Gå til innhold

Morgenpes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en flott 6 åring.Vi starter hver morgen likt,står opp tidlig med god tid og ender opp likt-med dårlig tid fordi hun rett og slett er treg av seg. Jeg er så sliten av min egen stemme som begynner pent "kan du ta på deg longsen..?" sånn fortsetter vi på hvert eneste plagg og i dag glemte hun å ta på ullsokker enda det var -20. Jeg oppdaget det da vi var på skolen først. Jeg ba henne ta på ullsokkene 3 gang og de lå rett ved siden av henne. Hvordan skal jeg få henne til å gjøre disse tingene? Jeg føler meg som en hakket og sur plate...jeg vil ikke være det. Har noen tips på hvordan jeg skal få henne til å huske å ta på sokker.F.ex.

Kan fortelle at hun engang kom hjem fra skolen i -20 uten votter,uten bukse under boblebuksa.Kun longs og ingen ullgenser under jakka,kun tynngenser. Jeg forventer ikke at hun er verdensmester,men ...... Vil så gjerne slippe en morgen uten mye mas fra mamma. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi barn på samme alder, og klærne h*n skal ha på neste dag legger jeg frem på en stol på badet. Da går h*n rett dit om morgenen, tar på det som ligger fremme, for så å komme og spise frokost.

Jeg synes dette fungerer helt fint, og det blir ikke problemer med å glemme longs e.l. Det som ligger fremme skal på, enkelt og greit, og det fikser barnet selv.

Skrevet

Har ei på 6 år. Står opp 1 time før hun skal ut av huset, klærne ligger klare, hun får se disney mens hun kler seg og spiser frokost - blir det somling så er "straffen" å slå av TV - da er hun kjapp, hehe ;) Ytterklærne og sekken ligger også klare, det ligger slik til at jeg ser om hun har glemt å kle på seg noe når vi skal ut døra ;) Tror det er viktig å prate om forberedelser, og viktig at det ikke blir stress.. Men unger er forskjellige..

Skrevet

6 åringen min står opp forferdelig tidlig, mye tidligere enn meg for å si det sånn, og vil alltid at jeg skal stå opp, enda det er en time til jeg skal stå opp, og da er det igjen nesten 1,5 time til vi ska dra. Jeg er morratrøtt og brukte å utnytte at h*n er så somlete, for jeg sa jeg skulle stå opp når h*n hadde kledd på seg alt h*n skulle...og da fikk jeg somregel sove(om en med mange forstyrrelser)til jeg skulle stå opp på ordentlig, men etterhvert har h*n fått en fantastisk evne til å få på seg riktig klær på riktig kroppsdel i lynets hastighet for å få meg opp før...

Kanskje du kan lokke med ett eller annet som får ungen til å lære opp seg selv til å ta på ting kjapt og effektivt(og riktig)?

Om du ikke vil legge frem alt klart av en eller annen grunn, så kan du jo hjelpe barnet om kvelden til å legge alt klart selv, gjerne i riktig rekkefølge, da blir det veldig lett...bare begynne på toppen av haugen med trusa, og avslutte med buksa. Hvis du lurer sokkene inn i haugen etter strømpebuksa men før buksa så blir det ikke så lett å glemme de

Skrevet

Det høres ut som en vond sirkel. Jeg tror jenta di somler og tuster fordi det er et mønster og hun tror det skal være sånn. Din masing forsterker hennes somling. Når hun ikke kler på seg hjem fra skolen heller, så tror jeg det er fordi hun har lagt alt ansvar i dine hender. Du må prøve å snakke henne til å ta ansvar for dette selv. Utfordre henne på at nå er hun skolejente, og at da er hun stor og må klare en del ting selv. Om hun ikke klarer å kle på seg alt, så må hun klare å si fra til de voksne at hun trenger hjelp med saker og ting. Gi henne belønninger, gjerne i form av smilefjes og klistermerker.

Det er din jobb å få ungen ut av disse uvanene, og det skjer ikke ved masing og kjasing. Vær konkret, gi klare beskjeder om hvordan du vil ha tingene, pass på at du ikke hakker kom igjen nå, fort deg litt, vi må snart gå, har du ikke tatt på sokker, jeg sa jo at du skulle ditt og vi var jo enige om at du skulle datt. Uten å stresse barnet på at dere har det travelt, synes jeg du bør gjøre avtaler om at oppgavene skal gjøres i sånn og sånn rekkefølge og i fast tempo. Du kan og må utfordre henne på disse tingene, ikke la det bli slik at du overtar fler og fler av oppgavene. Ikke overvåke henne, ikke gi henne plaggene, ikke kjør henne til skolen fordi hun har somlet. Det er like hard jobbbing for deg som for henne, men det er hun som skal lære å ta ansvar, og det er du som er læremesteren.

Lykke til.

Skrevet

Hei Snøfnugg.

En av ungene mine er som jenta di. 10 ganger mas om å få på trusa, så må man mase for å få på neste plagg, så neste plagg etc etc. Så er det spising; nå må du ta en bit, nå må du ta en bit. Kan glemme å ta på seg sokker enda det er kaldt ute. Jeg føler at det går hakk i plata mange gang med all masingen min. Har enda ikke funnet en god måte å løse dette på. Innimellom er det lyspunkt og da passer jeg veldig på å rose. I morges klarte ungen feks å kle på seg ytterklærne uten at mamma maste, husket til og med å ta med sekken (glemte lua da, men, men..). :)

Skrevet
Hei Snøfnugg.

En av ungene mine er som jenta di. 10 ganger mas om å få på trusa, så må man mase for å få på neste plagg, så neste plagg etc etc. Så er det spising; nå må du ta en bit, nå må du ta en bit. Kan glemme å ta på seg sokker enda det er kaldt ute. Jeg føler at det går hakk i plata mange gang med all masingen min. Har enda ikke funnet en god måte å løse dette på. Innimellom er det lyspunkt og da passer jeg veldig på å rose. I morges klarte ungen feks å kle på seg ytterklærne uten at mamma maste, husket til og med å ta med sekken (glemte lua da, men, men..).

Hei! Måtte fnise litt av det du skreiv. :ler: Ja jeg roser henne også masse. I dag var hun kjempeflink å husket ullsokker. :)

Jeg har tenkt på dette å kommet fram til at mman må vel bare være tålmodig.

:klø: Hun gjør så godt hun kan..men hun er litt ..ja...

Det høres ut som en vond sirkel. Jeg tror jenta di somler og tuster fordi det er et mønster og hun tror det skal være sånn. Din masing forsterker hennes somling. Når hun ikke kler på seg hjem fra skolen heller, så tror jeg det er fordi hun har lagt alt ansvar i dine hender. Du må prøve å snakke henne til å ta ansvar for dette selv. Utfordre henne på at nå er hun skolejente, og at da er hun stor og må klare en del ting selv. Om hun ikke klarer å kle på seg alt, så må hun klare å si fra til de voksne at hun trenger hjelp med saker og ting. Gi henne belønninger, gjerne i form av smilefjes og klistermerker.

Det er din jobb å få ungen ut av disse uvanene, og det skjer ikke ved masing og kjasing. Vær konkret, gi klare beskjeder om hvordan du vil ha tingene, pass på at du ikke hakker kom igjen nå, fort deg litt, vi må snart gå, har du ikke tatt på sokker, jeg sa jo at du skulle ditt og vi var jo enige om at du skulle datt. Uten å stresse barnet på at dere har det travelt, synes jeg du bør gjøre avtaler om at oppgavene skal gjøres i sånn og sånn rekkefølge og i fast tempo. Du kan og må utfordre henne på disse tingene, ikke la det bli slik at du overtar fler og fler av oppgavene. Ikke overvåke henne, ikke gi henne plaggene, ikke kjør henne til skolen fordi hun har somlet. Det er like hard jobbbing for deg som for henne, men det er hun som skal lære å ta ansvar, og det er du som er læremesteren.

Lykke til.

Er litt enig med deg på noe,men uenig i noe. Tror nok ikke hun somler med vilje. Hun blir kjørt til skolen fordi jeg bringer hennes handikappede tvilling dit. Da får hun lov å sitte på om hun vil i stedenfor å ta buss. Jeg syns ikke jeg kan nekte henne det. Jeg gir klare beskjeder og lar henne selv kle på seg. Men det er et problem når hun på 15minutter kun har greid å få longsen over knærne. :forvirret:

..og ganske frustrerende...

Skrevet
Tror nok ikke hun somler med vilje. Hun blir kjørt til skolen fordi jeg bringer hennes handikappede tvilling dit. Da får hun lov å sitte på om hun vil i stedenfor å ta buss. Jeg syns ikke jeg kan nekte henne det. Jeg gir klare beskjeder og lar henne selv kle på seg. Men det er et problem når hun på 15minutter kun har greid å få longsen over knærne. 

..og ganske frustrerende...

Kanskje svaret ligger her? Hvor mye hjelp trenger tvillingen hennes? Barn kan stanse eller gå tilbake i utviklingen for å få oppmerksomhet hvis f.eks søsken får mer oppmerksomhet.

Skrevet (endret)

vel jeg har også en treig 6 åring, veldig lik mora si på hverdagen. Merkelig at det ikke er sånn i helgene...

Jeg er striks på legge tid, 1930. Somler jeg der merkes det om morgenen. Jeg ga henne en egen vekkerklokke. Går det forseint er det på med lys. Ga beskjed om at hun må være påkledd før hun får se på Disney Channel (mamma er skikkelig morgengretten ) Ikke alltid trusa blir skifta da men men. Holder et halvt øye med hva hun har på seg, og spør gjerne begge om de har husket det og det. Spør meg selv om jeg har husket det og det. Altså haker verbalt av en "huskeliste", ingen forskjell på voksne eller barn. Tv'en av 20min før vi må være ute av døra. Da er det bare tannpussen igjen. Funker for meg.

Og det er deilig å slippe å være ei sur mase kjerring. Lykke til !!!!

glemte å si at fordelen med tv er at da får hun et vist tidsbegrep om morgenen.

Endret av Nynaeve
Skrevet

Har en 7-åring som også er sånn, masing for å få han opp av senga, masing for å kle på seg og masing for å få i han mat. Løsningen på stå-opp-problemet ble at han får ta meg seg mobilen som vekkerklokke...da står han opp med en gang og går på badet. :)

Når det gjelder påkledningen, ble jeg så lei av å mase at jeg begynte å legge fram klær og gikk ned og laget frokost mens han kledde på seg...og det funker faktisk, kler på seg mye raskere. Sikkert kjedelig å være der oppe alene når mor og søsknene er nede :);)

Når det gjelder maten...så har vi ennå ikke funnet noen løsning der ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...