Gå til innhold

Foreldre stjeler fra sykehus

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.ba.no/nyheter/irix/article2570433.ece

Ble litt lei meg over menneskene rundt oss her nå jeg... :sjenert:

Tenker som så at dersom mitt barn er innlagt på sykehus (sønnen min var det i en uke da han var 7 år) - var han kjempeglad for leker han fikk leke med da han var der. Tanken på å ta med noe hjem? Nei i all verden. En bleie eller fem? En gjør da seg ikke til kjeltring for småting?

Er ikke moralen vår bedre enn dette? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte et prematurt barn i 2000 og lå i den forbindelse tre uker på sykehusets fødeavdeling før fødselen og var ellers hyppig på sykehuset med barnet de neste to årene.

Vi fikk da litt innblikk i dette. ALT ble rappet. Tilogmed lyspærene ble skrudd ut av adventsstakene!!! Fjernkontroller hadde de gitt opp å kjøpe, så hver enkelt pasient som trengte dette måtte kjøpe sin egen. Personalet var ganske fortvilet.

Jeg blir så fryktelig provosert av slike mennesker!!!!!

Skrevet

Gjens over alt på sykehus, alt av bilder etc må skrus fast, fjernkonrtoller forsvinner,julepynt forsvinner, ukebladsamlingen krymper fortere enn vi rekker å samle inn osv osv....

Jeg har sluttet å bli overasket over hva folk er villige til å gjøre seg til kjeltring for....

Skrevet

Så grusomt, hva feiler det voksne mennesker.

Også stjele leker fra syke barn på sykehuset, skjønner de virkelig ikke hvor galt det er?

Skrevet

:overrasket: HVA? Jeg er nok litt naiv jeg skjønner jeg, trodde ikke det var mulig.

Folk burde jo skjønne at dette går jo utover alle sammen, man vet aldri når man må på sykehuset og da er det jo kjekt at det er litt å lese på, lys, bilder osv.

Trodde virkelig ikke at det var så ille...

Skrevet

Veldig ille at folk stjeler.

Men noen av disse lekene og ukebladene som forsvinner blir nok også borte fordi man ikke husker hva man egentlig hadde med seg. Og om en unge har ligget på sykehus noen uker, med masse besøk av slekt og venner, fått gaver i øst og vest, så er det ikke alltid lett for foreldrene å vite hvilke leker som faktisk tilhører barnet...

Men lyspærer og bilder fra veggene, der er jeg sjokkert :overrasket:

Skrevet

hvor flau blir du da?

du skal si hade til de som akurat hadde reddet livet til dit barn, plutselig detter et bilde eller en fjernkontroll ut av veska de.....takk for hjelpa, foresten, er det greit at jeg stjeler deeg rein? ehhhh....minner?

Skrevet

Greitnok at en kan få med seg et blad ekstra, men hva hva med de som tar andres vogner da :overrasket:

Skrevet

*innrømmer at jeg har stjålet to bleier fra sykehuset*

(forklaring: en bleie ved hjemreise etter fødselen med eldstemann, da vi hadde glemt å pakke det med, og en etter at eldstemann uforberedt ble innlagt på barneavd, og vi ikke hadde stelleveske i bilen på vei hjem igjen. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette...)

Skrevet

Vi brukar faktiskt lämna tidningar (blad) på sjukhuset eller i väntrum - har vi läst färdigt dem är det bättre att andra kan läsa dem än att vi bara kastar dem i återvinningen.

Mannen lämnade till exempel tre biltidningar på "Lekplatsen" (ett sånt lekställe för barn med bollhav och hoppborgar), när vi var där nästa gång såg vi en pappa som var glad för att det fanns nåt mer än kvinno- eller barntidningar där.

För att komma tillbaka till teamat: Jag är chockad hur folk bara kan ta med sig en massa saker. Ett extra par blöjor må väl vara en sak men handdukar, kläder till nyfödda, täcken och filtar, fjärrkontroller (vad ska de med dem till??).

Vagnar är tyvärr något som är stöldbegärligt även utanför sjukhusen. Klart att det lockar när nya vagnar kan kosta 6-7.000 eller upp till 10.000 i rätt märke och med tillbehör.

På vår vårdcentral står det stora lappar om att ta med sig värdesakerna OCH låsa fast vagnarna i räcket som är uppsatt för detta. Nu senast var det en ny påminnelse då de haft stölder igen.

Skrevet

Når vi skulle reise hjem fra sykehuset etter fødsel så stjal vi med oss noen par bleier, OG en body+underbukse som hun brukte der. Det er nok galt av oss, men det var med bodyen er rein affesjonsverdi, planen er å henge det inn i ei ramme som hennes første klær. Burde sikkert skamme meg... Men det er så langt jeg kan gå, hadde aldri tatt bilder, fjernkontroller, leker osv

Skrevet
Når vi skulle reise hjem fra sykehuset etter fødsel så stjal vi med oss noen par bleier, OG en body+underbukse som hun brukte der. Det er nok galt av oss, men det var med bodyen er rein affesjonsverdi, planen er å henge det inn i ei ramme som hennes første klær. Burde sikkert skamme meg... Men det er så langt jeg kan gå, hadde aldri tatt bilder, fjernkontroller, leker osv

Hvis alle foreldre tar med hjem en body og en underbuks for hvert barn de føder pga affeksjonsverdi blir det fort en ganske stor TAPSverdi for sykehusene...Det føles nok ikke så ille i ditt tilfelle å "bare" ta en body og en underbukse,men det er det nok mange som tenker...Man kan jo heller henge i ramme det første plagget man kjøper selv til babyen!

Tenk på alt sykehusene kan bruke disse pengene til, som de taper fordi folk "bare" tar med seg det ene eller det andre...

Skrevet

Det blir kanskje nesten som når man stjeler ølglass fra puber - det føles ikke så veldig galt, men er jo ikke spesielt kult gjort. En bedre løsning ville jo vært å spørre personalet om man kunne få kjøpe den med seg? Selv om jeg vet at det offentlige har dårlige avtaler for bruktsalg :forvirret:

Skrevet
*innrømmer at jeg har stjålet to bleier fra sykehuset*

(forklaring: en bleie ved hjemreise etter fødselen med eldstemann, da vi hadde glemt å pakke det med, og en etter at eldstemann uforberedt ble innlagt på barneavd, og vi ikke hadde stelleveske i bilen på vei hjem igjen. Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette...)

Da jeg skulle reise hjem fra sykehuset spurte jeg jordmor om jeg kunne få med 2 bleier da vi hadde glemt å pakke det. Og det fikk jeg.

Du hadde sikkert fått hadde du spurt, er ikke nødvendig å stjele....

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Skrevet

Hva om sykehusene tilbød foreldrene å betale for barnets første sett klær, eller at foreldre tilbød seg å betale litt for det første settet?

Da hadde i det minste sykehusene fått noen kroner de kunne kjøpe inn nytt for.

Ellers må jeg bare si at jeg er rimelig :overrasket: over hva folk stjeler.

Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)

???

Endret av Kosemose
Skrevet

Vet du hva? Jeg synes ikke det er noen som helst forskjell på å stjele bleier, klær eller bilder. Stjeling er stjeling uansett - og jeg forstår ikke helt tanken når folk gjør sånne ting. Tenk om alle skulle gjøre det samme? Eller er enkelte så vanvittig egoistiske at de tenker at de selv og deres egen lille gullunge er så mye mer verd enn andre?

Egentlig så burde vi heller lagt igjen klær og bleier på sykehusene. Og i takknemlighet for at vi har det så godt, så burde vi kanskje tenkt på å gi noen fine bilder til sykehuset i stedet for å rappe med seg ting.

Gjest Gjesten
Skrevet

Einig med alle dei siste skribentane, dette er steling, ikkje berre å ta med seg suvenir. Og om ein manglar bleier, kan ein ikkje be fint om å få då? Greia er jo at ein body frå sjukehus er ikkje så dyr, men ein body kvar dag, gange 365 dagar, blir litt pengar. Og sjukehusa er ikkje nett rike her til lands.

Ein ser det same i skulen, vi måtte vere superstrenge på å alltid ha døra til materialrommet låst, for dei som skulle ut av 10.klasse var ramme på å stele kladdebøker, viskelær, pennar, linjalar, passarar... "Det er jo så innmari dyrt på vgs, og vi trenger det jo, ikke sant?" Og det verste var vel at foreldra ikkje skjønte kva vi maste om når vi ringte, det var jo så dyrt for dei jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...