Gå til innhold

Puls

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Begynner med det første først.

Hva bør en normal hvilepuls ligge på?

Og etter en stund med regelmessig trening- bør hvilepulsen endres? I såfall hvilken retning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet (endret)

Hvilkepulsen er delvis genetisk betinget, men hvis man er i god fysisk form (=kondis), har man gjerne lavere hvilepuls enn en person i dårligere fysisk form.

Hva den bør ligge på, husker jeg ikke i hodet. Kvinner kan i hvertfall ha høyere hvilepuls enn menn uten at det er skummelt på noen måte.

Endret av Deception
Skrevet

Hmm, hvilepusen skal i allefall ikke ligge på et eneste slag over 70.. Mellom 60 og 70 er det vanlige for en kvinne. Hvilepulsen synker med en gang du kommer deg i bedre form. Jeg vet ikke hvilken hvilepuls jeg hadde før jeg begynte, men nå er min hvilepuls rett under 50 slag i minuttet. Det er endel under gjennomsnittet, men det har med at jeg trener veldig mye.

Skrevet

Jeg er litt oppi 20-åra.

Når jeg trente veldig mye, så lå hvilepulsen min på 52.

Nå ligger den på 62.

Som du kanskje skjønner, så går hvilepulsen ned når du trener mye. Bjørn Dæhlie hadde hvilepuls på 29 når han var aktiv idrettsutøver.

Skrevet

Det er spennende med puls, utrolig nok ;)

Hva som er normal hvilepuls er basert på tradisjonell oppfatning, ikke forskning. Man mener at hvilepuls antageligvis bør justeres noe ned i forhold til det vi tror er normal hvilepuls. Som jeg forstår den setninga så bør alle av helsemessige årsaker jobbe for å få en lavere hvilepuls.

Variasjonen ligger mellom 50 og 100 på veltrente personer, mens voksne (både kvinner og menn) ligger på omtrent 60 til 100. Det er etter den tradisjonelle oppfatningen bare den gruppa under 18 år det er relevant å skille mellom kjønnene. Kilde er .Lammon 1995.

Hvorfor lurer du, Prestekrage?

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

For noen år siden hadde jeg en hvilepuls på ca 60. Nå som jeg har trent regelmessig i flere år(8-15timer i uka, mest utholdende) har jeg en hvilepuls på 42 :sjenert: men det vil ikke si at jeg er i bedre form enn en som feks har 52 i hvilepuls...det kommer an på hva man har i utgangspunktet, noe som er genetisk bestemt. Det er hvor mye hvilepulsen går ned som sier noe om hvor god form man er i, og om den er blitt bedre :)

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...