Gjest Primula Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Hva slags bilsikring bruker dere til deres 5-6 åringer? Bruker dere sete, pute med rygg, bare pute eller ingenting?
Kaffeavtalen Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 På korte turer bruker 6-åringen kun pute. På lenger turer er det pute med rygg. Problemet er at det med ryggen blir ganske trangt for de to store.
Gjest Mayamor Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Pute. Blir for trangt med annet (dersom ikke noe nytt har kommet på markedet siden jeg hadde barn i den alderen).
Gjest Sativa Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Datteren min på 11 bruker fortsatt pute. Det er påbudt for alle som er under 150 cm.
momo Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Vi bruker pute med rygg til jenta vår på 5,5 år.
Ises Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Vår fem og snart et halvt åring sitter i et Akta Cosmic sete i den ene bilen (samme som hun har hatt siden hun var to-tre, men nå er det jo forovervendt, da) og i det andre er det et recaro barnesete. Ser ingen grunn til å gå over til pute e.l så lenge setene passer og jeg innbiller meg at det er det sikreste.
Cæsar Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Vårt barn på 6,5 år sitter i sete med rygg, HTS. Så lenge h*n sitter komfortabelt der tar vi ikke av ryggen på setet. Helt klart sikrest i sidekollisjoner iallefall...
Helen Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Datteren min på 11 bruker fortsatt pute. Det er påbudt for alle som er under 150 cm. ← Dette er ikke helt riktig. Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære bilbelte brukes. Statens Vegvesen
nallemaja Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 6åringen bruker pute og 4,5 åringen bruker sete med rygg og sidestøtter. Vi har ikke plass til begge baki pluss stebarnet hvis begge bruker seter.
Gjest Mayamor Skrevet 8. februar 2007 #10 Skrevet 8. februar 2007 Som et innspill: Dette mener Volvo er sikkert nok fra 3 år og opp. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=160211
Gjest Mayamor Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Jeg føler dette med bilsikring har "tatt helt av". Misforstå meg rett: sikring er bra og det er fint at det er påbudt. Men jeg synes det har blitt en smule hysterisk. Kanskje det har litt med at vi foreldre har god økonomi (sier alle iallefall...) og da er det klart at alle vil det beste for sine håpefulle. Blir en gjort oppmerksom på hvor farlig det er med gammelt utstyr - løper jo mange på dyngen med eldre søskens stoler/seter og kjøper "best i test" ... Når er det tom en tråd som omhandler om folk skal miste lappen om de ikke sikrer barna riktig i bil - synes jeg at det blir overopphetet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=251618 Vi hadde brukt babystol med Ole Brumm på. Kjøpte den av en ordentlig person og den så ubrukt ut. Stolen jeg brukte deretter var fra da eldstemann brukte den 6 år tidligere. Så kjøpte jeg en pute med rygg og nakkestøtte til 499,- Men hadde jeg hatt fra før hadde jeg brukte den også. Sikre barnet, kjør med omhu, les trafikken og håp at du ikke treffer tullinger eller folk som får et illebefinnede. Smeller det skikkelig spiller det liten rolle hvordan barnet er sikret. Viktigere er det faktisk hvilken bil du kjører. Feks tåler en Volvo en smell bedre enn en liten Fiat. Men bilmerke er ikke tema likevell...
Lillie Skrevet 11. februar 2007 #13 Skrevet 11. februar 2007 (endret) slettet Endret 23. august 2007 av Lillie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå