ZINA Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Hei, Vi vurderer å selge vår laguna (98 modell) etter å ha hatt den på reparasjon som kostet oss mye, og ønsker å kjøpe en nyere bil som er romslig, gjerne 3 år gammel, diesel, stasjonsvogn. Har dere noen erfaringer, tips, råd evt hvilke merker som egner seg til familier med barn, så kom med det. Hvilke bilmerker som man får mye for pengene? Takker alle som svarer på forhånd.
TheHairyToothfairy Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Det er to stasjonsvogner som utmerker seg veldig. Den ene er en selvfølge, Volvo V70. V40/V50 kan være greit nok det og, men jeg foretrekker størrelsen på V70. Der får du med deg alt og litt til. Personlig foretrekker jeg bensinmotorene deres, men jeg hører en drøss med drosjekompiser som sier at dieselen er helt grei, den og. Når man kjøper familiebil så er det en ting som står som førsteprioritet; sikkerhet. Det er ingen bil på denne jorden jeg tør stole såpass mye på som nettopp en VOlvo. Jeg har selv hatt uhell med et par Volvoer, og jeg lover deg - i begge situasjonene hadde verden sett veldig annerledes ut, i negativ retning, om jeg hadde kjørt andre biler. En Volvo tåler en smell, og i tillegg sitter du gudommelig lekkert i dem. Komfort er tross alt sikkerhet, det og. En annen sabla fin greie med det å eie Volvo stasjonsvogn, bortsett fra at det faktisk er rimelig, er at det er aldri noe problem å bli kvitt bilen når man skal selge. Og verditapet er forholdsvis lite, FORUTSATT at du har en bil i en kurrant farge (sølvgrått er en felle her - ALLE har det - velg noe litt annerledes) og korrekt mengde utstyr. Aldri kjøp en lavt utstyrt Volvo. Den andre stasjonsvognen jeg ville sett på, er egentlig litt overraskende. Mazda 6. Klart, jeg har alltid hatt sans for Mazda og Mazda vet åssn de lager solide biler. Men aldri hadde jeg trodd at de skulle trykke så mye moro inn i en helt rett priset familiedings. Den eneste grunnen til at jeg heller vurderer Volvo foran denne, er rett og slett fordi Volvoen er større. Egentlig har jeg lyst på Mazda 6 mye heller, spesielt med 2.3 bensin og sportspakke. En annen bil jeg faktisk er redd for å egentlig si at jeg har fått sans for, er Ford Mondeo. Min far har en slik sak, og aldri hadde jeg trodd at Ford skulle lage en bil som faktisk henger sammen etter fem år. Men ok, de har klart det. Helt ok pris har den og. Og dette er den ENESTE tyske bilen jeg halvveis anbefaler. Ok, anbefaler. Det kan også være verd å ta en titt på Subaru Forester, Toyota Corolla Verso, Skoda Octavia (til nød) og Hyundai Tucson/Santa Fe. Bilene du skal glemme er VW Passat, Audi A4/A6, Opel Vectra(!!!), BMW 5-serie, Toyota Avensis, Subaru Legacy/Impreza og alt som har fransk og italiensk opprinnelse (Fiat, Peugeot, Cïtroen og Renault i alle variasjoner og former). ←
TheHairyToothfairy Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Glemme Passaten? Hvorfor det?? :klø: Er veldig fornøyd Passat stasjonsvogn-eier... på hundreogørtende året. Aldri noe trøbbel, pent design, masse plass. ← Fordi styresentralen er noe genuint piss, delene er dyre og bilen flommer over av elfeil. Mine foreldre hadde en '99 som fra første året utviklet seg til et rent helvete. Da min mor forlot lillesøs i bilen mens hun selv var i minibanken for å oppleve at det var klin umulig å låse seg inn i bilen igjen etterpå, da var det nok. Bilen har såpass mye avanserte funksjoner som egentlig ikke alltid er helt i funk. Jeg har selv skrudd VW og AUdi i alle retninger på min onkels merkeforetning, og jeg vet dermed at dette ikke er uvanlig. Du skulle sett tilbakeallingene til Passaten kontra andre biler, det er helt hysteriske greier av og til. ...pent design, den ser jo ut som en kasse for snøvlende schnapsdrikkende besteforeldre?
Exodus Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Å herregud... Glemme passat og... Nei ikke glem passat, personlig iokke glad i den. Men er en grunn til at den er solgt så mye. Absolutt mye bil for pengene. Kjører Ford Mondeo selv, og det viss vasset med at Ford er dårlig... Stemmer heller ikke. Vær obs med olje skift og servicer, så tror jeg de absolutt fleste biler er bra. Når det gjelder Volvo, så hehe morsomme er når folk prater så pent om Volvo, og negativt om Ford. Da det er Ford som Eier og produserer Volvo. hehe.. Når det gjelder Opel, styr unna. Veldig mye feil på det tekniske med de bilene, så da slipper man ubehagligheter .. Men man kan jo være heldig. Fransk er noe av det verste jeg vet selv. Kjørte en ny Peugot 307, og hatet det. Men ikke alle har samme smak som meg, vel og merke. Hvorfor man skal styre unna Avensis, den skjønner jeg ikke. Mulig pga at den faller veldig i pris, da det er så veldig mange av den (det er/var hovedproblemet med Mondeo), ellers er jo Honda og Toyota noe av det tryggere valgene.. Eller rettere sagt: japansk. Hehe men alt untatt Hyundai, en bil som man må ha på verksted for og skifte pære, pga av at man må demontere hele bakskjermen... Hehehe.. Huff. Derimot, min neste bil, som overraskende nok er også er nevnt her er faktisk Mazda 6, og det kommer ikke av den irriterendes teite zoom-zoom reklamen, derimot selve bilen. Masse plass, praktiske løsninger, genial og kjøre. M.a.o Meget bra kjørekomfort. Og du får den akkuratt slik du vil ha den, motor messig etc. Etter mitt syn, et Meget bra valg. Men og be om bil tips.. Er egentlig litt håpløst,, meninger om bil er så mange.. at det lukter svidd lang vei.. hehe. Ps Diesel biler,, er det lurt og kjøpe det nå tro?, snakket de ikke om og sette opp veiavgifta noe inni Hel*** på dieselbiler da?, slik som i danmark, da lønner det seg ikke med diesel om man ikke kjører Veldig mye..... Hvis man da ikke kjøper Ford eller Toyota da, de har partikkelfilter på diesel bilene sine,, lurer på om Mazda har også.. De slipper vel billigere unna i avgifts systemet.. ...
Arkana Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Enig med Nigo-San, vi er veldig fornøyd med Passat (men har ikke prøvd diesel da siden vi ikke liker det). Ingenting galt med den, synes faktisk den er pen, den er romslig og utrolig god å kjøre. Vi er generelt veldig fornøyde med VW, hadde en Golf før dette.
Gjest Vidvandre Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Hvis man da ikke kjøper Ford eller Toyota da, de har partikkelfilter på diesel bilene sine,, lurer på om Mazda har også.. De slipper vel billigere unna i avgifts systemet.. Har ikke helt greie på biler, men vet at pappa byttet nettopp ut sin Ford Mondeo stasjonsvogn med bensil tank til en nesten helt lik bare med diesel fordi det var mer miljøvennlig og litt billigere. Ellers syntes jeg Ford Mondeo er en veldig fin bil, god plass til alle og er veldig grei å kjøre. Og i min erfaring (som en som ikke har greie på øyemål og har lett for å bruke andre biler som "støttehjul" i parkering) tåler den litt og lager ikke bulker på andre biler heller
TheHairyToothfairy Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 (endret) Grunnen til at Avensis er blitt no-no er rett og slett fordi kvaliteten desverre har blitt noe helt annet enn den engang var. Toyota har blitt en slags labyrint, de har enkelte gode modeller fremdeles, men det begynner dukke opp litt for mange sorte får. Det er fristende å tro at det har sammenheng med at de har flyttet mye produksjon til storbritania, men det er bare spekulering. Hyundai Accent, Elantra og diverse andre småttiser er jævlige å utføre service på - helt sant. Men Det er et par ting man skal ha i bakhodet når det gjelder noe sånt som å skifte pærer. En gang var dette ganske enkle greier, slik er det ikke nå lengre. Med xenonlykter og mer avanserte strålekastere med langt høyere spenning enn hva H4/H1 har hatt, så er det ikke anbefalt å gjøre slikt selv lengre. Egenservice begrenser seg snart til å etterfylle vann og sjekke oljenivået. Det er helt sant at Volvo eies av Ford, det samme gjør Mazda, Aston Martin, Jaguar etc etc. Det er IKKE sant at bilene dermed er over samme lest. Beste eksempelet er Mazda 3 og Ford Focus, som i _prinsippet_ er samme bilen. Forskjellen er bare det at de kjører på hvert sitt vis, de har separate deler her og der og de har helt forskjellige serviceinstrukser. At jeg kan skru en Mazda betyr ikke at jeg automatisk kan skru en Ford, uansett om de har samme plattformen. Den aller viktigste forskjellen mellom Ford, Mazda og Volvo er den aller viktigste detaljen for min del - sikkerhet. Uansett hvor mye jeg selv vil ha en Mazda 6 og hvor mye tillit en Ford vekker sånn driftsøkonomisk, så kommer det ikke forbi det faktum at jeg har sett hvordan en Volvo ser ut etter å ha gått tre ganger rundt ned en skråning, med to barn i baksetet. Jeg tror ikke noen europeisk eller asiatisk bil kan matche dette, og DET avgjør mitt valg. Partikkelfilter er forresten ganske vanlig egentlig, alle Fordmerkene har, pluss enkelte tyske biler, og de få amerikanske dieselbilene som måtte eksistere. Og Suzuki, da - som en periode påsto at de var de eneste som hadde dette. Endret 7. februar 2007 av MoskvaMorten
Exodus Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 Hei Moskva dude. Når du skriver om skråning og to små barn... Vovlo. Du fremstår som du har litt peil på bil. Da er du vel klar over at nye biler er bygd forog "kolapse", ja ikke missforstå, men knekke i den forstand at kupeen er inntakt. En venn av meg kjøpte Ford focus stasjonsvogn titanium (fy fa*n for en bil, genial) VEt ikke om du leste om en ulykke for en tid siden, om en som fikk 20 tonn med lastebil i ræva, for så og bli slengt langt inn på et jordet. Det var han , og han og den 2 år gamle datteren klarte seg de, han fikk brannsår etter airbagen.. thats it. Men det kan jo ha noe med flaks og gjøre også. for en slik trøkk er vel ikke mange biler bygd for. En venn av meg er verksmester på et toyota verksted i Oslo, tviler på han er enig med deg i den toyota komentaren, da han har varmt annbefalt meg en slik ny en. Men jeg skal ikke ha Toyota,, likern ikke!.. Vedr Xenon lys er dette valgfritt.. hehe. Ja jeg leser det du skriver om en ford mekaniker ikke sikkert kan en mazda/volvo like godt. Eller hva det var. Det skjønner jeg, og kan si meg enig i. Men Ford, som er en av verdens STØRSTE bil produsent. Tror du de sier, ja greit, vi oppdaterer volvoen, så den er bedre en moder merket,,, tviler.. Og det du skriver med europeiske/asiatiske kan matche det... Håper ikke du tenkte på ncap tester da..... Men at du liker Volvo, det skal du få lov til. Hver mann sin bil.. hehe. Ex..
momo Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Hehe men alt untatt Hyundai, en bil som man må ha på verksted for og skifte pære, pga av at man må demontere hele bakskjermen... Hehehe.. Huff. ← Vi har en hyundai elantra og har da aldri måtte dra på verksted for å skifte pære. Er da ikke noe vanskelig og skifte pære på den. Vi er utrolig fornøyd med bilen, har hatt den i mange år nå og ikke hatt et eneste problem med den. Eneste er at det er en liten stasjonsvogn. Så vi kunne egentlig tenkt oss en større stasjonsvogn, men er så utrolig fornøyd med bilen, så vi venter nok en stund til. Får se hvordan det blir nå, når vi venter 1 barn til.
ZINA Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2007 Jeg takker alle som har kommet med svar og kommentar. Jeg fikk lyst til å gå prøvekjøre Ford mondeo diesel, men så lurer jeg på om det er mye penger å spare ved import av denne bilen fra Tyskland. Har selv slekt der som kan hjelpe til. Er det lurt da? Er det en lett process eller ikke? Setter stor pris på råd.
TheHairyToothfairy Skrevet 8. februar 2007 #11 Skrevet 8. februar 2007 Det kan meget vel hende at det lønner seg å importere Ford fra tyskland. Men, jeg er litt usikker på om Ford har samme veiavtale for sine eiere som Volvo tilbyr. I så fall lønner det seg å kjøpe en "norsk" bil, fordi dette gir deg gratis veihjelp og masse annet stash. Sjekk dette ut først, hvis ikke ser jeg ingen grunn til å la være å importere.
Ugla Skrevet 8. februar 2007 #12 Skrevet 8. februar 2007 Holder en "knapp" på Volvo... Har nettopp skiftet ut min V70 AWD i XC70. Godt tilfreds med begge.
Gjest Allinara Skrevet 8. februar 2007 #13 Skrevet 8. februar 2007 Jeg har hørt masse drit om ford igjen, så det kommer vel an på smaken trur jeg. Selv har jeg en skoda octavia(dog ikke stasjonsvogn) så ikke diss den da!Kjempe god bil som er billig i drift. Ikke så dyr å kjøpe heller. Skoda produseres av volkswagen nå, og har både vw og audi deler, men ett billigere karosseri enn vw/audi... Min er en 99 modell som jeg kjøpte for knappe 100 000 for to år siden.Ikke vært noe tull heller med den. Regner med stasjonsvognene er minst like gode om ikke bedre...
LilleMy28 Skrevet 8. februar 2007 #14 Skrevet 8. februar 2007 Selv om Ford sitt moderselskap eier Volvo betyr det svært lite, kompetansen og designet ligger fortsatt i Sverige. De nyeste Volvoene har Ford motor, ellers er det stort sett egne deler, modeller før 2005 har Mitsubishi motor. Volvo er fortsatt en av verdens sikreste biler, det beviser de hele tiden i tester. Den største fordelen med Volvo er også at bruktprisen holder seg godt og det er lite feil på de. Ford er greie biler og vinner ofte tester som nybil fordi de er rimelige, god kjørekomfort og høyt utstyrt, problemet er at i Norge faller bruktbilprisen fort så en taper fortere penger viss en har tenkt å selge. De bilene som holder seg best i pris og som har minst feil er: Volvo, Skoda Octavia, Toyota, Honda og Mazda. (ref. diverse NAF og andre tester) Jeg anbefaler dere å bestemme dere for hva som er viktigst for dere utstyrsmessig og så prøvekjøre tre-fire modeller og så føle litt på det. Jeg f.eks. er opptatt av oppbevaringsløsninger nær fører (til nøkler, mobil, brusflasken etc), og da er det mange biler som blir uaktuelle. Og så er jeg opptatt av kjøreegenskaper, at bilen er godt plantet på veien og lett å rette opp ved evt skrens, billig å fikse viss no skjer og at jeg får mest mulig igjen for den når jeg selger. Jeg har ikke barn, men når den tid kommer vil høyde bety en del for å lette belastningen på ryggen når en løfter barn ut og inn av bilen. Så da vil jeg nok gå for en bil med god åpning i dørene og ikke for lav, og selvsagt med svært god sikkerhet. Lykke til!
Gjest Allinara Skrevet 8. februar 2007 #15 Skrevet 8. februar 2007 De bilene som holder seg best i pris og som har minst feil er: Volvo, Skoda Octavia , Toyota, Honda og Mazda. (ref. diverse NAF og andre tester) ←
Exodus Skrevet 9. februar 2007 #16 Skrevet 9. februar 2007 Selv om Ford sitt moderselskap eier Volvo betyr det svært lite, kompetansen og designet ligger fortsatt i Sverige. De nyeste Volvoene har Ford motor, ellers er det stort sett egne deler, modeller før 2005 har Mitsubishi motor. Volvo er fortsatt en av verdens sikreste biler, det beviser de hele tiden i tester. Den største fordelen med Volvo er også at bruktprisen holder seg godt og det er lite feil på de. Ford er greie biler og vinner ofte tester som nybil fordi de er rimelige, god kjørekomfort og høyt utstyrt, problemet er at i Norge faller bruktbilprisen fort så en taper fortere penger viss en har tenkt å selge. De bilene som holder seg best i pris og som har minst feil er: Volvo, Skoda Octavia, Toyota, Honda og Mazda. (ref. diverse NAF og andre tester) Jeg anbefaler dere å bestemme dere for hva som er viktigst for dere utstyrsmessig og så prøvekjøre tre-fire modeller og så føle litt på det. Jeg f.eks. er opptatt av oppbevaringsløsninger nær fører (til nøkler, mobil, brusflasken etc), og da er det mange biler som blir uaktuelle. Og så er jeg opptatt av kjøreegenskaper, at bilen er godt plantet på veien og lett å rette opp ved evt skrens, billig å fikse viss no skjer og at jeg får mest mulig igjen for den når jeg selger. Jeg har ikke barn, men når den tid kommer vil høyde bety en del for å lette belastningen på ryggen når en løfter barn ut og inn av bilen. Så da vil jeg nok gå for en bil med god åpning i dørene og ikke for lav, og selvsagt med svært god sikkerhet. Lykke til! ← Ford sitt moderselskap, Ford ER moderselskapet. Og selvfølgelig, det første de gjorde da de kjøpte volvo var jo og oppdatere seg hvor langt volvo var kommet i utviklingen. Det er jo bare logisk. Hehehe. Men og diskutere hvem som er best, DA kan vi holde på lenge.. Og vedr Honda holder seg bra i pris, hvor hadde du det fra??? NAF???,, den lukta svidd. (når det gjelder biler, ER og BLIR Honda mitt favoritt merke, grunn til at jeg kjøpte Ford var at jeg hadde ikke råd til den jeg hadde lyst på. I det aktuelle tidsrom.) Men Honda holder seg dessverre ike i pris. Sjekk finn.no etc etc... Bilene har ikke gått langt, men ramler fort. HAr inntrykket av at kjøper du ny honda, vrir om nøkkelen, så har den alt ramla 10-15000. Men kvalitet. Det er det ingen tvil om!!!!... Ang bruktimport fra tyskland, er det endel kroner og tjene der, men ikke gå i fella alle gjør. Er du i tyskland forventer de cash på stedet. Og sjekk det nøye ut. www.dello.de er et bra sted og kjøpe bruktbil fra (en bekjent jobbet med det før, han har vel totalt sett importert en 6-700 biler tenker jeg. Og tjent bra på det. Men husk og gå inn på www.toll.no: og regn godt over prisen. da det fort kan bli dyrt, om man ikke kommer over et bra kjøp. Ex...
ZINA Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 9. februar 2007 Takk Exodus for ditt råd om bilkjøp fra Tyskland. Jeg skal undersøke det. Et spørsmål til ang. Kia og Daihatsu. Ble litt fristet av de store bilene de har og prisene som ikke var så ille. Er det noen her som har god erfaring med de? Vi skal ha en prøvekjøring idag.
Isadora Skrevet 9. februar 2007 #18 Skrevet 9. februar 2007 Hadde satset på toyota eller passat jeg! Har alltid vært toyota fan og aldri hatt problemer. Vi kjøpte volvo for noen år siden og jeg skal love deg at det skal jeg aldri i verden kjøpe igjen. Vi måtte reparere og reparere.. den stoppet på øde steder osv. En kompis av meg kjøpte V70 volvo og har kun problemer. Ikke meningen å baktale biler her men den volvoen vi hadde skremte vettet av meg! Mannen min er nemlig fra en Volvo familie - men han er omvendt etter dette.
Exodus Skrevet 9. februar 2007 #19 Skrevet 9. februar 2007 (endret) Takk Exodus for ditt råd om bilkjøp fra Tyskland. Jeg skal undersøke det. Et spørsmål til ang. Kia og Daihatsu. Ble litt fristet av de store bilene de har og prisene som ikke var så ille. Er det noen her som har god erfaring med de? Vi skal ha en prøvekjøring idag. ← Har veldig dårlig erfaring med Kia, vi hadde en på jobben, var mere på verksted en ute i tjeneste......... Sier vel litt... Pr år siden, mulig de nye er blitt bedre???? det vites ikke, men jeg styrer langt unna de. Samme med Daihatsu. Er vel en grunn til at de er så gunstige i pris tror jeg.... Den koster litt penger, men ta dere tid til og prøvekjør en Mazda6, nyere type... Det er verdt det,,, jeg forelsket meg tverdt jeg... Og jeg har egentlig aldri likt Mazda,,, hehe.. Men en ting ang Mazda irriterer meg noe så inni hel**te,,, hvorfor finner dem på en reklame gimmik som heter Zoom- zoom. Det blir så teit,,, spesielt den radioreklamen, der dem skal sjekke eu-kontroll, og spør om dem sjekker zoom-zoom...*blir gæern jeg* Hehe. Men det er reklame folkene,, ikke bilen sin skyld: vel og merke..... Ex.... Endret 9. februar 2007 av Exodus
onyx Skrevet 9. februar 2007 #20 Skrevet 9. februar 2007 Siden det er så mange med peiling på bil i denne tråden..... hva med en 99 modell Range Rover? Gått under 100 000 km, 1 eier, hatt alle servicer, ingen feil/reperasjoner. Godt kjøp eller ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå