Gjest Gjest_Tante Sofie_* Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Jeg har bodd i et koooooselig kollektiv i to år med fire andre jenter. Ei av jentene har jeg nesten begynt å se på som venninne for vi er ganske på bølgelengde. Vi er begge nordfra og stae! Men (alltid et men) hun vil jo aldri finne på noe! Eneste hun gidder er å se på tv! Hun er veldig oppegående og samfunnsbevisst og har et stooort hjerte! Sånn jeg ser det så dreper hun seg sakte. Hun veier ca 150 kilo (hennes utsagn), og spiser kun kjøtt, pommes frites, potetgull, spekekjøtt osv. Hun trener aldri eller går tur, er heller aldri utfor huset på ettermiddagene eller i helgene. Jeg syns hun er super og skulle gjerne fått henne med på ting! Spørsmålet er om jeg i det hele tatt har noe med det, da...
Studine83 Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Synes det er bra du bryr deg jeg, for hvis hun er veldig kraftig så er det jo usunt, og sannsynligheten for at hun kanskje ikke har det helt bra med seg selv pga det er jo ganske stor. Men jeg tror det er viktig å ikke leke Grethe Roede heller - hvis hun tar noe som kritikk så kan man bli veldig såret. Foreslå at dere går en tur på søndag - at dere lager kakao og hygger dere ute - spør om hun har lyst til å bli med deg på trening, spør om dere skal lage mat (og prøv å få det til å bli noe sunt) osv. Hvis hun er veldig avvisende så ville jeg ikke gjort noe mer med det, da har du faktisk prøvd! Det viktigste er jo å innse at hun selv må få bestemme hvilket kosthold og liv hun skal ha.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Du kan jo gjerne oppmuntre henne til å bli med på ting! Og kanskje kan du si at du har tenkt å lage x (noe sunt) til middag, og spørre om hun ikke har lyst til å spise/lage mat sammen med deg. Men si for all del ikke at du gjør dette fordi du synes hun er lat og usunn, men hyggelig.
Tabris Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Du kan gi henne råd, og inspirere ved å tilby henne (som nevnt) turer, sunn mat osv. Men til syvende og sist er det hennes eget valg.
Susannah Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Jeg har vært borti noe lignende og synes det er veldig vanskelig. Hvis din venn hadde rusproblemer eller andre ting er det liksom greit å gripe inn, men når det gjelder mat og fedme er temaet hellig. Selv om det er en sakte form for selvmord. Jeg tok problemet opp på en "skjult" måte med min venn, og foreslo ting vi kunne gjøre sammen, foreslo at vi sammen skulle begynne å spise sunnere, gå på tur osv. Først ble det avvist, men når h*n hadde tenkt seg om og fordøyd saken (!), kom h*n selv til meg og på en måte ba om hjelp. Så det går an å si noe, men være diplomatisk. Min erfaring er at har man en usunn livsstil så vet man jo egentlig om det, men det er en selv som må ønske forandringen. Først da kan det skje noe.
Gjest Miss Foster Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Jeg har bodd i et koooooselig kollektiv i to år med fire andre jenter. Ei av jentene har jeg nesten begynt å se på som venninne for vi er ganske på bølgelengde. Vi er begge nordfra og stae! Men (alltid et men) hun vil jo aldri finne på noe! Eneste hun gidder er å se på tv! Hun er veldig oppegående og samfunnsbevisst og har et stooort hjerte! Sånn jeg ser det så dreper hun seg sakte. Hun veier ca 150 kilo (hennes utsagn), og spiser kun kjøtt, pommes frites, potetgull, spekekjøtt osv. Hun trener aldri eller går tur, er heller aldri utfor huset på ettermiddagene eller i helgene. Jeg syns hun er super og skulle gjerne fått henne med på ting! Spørsmålet er om jeg i det hele tatt har noe med det, da... ← Tupp a i ræva eller vis henne et speil........!
Gjest Bellatrix Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Ikke fortell henne at hun er lat eller usunn, men oppfordre henne til å bli med på gå turer og å lage sunn mat.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Tante Sofie her. Har spurt henne om hun vil være med på tur, kino, stranda, parken osv men alt jeg får til svar er: "nei, jeg blir heller her og koser meg jeg". Føler ikke at jeg kan presse henne heller. Uff
Susannah Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 Uff, det er ikke lett når du bare får negative svar, da. Får kanskje slå deg til ro med at du ikke kan gjøre noe, før eller siden vil hun kanskje "ta til vett" selv?
Gjest Sativa Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Uff, det er ikke lett når du bare får negative svar, da. Får kanskje slå deg til ro med at du ikke kan gjøre noe, før eller siden vil hun kanskje "ta til vett" selv? ← Det er nok ikke bare det å "ta til vett" som løser problemet. Jeg vedder på at dama sikkert har dritlyst til å bli med ut på ting osv, men hun tør ikke. Og så gir hun uttrykk for at hun heller liker seg hjemme når hun blir spurt.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2007 #11 Skrevet 7. februar 2007 Det kan jo hende hun har et eller annet problem med å være ute blant folk... Dersom du foreslår å gå en kort tur, og kanskje har smurt mat til begge på forhånd..? Og om hun sier nei, så "mas" litt, si at du gjerne vil ha henne med, at du vet om en kafé/rasteplass eller noe sånt et konkret sted. Men vær litt forsiktig med å spørre om ting hun kanskje synes er ekstra krevende; som å vise seg på stranda.
Villemarie Skrevet 7. februar 2007 #12 Skrevet 7. februar 2007 Altså.. Jeg er ganske stor, og venninnen din er mye større dersom det stemmer at hun veier 150. Jeg vet hvordan det føles å være stor. Hun vil ikke være med deg ut fordi hun antagelig føler seg meget ukomfortabel med å være i det offentlige rom mer enn hun strengt tatt må. Man føler, selv om det kanskje ikke engang er reellt, at folk ser på en med forakt, at folk dømmer en hvis man spiser noe.. Jeg hadde ikke vært på stranda på 7-8 år, jeg. Jeg lot som jeg ikke likte det noe særlig, og at jeg heller ville kose meg hjemme.. Men sannheten er jo at jeg elsker å være på stranda, elsker å bade, sole meg.. jeg er som sagt ikke så stor som din venninne, men allikevel mye større enn de fleste sylfidene som sprader rundt. Sist sommer overkom jeg den "strandfobien" og var på stranda omtrent hver dag sommeren igjennom. De fleste mennesker er ikke såååå glad i være hjemme/alene som det din venninne gir inntrykk av. Ikke ta hennes svar for god fisk, men forsøk heller å komme til bunns i hvorfor hun ikke vil være med på noe. Jeg tviler sterkt på at hun virkelig er så asosial som hun kanskje gir inntrykk av.
Mrs. K Skrevet 7. februar 2007 #13 Skrevet 7. februar 2007 Jeg synes ikke at du har noe særlig med at hun spiser feil og bare ser på tv. Det er hennes valg. Det du kan ta opp med henne er problemet ditt, nemlig at du ser ser på henne som en venninne og har lyst å gjøre ting sammen med henne, men at det aldri kommer så langt fordi hun sier nei.
Moshy Skrevet 7. februar 2007 #14 Skrevet 7. februar 2007 Det viktigste er at hun begynner å trene, ikke nødvendigvis at hun går ned i vekt. Hvis hun trener kan hun motvirke nesten alle risikofaktorene som er forbundet med fedme. Det er faktisk farligere å være tynn og utrent enn overvektig og godt trent! Og til deg her inne som foreslo å vise henne et speil: Når man er overvektig er man som regel klar over HVER ENESTE kilo, og det er unødvendig og sårende å få høre det fra de man tror aksepterer en som man er. Når man har mange kilo å dra på og i tillegg har vanskelig for å gå ned er det mange som gir opp til slutt - rett og slett fordi det er så mange kilo å gå ned at det hele virker uoverkommelig. Kan godt være at det er derfor hun er lat som du kaller henne. Trådstarter: Hva med å foreslå at dere skal trene sammen som et utgangspunkt i allefall- det er alltid morsommere å trene om man er flere. Det viktigste er ikke å gå ned i vekt, men at dere trener. Det gjelder for deg som sannsynligvis er slank også (Men ikke forvent at hun har veldig lyst til å bli med deg på treningssenter - mange overvektige føler seg svært beglodd der, og det er langt i fra behagelig!)
Gjest Gjest 1 Skrevet 7. februar 2007 #15 Skrevet 7. februar 2007 Hvis en person sier at den liker seg hjemme og ikke vil være med på kino eller å gå tur, tror jeg den nettopp mener det: liker seg hjemme. Det er ikke veldig uvanlig at enkelte vil være hjemme fremfor å bli dratt ut på aktiviteter. Vektproblemet er noe annet...hun burde begynne med et program i et helsestudio. Det sosiale kommer sikkert etterhvert hvis hun føler seg bedre med seg selv i forhold til vekten.
moka Skrevet 7. februar 2007 #16 Skrevet 7. februar 2007 Jeg har bodd i et koooooselig kollektiv i to år med fire andre jenter. Ei av jentene har jeg nesten begynt å se på som venninne for vi er ganske på bølgelengde. Vi er begge nordfra og stae! Men (alltid et men) hun vil jo aldri finne på noe! Eneste hun gidder er å se på tv! Hun er veldig oppegående og samfunnsbevisst og har et stooort hjerte! Sånn jeg ser det så dreper hun seg sakte. Hun veier ca 150 kilo (hennes utsagn), og spiser kun kjøtt, pommes frites, potetgull, spekekjøtt osv. Hun trener aldri eller går tur, er heller aldri utfor huset på ettermiddagene eller i helgene. Jeg syns hun er super og skulle gjerne fått henne med på ting! Spørsmålet er om jeg i det hele tatt har noe med det, da... ← hadde du brydd deg så mye om det om hun hadde vært den samme personen bortsett fra at hun ikke hadde veid 150 kg? bare lurer....
Hedda-78 Skrevet 7. februar 2007 #17 Skrevet 7. februar 2007 Du har ikke noe med å slanke henne eller legge om kostholdet hennes. Men hvis du har lyst til å ha henne med på ting, så synes jeg du skal fortsette med å spørre. Det trenger ikke bare være sunne ting heller. Ut og spise pizza, f.eks. er jo koselig
Gjest Mayamor Skrevet 7. februar 2007 #18 Skrevet 7. februar 2007 Jeg (som overvektig) ville blitt glad om en venninne dro meg litt i gang. Har selv vært den som drar i gang/har blitt dratt i gang. Tidvis det ene og tidvis det andre. Jeg hadde ikke blitt fornærmet om noen tok det opp: kan da se meg selv i speilet og innse at jeg ikke veier det jeg burde og bruker store størrelser i klær. Men mange ganger er det "lettere" å lulle seg inn enn å ta fatt i problemet. Men for all del: ikke hold forelesning. Venninnen din vet nok hvordan ståa er. Spør hun om råd - er det en helt annen sak... Fint at folk bryr seg om hverandre.
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2007 #19 Skrevet 8. februar 2007 Kan jo hende at hun er redd for at en tur kan bli litt slitsomt også da... Har ei i familien som var såpass tykk at hun fikk vondt i bena av å gå noe særlig. Kan jo si at dere bare skal gå en kort tur, hvis hun synes det blir slitsomt så snur dere, tar en pause eller lignende. Men det er ikke lett med sånne folk. Har ei vennine, hun er ikke tykk (jeg er mye tykker), men så innmari lat. Spør alltid om hun vil være med å lufte hunden når hun er på besøk, men får alltid nei tilbake... Hun går aldri noe lenger enn høyst nødvendig, og jeg har aldri hørt at hun har trent. Men er jo ikke så mye en får gjort når en alltid får nei tilbake...
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2007 #20 Skrevet 8. februar 2007 Jeg har bodd i et koooooselig kollektiv i to år med fire andre jenter. Ei av jentene har jeg nesten begynt å se på som venninne for vi er ganske på bølgelengde. Vi er begge nordfra og stae! Men (alltid et men) hun vil jo aldri finne på noe! Eneste hun gidder er å se på tv! Hun er veldig oppegående og samfunnsbevisst og har et stooort hjerte! Sånn jeg ser det så dreper hun seg sakte. Hun veier ca 150 kilo (hennes utsagn), og spiser kun kjøtt, pommes frites, potetgull, spekekjøtt osv. Hun trener aldri eller går tur, er heller aldri utfor huset på ettermiddagene eller i helgene. Jeg syns hun er super og skulle gjerne fått henne med på ting! Spørsmålet er om jeg i det hele tatt har noe med det, da... ← Hvordan andre lever har du ingeting med. Hun er sikkert klar over at hun lever usunt. Som venn har du lov å bry deg, da uten noe "moralpreken" over hennes levemåte. Siden du nå føler det er din venn, så kan du inspirere henne til ulike aktiviteter. Lag mat som er helsefremmende(uten å si det) Du kan jo selv unngå hennes mat, hun vil se det siden dere bor sammen. Bare en rusletur på et kvarter om kvelden er en beg. Det kan være at hun har gitt opp pga vekten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå