akkurat var dumpa av en player. Pulte hun og måkte hun ut døra. Så da ble jeg en drittsekk jeg også. Sånn ville jeg aldri gjort med en skikkelig jente. Men jeg angrer ikke. Jeg mener, er du så dum at du legger deg etter drittsekker, fortjener du ikke bedre. Det er en ond sirkel.

Skrevet (endret)

Det første hun bør gjøre er å definere for seg selv hvorfor hun faller for "bad boys". Er det det at de behandler henne dårlig må hun bare forsøke å bli bevisst det, og styre unna. Er det derimot det at hun faller for kreative og spennende gutter bør hun bare begynne å kikke etter disse egenskapene i andre typer gutter, som ikke behandler henne dårlig.

Endret av Eir
Skrevet
Jenter som går etter playere og badboys og forventer noe mer enn et ligg mangler noe i hue.  Jeg har ikke respekt for slike jenter.  En gang "utnytta" jeg en jente som akkurat var dumpa av en player.  Pulte hun og måkte hun ut døra.  Så da ble jeg en drittsekk jeg også.  Sånn ville jeg aldri gjort med en skikkelig jente.  Men jeg angrer ikke.  Jeg mener, er du så dum at du legger deg etter drittsekker, fortjener du ikke bedre.  Det er en ond sirkel.

Oisann.. Du hørtes jo ikke rent lite skadet ut selv!

Lykke til.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også den type jente som har lett for å falle for badboys. Jeg bodde sammen med en i et par år. Nå har jeg kommet meg vekk fra han, og fra mønsteret, etter at han var utro og voldelig mor meg. Nå lukter jeg dem på lang avstand.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg faller bare for gutta bad, men det finnes jo noe godt i alle... Min løsning er å bo på så lite areal at det ikke er på tale om at en mann skal flytte inn her. Og jeg har sluttet med å bruke p-piller og spiral så da luker jeg raskt ut de som ikke pleier å bruke kondom.

Jeg hater (må jeg innrømme) å bruke kondom selv, så da blir det ikke til noe.

Gjest Keycha
Skrevet

jeg har tydlivis en tiltrekning mot de som er voldelige..

Skrevet

Tøffler er et fotplagg, det reproduserer seg ikke kjønnslig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...