Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor for ei jente på snart 5 år, har vært det siden hun var 1 år. Vi har hatt 60 - 40 % samvær. Men når har far begynt i nordsjøen, og er borte mye, er ikke hjemme fire uker. Nå har vi gjort det sånn at når han er ute har jeg henne. Men nå vil han at foreldrene hans skal ha henne når han er ute. Hvordan ville dere løst dette? Han tar ikke igjen de dagene jeg har hatt henne ekstra, når han er ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har faren fast jobb/turnus i nordsjøen?

Hvis han ikke kan overholde den samværsavtalen dere har, så bør dere komme frem til en ny avtale.

Jeg er i utgangspunktet for at barna skal være med besteforeldre, men jeg synes ikke at det er rett at de skal overta samværet hvis det er på permanent basis, dette er mitt syn da.

Utover dette så er det den forelderen som i øyeblikket har barnet som bestemmer - alltså - du eller barnefar kan ikke fortelle den andre om denne kan ta barnevakt eller andre ting når dere selv ikke har barnet.

Hvis dette er et overgangsproblem så ville jeg vært samarbeidsvillig, da synes jeg at han som enhver annen forelder må kunne ha barnevakt.

Skrevet

Han har fast jobb, men ingen fast turnus. Så en vet aldri når han er hjemme og aldri når han er ute.

Så når jeg har henne de dagene som er hans, når han er ute. Kan han da si at hun skal være hos besteforeldrene?

Skrevet

Oy, er dette en permanent situasjon? For her vil det kreves mye av deg angående samarbeid og fleksibilitet.

Med utgangspunkt i at dette er en permanent situasjon, og at samvær ofte blir avlyst, så tror jeg ikke at han kan kreve at du drar til besteforeldrene med barnet, da tror jeg at du kan kreve gjennomgang av samværsavtalen og kreve en ny avtale.

Jeg ville ringt familievernkontoret å spurt om dette, vet ikke om det er noen klare regler på dette, tror det blir individuellt etter situasjon osv.

Skrevet

Vil jo ikke tro det er permanent men. Har forsøk å få han til å inngå ny avtale men det vil han ikke. Har ingen problem med at hun er hos besteforeldrene, vil bare at hun skal ha en trygg og god hverdag. Og at hun skal vite hvor hun skal.

Men skulle gjerne visst om han kan la henne være hos besteforeldrene på hans dager.

Skrevet

Jeg er skeptisk til en arbeidsgiver som ikke kan gi noen form for forutsigbarhet i reisene. Denne arbeidsgiveren må jo planlegge behovet for personell til en viss grad. Om far bare er "reserve" ved sykdom, etc, bør det ikke bli så veldig mye fravær. Men jeg har forståelse for ditt ønske om større grad av forutsigbarhet.

Også jenta trenger et minimum av forutsigbarhet. I dette tilfellet er det far som må ta dette ansvaret og forklare situasjonen ovenfor arbeidsgiver.

Jeg har forståelse for at han unntaksvis kan ha behov for å benytte besteforeldrene. Men dette bør være unntaksvis og definert med nøyaktig maksimalt antall overnattinger over f.eks. 3 mnd periode hos besteforeldrene.

Skrevet
Men skulle gjerne visst om han kan la henne være hos besteforeldrene på hans dager.

Ja, til en viss grad kan han la henne være hos besteforeldrene med retten på sin side.

Skrevet
Også jenta trenger et minimum av forutsigbarhet. I dette tilfellet er det far som må ta dette ansvaret og forklare situasjonen ovenfor arbeidsgiver.

Dette skjer ikke så ofte:

:klappe:

Far har primært ansvar overfor barnet sitt. Han kan ikke ha en sånn jobb, og samtidig forvente 40% samvær. Her må han gjøre et valg.

Det finnes ingen lovregler som nekter far å bruke barnevakt under samværet. Men som mor må man også ta et ansvar i denne situasjonen, og ikke utsette barnet for slik uforutsigbarhet over tid. Tar ikke far ansvaret, må mor gjøre det, og ta initiativ til ny samværsordning.

Skrevet

Takker for svar.

Jeg har også prøvd å forklart at han må jo ha en viss peiling på når han skal ut, men får ingen svar på det. Nå har han i tillegg begynt på skole.

Jeg har hatt henne alle dager når han har vært ute og har ingen problem med det, men neste helg når det er hans dager, har jeg planer. Derfor skal hun dit den helgen.

Jeg synes det er mitt ansvar å ha henne når han ikke kan, og med det får hun litt stabilitet

Skrevet
Jeg har hatt henne alle dager når han har vært ute og har ingen problem med det, men neste helg når det er hans dager, har jeg planer. Derfor skal hun dit den helgen.

Hvis hun har vært sammen med deg hele tiden så kan det ikke skade med en kosehelg hos besteforeldrene :)

Skrevet

Samvær er for at BARNET skal ha kontakt med begge foreldrene.

Dermed må det være slik at om ikke far kan følge opp den avtalen dere har - så må dere få ny avtale. Han kan selvsagt ikke bare overføre sitt barns samvær til besteforeldrene.

Greit nok at ungen er hos besteforeldre av og til, men ikke som en permanent ordning. Jeg er helt overbevist om at for ungens del så er det bedre å få være hjemme hos mor i en slik situasjon. Barnet blir jo en kasteball oppi det hele - og kan lett oppleve at verken mor eller far vil ha henne - begge "sender bort" barnet.

Ta ansvar for barnet ditt og skap en god situasjon for henne.

Skrevet

Det mener jeg også, jeg vil gjerne ha henne når han er ute, og sånn har vi hatt det. Men var kun neste helg da jeg hadde planer at hun ikke blir hos meg

Skrevet

du kan kalle inn far til megling om han ikke ønsker å forandre på samvær, mens du mener at det bør forandres.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg er alenemor for ei jente på snart 5 år, har vært det siden hun var 1 år. Vi har hatt 60 - 40 % samvær. Men når har far begynt i nordsjøen, og er borte mye, er ikke hjemme fire uker. Nå har vi gjort det sånn at når han er ute har jeg henne. Men nå vil han at foreldrene hans skal ha henne når han er ute. Hvordan ville dere løst dette? Han tar ikke igjen de dagene jeg har hatt henne ekstra, når han er ute.

Hva er grunnen til at han vil at hans foreldre skal overta samværet mens han er borte?

* Fordi han har mindre samvær og dermed tid til å hjelpe datteren med å opprettholde relasjoner til besteforeldrene?

* Fordi han er redd for at en krymping av samværsprosenten vil være vanskelig å reversere senere når arbeidssituasjonen hans tillater mer samvær igjen?

* For at ikke mor skal ha mer enn "sin del"?

Jeg synes ikke det er en god løsning for barnet at besteforeldrene skal overta samvær, men jeg tror det kan være lurt å prøve å få tak i årsaken til at han vil det og prøve å komme ham i møte på det. Hvis han f.eks er opptatt av at hun skal være med besteforeldrene går det jo an å foreslå at hun besøker dem en kveld/en overnatting på "din" tid. Da blir det et besteforeldrebesøk i stedet for en samværshelg, og både kontakt og stabilitet i bosituasjon blir ivaretatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...