punkyB Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Jeg har gått med planer om å kjøpe meg ny leilighet. Har vært ganske bestemt på å kjøpe først og så selge den jeg har , men har begynt å tvile litt. Jeg har ikke anledning til å kjøpe for så veldig mye mer enn det jeg selger for. Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg vil ha balkong og litt mer plass. Regner med å klare dette ved å flytte litt lenger fra sentrum. Derfor er jeg ganske avhengig av salgssum av den jeg har nå. Kjøper jeg først kan jeg jo risikere å bruke mer enn det jeg kan - men det blir vel mest sannsynlig at jeg kunne ha kjøpt for mer. Nå må jeg estimere med en forh. nøktern salgssum for å være på den sikre siden. Det er jo dumt å bli sittende uten leilighet - men jeg kan jo sette overtakelsesdato 3 mnd fram så har jeg litt tid på meg. Så får jeg heller risikere å være bstedsløs en periode. Nå er det ikke så mange leiligheter til salgs - så da kan det lønne seg å selge nå. Venter jeg litt så kommer det flere leil. for salg - så da vil det lønne seg å kjøpe. Noen synspunkter/erfaringer ?
pusla Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Vi kjøpte først og solgte to leiligheter rett etterpå. Vi gjorde det sånn fordi det kunne ta tid å finne en slik bolig vi så etter og vi ville unngå stress med å ikke ha noe sted å bo osv. Nå satt vi på to lettomsettelige leiligheter, så det ble ikke noe problem å selge dem. Den ene leiligheten fikk vi 3 mnd overtakelse på, slik at vi slapp å stresse for å flytte ut av den. I din situasjon skjønner jeg at det kan være en fordel å selge først, siden du er avhengig av å vite summen du kan kjøpe for. Hvis du får lang overtakelse og har mulighet til å bo midlertidig noe sted, kan det jo være greit å gjøre det sånn også. Men det kan jo bli litt stress da, når man "må" finne noe liksom.
punkyB Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2007 Men det kan jo bli litt stress da, når man "må" finne noe liksom. ← Er ikke fristende å måtte bo midlertidig - skal innrømme det. Akkurat nå er det veldig lite boliger - var på en visning i dag og da krydde det av folk. Vet ikke helt hvor lang overtagelsestid man kan sette jeg ? Dvs. hva går kjøperen med på`? Synes 3 mnd egentlig er lenge også.
pusla Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 3 mnd er lenge i dagens boligmarked ja, det kan være vanskelig å få til det. Det kommer jo litt an på situasjonen til kjøper. Får man et bra bud og kjøper ønsker kort overtakelse, kan det jo være litt kinkig å måtte si nei liksom. Jeg var heldig da kjøperne leide i dag og hadde 3 mnd oppsigelse, men da skal man jo ha litt flaks.
Chica Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Spørs litt hvor kresen du er også. Vi visste vi ville ha en leilighet i et spesielt borettslag, ikke første etg etc. Så vi kjøpte først og solgte etterpå. Heldigvis ønsket de som solgte overtakelse 6 mnd fram i tid, så det ga oss god tid til å selge vår gamle leilighet. Mange var negative til lang overtakelsetid, noe som gjorde av vi fikk kjøpt leiligheten til under prisantydning, noe som sjelden skjer her. Vi kunne ikke solgt først, for da visste vi ikke om det ville komme noen leilighet til salgs der vi ville bo. Men hvis ditt eneste krav til leilighet er veranda og litt større plass har du kanskje bedre utvalg i mulige leiligheter enn vi hadde
Malama Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 Da vi kjøpte vårt hus i sommer fikk vi forståelsen fra megler at VI mer eller mindre "dikterte" overtagelse. Vi satte en dato som passet oss i budet, og dette forholdt selger seg til (dvs, vi fik kden faktsik fremskyndet enda noen dager ettersom hun tilbød seg det da hun fikk flytta ut litt kjapt, men det visste vi jo ikke da) som pulsa sier, vil du avslå et bud fordi overtagelsesdatoen ikke passer deg? Man kan jo antakelig "forhandle" litt på det med dato, men vær forberedt på at det ikke bare er å sette en dato i prospektet og forvente at det absolutt passer for de som vil gi mest for boligen din... Vi var jo så heldige at vi leide før vi flytta, så vi fikk ikke denne problemstillingen. Vi hadde ikke krav om en veldig hurtig overtagelse, pga oppsigelsestid av leiligheta, men hadde overtagelse ganske nøyaktig to måneder etter at vi fikk huset (og det var noe tid etter selve visningen og budrunden da, pga at dette var i borettlag med forkjøpsrett som måtte avklares) Av alle stedene vi så på hadde bare EN en klar dato for overtagelse, de andre var "etter avtale" eller satt til "september", men var likevel noe vi mer eller mindre da avgjorde med hva vi satte som forutsetning for budet. Å finne noe midlertidig er stressende, men alternativet er at du ikke vet hvor mye du kan kjøpe for, det kan fort bli stress dersom du MÅ ha kjøpt innenovertagelse av det du allerede har solgt, for mange kjøpere er sånnsett i samme situasjon som deg, og ønsker derfor en hurtig overtagelse...
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Nok en av de som kjøpte først og solgte etterpå... Vi hadde egentlig ikke planer om å flytte da vi hadde det veldig fint der vi bodde. Men så kom vi over en tomannsbolig på den siden av byen vi ville bo. (Den siden av byen med mest sol ) Ble derfor bråbestemt. Dette var borettslag, så når forkjøpsretten var avklart avtalte jeg møte med megler til leiligheten. Vi hadde overtaglesesdato etter avtale, men selger ønsket å flytte så fort som mulig. Så overtagelsen var under en måned etter at forkjøpsretten var avklart. Dette var også rett før sommeren, og vi var litt usikre på hvordan det ville være å selge leiligheten vår da. Men vi hadde mulighet til å kunne sitte på begge boligene så lenge som nødvendig. Hadde jo blitt dyrt, men greit for å få solgt til en grei pris. Men alt ordnet seg på beste måte. Vi fikk solgt fort, kjøper var villig til å flytte inn fort og vi slapp å sitte med dobbelt opp. Nå var jo vi i en ganske annen situasjon enn deg da vi visste at vi hadde råd til å vente med å selge til vi fikk en pris vi var fornøyde med. Vi kunne også lånt mer enn boligen kostet. For din del tror jeg at jeg hadde solgt først og satt dato 3 måneder fram i tid. Selvfølgelig på betingelse at du har et sted å gjøre deg av hvis det ikke ordner seg. Men da vet du i hvert fall hvor mye penger du kan putte i ny leilighet, og det virker jo som du vil få bra for leiligheten du har i dag.
punkyB Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2007 Takk for svar her Tror jeg ender opp med å avvente 2-3 uker og så sette igang salgsprosess. Setter man 3 mnd. så kan man vel endre den også hvis begge parter er enige vil jeg tro. Så får jeg kjøpt noe raskt så kan vi forkorte fristen.
Gjest gjesta Skrevet 9. februar 2007 #9 Skrevet 9. februar 2007 Fordi jeg hadde ønske om sted, pris og størrelse så valgte jeg å kjøpe først. Det gikk helt fint å selge etterpå. Gikk faktisk rimelig kjapt. For å korte prosessen fra kjøp til salg så anbefaler jeg deg å kontakte en megler før salget er reelt. Da er bilder tatt og prospekt skrevet. Det betyr at den leiligheten du selger kommer raskt på markedet når du er klar for det. Er ikke alt ordnet i forkant så går det kjapt 1-2 uker der også. Når jeg kjøpte så var faktisk ikke overtakelsesdatoen så veldig viktig. Banken stiller opp med avdragsfrie lån så det økonomiske håndterer du på en eller annen måte. Det viktigste for meg var faktisk at jeg fikk den boligen jeg ønsket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå