Gjest *Tara* Skrevet 11. februar 2007 #21 Skrevet 11. februar 2007 Helt enig - tenk hvor flaut det må være for datteren hans
Helen Skrevet 11. februar 2007 #22 Skrevet 11. februar 2007 Trinnet til sønnen min skal snart på tur, de skal ha skidag og da må de reise et lite stykke unna skolen for å gjennomføre dette. I den forbindelse trengs 20 privatbiler, de er et stort trinn, 80 elever, så det hadde ikke vært mulig å få dette gjennomført hvis foreldrene ikke kan trå til. Selvfølgelig er det en uting at foreldrene må stille opp i hytt og pine, men for at elevene skal komme ut på ting er vi nødt til det for vi vil jo gjerne at ungene kommer seg ut på tur inne i mellom.
Tule Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #23 Skrevet 11. februar 2007 Du misforstår problemstillingen her, Tule. Det er snakk om barnas (økonomiske) sikkerhet når de skal bli fraktet i privatbiler i skoletiden. ← hei nei jeg misforstår ikke, før da foreldre kunne betale eksursjonene så var det mange barn som ikke fikk vere med fordi foreldrene ikke hadde råd, derfor er loven endret med at det ofentlige skal ta ansvar så får alle vert med, bedre det og ha lite eksursjoner og at alle far vere med en og ha mange og at mange blir staende utenfor når det gjelder det andre så er ikke den økonomiske sikerheten i fare, alle som har bil må ha ansvarsforsikring, det betyr at vis den barnet dit for eksempel sitter på med har forsikringen i orden vil barnet dit få full erstatning og kompansjasjon om det skjer en uluke og han er ansvarlig hilsen
Tule Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #24 Skrevet 11. februar 2007 Uffa... Men uansett så er no poenget mitt at denne turen aldri hadde blitt noko av dersom foreldra ikkje hadde kjørt, så argument som at den kunne blitt avlyst om foreldra ikkje stilte opp blir litt rare då. Den hadde blitt avlyst slik eg kjenner skuleverket. Og i staden for å angripe skulen, så kanskje ein kan prøve å tenke kva som hadde vore av tilbud dersom ein ikkje kunne satse på foreldre. Då hadde det vore lite morro då altså. ← hei jeg snakker sjenerelt her, denne ene turen var planlagt av foreldrene, men di bruker denne ordningen ellers også, og dersom man skal ta hensyn til om man har nok til og kjøre hele tiden har man heller ikke noen garanti for at man får en tur, desuten skal ikke det om barna får bli med på tur avhenge av foreldrenes økonomi eller mulighet til og kjore, det er bedre med får eksursjoner som alle kan delta i en mange ekskursjoner som mange blir stående utenfor eller at man ikke får arangert di man har tenkt hilsen
Tule Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #25 Skrevet 11. februar 2007 Trinnet til sønnen min skal snart på tur, de skal ha skidag og da må de reise et lite stykke unna skolen for å gjennomføre dette. I den forbindelse trengs 20 privatbiler, de er et stort trinn, 80 elever, så det hadde ikke vært mulig å få dette gjennomført hvis foreldrene ikke kan trå til. Selvfølgelig er det en uting at foreldrene må stille opp i hytt og pine, men for at elevene skal komme ut på ting er vi nødt til det for vi vil jo gjerne at ungene kommer seg ut på tur inne i mellom. ← hei men for det forste er det ikke lov og får man fri fra jobben egentlig til sånt da om man ikke har en ordning der man kan avspasere og vet di at di får nok til og kjøre, uanset suns jeg det er uhørt, tenk om di ikke fik nok og mate avlyse, jeg skjønner ikke vorfor di ikke kan forlange at kommunen dekker slikt, det var aldri noe problem da jeg gikk på skolen, vi hadde et budsjet for turer og elevene og lererene vurderte da va slags turer som var viktigst og prioritere innefor det etter min mening burde foreldre protestere på slik, barnas muligheter for og dra på tur skal ikke avhenge av at mange nok kan kjøre men at man har råd, enten for skolen betale eller laver, det ma vere verre og mate skuffe barna med at desverre vi fik ikke mange nok til og kjøre jeg syns det er trist og at lererene ikke kan stå på mer for elevene sine, det er ikke måte på hvor mye egergi di har til det når det gjelder deres egne lønskrav men og kjempe for at skolen har råd til forskjellige aktiviteter for elevene sine det blir noe annet hilsen
Elmat Skrevet 11. februar 2007 #26 Skrevet 11. februar 2007 Dette synes jeg er en helt tåpelig problemstilling.I mine barns klasser har vi kjørt når vi har hatt anledning, dvs. når pappen har hatt anledning, for jeg har aldri anledning i min jobb. Og det forstår da de fleste...har man anledning til å kjøre så kjører man, har man ikke, så lar man være...og så flott at skolen ikke lar mildest talt labre budsjetter sette en stopper for at ungene får komme seg på tur i blant. Dette vet jeg litt om: hvis ikke skolen kan satse på at foreldre kan stille opp og kjøre i blant så blir det kanskje en tur i året! Klassen til sønnen min har noen ganger syklet på tur, det er flott, men man har jo egentlig ingen garanti for at alle har sykkel. Jeg synes ærlig talt at dette er kverulering, hvis folk ikke har råd eller tid til å kjøre så er det jo ikke snakk om at deres unger IKKE får være med, da kan de foreldrene være med som vakt når det er elevkveld eller noe annet som de har tid, lyst, anledning eller gidde til. Selvfølgelig kan det skje ulykker, og selvfølgelig kan man knekke fingeren i nesa hvis man er uheldig. Jeg tror at de aller,aller, aller fleste kjører forsiktig når man har unger i bilen, selv om det sikkert finnes noen få unntak. (Som selvfølgelig aldri i det hele tatt skulle hatt sertifikat). Jeg synes ikke dette er en uting i det hele tatt, det er derimot en pragmatisk løsning som funker, læreplanen gir skolen plikt til å være på tur...økonomien setter en stopper for mye. Hva kan vi gjøre da? La foreldre som har anledning kjøre? Ja, god idé! Forresten så har vi i begynnelsen av skoleåret skrevet under på om barnet får sitte på i privatbiler, hva som hadde skjedd om vi hadde sagt nei? Vet ikke. Ingen tur sannsynligvis.
Tule Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #27 Skrevet 11. februar 2007 Dette synes jeg er en helt tåpelig problemstilling.I mine barns klasser har vi kjørt når vi har hatt anledning, dvs. når pappen har hatt anledning, for jeg har aldri anledning i min jobb. Og det forstår da de fleste...har man anledning til å kjøre så kjører man, har man ikke, så lar man være...og så flott at skolen ikke lar mildest talt labre budsjetter sette en stopper for at ungene får komme seg på tur i blant. Dette vet jeg litt om: hvis ikke skolen kan satse på at foreldre kan stille opp og kjøre i blant så blir det kanskje en tur i året! Klassen til sønnen min har noen ganger syklet på tur, det er flott, men man har jo egentlig ingen garanti for at alle har sykkel. Jeg synes ærlig talt at dette er kverulering, hvis folk ikke har råd eller tid til å kjøre så er det jo ikke snakk om at deres unger IKKE får være med, da kan de foreldrene være med som vakt når det er elevkveld eller noe annet som de har tid, lyst, anledning eller gidde til. Selvfølgelig kan det skje ulykker, og selvfølgelig kan man knekke fingeren i nesa hvis man er uheldig. Jeg tror at de aller,aller, aller fleste kjører forsiktig når man har unger i bilen, selv om det sikkert finnes noen få unntak. (Som selvfølgelig aldri i det hele tatt skulle hatt sertifikat). Jeg synes ikke dette er en uting i det hele tatt, det er derimot en pragmatisk løsning som funker, læreplanen gir skolen plikt til å være på tur...økonomien setter en stopper for mye. Hva kan vi gjøre da? La foreldre som har anledning kjøre? Ja, god idé! Forresten så har vi i begynnelsen av skoleåret skrevet under på om barnet får sitte på i privatbiler, hva som hadde skjedd om vi hadde sagt nei? Vet ikke. Ingen tur sannsynligvis. ← hei det er ikke problemet, problemet er at det er ulovlig og da bør man forholde seg til det, er budsjettet et problem bor lererene ta det op med komunen, en annen ting som jeg har provd og sakt, va om ikke nok kan stille, det ma vere bedre og ha fa turer en og forespeile turer som må avlyses to dager i forveien fordi ikke mange nok kan kjøre, og en annen ting vis man må ut med kjøre godtgjørelser for di som kjører hvor mye mer hade det da kostet og brukt buss, jeg syns det er fint at noen protesterer da ma skolen ta sit ansvar den skal ikke snike seg unna hilsen
Tule Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #28 Skrevet 11. februar 2007 Dette synes jeg er en helt tåpelig problemstilling.I mine barns klasser har vi kjørt når vi har hatt anledning, dvs. når pappen har hatt anledning, for jeg har aldri anledning i min jobb. Og det forstår da de fleste...har man anledning til å kjøre så kjører man, har man ikke, så lar man være...og så flott at skolen ikke lar mildest talt labre budsjetter sette en stopper for at ungene får komme seg på tur i blant. Dette vet jeg litt om: hvis ikke skolen kan satse på at foreldre kan stille opp og kjøre i blant så blir det kanskje en tur i året! Klassen til sønnen min har noen ganger syklet på tur, det er flott, men man har jo egentlig ingen garanti for at alle har sykkel. Jeg synes ærlig talt at dette er kverulering, hvis folk ikke har råd eller tid til å kjøre så er det jo ikke snakk om at deres unger IKKE får være med, da kan de foreldrene være med som vakt når det er elevkveld eller noe annet som de har tid, lyst, anledning eller gidde til. Selvfølgelig kan det skje ulykker, og selvfølgelig kan man knekke fingeren i nesa hvis man er uheldig. Jeg tror at de aller,aller, aller fleste kjører forsiktig når man har unger i bilen, selv om det sikkert finnes noen få unntak. (Som selvfølgelig aldri i det hele tatt skulle hatt sertifikat). Jeg synes ikke dette er en uting i det hele tatt, det er derimot en pragmatisk løsning som funker, læreplanen gir skolen plikt til å være på tur...økonomien setter en stopper for mye. Hva kan vi gjøre da? La foreldre som har anledning kjøre? Ja, god idé! Forresten så har vi i begynnelsen av skoleåret skrevet under på om barnet får sitte på i privatbiler, hva som hadde skjedd om vi hadde sagt nei? Vet ikke. Ingen tur sannsynligvis. ← hei og en annen ting vordan sikrer du deg mot at barnet dit blir plasert i bilen til noen du mener ikke skule hat førerkort da hilsen
Furstina Skrevet 12. februar 2007 #29 Skrevet 12. februar 2007 Jeg tror at de aller,aller, aller fleste kjører forsiktig når man har unger i bilen, selv om det sikkert finnes noen få unntak. (Som selvfølgelig aldri i det hele tatt skulle hatt sertifikat). ← Ja, de flesta gör nog det. MEN det finns folk som INTE gör det. Jag känner till föräldrar som både kör dagen efter en fylla, utan körkort, på två öl, med barn osäkrade i bilen, med sommardäck på vinterväg eller bara för fort med barn i bilen. Jag vill som förälder kunna bestämma vilka mina barn ska åka med och tycker att de utflykter som sker på skolans tid ska ske i säkert och ordnat av skolan. Det må då vara på bekostnad av utflykten. Tråkigt ja..
Gjest Gjesten Skrevet 12. februar 2007 #30 Skrevet 12. februar 2007 jeg syns det er trist og at lererene ikke kan stå på mer for elevene sine, det er ikke måte på hvor mye egergi di har til det når det gjelder deres egne lønskrav men og kjempe for at skolen har råd til forskjellige aktiviteter for elevene sine det blir noe annet hilsen ← Har ikkje ord... Bør ikkje foreldra stå på for UNGANE SINE? Lærarane eg kjenner har skrive brev, stått fram i media osv fordi skulen ikkje har pengar til å gjennomføre ting, og så skriv du noko slikt!! Det er KUN foreldra som kan få nokon som helst til å skjønne noko som helst. Skulen har klaga i mange herrens år uten noko slags medhold på noko plan. Alle trur streikane gjeld lønningar. Har sjøl, då eg var lærar, tapt lønn fordi vi streika mot lave budsjett som ikkje har dekka det ELEVANE har hatt behov for og krav på. Og så skriv du dette? Sinna no ja... Eg har fa.. meg ikkje ungar ein gong. Takk og lov eg er ute av det yrket, for makan til utskjelt gruppe har eg sjelden vore borti, godt å gjere halvparten så masse, og få samma lønna, og vel så det.
Tule Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #31 Skrevet 12. februar 2007 Ja, de flesta gör nog det. MEN det finns folk som INTE gör det. Jag känner till föräldrar som både kör dagen efter en fylla, utan körkort, på två öl, med barn osäkrade i bilen, med sommardäck på vinterväg eller bara för fort med barn i bilen. Jag vill som förälder kunna bestämma vilka mina barn ska åka med och tycker att de utflykter som sker på skolans tid ska ske i säkert och ordnat av skolan. Det må då vara på bekostnad av utflykten. Tråkigt ja.. ← hei jeg er helt enig har man ikke kontrol med vem barna blir sitende på med skjønner jeg at noen blir usikre hilsen
Tule Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #32 Skrevet 12. februar 2007 Har ikkje ord... Bør ikkje foreldra stå på for UNGANE SINE? Lærarane eg kjenner har skrive brev, stått fram i media osv fordi skulen ikkje har pengar til å gjennomføre ting, og så skriv du noko slikt!! Det er KUN foreldra som kan få nokon som helst til å skjønne noko som helst. Skulen har klaga i mange herrens år uten noko slags medhold på noko plan. Alle trur streikane gjeld lønningar. Har sjøl, då eg var lærar, tapt lønn fordi vi streika mot lave budsjett som ikkje har dekka det ELEVANE har hatt behov for og krav på. Og så skriv du dette? Sinna no ja... Eg har fa.. meg ikkje ungar ein gong. Takk og lov eg er ute av det yrket, for makan til utskjelt gruppe har eg sjelden vore borti, godt å gjere halvparten så masse, og få samma lønna, og vel så det. ← hei got det har endret seg da, jeg skrev lit ut fra egen erfaring jeg da, og jeg syns ikke det var mye slik før, kanskje di har blit flinkere nå men det jeg sikter til er at man lager slike ordninger framfor og papeke komunens ansvar da legitimerer man det komunen gjør, vis man ikke lar det får konsekvenser så gjor di ikke noe, kanskje komunene hadde reagert om di hadde hort at elevene ikke fikk de ekskursjonene di skulle, en annen ting er at lerene kjenner skolen mer på insiden en foreldrene, foreldrene kjener ikke alt som skjer, jeg syns noen ganger at det virker som at lererene har for stor lojalitet mot komunen og arbeidsgiveren, men igjen det er slik jeg syns det er her hilsen
Nynaeve Skrevet 12. februar 2007 #33 Skrevet 12. februar 2007 Synes det brukes altforliet penger på den norske skolen. Her praktiseres foreldre kjøring, vi får med skjema hvem kan. De får ingen økonomisk kompensasjon. Jeg har aldri stilt opp, men jeg har en jobb når det er skole. Det har alltid vært nok foreldre. Om det ikker er nok foreldre så skaffes det annen transport til veie. Det må i samme slengen nevnes at vi har en "frivillig" skole kasse som læreren "ikke vet noe om, og heller aldri ber om penger til". Den sponser barna på noen turer. Er gla jeg ikke sitter veldig trangt i det, men da hadde jeg vel heller aldri kunne ha bodt her jeg bor nå....
Tule Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #34 Skrevet 18. februar 2007 Synes det brukes altforliet penger på den norske skolen. Her praktiseres foreldre kjøring, vi får med skjema hvem kan. De får ingen økonomisk kompensasjon. Jeg har aldri stilt opp, men jeg har en jobb når det er skole. Det har alltid vært nok foreldre. Om det ikker er nok foreldre så skaffes det annen transport til veie. Det må i samme slengen nevnes at vi har en "frivillig" skole kasse som læreren "ikke vet noe om, og heller aldri ber om penger til". Den sponser barna på noen turer. Er gla jeg ikke sitter veldig trangt i det, men da hadde jeg vel heller aldri kunne ha bodt her jeg bor nå.... ← hei vis det skaffes transport vis foreldrene ikke kan kjøre så kan man vel skaffe det i utgangspunktet, jeg syns dette virker rart og det er rart og basere seg pa slik, man kan vel aldri vite før et år om man vil få nok foreldre til og kjøre, og det er jo enda rarere med di skolene som har kjøregotgjørelse di kunne vel hat skyss og en annen ting vor blir det av pengene vi bruker mer penger per persjon i skolen her en i noe annet lan vi kan sammenligne os med, jeg syns det er merkelig det er rart hilsen
Lars r Skrevet 24. februar 2007 #35 Skrevet 24. februar 2007 Problemstillingen er vel egentlig todelt. På den ene siden går det på skolens ansvar for å kontrollere at de transportørene skolen benytter er skikket til å utføre den transport som behøves. Dette er linket opp til en rekke lover og forskrifter som skolen og skoleeier er pliktet å følge. Det andre spørsmålet som berøres er gratisprinsippet som gjelder for skolen og skoleeiers plikt til å stille med transport for ekskusjoner som holdes i skoletiden og som er obligatorisk for elevene. Det som sørgelig er at våre politikere ganske så kynisk har benyttet seg av foresatte til gratis kjøring. Dette har blitt en sovepute for skoleeier og de har derav bevisst ikke lagt nok penger i skolebudsjettene til slik transport. Nå vise det seg at fylkesmannen i Oslo og Akershus ikke bare har uttalt seg om foresatte som kjører men også om lærerne kan kjøre elevene i skoletiden. Fylkesmannen er i begge sakene mildt sagt kritisk til slik kjøring og det er ganske så interessant å lese den begrunnelsen fylkesmannen kommer med. For dere som er interessert i å se hva fylkesmannen skriver kan dere gå inn på www.ullensaker.org og lese der. Foreldrekjøring finner dere nederst på siden under bilder, lærerkjøring finner dere under aktuelle saker.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2007 #36 Skrevet 25. februar 2007 Hmm, eg endte opp med å lese brevet frå ein far som hadde vore på konferansetime, og som slo ut mot alt og alle i ei einaste lang rekke med aggresjon. Og som heilt tydeleg ikkje hadde peiling på regelverket for det han slo rundt med. Stakkars alle som jobbar i skulen, eg føler verkeleg med dykk.
Tule Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #37 Skrevet 25. februar 2007 Problemstillingen er vel egentlig todelt. På den ene siden går det på skolens ansvar for å kontrollere at de transportørene skolen benytter er skikket til å utføre den transport som behøves. Dette er linket opp til en rekke lover og forskrifter som skolen og skoleeier er pliktet å følge. Det andre spørsmålet som berøres er gratisprinsippet som gjelder for skolen og skoleeiers plikt til å stille med transport for ekskusjoner som holdes i skoletiden og som er obligatorisk for elevene. Det som sørgelig er at våre politikere ganske så kynisk har benyttet seg av foresatte til gratis kjøring. Dette har blitt en sovepute for skoleeier og de har derav bevisst ikke lagt nok penger i skolebudsjettene til slik transport. Nå vise det seg at fylkesmannen i Oslo og Akershus ikke bare har uttalt seg om foresatte som kjører men også om lærerne kan kjøre elevene i skoletiden. Fylkesmannen er i begge sakene mildt sagt kritisk til slik kjøring og det er ganske så interessant å lese den begrunnelsen fylkesmannen kommer med. For dere som er interessert i å se hva fylkesmannen skriver kan dere gå inn på www.ullensaker.org og lese der. Foreldrekjøring finner dere nederst på siden under bilder, lærerkjøring finner dere under aktuelle saker. ← hei interesant det du sier, det er jo en grun til at di som skal kjøre folk skal tilfredstille visse krav, det er strengere krav til og kjøre drosje en til og kjore vanlig bil, blir lit sjokert over di som ikke ville lat barnet sit site på med drosje en drosje vet man at alti tilfredstiler visse krav men en bil derimot foreksempel jeg har aspergers syndrom og kan aldri fa førerkort på buss kanskje pa trailer men ikke bus, jeg blir altsa ikke holt i stand for og frakte folk, vordan vil det sla ut om noen sat pa med meg i regi av andre noen snakker om at det ikke kommer i konflikt med forsikringen, men det er vel ikke sa viktig uanset, forsikringen pa kjøre tøyet vil vel dekke det uanset en annen ting er di skolefolkene som ikke forstar reglene slik som han her les her http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...NYHET/110150416 her pastar han at det ikke er forbut og la foreldre kjøre men her sier jo fylkesmannen at det er forbudt jeg syns kanskje di bor skjerpe seg hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå