Gå til innhold

Påbudt med hjelm...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når man sykler eller står på skøyter på skolen eller i skoletida?

Er ikke det normalt, da?? :klø:

Sønnen min sier han ikke må ha på hjelm når de står på skøyter på skolen i friminuttene... :overrasket:

Hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Hos oss er det ikke lov å sykle i skolegården i skoletida, bare i SFO-tida, og da må de ha hjelm.

Bruker de skateboard eller rollerblades e.l. i skoletida må de ha hjelm.

Når de står på skøyter eller snowboard i skoletida trenger de ikke hjelm.

Det er vel noe med både fart og underlag i fht sykkel/skateboard/rollerblades.

Jeg for min del er ikke så nøye når det gjelder hjelmbruk under vinteraktiviteter, bare i alpinbakken.

Skrevet

Jeg har sett hvor voldsomme elever kan være på skøytebanen... :forvirret:

Der går det både fort og "gæli"...:riste:

Ser for meg hodeskaller som brister mang en gang... :forvirret:

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

De har som regel ei tykk lue på seg, så det går nok bra. Litt knal og fall med medfølgende vondter må man regne med - det er en del av livet, og noe av det barn lærer av.

Vi brukte aldri hjelm i noen sammenheng da jeg var liten, men vi greide oss da likevel.

Endret av Bodillen
Skrevet

Her må ungene bruke hjelm både når de sykler og går på skøyter i skoletiden.

Ungene mine har ikke lov til å sykle eller gå på skøyter uten hjelm uansett om de er hjemme eller på skolen, dette er jeg veldig streng på for jeg vet hvor fort det kan skje ei ulykke selv om de er aldri så mye "verdensmestre".

Når de går på skøter er det såå fort gjort å dette med bakhodet først i isen, da hjelper det ikke mye med bare ei lue.......

Skrevet

Det var påbudt både da jeg gikk på skolen selv og da jeg jobbet som lærervikar for noen år siden. Påbudet gjaldt både sykling og andre aktiviteter der hjelm er vanlig å buke.

Må si meg enig med m@msen, det hjelper ikke stor med en lue om man smeller hodet i isen.

Gjest Bodillen
Skrevet

Har dere voksne på hjelm når dere står på skøyter med ungene?

Bare nysgjerrig...

Skrevet

Hvorfor må slike ting absolutt styres gjennom påbud og forbud fra autoriteter? Hvorfor ikke ta ansvar for egne unger og forklare dem hvorfor de evt må ha på denne hjelmen? Skal vi oppdra "bevisstløse" unger som ikke tenker konsekvenser, men som bare forholder seg til hva lovgiverne har bestemt hva de kan gjøre og ikke? Sende dem rett inn i saueflokken?

Skrevet

Har allerede skrevet mail til læreren for å spørre om regelen. ;)

Men flere i klassen hans bekreftet at det ikke var noe påbud...

Skrevet
Har allerede skrevet mail til læreren for å spørre om regelen. ;)

Men flere i klassen hans bekreftet at det ikke var noe påbud...

Og hvis det ikke er påbud, da? Gir du opp å få ham til å bruke hjelm?

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det bør være valgfritt om en vil bruke hjelm når man sykler.

Som regel er det ikke behov for det på gangveier blant siviliserte mennesker.

Endret av Gjest 1
Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg må nesten le litt. Jeg synes dette hjelmhysteiet tar litt av. Noen trer til og med hjelm på hodet til barna sine når de skal lære å gå... :roll:

Jeg ville fått store problemer med å rettferdiggjøre å tvinge ungene til å gå på skøyter med hjelm når jeg ikke har hjelm på selv. Hvordan skal man forsvare det, da? "Fordi mamma har uknuselig hode"?

Jeg må understreke at behovet for hjelm helt klart er et annet når det dreier seg om en voldsom ishockeykamp, og ikke bare vanlig skøyting og piruetter som barneskolebarn holder mest på med.

Neida, jeg er ikke helt anti-hjelm, barna mine bruker hjelm når de sykler, men det gjør jeg også. Farten kan bli relativt stor, og man må ta med i betraktningen at man beveger seg blant andre traffikanter. Derfor synes jeg sykkelhjelm er spesielt viktig.

Synes også det er viktig med hjelm i alpinbakken, av samme grunn.

Skrevet
Og hvis det ikke er påbud, da? Gir du opp å få ham til å bruke hjelm?

Nei, jeg vil fortsatt at han skal bruke det. Men jeg innser at hvis ingen andre bruker hjelm vil ikke han heller, og jeg kan ikke pålegge læreren til å passe på heller... :forvirret:

Skrevet

En av mine veninner jobber med hodeskader, og tro meg: det hjelper ikke med lue.

Hører så mange triste historier som kunne vært unngått hvis ikke folk var så redde for frisyren sin.

Det er ikke mange år siden ingen brukte bilbelte, og ingen brukte hjelm når de syklet. Heldigvis er vi i ferd med å bli flinkere, men jeg blir direkte provosert når foreldre slipper barna sine ut på isen uten hjelm. :frustrert:

Tingeling

Skrevet

Vi brukte aldri hjelm i noen sammenheng da jeg var liten, men vi greide oss da likevel.

De som ikke greide seg har kanskje ikke mulighet til å motsi argumentet ditt? (fordi de er døde eller hjerneskadede feks?)

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi gikk forbi en barneskole her en dag som spilte hockey (utegym), og sambo ble ganske overrasket over at ingen hadde hjelm. han er svensk, og vant med fra han var liten at skøyter = hjelm. noe annet er uaktuelt.

jeg har gått veldig lite på skøyter og har aldri brukt hjelm, vi hadd eheller aldri skøyter i gymtimene.

men det mye jeg gjorde da jeg var liten som foreldre ikke lar ungene sine gjøre idag...

Skrevet
Jeg må nesten le litt. Jeg synes dette hjelmhysteiet tar litt av. Noen trer til og med hjelm på hodet til barna sine når de skal lære å gå... :roll:

Jeg ville fått store problemer med å rettferdiggjøre å tvinge ungene til å gå på skøyter med hjelm når jeg ikke har hjelm på selv. Hvordan skal man forsvare det, da? "Fordi mamma har uknuselig hode"?

Jeg må understreke at behovet for hjelm helt klart er et annet når det dreier seg om en voldsom ishockeykamp, og ikke bare vanlig skøyting og piruetter som barneskolebarn holder mest på med.

Vi er imponerende enige her, Bodillen.

Gjest Bodillen
Skrevet
De som ikke greide seg har kanskje ikke mulighet til å motsi argumentet ditt? (fordi de er døde eller hjerneskadede feks?)

Jeg kjenner bare en eneste person som er blitt livstruende skadet fordi h*n ikke brukte hjelm, og det dreide seg om en mopedkræsj.

Jeg kjente derimot tre personer som har omkommet i trafikkulykker, fire som er døde som følge av narkotikamisbruk, en som omkom i husbrann, en av epileptisk anfall, tre av selvmord og en av kreft.

Ingen jeg kjenner, eller kjenner til, hverken barn eller voksne, er døde eller alvorlig skadet som følge av manglende hjelmbruk på skøytebanen, under aking eller snowboarding i småbakker eller på rollerblades/skateboard.

Sønnen min falt imidlertid fra et lekeapparat på skolen for mange år siden - deiset med hodet først rett ned i den støtsikre sanden og lå på sykehus i 2 dager med kraftig hjernerystelse ;)

Skrevet

Jeg datt på isen en gang jeg sto på skøyter (uskyldig skøyting med danseskøyter, ikke hockey eller noe slikt) og jeg hadde heldigvis hjelm. Den sprakk og delte seg i to, og det var en solid hjelm! Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd med skallen min om jeg bare hadde hatt lue på meg. Det smalt skikkelig, og jeg var svimmel og kvalm lenge etterpå.

Mine unger kommer ikke til å få gå på skøyter uten hjelm, ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...