Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vintersol
Skrevet

Jeg skal muligens overta et verv som styreleder i en liten organisasjon.

Jeg skriver muligens fordi at selv om jeg har lyst til å påta meg denne utfordringen, vet jeg ikke om jeg klarer å samarbeide med en av styremedlemmene.

Han er høyt respektert av sine kolleger innenfor sitt fagområde, og nyter også en viss allmenn anseelse hos de som er interessert i hans fagfelt etter at han for en tid tilbake fikk medieoppmerksomhet. Vi kan si at han er en "c-kjendis".

Jeg har stor respekt for hans faglige kompetanse, men har etterhvert fått et noe mer skeptisk syn på hvordan han oppfører seg mot andre.

Jeg har hilst på ham, men da han anså meg for å være en person han ikke behøvde å forholde seg til (les: ikke viktig nok til å snakke med) unnlot han å svare meg på direkte tiltale om vi var alene, og svarte meg kun med enstavelsesord om han måtte svare meg (i andres påhør). Han har rett og slett en utrolig arrogant snobbete oppførsel mot mennesker han ikke anser "verdige".

Han har også en slem tendens til å overkjøre de som lar seg overkjøre, samt å holde seg inne med (Les: smiske med) mennesker som han anser fordelaktige for hans formål.

(Jeg må også legge til at det ikke er kun meg som har dette inntrykket av ham.)

Jeg vet ikke om jeg vil klare å samarbeide med en slik mann, men det er veldig synd om jeg skal takke nei til denne utfordringen bare p.g.a ham.

Hvordan hadde dere taklet en slik person? Ville dere oversett ham, konfrontert ham, eller ville dere unngått ham?

Jeg behøver innspill fra nøytrale 3.parter for å få strukturert tankene litt, og for å få satt ting litt i perspektiv, før jeg tar en avgjørelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hoppet i det og satt meg i respekt fra dag en.

Ikke la deg usynliggjøre eller overkjøre av en slik person. "ser" han deg ikke så still deg 5 cm fra nesen han og si "ser du meg nå?? Der fikk vi jammen kontakt ja." :ler:

Svarer han bare med enstavelsesord, så formuler sprøsmålet på en annen måte.

Evt spørre han om han gidder å formulere en hel setning.... Du kan jo like gjerne være skarp i tonen om han er arrogant.

Noe i den duren.

Alt er bedre enn å la seg overkjøre.

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å ta vervet fordi jeg rett og slett ikke fikser slike folk. (Det er en grunn til at jeg er selvstendig næringsdrivende. ;))

Skrevet

Det er jo mulig han endrer måte å være på ovenfor deg når du eventuelt tar dette vervet, så det kan hende samarbeidet går bra selv om du ikke liker han som person.

*også glad jeg er selvstendig og i et felt hvor selv de som får oppmerksomhet bare er søte*

Skrevet

Ikke la dette rasshølet hindre deg i å ta vervet.

Skrevet

Sånn oppførsel skyldes dårlig selvbilde og ikke noe annet. Likevel krever det litt ryggrad for å samarbeide med sånne - i alle fall frem til man har satt seg i respekt. Det viktigste i forhold til sånne folk er å ikke være underdanig.

Sett dine grenser og vær klar i din tale ovenfor ham. Vær gjerne konkret i dine spørsmål om hvorfor han oppfører seg som han gjør: "Det blir vanskelig å samarbeide hvis du skal forsette å ignorere meg", "Har du noe forslag til hvordan du og jeg kan samarbeide best mulig?" osv.

Skrevet
Det er jo mulig han endrer måte å være på ovenfor deg når du eventuelt tar dette vervet, så det kan hende samarbeidet går bra selv om du ikke liker han som person.

:Nikke:

Når du blir styreleder, så kommer du i posisjon, og han vil smiske med deg. Jeg er styreleder i en liten frivillig organisasjon, og har opplevd akkurat dette. Det går faktisk greit med samarbeidet. Det er viktig å huske på at som styreleder er du der for å gjøre en faglig jobb, og dermed forholder du deg profesjonelt til et hvert styremedlem. Tenk på det som en jobb: Man liker jo ikke alle sine kollegaer, men unnlater ikke å samarbeide allikevel! Det blir ofte litt annerledes i frivillige organisasjoner fordi det er fritid, man forventer å få utbytte av det man gjør, og man har ofte venner i organisasjonen. Allikevel: Å ta med seg at han gjør en god jobb, selvom han er en drittsekk er viktig. Behandler han derimot styremedlemmer dårlig, er det din plikt å ta det opp. Et tips: Silkehansker fungerer ikke...

Skrevet

Noe av utfordringen med å være yrkesaktiv er å klare å samarbeide med folk man ikke nødvendigvis liker. Det kalles å være profesjonell.

Så jeg syns absolutt du skal gjøre det.

Skrevet
Noe av utfordringen med å være yrkesaktiv er å klare å samarbeide med folk man ikke nødvendigvis liker. Det kalles å være profesjonell.

Enig i dette.

Jeg er også enig i at du må få han til å respektere deg. Svarer han med enstavelsesord, så får du spørre om det er noen andre som har MER å tilføye.

Ta vervet, og ikke vær så veldig fokusert på denne personen.

Skrevet

Ta vervet! Kan hende at han jekker seg ned når han blir kjent med deg og skjønner at du har noe å fare med. Sånn oppførsel er veldig ofte basert på usikkerhet. Jeg har dessverre en tendens til å bli fryktelig spydig i samvær med sånne mennesker, men det er jo lite fruktbart, da.

Men for en dust...

Gjest Vintersol
Skrevet

Takk for alle gode og gjennomtenkte svar så langt.

Alle svarene har vært nyttige for meg, men det er et par jeg ikke kan unngå å kommentere særskilt. ;)

Jeg ville hoppet i det og satt meg i respekt fra dag en.

Ikke la deg usynliggjøre eller overkjøre av en slik person. "ser" han deg ikke så still deg 5 cm fra nesen han og si "ser du meg nå?? Der fikk vi jammen kontakt ja." :ler:

Svarer han bare med enstavelsesord, så formuler sprøsmålet på en annen måte.

Evt spørre han om han gidder å formulere en hel setning.... Du kan jo like gjerne være skarp i tonen om han er arrogant.

Noe i den duren.

Alt er bedre enn å la seg overkjøre.

Det hadde vært morsomt! :ler:

Jeg må vel stå oppe på en stol for å rekke opp til ansiktet hans, men det hadde kanskje vært verd det! ;)

Men ellers var dette veldig gode råd. :)

*også glad jeg er selvstendig og i et felt hvor selv de som får oppmerksomhet bare er søte*

Ta vervet! Kan hende at han jekker seg ned når han blir kjent med deg og skjønner at du har noe å fare med. Sånn oppførsel er veldig ofte basert på usikkerhet. Jeg har dessverre en tendens til å bli fryktelig spydig i samvær med sånne mennesker, men det er jo lite fruktbart, da.

Men for en dust...

Sannsynligheten for at han endrer oppførsel er klart til stede, men sjansen er minimal...

Han er ute etter ledervervet selv, men har blitt oversett til nomineringen i flere år p.g.a sin oppførsel mot mennesker han anser for å være mindreverdige.

Han burde ha lært seg ordtaket: Vær grei mot mennesker du møter på vei opp, du møter dem på veien ned igjen..

Sett dine grenser og vær klar i din tale ovenfor ham.  Vær gjerne konkret i dine spørsmål om hvorfor han oppfører seg som han gjør: "Det blir vanskelig å samarbeide hvis du skal forsette å ignorere meg", "Har du noe forslag til hvordan du og jeg kan samarbeide best mulig?" osv.

Godt råd. :)

:Nikke:

Når du blir styreleder, så kommer du i posisjon, og han vil smiske med deg. Jeg er styreleder i en liten frivillig organisasjon, og har opplevd akkurat dette.  Det går faktisk greit med samarbeidet. Det er viktig å huske på at som styreleder er du der for å gjøre en faglig jobb, og dermed forholder du deg profesjonelt til et hvert styremedlem. Tenk på det som en jobb: Man liker jo ikke alle sine kollegaer, men unnlater ikke å samarbeide allikevel! Det blir ofte litt annerledes i frivillige organisasjoner fordi det er fritid, man forventer å få utbytte av det man gjør, og man har ofte venner i organisasjonen. Allikevel: Å ta med seg at han gjør en god jobb, selvom han er en drittsekk er viktig. Behandler han derimot styremedlemmer dårlig, er det din plikt å ta det opp. Et tips: Silkehansker fungerer ikke...

Jeg har aldri hatt problemer med å samarbeide med mennesker jeg ikke liker, men jeg er veldig skeptisk på å jobbe sammen med denne mannen nettopp på grunn av at det ikke bare er meg han behandler som luft.

Jeg vet at jeg må sette meg i respekt fra første stund, og det er derfor jeg har blitt forespurt om å ta dette vervet, men fallhøyden blir veldig stor om jeg mislykkes. Ikke for min egen del, men for de andre som blir overkjørt av denne mannen.

Enig i dette.

Jeg er også enig i at du må få han til å respektere deg. Svarer han med enstavelsesord, så får du spørre om det er noen andre som har MER å tilføye.

Ta vervet, og ikke vær så veldig fokusert på denne personen.

Godt råd. :)

Siden han er en slags "faglig veileder" kan jeg ikke unngå å forholde meg til ham, men jeg behøver ikke å ilegge ham større betydning enn han absolutt nødvendig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...