Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ok å kalle arbeidskollegaer av det andre kjønn når man er i et forhold?

Min mann ble kalt for lille venn (som er nokså ok sånn sett) av en kvinnelig kollega. Han hadde kalt henne for snuppa tilbake, noe han kaller meg også, som er kona. Dette syns ikke jeg var ok i det hele tatt.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min sa "hei baby" til ei felles bekjent. Det går ikke med meg. Så her er det bare kalle navn på hverandre..

Skrevet

Jeg kaller en kompis lille venn. Det har jeg gjort siden før jeg ble sammen med samboeren, ville jo synes det var veldig merkelig å slutte med det bare fordi jeg er i et forhold nå.

Kaller en annen kompis for sussebass. Han er gift, har kalt han det i flere år. Var faktisk han som begynte å kalle seg det. Kan ikke forestille meg at kona har noen problemer med det, er jo bare for moro.

Men kommer nok veldig an på tonen og oppførselen om jeg ville godtatt det eller ikke. Om han sier sånt til ei jeg har hørt mye om helt greit, begynner han sånn med noen jeg aldri har hørt om ville jeg nok blitt mer sjalu.

Skrevet
:overrasket: Tenker man på sånt?

Var det første jeg tenkte også :ler:

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hva er ok å kalle arbeidskollegaer av det andre kjønn når man er i et forhold?

Min mann ble kalt for lille venn (som er nokså ok sånn sett) av en kvinnelig kollega. Han hadde kalt henne for snuppa tilbake, noe han kaller meg også, som er kona. Dette syns ikke jeg var ok i det hele tatt.

Hva mener dere?

Jeg kaller gjerne en mannlig arbeidskollega eller venn noe tilsvarende, som Pus eller Kjære, og ville nok ikke reagert om min kjæreste gjorde det samme med en annen kvinne. Men du er ikke meg, og jeg tror det er gode sjanser for at dette kan la seg løse lett med en liten sjarmøretappe. Ta det en dag du føler deg søt og i kosehumør, og spør pent om du kan få være hans eneste snuppe :) Poenget er jo at du synes det er så koselig og intimt at han kaller deg det og det får deg til å føle deg spesiell for ham, og hvis du legger det frem på den måten, gir du ham muligheten til å glede deg enda mer med å reservere det kun for deg. Det er honningmetoden, vil du heller bruke eddik finnes det alle varianter fra silent treatment til anklager om å ha trådt over grensen med kollegaen.

Skrevet

Takk, Glamjenta! Blir jo nesten paranoid av å se hva folk bekymrer seg for her inne.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Det tenker ikke jeg over. Jeg kaller vel alle mine mannlige venner (både mennesker og dyr) for "lille venn", uten at jeg mener noe med det. Folk har jo sine egne måte å henvende seg til andre på, og venner har ofte slike egne koder. I blant vennegjengene min kaller vi hverandre baby, snuppa, kjære, tøs, tjukken, søta, love osv omhverandre uten at det ligger noe annet enn humor bak.

Gjest glamourgirl
Skrevet
Takk, Glamjenta! Blir jo nesten paranoid av å se hva folk bekymrer seg for her inne.

Jeg også :ler:

Gjest TsS - ikkeloggetinn
Skrevet

En ting er jo venner. men arbeidskollegaerblir noe annet. Nå er vi jo en veldig stor gruppe- og aldersforskjellen er jo meget stor. Tror det er veldig forskjellig syn på hvorvidt man reagerer på det. For meg er grensen ved kollegaer.

Har aldri gått særlig inn på dette, (før nå, selvfølelig...) men ja, jeg reagerer at han kaller kollegaene hans for noe annet enn ved navn. Men tror ikke han har gjot det heller...

:overrasket:

:ler:

Skrevet
En ting er jo venner. men arbeidskollegaerblir noe annet. Nå er vi jo en veldig stor gruppe- og aldersforskjellen er jo meget stor. Tror det er veldig forskjellig syn på  hvorvidt man reagerer på det. For meg er grensen ved kollegaer.

Har aldri gått særlig inn på dette, (før nå, selvfølelig...) men ja, jeg reagerer at han kaller kollegaene hans for noe annet enn ved navn. Men tror ikke han har gjot det heller...

:overrasket:

:ler:

meg over... men lille venn er mange for meg

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Ja det tror jeg ikke er uvanlig! Dersom du selv hadde vært i et langvarig forhold hadde du kanskje også reagert!

Når det er sagt spiller det jo en stor rolle om i hvilken sammenheng det ble sagt og hvor ofte!

Lille venn er for meg egentlig bare koselig ment, ikke noe sexuelt over det!

For andre kan det føles som noe dypere, kommer ann på det forholdet man har!

Endret av Silmarill
Gjest Silmarill
Skrevet

Personlig ville jeg ikke ha brydd meg noe særlig - igjen kommer helt ann på settingen og det forholdet jeg har!

Det at noen reagerer kan jeg godt forstå, alle er ikke like og noen kan oppfatte det helt anderledes enn det du gjør!

Skrevet
Personlig ville jeg ikke ha brydd meg noe særlig - igjen kommer helt ann på settingen og det forholdet jeg har!

Det at noen reagerer kan jeg godt forstå, alle er ikke like og noen kan oppfatte det helt anderledes enn det du gjør!

Ok, det blir kanskje litt sleivete når jeg uttrykker meg så kort. Og når du anklager meg for å generalisere, må jeg forklare litt nærmere. Men ikke mye. Må snart i køya.

For meg er tillit helt fundamentalt i et forhold. Jeg sier sånne ting til jenter hele tiden. Og jeg har i utgangspunktet ingen problemer med at de sier det samme til kjæresten min. Den dagen jeg begynner å bekymre meg for den slags, er det på tide å se på hvordan det står til med forholdet mitt. For det tyder på at jeg mangler den nødvendige tilliten. Noe som sannsynligvis ikke skyldes at noen kaller dama mi for snuppa.

Du skriver at man kanskje ville sett annerledes på dette hvis man hadde vært i et langvarig forhold. Det eneste forholdet jeg har hatt varte fra jeg var tenåring til jeg var midt i tredveårene. Jeg reagerte aldri på snuppa. Og jeg kan trygt si at det ikke var årsaken til at forholdet vårt til slutt gikk i oppløsning.

Poenget mitt er vel dette: Fokuser på det som er viktig. Hvordan har du det med kjæresten din? Når snuppa blir et problem, har man langt mer alvorlige utfordringer.

Skrevet

'Hore' eller 'fitte' går bra, 'snuppe' går dårlig.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Ok, det blir kanskje litt sleivete når jeg uttrykker meg så kort. Og når du anklager meg for å generalisere, må jeg forklare litt nærmere. Men ikke mye. Må snart i køya.

For meg er tillit helt fundamentalt i et forhold. Jeg sier sånne ting til jenter hele tiden. Og jeg har i utgangspunktet ingen problemer med at de sier det samme til kjæresten min. Den dagen jeg begynner å bekymre meg for den slags, er det på tide å se på hvordan det står til med forholdet mitt. For det tyder på at jeg mangler den nødvendige tilliten. Noe som sannsynligvis ikke skyldes at noen kaller dama mi for snuppa.

Du skriver at man kanskje ville sett annerledes på dette hvis man hadde vært i et langvarig forhold. Det eneste forholdet jeg har hatt varte fra jeg var tenåring til jeg var midt i tredveårene. Jeg reagerte aldri på snuppa. Og jeg kan trygt si at det ikke var årsaken til at forholdet vårt til slutt gikk i oppløsning.

Poenget mitt er vel dette: Fokuser på det som er viktig. Hvordan har du det med kjæresten din? Når snuppa blir et problem, har man langt mer alvorlige utfordringer.

Forstår det du skriver!

Jeg er helt enig med deg - og det er jeg virkelig fordi jeg klarer å sette meg inn i DIN tankegang!

Andre reagerer anderledes enn deg, meg og mange andre - det er det jeg vil påpeke! Derfor vil jeg ikke kalle det "rart" om noen reagerer, men heller kanskje gi råd rundt det.

Sette seg inn i en annens situasjon, selvom man ikke har vært der før og svare utfra det spørsmålet dreier seg om.

Sant :)

Endret av Silmarill
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er ikke så veldig på kallenavn med noen igrunn... (burde kanskje vært flinkere?)

Men samboern er - og han kan finne på å si "hei sexy" eller snuppa til kvinnelige venninner, eller mine venninner. Ser ingenting som helst galt i det. Det er rent vennskapelig.

Forøvrig veldig enig med siste innlegg av Fønix.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Det er forskjell på VENNER og kollegaer.

Om han hadde kalt en av venninnene mine for snuppa hadde jeg nok ikke reagert på samme måte. Lille venn reagerte jeg ikke på. Det gjorde meg ikke noe. Men at han svarte snuppa tilbake, det kunne han spart seg syns jeg. Det hadde holdt med "Tusen takk". Snuppa er et kjælenavn han bruker på meg, og da syns jeg ikke han trenger å kalle andre for det.

Det er sånn jeg føler det. Har vridd og vrengt i hodet mitt, men jeg har kommet fram til at jeg faktisk ikke syns det er ok at han kaller de kvinnelige kollegaene for snuppa. Eller andre kosenavn. Jeg går ikke og kaller mine mannlige bekjente for kjekken eller andre navn. Det blir feil for meg. Hvis min mann ikke godtar meg som jeg er, så har vi et problem. Men jeg tror han skjønner meg, og forsto at dette såra meg litt.

Ellers sover jeg godt om nettene, og ligger ikke og tenker på dette 24 timer i døgnet. Vi har ordnet opp.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Dere skjønner meg vel bedre om jeg forteller hele historien bak reaksjonen min..

Denne kvinnelige kolleagen hans begynte på jobben hans for ca ett år siden. Jeg merket en forskjell på han nesten med det samme. Han begynte å dusje hver morgen, ble mer opptatt av utseende. Sprayet seg med godlukt. M.m. Altså trodde jeg at nå er det kommet ei råflott ei, som han må gjøre godt inntrykk på. Ja, jeg ble redd. Han skulle begynne å trene, kanskje med henne. Det ble ikke noe av. Og dette dabbet av etter en stund. I denne perioden hadde jeg det ikke lett.

Det dabbet av etter noen måneder, til han ble seg selv igjen. Og jeg roet meg ned. Skjønner jo at man kan bli betatt av andre selv om man er gift/samboer osv. Selv sier han at det var andre årsaker og at det var tilfeldig at det var i samme periode som hun begynte der.

Men når jeg da ser at han har kalt henne for snuppa har jeg vel lov å kjenne at det stikker litt?

Men men, som sagt er vi ferdige med det. Jeg har roet meg ned igjen, og alt er bare bra. :)

Skrevet

1. jeg synes kolleger skal respektere hverandre og bruke riktige navn i de fleste tilfeller. F.eks liker jeg ikke at eldre mannlige kolleger kaller meg "lille venn" når de ber meg om hjelp til noe de burde klare sjøl.

2. mannlige kolleger uansett alder som jeg har et spøkefullt naturlig kameratforhold til kan godt kalle meg "vennen" "søta" el - og da sier jeg f.eks Hi honey tilbake. men da er vi tydelige på at dette er kun tull.

Tror egentlig blikk/tonefall sier mer enn akkurat ordet du bekymrer deg over??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...