Gå til innhold

Huslån; for oss "fattige"!


lillen

Anbefalte innlegg

Jeg vet veldig lite om dette temaet...

Mange vil sikkert råde meg til å ringe banken, og det SKAL jeg, men jeg vil gjerne vite litt om dette først!

Jeg går på yrkesrettet attføring (litt over 11000 brutto), og Mannen er student (med vanlig studielån). Vi har null i egenkapital. Er det over hodet mulig å få lån til leilighet for oss? Noen erfaringer, råd? Husbanken og førstehjemslån er noen av tingene jeg ar tenkt å peile meg inn på, men må man uansett ha startkapital?

Lillen lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke startkapital for førstehjemslån. (Har akkurat fått lån uten EK) Grunnregelen i bankene er at du får to og en halv ganger årsinntekten din i lån. De fleste regner ikke studielån som inntekt. Det kommer litt an på hvem du treffer på i banken.

~lykke til :D ~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at dere har så fryktlig store sjanser for å få noe stort lån i alle fall. Bankene tar ikke sjanser.

Desverre er det sånn :( .

Lånet skal jo betjenes, så sett opp hva dere kan klare å betale i måneden.

Ta med dere regnestykket til banken og legg det frem.

Det beste hadde nok vært om din samboer hadde klart å få seg en ekstrajobb ved siden av studiene. Etter noen måneder med fast inntekt hadde dere hatt mye større sjanse.

Prøv samtidig å spare på en BSU-konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke?

Det må være en ny regel det da?

Nesten alle jeg kjenner har borettslagsleiligheter der de har brukt BSU-pengene sine som en del av egenkapitalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt leiligheter i borettslag 2 ganger.

Begge gangene har banken spurt om jeg vil bruke det jeg har stående på BSU-kontoen min.

Kan hun ha misforstått litt eller?

I forrige innlegg mente jeg ikke at ALLE jeg kjenner har kjøpt leilighet i borettslag (gikk litt fort).

Men alle jeg kjenner SOM har kjøpt borettslagsleilighet har brukt BSU-penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med BSU varierer fra de forskjellige likningskontorene tror jeg.

Har spurt de om mye rart anngående bruk uten å bli klok av de.

Bankene liker å ha sikkerhet, så det kommer ann på hvilken bolig det gjelder, beliggen het osv. Men på det grunnlaget du oppgir så blir det nok ikke rare greiene. Men er det er vel ikke så lenge til dere er i jobb begge to, og da blir det en helt annen ting.

Lykke til :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange banker har lånesøknad på hjemmesiden. Dette kan være en grei måte å få et kjappt svar fra ulike banker på.

Forøvrig fikk vi et ganske stort lån, selvom han går på attføring - jeg er i jobb. Så jeg tror banken regner ulike trygdeordninger som inntekt, så lenge det er du som får trygden - ikke eventuelle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...