juliannae Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Første syklus jeg begynte å regne på var den forrige så vi er nylig prøvere. Den forrige syklusen jeg hadde regnet jeg meg til å være 41 dager. Jeg fikk mensen 24 januar. Allerede 2 februar merket jeg stikkinger på venstre side av magen, akkurat som svake hold som kom og gikk. Den 5 februar har jeg det jeg tror er eggløsning. Masse slim som likner på eggehvite. Det forsvinner ikke inn i papiret når jeg tørker, det legger seg oppå papiret. Jeg prøvde ikke å dra i det men det virker elastisk. Virker dette som en eggløsning? I så tilfelle er ikke min syklus så stabil og jeg må derfor følge bedre med for å vite når el er. Hvis dette er min el skal jeg da ha mensen igjen om 2 uker, eller er det mulig å ha veldig lang tid mellom el og mensen? I el-perioden min hadde jeg sex den 1 og den 5 februar. Dette innbiller vi oss er gode dager i forhold til det vi har lært om el... Vet ikke om jeg har ett spørsmål akkurat, mest lurer jeg på om jeg har forstått dette riktig? :klø:
Chiquita Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Dette med å finne ut når man har eggløsning er "dritt" for oss med ustabile sykluser... Det er jo slik, at eggløsningen ikke kommer x antall dager etter mens, men den kommer x antall dager før neste mens... Og har man da uregelmessige sykluser, så er dette helt umulig å tippe seg til om når EL kommer... Eggløsningen kommer ca 10-18 dager FØR neste mens... Går det mer enn 18 dager fra eggløsning uten at du får mens, så regner man ofte at man er gravid... Det mest normale er å ha eggløsning 12-16 dager før neste mens... Så det er umulig å vite når du har eggløsning, om du ikke vet sånn ca når du venter neste mens... Ang det du tror kan være EL-slim, så er det også mulig at det er sædrester... Det kan se ut VELDIG som EL-slim... Og måten å skille dem fra hverandre er ved strekking eller "vann-testen" (som jeg ikke husker hvordan utføres) Jeg syntes innlegget ditt var litt forvirrende ang om du har skjønt hvordan "systemet" fungerer, men dette var en rask oppsummering. Bare spør om det er noe som er uklart, mange her inne begynne å få gode kunnskaper i forhold til eggløsning og eggløsnings-spørsmål nå...
juliannae Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2007 Ble litt klokere av det, Chiquita! Kan faktisk ikke være 100% sikker på at det var el. Siden vi har brukt kondom det siste året som prevensjon har jeg "glemt" litt hvordan gammel morro ser ut. Men er det ikke litt seint å komme ut igjen etter fire dager?? Jeg må bruke litt tid på å bli kjent med kroppen min og derfor tolker jeg alle signaler for tiden. Derfor jeg også oppdaget den svake dunkingen i siden som varte i ca 12 timer og med slim som kom (etter 3 dager) hadde jeg lest at det var tegn på el. Men i bunn og grunn kan det være hva som helst. Syntes jo el kom veldig tidlig i syklusen min. Iallefall i forhold til den forrige syklusen. Men det kan jo virke som min er litt ustabil. Prøver å følge med på alle signaler kroppen gir meg nå for å lære mer og skjønne dette. Føler meg ikke helt klar til å bruke el-tester ol. enda Lurte også på hvis dette var el som kom med siste slim den 5 så var vel dette en bra dag å ha sex på?
bertie Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Hei! Ehm - har du ikke noe kontroll på tidligere sykluser? Har det alltid vært sånn "oi, nå fikk jeg mensen"? Eller var det lenge forrige gang? Greia er det at en gang i blant tar kroppen "pause", og dropper eggløsning. Da kan syklusen bli lang. Dessuten er det slik at noen ganger "prøver" kroppen din å ha el, men får det ikke til. Egget modner ikke ordentlig e.l. Da kan du ha el-smerter og ha eggløsningsslim, men el finner allikevel ikke sted. Dessuten kan el-smerter være så mangt; de kan komme både før, under og etter el. Den eneste måten å være sikker på at el har funnet sted på, er ved å måle temperaturen din hver morgen - dette gjøres med et BBT-termometer (digitalt med to desimaler), til ca samme tid hver morgen, etter minimum 3 timers sammenhengende søvn. (dette er jeg drillet i... ) En tempøkning indikerer at el har funnet sted, og du kan være nokså sikker hvis den økte temperaturen fortsetter over tre dager. (hos noen øker temperaturen gradvis fra el, og noen kan ha et kraftig temperaturfall rett etter el, før temperaturen går opp). Det du kan gjøre er å ta el-tester. På billige-teste.dk finner du billige tester. Hvis du tar el-tester, som måler hormonnivået i urinen, vil dette kun indikere at el KAN finne sted, men kun en tempøkning vil vise at det faktisk skjedde. (NB: tempøkning viser at du har hatt el, og at din fruktbare periode er over for den syklusen). Du er såpass tidlig i prøveprosessen at du kanskje føler det blir litt heavy å skulle ta helt av med testing og temping allerede, men hvis du virkelig vil ha kontroll på syklus og kroppens signaler er dette en grei måte å gjøre det på. Det kan ta et par-tre sykluser før du skjønner noe som helst. Videre; hvis du vil skille sperm fra el-slim, så var det en her som nevnte "vann-testen"; el-slim vil samle seg i en klump og synke til bunns hvis du legger det i vann. Dessuten er ikke sperm like elastisk like lenge; du kan normalt bare strekke det 1-2 ganger før det ikke funker mer. Ehm... Du har størst sjanse for å bli gravid de tre dagene før el, dagen for el og dagen etter el. Da er det bare å kjøre på. Lykke til! B
juliannae Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2007 Skjønner at det ikke er bare bare med noe så naturlig. Har ikke vært sånn oii nå fikk jeg mensen. Men jeg har alltid visst at den kom i begynnelsen av mnd. Men nå når jeg skulle bli prøver noterte jeg meg forrige syklus og den var veldig lang... Så derfor trenger jeg noen mnd for å forstå hvordan syklusen er - men temping er sikkert ett godt alternativ hvis jeg skal fortsette med denne ustabile syklusen... Synes det er så flott at dere tar dere tid til å skrive skikkelig utfyllende og gode svar! Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå