BAMBI<3 Skrevet 6. februar 2007 #1 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg har veldig lyst til å bli interiørkonsulent, og synes nki virker helt perfekt. Men så har jeg hørt av ganske mange at en utdannelse ved nki ikke er like bra som annen utdannelse og at det er få som får seg jobb etter et nki studie. Er det noen som har andre positive erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosin Skrevet 6. februar 2007 #2 Del Skrevet 6. februar 2007 Har ikke selv erfaring med NKI eller lignende. Men hvorvidt den er bra eller ikke kommer sikkert an på hva en sammenlikner det med. Så vidt jeg vet er ikke slike studier regnet som høyere utdannelse (med forbehold om at jeg tar feil), så da blir det feil å måle det mot norske eller utenlanske høyskole eller universitetstudier da det sikkert kommer til kort. Så NKI studiet bør nok sammenliknes med andre på samme nivå. NKS og MI - er ikke dette tilsvarende? For å finne ut mer om hvordan bransjen vurderer utdanningen, vill jeg tatt kontakt med bransjeforening / interesseorganisasjon for interiørkonsulenter for å høre hva de syns om utdanningen. Dersom du har hørt at det er få som får jobb ville jeg ha undersøkt nøye før jeg betalte penger for et slikt studie. Ta kontakt med skolen for å høre om de har noe statistikk for hvor mange studenter som har fått jobb. Dersom de lover gull og grønne skoger, be om bevis for påstanden (som foreslått i en lignende tråd nylig). Kanskje bransjeforeningen har noe statistikk på dette. Du kan jo også høre med bedrifter om de ansetter personer med denne type utdannelse. Sjekk i alle fall før du betaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 6. februar 2007 #3 Del Skrevet 6. februar 2007 Spørsmålet du må stille deg er rett og slett hva vil du med utdannelsen? Hvor ønsker du å jobbe? Hva er årsaken til at du ønsker å studere interiør? Er det det faktum at det er brevkurs/nettbasert at du ønsker å ta interiør der? Har ikke tatt kurs på NKI selv, men kjenner flere som har tatt interiør der, felles for de alle er at de enten IKKE jobber innenfor denne bransjen i etterkant eller at de har tatt en annen utdanning i etterkant. Et minus med å studere et slikt fag via nettet er at du får ikke input fra noen, joda, du får vel en tilbakemelding fra en lærer som vurderer oppgaven din, men ingen veiledning i prosessen og du mister også muligheten for å lære fra andre rundt deg. Jeg tok selv to år ved det som tidligere var MI (nå Norges Kreative Fagskole elns), var tåelig fornøyd med det jeg lærte der. Men jeg var også klar over at dersom jeg ville jobbe innen bransjen (dvs ikke jobbe i butikk eller tegne kjøkken) så måtte jeg ha mer utdannelse å slå i bordet med. Derfor tok jeg de to årene på MI for å lære meg det grunnleggende innen tegning, form, farge, stilhistorie etc, og disse to årene var derfor veldig viktig for meg. Det jeg lærte på MI gjorde at jeg kom inn på universitetet i England, hvor jeg fullførte en bachelorgrad sist sommer og nå studerer jeg til master her i Norge. Jeg tror ikke NKI vil gi deg en jobb, derimot så kan det være kjekt å ha dersom du ikke har noen form for tegneteknisk bakgrunn, for at du deretter kan gå videre. Det er et forbund for interiørkonsulenter, Norske Interiørkonsulenters forening, du kan jo ta kontakt med de og høre litt mer om mulighetene. Ellers så kan du se på sidene til Norske Interiørarkitektes Landsforbund for mer informasjon om høyere utdanning innen emnet (tilbys i Norge kun ved Kunsthøgskolene i Oslo og Bergen, men det er mange muligheter utenlands). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipsi Skrevet 6. februar 2007 #4 Del Skrevet 6. februar 2007 du lærer mye teknisk tegning ja, mål på div ting, lærer forskj. møbel og hvitevaresymboler osv, om forskj. stilperioder, litt om farger, kvaliteter på gulv, tilrettelegge for funksjonshemmede, spesielle behov, osv. Hvis du er nøye/perfeksjonistisk anlagt er nok dette noe, er mye fin-tegning med milimeter linjal og mål på diverse ting man skal huske.(som forøvrig kan være uhyre tørr lesning). Det morsomme er jo at du velger hvordan alt skal se ut, møbler, farger,maling/tapet osv du lærer jo ganske mye, 2 tjukke permer + noen tilleggsbøker og 20 innsendingsoppg. hvis jeg ikke husker feil. Så det er ikke akkurat et lettvint kurs.. og dessverre tror jeg det er vanskelig å få jobb som interiørkonsulent etterpå med bare dette som grunnlag. Men det er jo bra å ha hvis du ønsker å jobbe i en interiørbutikk f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå