Tule Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 hei fant denne artikkelen i en avis les her http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2396276.ece denne skolen skal vistnok ha brukt foreldre til og kjøre barn på ekskursjon sel om det eksemplet som denne faren har fåt medhold på ikke har skjedd i skoletida det er og kommet reaksjoner på avisas debattkrok jeg ma si jeg reagerer på at en del foreldre tar så let på dette her det er vel slik nå at ekskursjoner skal dekkes av skolen foreldre skal ikke betale noe, dette er vel å flytte betalingen i steden for at foreldre betaler dekker di sjussen, det er vel lit rart og en annen ting kan skolen altid vite at mange nok kan kjøre når di skal på ekskursjon at mange nok kan fa fri fra jobben er ikke dete lit feil, dette skal vel kostes av skolen hva med di som ikke har råd til bil eller og kjøre, va med di barna, tenker foreldrene som gar med på og kjøre på de? jeg syns dette ma vere riktig, jeg mener det er riktig at det er gripet tak i det, men va mener dere? hilsen
Siadatra Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Denne debatten har jeg fulgt med på. Skal prøve å fatte meg i korthet. Konsekvensen av at ikke foreldre skal kunne skysse elever i skoletiden blir mindre utflukter, så enkelt er det. Skolene har kanskje råd til en utflukt i året fordi buss faktisk er ganske dyrt. Dette gjelder i hvert fall i området jeg bor i (sokner til en liten skole). Det er heller ingen foreldre som tvinges til å kjøre. Noen har bedre anledning til å stille opp enn andre, så det blir nok helt sikkert en skjevfordeling sånn sett men det er bare sånn det er. Jeg synes ikke dette er rart i det hele tatt. Ideelt sett skulle det selvfølgelig blitt dekket av skolene, men det er nå en gang slik at de fleste skoler sliter økonomisk og prioriterer selvfølgelig de mer pedagogiske nødvendighetene (som bøker, lærere osv.). Hva er da så galt med foreldre som ønsker å stille opp slik at ungene kan oppleve litt andre ting i skolehverdagen?
Tule Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2007 Denne debatten har jeg fulgt med på. Skal prøve å fatte meg i korthet. Konsekvensen av at ikke foreldre skal kunne skysse elever i skoletiden blir mindre utflukter, så enkelt er det. Skolene har kanskje råd til en utflukt i året fordi buss faktisk er ganske dyrt. Dette gjelder i hvert fall i området jeg bor i (sokner til en liten skole). Det er heller ingen foreldre som tvinges til å kjøre. Noen har bedre anledning til å stille opp enn andre, så det blir nok helt sikkert en skjevfordeling sånn sett men det er bare sånn det er. Jeg synes ikke dette er rart i det hele tatt. Ideelt sett skulle det selvfølgelig blitt dekket av skolene, men det er nå en gang slik at de fleste skoler sliter økonomisk og prioriterer selvfølgelig de mer pedagogiske nødvendighetene (som bøker, lærere osv.). Hva er da så galt med foreldre som ønsker å stille opp slik at ungene kan oppleve litt andre ting i skolehverdagen? ← hei 1 for det forste sa skal ikke foreldrene betale for utflukter det er i loven 2. vis man skal ut pa tur med en klasse med 20 elever trenger man mange biler for og frakte alle, kan man vere sikker pa at tilstrekelig med foreldre har bil og at di kan fa fri fra jobben slik at di kan kjøre man risikerer jo og matte si at utflukten er avlyst fordi man ikke fik nok til og kjore hilsen
Siadatra Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 1. Nei, det stemmer nok, men igjen da blir det nesten ingen utflukter. Hvorfor kan ikke dette være en sak som man finner ut av i de enkelte klassene? Må virkelig alt bestemmes og styres fra øverste hold? 2. Dette er da ikke en sak som blir trykt ned i halsen på foreldrene med tvang, men noe som blir bestemt av foreldrene på foreldremøte etter forslag fra enten lærer eller foreldrene selv. Er det ikke mange nok som kan på datoen som blir foreslått blir enten ideen forkastet eller man finner en annen dag. Er det virkelig nødvendig å gjøre ting så kompliserte? PS! 20 elever= 5 biler inkl. sjåfør
Bobeline Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Jeg er enig i prinsippet om at foreldre ikke skal være tvunget til å kjøre barn som skal på eskursjon i skolens regi. Dette fordi dette er noe som skolen har pålagt elevene å gjøre, hvis det tras sikte på pedagogisk innhold med faglig relevans. Frivillige skoleturer er en helt annen sak. På den annen side, hvis foreldrene selv melder seg frivillig til å kjøre, mener jeg saken har en litt annen vinkling. Foreldre kan ikke pålegges å ta seg fri fra jobb eller bruke ferie til å kjøre skoleelever ut på tur, men foreldre som ønsker å bruke fritiden sin til dette står fritt til å velge det. Men på den annen side synes jeg det er merkelig at politikere som har satt søkelyset på miljøet, ikke gir skolene penger til en skolebuss, men legger opp til et budsjett som fører til at det må brukes foreldre og flere biler til frakte skoleelever som skal ut på tur...
Kayli Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Hos oss er det helt vanlig at foreldre som har tid og anledning stiller opp og blir med og kjører ungene når de skal på ekskursjon. Ved vår skole får foreldrene utdelt et skjema for utfylling, som gir dem rett på kjøregodtgjørelse for dette. Dette gjør vi selvsagt for at det i prinsippet ikke skal koste foreldrene noe at barna skal på utflukt. Nå har jeg jobbet i skolen i mer enn 10 år, og har til gode å oppleve at foreldre returnerer dette skjemaet. Likevel synes jeg det er greit at de får tilbud om tilbakebetaling av sine utgifter - skulle nesten bare mangle! Grunnen til at vi bruker en del foreldrekjøring, er at vi befinner oss i et grisgrendt strøk, der kollektivtrafikken er svært mangelfull. Det passer sjelden med buss når vi skal på tur, for å si det sånn. Hos oss har foreldrekjøring altså mer praktiske enn økonomiske årsaker, selv om heller ikke vår skole svømmer i penger...
Tule Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2007 1. Nei, det stemmer nok, men igjen da blir det nesten ingen utflukter. Hvorfor kan ikke dette være en sak som man finner ut av i de enkelte klassene? Må virkelig alt bestemmes og styres fra øverste hold? 2. Dette er da ikke en sak som blir trykt ned i halsen på foreldrene med tvang, men noe som blir bestemt av foreldrene på foreldremøte etter forslag fra enten lærer eller foreldrene selv. Er det ikke mange nok som kan på datoen som blir foreslått blir enten ideen forkastet eller man finner en annen dag. Er det virkelig nødvendig å gjøre ting så kompliserte? PS! 20 elever= 5 biler inkl. sjåfør ← hei poenget er at loven sier det jeg syns ikke skolen skal bryte lovene og dette er vedtat for at ikke noen skal sta utenfor for di ikke har råd jeg syns det hores slitsomt ut at man ma snakke med foreldrene ver gang man planlegger en skoletur hilsen
Tule Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2007 Jeg er enig i prinsippet om at foreldre ikke skal være tvunget til å kjøre barn som skal på eskursjon i skolens regi. Dette fordi dette er noe som skolen har pålagt elevene å gjøre, hvis det tras sikte på pedagogisk innhold med faglig relevans. Frivillige skoleturer er en helt annen sak. På den annen side, hvis foreldrene selv melder seg frivillig til å kjøre, mener jeg saken har en litt annen vinkling. Foreldre kan ikke pålegges å ta seg fri fra jobb eller bruke ferie til å kjøre skoleelever ut på tur, men foreldre som ønsker å bruke fritiden sin til dette står fritt til å velge det. Men på den annen side synes jeg det er merkelig at politikere som har satt søkelyset på miljøet, ikke gir skolene penger til en skolebuss, men legger opp til et budsjett som fører til at det må brukes foreldre og flere biler til frakte skoleelever som skal ut på tur... ← hei jeg er egenltig helt enig med deg hilsen
Tule Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2007 Hos oss er det helt vanlig at foreldre som har tid og anledning stiller opp og blir med og kjører ungene når de skal på ekskursjon. Ved vår skole får foreldrene utdelt et skjema for utfylling, som gir dem rett på kjøregodtgjørelse for dette. Dette gjør vi selvsagt for at det i prinsippet ikke skal koste foreldrene noe at barna skal på utflukt. Nå har jeg jobbet i skolen i mer enn 10 år, og har til gode å oppleve at foreldre returnerer dette skjemaet. Likevel synes jeg det er greit at de får tilbud om tilbakebetaling av sine utgifter - skulle nesten bare mangle! Grunnen til at vi bruker en del foreldrekjøring, er at vi befinner oss i et grisgrendt strøk, der kollektivtrafikken er svært mangelfull. Det passer sjelden med buss når vi skal på tur, for å si det sånn. Hos oss har foreldrekjøring altså mer praktiske enn økonomiske årsaker, selv om heller ikke vår skole svømmer i penger... ← hei jeg tenker at dette er jo egentlig noe annet, de for jo kompansert for det da er ikke utgiftene på dem men vet dere at dere til enver tid altid har nok til og kjore hilsen
Solen Skrevet 6. februar 2007 #10 Skrevet 6. februar 2007 Hovedproblemstillingen her var vel hvem som har ansvaret dersom noe skjer med elever i skoletiden, mens de kjøres av privatpersoner. Hvordan vil dette fungere ift forsikring, ansvarsfordeling o.l. Det er selvfølgelig leit om økonomien hindrer ekskursjoner, men sikkerhet er viktigere.
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 Hovedproblemstillingen her var vel hvem som har ansvaret dersom noe skjer med elever i skoletiden, mens de kjøres av privatpersoner. Hvordan vil dette fungere ift forsikring, ansvarsfordeling o.l. Det er selvfølgelig leit om økonomien hindrer ekskursjoner, men sikkerhet er viktigere. ← Mulig jeg har misforstått, men blir ikke det som om jenta skulle sittet på med noen utenom skoletiden? Det er godt mulig at loven sier at foreldre ikke får lov til å bidra med skyss, men jeg syns det virker utrolig merkelig at disse foreldrene nekter barnet sitt å bli med fordi hun da må sitte på med en annen forelder i bil til/fra. Og hvorfor skal de ha 25.000 kroner? :klø:
Orestes Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 Foreldre har gjerne en viss kontroll over hvem de lar ungene sitte på med utenom skoletiden, har de ikke? Jeg kjenner selv et par personer med barn i skolealder som sikkert kunne meldt seg frivillig til å kjøre - men som jeg aldri ville godtatt at en unge av meg skulle sitte på med. Skal en forelder som da kvier seg for å la en unge sitte på med en viss person (uavhengig av grunn) måtte si at "ok det er greit, så lenge det ikke er xxx som kjører", eller hva? Skal man være nødt til å lage "bråk" for å få formidlet til skolen at enkeltpersoner sansynligvis ikke er skikket til oppdraget? Jeg synes det er greit at skoler har en policy på dette, som sier at skyss skal være arrangert av skolen.
Tule Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2007 Mulig jeg har misforstått, men blir ikke det som om jenta skulle sittet på med noen utenom skoletiden? Det er godt mulig at loven sier at foreldre ikke får lov til å bidra med skyss, men jeg syns det virker utrolig merkelig at disse foreldrene nekter barnet sitt å bli med fordi hun da må sitte på med en annen forelder i bil til/fra. Og hvorfor skal de ha 25.000 kroner? :klø: ← hei i dete tilfele blir det jo det fordi dette ble gjenomfort av foreldrene og di elevene som ville vere med fik permisjon fra skolen, men dete ble brukt ellers og, og ja jeg mener og at det er droyt med 25000kr i erstatning for at hun ikke fik blit med hilsen
Gjest Gjest 1 Skrevet 10. februar 2007 #14 Skrevet 10. februar 2007 Jeg mener ikke noe om dette annet enn å vise til Opplæringsloven. Hvis Fylkesmannen ga faren medhold i sin påstand i samsvar med Opplæringsloven er det greit.
Gjest *Tara* Skrevet 11. februar 2007 #15 Skrevet 11. februar 2007 hei 1 for det forste sa skal ikke foreldrene betale for utflukter det er i loven 2. vis man skal ut pa tur med en klasse med 20 elever trenger man mange biler for og frakte alle, kan man vere sikker pa at tilstrekelig med foreldre har bil og at di kan fa fri fra jobben slik at di kan kjøre man risikerer jo og matte si at utflukten er avlyst fordi man ikke fik nok til og kjore hilsen ← hei poenget er at loven sier det jeg syns ikke skolen skal bryte lovene og dette er vedtat for at ikke noen skal sta utenfor for di ikke har råd jeg syns det hores slitsomt ut at man ma snakke med foreldrene ver gang man planlegger en skoletur hilsen ← Du misforstår problemstillingen her, Tule. Det er snakk om barnas (økonomiske) sikkerhet når de skal bli fraktet i privatbiler i skoletiden.
Gjest Gjesten Skrevet 11. februar 2007 #16 Skrevet 11. februar 2007 Dette er ei sak som gjeld Romerike FOLKEHØGSKULE! Det betyr at dei er ferdige med ungdomsskulen, og har valgt å gå på ein skule dei må betlae for. Vi snakkar altså IKKJE om grunnskulen her. For det andre; dersom skulane skal følge lova så blir det ein ekskursjon pr år. Du, Tule skriv: man risikerer jo og matte si at utflukten er avlyst fordi man ikke fik nok til og kjore Du har misforstått: Utflukten ville aldri blitt planlagt om ein ikkje fekk nokon til å køyre, dette var forutsetninga. Men som sagt, Romerike folkehøgskule er ein privat institusjon, og har lite med grunnskulen å gjere. Den bør heller samanliknast med vidaregåande, eller faktisk til og med kanskje private vidaregåande. Og sist eg kjente nokon der var det faktisk 18 års grense for å komme in...
Kosemose Skrevet 11. februar 2007 #17 Skrevet 11. februar 2007 (endret) ??? Endret 21. mars 2007 av Kosemose
Gjest Gjesten Skrevet 11. februar 2007 #18 Skrevet 11. februar 2007 Uffa... Men uansett så er no poenget mitt at denne turen aldri hadde blitt noko av dersom foreldra ikkje hadde kjørt, så argument som at den kunne blitt avlyst om foreldra ikkje stilte opp blir litt rare då. Den hadde blitt avlyst slik eg kjenner skuleverket. Og i staden for å angripe skulen, så kanskje ein kan prøve å tenke kva som hadde vore av tilbud dersom ein ikkje kunne satse på foreldre. Då hadde det vore lite morro då altså.
Kosemose Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 (endret) ??? Endret 21. mars 2007 av Kosemose
Gjest Gjesten Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 Petimeterpappa Jepp, tenkte det, jammen gla ikkje pappa'n min står fram i lokalavisa og krev 25000 for at eg ikkje fekk vere med på ekskursjon fordi han ikkje trudde foreldra til dei andre kunne kjøre *satt på spissen* Og alle bør forsikre ungane sine! Her i Oslo er visstnok taxiar involvert i ein ganske stor andel av ulykkene, primært ikkje dei store men likeve. Og bussar kan også vere i ulykker, så kanskje denne petimeterpappa'n burde passe på at ingen nokon gong fekk køyre ungane hans? Eller nåke sånt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå