Kara W Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 På jobben har jeg nå kommet opp i en situasjon som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke. Jeg har aldri vært spesielt flink sosialt, og det er et litt "jentete" problem, så kjæresten min kan ikke hjelpe meg denne gangen. Håper noen her kan komme med synspunkter. Det har begynt en ny resepsjonist. Hun har ingen avdeling som hun tilhører, så det er ingen som er naturlige for henne å sitte sammen med og som tar seg av henne og introduserer henne til andre. Jeg er det nermeste hun kommer en kolega, men siden jeg passer telefonen mens hun spier, kan jeg ikke gjøre noe akkurat da. Nylig kom det opp (over en fredagspils) at hun noen ganger sitter alene i lunchen, og føler at noen ikke gidder å prate med henne,selv om hun prøver å ta kontakt. Alle vi som sitter rundt henne spiser 11:30, mens hun spiser 11. En av de andre på jobben (som alltid skal fikse ting) ba meg om å bytte tid med resepsjonisten, slik at hun kunne spise med henne. Dette sa jeg selvfølgelig ja til, men det ville ikke resepsjonisten ha noe av. Hun forsikret meg om at det bare var noen som ikke var vennlige, og ellers så liker hun å gå tur i pausen. Jeg tipset henne om et par stykker jeg viste var hyggelige som spiste kl 11, og ellers gikk vi tilbake til det vanlige. Denne episoden er nok ikke så veldig betydelig, men siden jeg vet at jeg er dårlig til å lese sosiale situasjoner vil jeg gjerne høre andres meninger. Det virket ikke som om det var falsk beskjedenhet da hun sa at hun ikke ville bytte tid med meg, men jeg har jo merket at hun sjelden spiser i kantinen. Burde jeg insistere på at hun spiser sammen med andre, eller skal jeg slappe av og tenke at hun er en voksen dame og kan passe på seg selv?
Cata Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Hun er voksen og kan passe på seg selv. Hvis dere hadde hatt samme spisetid og hun ellers er en hyggelig dame så hadde det vært naturlig om du hadde invitert henne til å sitte sammen med deg eller din "gruppe", men siden dere ikke gjør det så synes jeg ikke det er naturlig at du prøver å ordne selskap for henne.
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Hun har jo fått tilbudet av deg. Når hun valgte å ikke at det og heller ikke tok kontakt med de du foreslo så synes jeg du har gjort ditt. Hun er en voksen dame som burde klare seg selv. Hun virket jo også veldig negativ til å ta din tid, så da kan du jo ikke presse det på henne. Kanskje hun rett og slett liker å rusle en tur i lunchen.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 På jobben har jeg nå kommet opp i en situasjon som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke. Jeg har aldri vært spesielt flink sosialt, og det er et litt "jentete" problem, så kjæresten min kan ikke hjelpe meg denne gangen. Håper noen her kan komme med synspunkter. Det har begynt en ny resepsjonist. Hun har ingen avdeling som hun tilhører, så det er ingen som er naturlige for henne å sitte sammen med og som tar seg av henne og introduserer henne til andre. Jeg er det nermeste hun kommer en kolega, men siden jeg passer telefonen mens hun spier, kan jeg ikke gjøre noe akkurat da. Nylig kom det opp (over en fredagspils) at hun noen ganger sitter alene i lunchen, og føler at noen ikke gidder å prate med henne,selv om hun prøver å ta kontakt. Alle vi som sitter rundt henne spiser 11:30, mens hun spiser 11. En av de andre på jobben (som alltid skal fikse ting) ba meg om å bytte tid med resepsjonisten, slik at hun kunne spise med henne. Dette sa jeg selvfølgelig ja til, men det ville ikke resepsjonisten ha noe av. Hun forsikret meg om at det bare var noen som ikke var vennlige, og ellers så liker hun å gå tur i pausen. Jeg tipset henne om et par stykker jeg viste var hyggelige som spiste kl 11, og ellers gikk vi tilbake til det vanlige. Denne episoden er nok ikke så veldig betydelig, men siden jeg vet at jeg er dårlig til å lese sosiale situasjoner vil jeg gjerne høre andres meninger. Det virket ikke som om det var falsk beskjedenhet da hun sa at hun ikke ville bytte tid med meg, men jeg har jo merket at hun sjelden spiser i kantinen. Burde jeg insistere på at hun spiser sammen med andre, eller skal jeg slappe av og tenke at hun er en voksen dame og kan passe på seg selv? ← ikke kjekt å være ny på en jobb og måtte spise alene. kan hende hun sender signaler som gjør at andre ike setter seg ved henne også. Jeg passer alltid på at nye aldri er alene i pauser. Man er ganske utilpass på en fremmed plass. Ta imot andre som du vil bli tatt imot selv. Selv om hun er voksen, så er det ikke bare å komme her å komme her..... Grunnen til at jeg passer på nye er et mareritt av en arbplass jeg var innom. De jeg jobbet sammen med gik til lunsj uten å si fra hvor/når. jeg var helt ny/ukjent med rutiner osv. Når jeg fant ut av rutinene så snakket de kun med hverandre....altså skviset meg rett ut fra første dag. samme skjedde med kaffepauser. Selv min sjef dukket ikke opp til lunc. I ettertid fikk jeg vite at hun ene styrte hele avd. Hun likte dårlig at jeg kom med mere kompetanse. Hennes kolegaer var styrt av henne. Det forundret meg ikke dajeg fikk vita at ingen vikarer holdt ut der. Var der 2 mnd. Holdt på å bli gal. Enden på visen var at hun ene sa ikke en gang adjø når jeg dro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå