Gå til innhold

Alternativ naturlig prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt litt rundt på nettet, men har lyst til å høre om noen har erfaring med dette.

Jeg fant Persona og Lady-Comp. Bruker noen av dere dette? Hva slags erfaringer har dere?

Andre alternativer som jeg ike har funnet?

Jeg ønsker ikke å bruke spiral eller hormoner. Akkurat nå bruker vi kun "veldig sikre perioder", hoppe av i svingen og en gang i blant kondom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt pearly+charting på fertilityfriend, det funka veldig bra for meg hvertfall.

(pearly er fra samme som lady-comp, bare billigere og ikke så avansert)

Skrevet

Jeg leste på nettsidene, men forsto ikke alt. Kan du forklare litt om røde og grønne dager?

Skrevet

Et spm til. Det sto at den må sendes inn til batteribytte. Hvordan fungerer det? Blir det da ikke dyrere enn Lady-Comp etter en stund?

Skrevet

*dytte*

Hadde vært flott å høre om flere erfaringer. :sjenert:

Skrevet

Du temper hver morgen til ca samme tid etter minimum 3 timer sammenhengende søvn.

Røde og grønne dager er sånn at på grønne dager (fram til ca en uke før den beregner at du har eggløsning) kan du trygt ha sex, så får du gule/røde dager fram til den registrerer at du har hatt eggløsning, så blir dagene grønne igjen. I perioden med røde dager må du bruke annen prevensjon i tillegg feks gummi.

Tror det skal litt til før det blir like dyrt som ladycomp siden det koster bare i porto (tror jeg) har enda ikke sendt inn min.

En ladycomp er stoor(!!) så jeg hadde ikke giddi å kjøpt den bare pga størrelsen.

Er ikke noe du tar med deg hit og dit for å si det sånn, en pearly får du plass til i lomma.

Skrevet

Har ei venninne som nettopp har begynt med det der, og hun er stort sett fornøyd. Eneste ulempen er at den viser rødt omtrent 14 dager i måneden. Litt tungvint å må bruke kondom eller annen prevensjon nesten halve måneden. Hun hadde likevel så store bivirkninger av p-piller at det veide veldig opp å fortsette med temp måling.

Kanskje greit for de som "egentlig-ikke-vil-bli-gravid-men-kanskje-ingen-krise-om-man-er-uheldig".

Skrevet

Hvor mange røde dager har man vanligvis etter en stund?

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg har brukt Persona og var godt fornøyd med den. Trodde det skulle bli mye styr med urinstix, faste klokkeslett etc, men det gikk helt ok. En må bruke annen prevensjon om en ønsker å ha sex de røde/usikre dagene, men jeg syntes dette var en liten pris å betale.

Skrevet

Jeg har en ladycomp selv (synes ikke den er så stor. Nei, jeg tar den ikke med i lomma, men når jeg skal overnatte et sted har jeg med meg en bag/koffert uansett, så det er absolutt ikke noe problem)

Jeg bruker den kombinert med charting, og i begynneslen var chartinga mest for "moro", nå er vel ladycompen mest et dyyyyrt termometer...

for dem som har stabile og regelmessige sykluser kommer man ofte ned i ca ei uke med røde dager etter ei stund. Det tar noen sykluser før den kommer så langt ned, fordi den må bli kjent med kroppen din, og "vite" hvordan du fungerer.

For meg er det gjerne 3-6 uker med røde lys pr syklus, men det er fordi jeg har lange sykluser, men ikke hver gang. (altså, jeg har hatt EL så tidelig som dag 15, og så sent som dag 50. Og ettersom det ikke er noe mønster i dette, så kan den ikke forutsi hva som kommer til å skje neste gang, og gior derfor rødt lys i tilfelle dag 15, og helt til registrert EL, som somregel er mye senere....)

Forøvrig vil jeg si meg enig med sweetdana, dersom det er KRISE at man blir gravid, så er det ikke ideelt. For det krever litt av deg. Spesielt om du ikke har regelmessige sykluser, slik som meg, da er nemlig ikke denne nødnvendigvis helt "god nok" (jeg har fått grønne lys en gang jeg ikke hadde hatt EL enda...(I en av mine sånne eviglange sykluser) Så jeg dobbeltsjekker alltid om jeg selv er enig med tolkningen dens før jeg aksepterer "grønt lys etter EL") For de fleste vil den dog fungere godt. Men er det KRISE, så bør man kabskje sikre seg ekstra, i alle fall i den tiden man bruker på å lære seg å selv kjenne sin egen kropp godt nok til å kunne stole på systemet.

Utfra alt jeg har lest har i alle fall pearly/LC en høyere sikkerhet enn persona (persona baserer seg på at du tar urinprøver, som kan påvise hormonendringer.)

Skrevet

Jeg har brukt ladycomp i snart 2 år (som jeg kjøpte brukt til 2500 kr) og er strålende fornøyd. :)

Som nevnt over er den litt stor, på størrelse med en bærbar cd-spiller kanskje, men jeg synes ikke det er problematisk å frakte den med seg hvis jeg skal reise bort. Du kan også (på de nyeste modellene tror jeg, ikke på min som er 5 år gammel) velge om du vil bruke batteri eller strøm - noe som er praktisk ang. reising.

Når det gjelder antall røde dager så er vel det minste antallet som går an å få rundt 8 i måneden. Mao. må man være frberedt på å bruke kondom eller pessar (det gjør jeg - anbefales!), eller rett og slett ikke ha sex på de dagene. Det tar også en stundt før maskinen har syklusene dine under kontroll, så de første 2-3 månedene må man regne med mye gult og rødt. Dette går seg til etterhvert og det er også mulig å framskynde denne prosessen noe hvis du har skrevet ned syklusene dine en stund. Du kan nemlig legge inn disse i maskinen på forhånd før du begynner, sånn at den lettere kan skjønne hvor du befinner deg i syklusen ved å beregne utifra gjennomsnittet.

Ladycomp har helt klart gitt meg et nytt liv. Jeg gikk lenge på hormonprevansjon som jeg ikke var komfortabel med både i forhold til hva de gjorde med humøret mitt, og i tillegg en generell skepsis til å putte slike ting i kroppen. Etter at jeg sluttet på hormoner og gikk over til Ladycomp er jeg blitt mitt naturlige selv igjen! :)

Anbefales derfor på det sterkeste.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har en ganske så regelmessig syklus. Jeg har ikke telt hvor mange dager det er i mellom, men det er ca. 30. (Klarer nok å finne det ut om jeg setter meg ned og teller litt). Hvordan fungerer det med å legge inn syklusene? Holder det at man husker første mensdag, eller må man vite noe mer? Jeg har ikke satt meg inn i når jeg har eggløsning.

Det er veldig fristende å forsøke dette.

Nå er jeg samboer. Tidspunktet for å bli gravid er ikke ideelt (derfor trenger jeg jo en slags prevensjon), men dagens løsning er vel mindre sikker enn dette. Og vi taklet det nok om det skulle skje.

Det store minuset er prisen. Det blir litt dyrt på en gang.

Og noe annet jeg lurer på: må man måle med en gang man våkner? Eller kan man ligge og kose seg litt først? Jeg er nemlig halvdød når vekkerklokka ringer, og vi ligger og omfavner hverandre vel ca. 20 min. før vi klarer å komme oss opp om morgenene. (ikke noen "aktivitet", kun to slakt som søker kroppskontakt til hverandre ;) )

Skrevet

Temp med en gang du våkner. Bare stapp den under tunga, om du sovner mens den ligger der er helt greit. (done that...selv m det bare tar kort tid) Du våkner antakelig når den piper, og da kan du bare legge den bort og sløve videre. Tempen og lyset kan du lese av senere.

Det holder at du husker tideligre mensdato ja, du skal på ingen måte legge inn dato for EL (du kan ikke det (den gir det ikke muligheen), og du skal ikke det, du VET ikke det så du kan ikke det)

Det er dyrt ja, men en engangsinvestering. Og neppe mer usikkert enn det dere bedriver i dag, det har du rett i. Så vidt jeg vet kan du også få den på avbetaling om det passer deg bedre.

Altenativt er å kjøpe et termometer og tolk seg (Charte), men det krever at du lærer deg hva du driver med, så sånn sett er jo ladycomp eller pearly langt enklere. (derfor jeg valgte det for to år siden, selv om jeg i dag i praksis bruker den som et dyrt termomenter med god hukommelse)

Skrevet

Hvis du synes prisen er drøy, så har både jeg og to venninner kjøpt brukt med stort hell. Produsenten selger nye temperaturmålere til 250 kr på hjemmesiden sin i tilfelle du synes det er uhygenisk. :)

Jeg kjøpte som nevnt min for 2500 kr og venninnen min for rundt det samme.

Sjekk finn.no, men også nettsteder for folk som prøver å bli gravide - de vil ofte ikke ha ladycomp lenger. Eks. snartgravid.com, barnimagen.com osv.

Hvis du kjøper den ny, så er den jo beregnet å holde i 10-20 år (tror jeg), så samlet sett er det ikke en stor sum. Dessuten får du garanti i hele 5 år og de er supre på kundeservice hos produsenten. Selv om jeg hadde kjøpt min via noen som hadde kjøpt den fra produsenten, så var det ikke noe problem å få reparert den på garantien (viste seg at det bare var selve måeren min det var litt kluss med, så jeg måtte bare kjøpe en ny, men veldig positivt overrasket til servicen der.)

Lykke til! :)

Anbefaler deg tenke på å skaffe deg pessar i tillegg hvis du ikke liker kondomer...Har fungert kjempeflott her i gården. Og jeg som trodde pessar bare var noe rart jeg hadde sett på bilde i en skolebok om prevansjon for hundre år siden...;)

Skrevet

Jeg sitter og skal bestille enten Pearly eller LadyComp. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Pearly, pga størrelsen, men så ser jeg at Pearly ikke viser gjennomsnittlig sykluslengde i dager, altså når mensen kan forventes. Og siden jeg ikke hadde helt regelmessige sykluser før jeg startet på p-piller for en evighet siden, så er det informasjon jeg ville likt å ha. Men vil man ikke ha en viss idé om dette med all den andre informajsonen man får fra Pearly?

Skrevet

Dersom du har uregelmesige sykluser å er ikke gjennomsnittslengde noe nyttig uansett.

Jeg ahr ladycomp, og den viser gjennonsnittslengde, og noe mer UBRUKELIG enn det finnes vl ikke på saken, for meg og mine sykluser. For mine er slett ikke regelmessige, eller gjennomsnittelige.

For å si det sånn..., når en syklus er 40 dager, og den neste er 20 dager, så er snittet 30 dager, men er t noen som helst grunn til å tro at den neste skal bli 30 av den grunn?

Jeg aner aldri hvor lang min neste syklus skal bli. Og dette medfører laaaaaange tinder med rødt lys, ja, men jeg VET når mensen vil komme, ca 14 dager før de kommer. For da kommer jo EL, og jeg vte d når mensen følger etter dette. Gjennomsnittslengden... ja den sier meg ingenting. Pr i dag er snittløengden min LC oppgir litt over 30 dager. Vel, jeg er kommet lenger enn som så i dene syklusen, og har ikke hatt EL enda. Og det jeg har funnet ut er at mine sykluseri det siste eneter re ca 30-35 dager lange, eller så blir de fort over 50, opp mot 60. så en snittlengde på litt over 30 (usikker på hvordn den har kommet frem til det, egnetlig, det må være noen syjkluser den ikke rgner med fordi den anser dem som unormalt lange da, for det relle snittet tror jeg må ligge rundom 40) er komplett ubrukelig for meg.

Har man en relativt stabil syklus derimot, så er jo snittlengden litt grei å vite, men da vet man vel sånn ca uansett hvor lang den har tenkt å bli.

Nei, nittlengden har ejg aldri skjønt hva man skal me, og jeg ville ikke latt et være avgjørened for valget...

Skrevet

Slikt gis det råd om på familiekontoret til den katolske kirke. En av de som jobber der har oppunder ti unger... ;)

Skrevet

Da vet de ikke hva de driver med.

Korrekt utført er dette med sykluskontroll (temping og sekret med mer) utført etter "reglene" (som for en katolikk da må bety avhold, ettersom kondom etc ikke tillates av paven) ganske så sikkert.

En som driver med dette, og har "oppunder ti unger" er en v to: ANER ikke hva dette dreir seg om, tror det er "kalendermetoden", og dessuten er kjempefertil eller VET hva dette dreier seg m, og ønsker seg stor barneflokk. Du får ikke masse unger uten å ønske deg det om du vet hva dette dreier seg om.

Og utsagn som ditt... vitner om at du heller ikke vet det.

Skrevet

Jeg lånte meg en pearly for en stund siden, men det skjedde noe veldig kjipt med den. Den ringer til den tiden den skal jver morgen, men da jeg skal trykke på knappen for å slå av, så funker ingen knapper, får bare beskjed om at batteriet er tomt. Jeg får heller ikke slått av alarmen for godt, så dette skjer hver morgen. Nå ligger den i esken sin i nattbordskuffen, og jeg har fått spiral. (kom på nå at den har ringt i over ett år uten at jeg har gjort noe med det hahaha, jeg er så lat....)

Skrevet

Slett ikke normalt å være uheldig to ganger på rad nei, kliniske tester som oppgis i alle fall fra leverandøre viser jo en sikkerhet (perl-index eller hvordan det nå enn staves, antallet av 1000 som blir gravide etter å ha brukt det i et år) som er lik eller bedre enn de fleste p-pillemerker, og vesentlig høyere enn kondom. (dette fordi det i en slik måling tas med de som sprakk kondomen med negelen, brukte den feil, glemte en pille, kastet opp (og de som slurver med tempersturmålingne, selvsagt)

Selv har jeg brukt min LC i snart to år, og ingen baby her i alle fall. Men, så stoler jeg ikke blindt på den heller da, og benytter den bare som et dyrt termometer egentlig... (for, den HAR bomma på meg en gang eller to, i løpet av disse årene, go gitt meg grønt lys når EL enda ikke hadde inntruffet, og en gang begynt med de røde lysene for sent (men jeg var obs på det grunnet sekret, og tok hensyn selv. Det hadde kanskje gått "bra" uansett, men hadde jeg vært "kjempefertil", så hadde det kanskje kunne blitt en baby av det ja (ikke to, for det var så kort tid mellom de to hendelsene))

Jeg anbefaler derfor ikke temping til noen der det er KRISE å bli gravid. Men jeg anbefaler "charting" forå bli kjent med egen kropp til alle som er interessert i det. For dem der det er krise med svangerskap, benytt annen prevensjon (men de fleste bruker da hormonell prevensjon og kan uansett ikke benytte seg av charting for å bli kjent med egen kropp) Vharting "på egenhånd" anbefaler jeg på ingen måte som prevensjon uten at man vet godt hva man driver med (og har tenkt på muligheten for at "uhell" kan inntreffe og kan takle dette)

Funker for meg, etter at jeg har lært meg å kjenne tegnene i egen kropp (men ja, masse "røde dager" betyr at vi stort sett bruker kondom da.) Men så er jeg også klar over at det ville ikke være KRISE for oss da. Vi har ingen slike planer enda, men vi skulle klart det. Og hadde det ikke vært sånn, så vet jeg ikke om jeg ville gjort dette. Og jeg stoler uansett ikke blindt på min LC.

Du Sativa som har en pearly med gåent batteri, da må dette byttes da. Det skal visst bare være å sende den til leverandøren. Jeg har en LC, som er oppladbar, men slik du beskriver at den oppfører seg, slik oppfører også min seg når jeg har utsatt det å lade den opp litt for lenge. Da er de rett og slett tom for strøm (men har visst et lite ekstralager, så den er ikke HELT tom, men umulig å måle med den.) Få byttet batteri, så er den god som ny. Husk dog at når man låner eller kjøper brukt, et slikt apparat, uansett om det er pearly eller LC må den "nullstilles" (slette alle gamle data) slik at den ikke benytter seg av forrige eiers/opprinnelig eiers historikk for dine sykluser, det kan gå alvorlig galt. Og nullstill den igjen når den leveres tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...