Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal endelig kjøpe oss noe eget og da skal vi ta opp førstehjemslån. Men det vi lurer på er skal vi kjøpe oss hus eller leilighet? Hva lønner seg? Vet noen om det er en internett side med nyttig info, som tar for seg utgifter ved hus og leilighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hva dere har råd til. Et hus er dyrere enn en leilighet. og husk at det kan være mange skjulte utgifter ved et hus som dere ikke vil ha med en leilighet

Skrevet (endret)

ulemper:

-borettslagsleilighet- husleie, ikke så lett å øke verdien fordi du ikke kan gjøre hva du vil når det gjelder påbygging og ombygging, forkjøpsrett.

-selveierleiligheter og hus- risiko for høyere utgifter fordi du må stå for alt av vedlikehold selv, høyere forsikring (i borettslag trenger du bare innboforsikring, resten er innbakt i husleia), offentlige avgifter

fordeler:

selveierleiligheter og hus: du får skattefradrag på renta du betaler.

Ellers: hvis det skulle komme en stagnasjon i boligprisene vil det sannsynligvis gå mest utover de dyreste og største boligene. det er derfor sikrest å kjøpe en leilighet. På den andre siden kan du bo i et hus lenger, det koster å kjøpe og selge så jo færre ganger man gjør det jo bedre er det.

som en veldig enkel tommelfingerregel kan man si at en husleie på 1000 kr tilsvarer et lån på 150 000. Så en leilighet til 1,5 mill med husleie på 3000 i mnd tilsvarer en enebolig til 2 mill. Selvsagt er det ikke så enkelt, men du får en ide om prisnivået.

Endret av gaja
Skrevet

Nå får du skattefradrag på renten du betaler i borettslag også da. Både på ditt personlige lån og på det du betaler gjennom husleia.

En annen fordel med borettslag er at du slipper dokumentavgift, så du sparer en god del der.

Ikke helt enig med gajas regnestykke at for hver tusen i husleie kan du regne 150 000 mer i lån. Jeg pleier å regne 100 000.

Men uansett må du da trekke fra kommunale avgifter, forsikring, utvendig vedlikehold+++. Nå varierer jo kommunale avgifter og slikt litt fra sted til sted, men en tusenlapp kan du nok trygt trekke fra der.

Med Gajas regnestykke vil det da bli 1,8 millioner dere har istedetfor 1,5.

Men det kan dere høre med banken deres om.

Borettslag har gjerne mer gunstige lån enn du får som privatperson, det kan komme godt med.

Ville vært veldig obs på å kjøpt en borettslagsleilighet med stor fellesgjeld. Det er en del av dem som har 5 års avdragsfrihet. Ser veldig bra ut nå, men ikke like gunstig om 5 år.

Det kommer jo helt an på hva du ønsker og har råd til når det gjelder hva du vil kjøpe. I en enebolig har du jo bedre plass, gjerne litt egen hage og kan styre det meste selv. I en leilighet slipper du det meste av utvendig vedlikehold, det er gjerne litt billigere.

Jeg har bodd i både borettslagsleilighet og nå i en borettslagstomannsbolig. Trives veldig godt begge steder. Har brukt forkjøpsretten min begge gangene. (Meld deg inn i det lokale borettslaget asap hvis du har planer om å kjøpe borettlagsleilighet. Ei tapte min leilighet på loddtrekning da de hadde meldt seg inn samme dag...) Forkjøpsretten kan selvfølgelig virke negativt inn på prisen.

Grunnen til at vi ikke kjøpte hus nå sist var at vi ønsket oss veldig sterkt en hageflekk med masse sol. En enebolig hadde fort blitt dobbelt så dyrt, og jeg har ikke lyst til å ha så sinnsykt mye gjeld. Dermed ble det noe billiger :)

Skrevet

Kan skrive om mine erfaringer.

Vi kjøpte oss først ett eldre hus på 100 m2. Hele huset var i god stand og etterisolert og bytta all utvendig bekledning i nyere tid. Vi fikk samla lån på huset på 700 000.

Vi syntes det ble mye jobb med huset, vi hadde stor hage, og lang innkjørsel. Mye gressklipping og snømåking. Huset måtte males utvendig.

Så vi ønsket og flytte og fant en helt nye rekkehusleilighet, siden den var litt dyrere enn huset og med høy husleie. Trodde vi at det ville bli mye dyrere og bo her.

Her har vi 830 000 i lån, husleia er på 3600 og fellesgjeld er 900 000.

Men synes faktisk ikke det er noe dyrere og bo her.

Nå slipper vi og betale for kabel, vi slipper og betale kommunale avgifter, slipper forsikring på huset. Her vi bor nå så er det vannbåren gulvvarme som blir hentet fra jorda, så vi har lavere strømutgifter.

Alt i leiligheten er jo helt nytt og vi har selv bestemt farger på vegger, gulv, kjøkken, bad og div. Så vi vil jo ikke trenge og pusse opp på mange år.

Vi har en liten hageflekk som tar maks 10 min og klippe, snømåking slipper vi. Her har vi garasje, det hadde vi ikke før.

Jeg angrer meg ikke et sekund på at vi har valgt rekkehusleilighet. Vi stortrives. Men er jo stor forskjell på folk og, er noen som elsker å jobbe på huset sitt. Vi er ikke sånn.

Skrevet

Vi bor i borettslag, og her må vi faktisk betale både kabeltv og kommunale avgifter (vannforbruk blir målt på egen måler). Men vi slipper snømåking og strøing, og det er vaktmester som klipper gress og fikser alt utvendig.

Drømmen er likevel et eget hus hvor jeg slipper å se naboen vandre utenfor stuevinduet mitt når han skal i boden, og jeg kan gjøre litt mer som jeg vil ute i hagen. Innvendig har vi det flott sett bort i fra at det er litt lite i forhold til hva jeg ønsker meg. Ønsker meg også pipe slik at vi kan ha ildsted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...