Gå til innhold

Ønskeliste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har vært sammen i 8 år og har bodd sammen de siste 5.

Vi kjøpte leilighet for et par år siden og har det meste vi trenger av kopper og kar..

Jeg synes det er litt pussig at folk som har etablert hjem for lenge siden, ønsker seg massevis av servise, bestikk, glass etc.. Har dere ikke dette fra før?

Vi har det vi trenger og mere til allerede.

Jeg tenker at vi kommer til å ønske oss ting som kunst, reiser, stereoanlegg (som burde vært byttet ut for leeenge siden), kamera, bøker etc. Er dette helt feil?

Jeg føler at det liksom er opplest og vedtatt at man skal ønske seg masse dill fra Glassmagasinet, Til bords etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi gifter oss i sommer og har da vært sammen i 8 år og samboere i 7 av dem. I likhet med deg har vi alt vi trenger, men vi har likevel ingen problemer med å ønske oss ting. Selv om vi har det meste er det jo flere ting som kunne trengs å byttes ut, f.eks. ønsker vi oss en ny seng (den vi har nå blir "degradert" til gjesterommet) og en ny TV. Dette er ting vi uansett kommer til å kjøpe i løpet av året, så om det ikke blir bryllupsgave betales det selv. Vi har servise, men vi har ikke ett spesielt sett som vi samler på og vi har heller ikke noe dyrt servise. Tantene på min samboers side har uttrykt et ønske om å kjøpe dette til oss, noe vi er litt skeptiske til da vi ikke helt ser nytten i et dyrt penservise (og har mange andre ting "på listen" som vi mye heller vil ha), men vi har ikke lyst til å "kreve" noe annet istedet og faren er jo stor for at om vi ikke tipser om hvilken type vi ønsker (de vil dra oss med rundt i butikker når vi kommer neste gang) så får vi et grusomt ett som vi ikke liker. Først ville de kjøpe oss sølvbestikk, noe vi absolutt ikke vil ha og vi fikk dem heldigvis over på andre tanker.

Uansett, det at man har vært samboere i flere år betyr ikke at man har absolutt alt eller at de tingene man har ikke er modne for utskiftning. Mange skal kanskje også flytte til større bolig og trenger derfor flere av enkelte ting osv. Og husk at mange er unge og i etableringsfasen kjøper man gjerne ikke særlig dyre ting og bryllupet blir derfor en fin anledning til å bytte ut de billige 10 kroners-glassene (eller hva det måtte være) med noen litt dyrere og finere.

Men ellers er jeg litt enig med deg. Synes det er litt irriterende at mange (spesielt de middelaldrende/eldre i familien til min samboer) forventer at vi skal ønske oss slike typiske bryllupsgave-ting. Det er ikke alle som vil ha sølvbestikk eller kaffeservise, selv om de ikke har det fra før.

Endret av Arkana
Skrevet

Et par jeg kjenner løste det med å ønske seg penger til Frelsesarmeen. De mente selv de hadde alt de trengte og mere til, pengene kunne heller komme til nytte. Totalt fikk de inn 15 000 kr som ble overakt en representant fra Frelsesarmeen under middagen. I "personlig" gave fra gjestene ønsket de seg hjemmesnekrede fuglekasser til å sette opp rundt hytta. Ble mange kreative fuglebo.... ;)

Skrevet

Vi kommer til å ønske "oss" pengegaver til leger uten grenser. :)

Skrevet

Jeg hadde gjerne gitt penger til det brudeparet måtte ønske seg, enten det skulle være bryllupsreise, veldedig organisasjon, et kunstverk...

Jeg og min samboer har vært sammen i 10 år, men vi har ikke alt av kopper og kar som vi ønsker oss. Vi har arve mye, skiftet smak etc.

Skrevet

For å sitere min mor: ok, så liker du ikke "koppestell" nå, men når familieselskapene skal arrangereres i årene som kommer, så er det greit å ha til 12. Vi får middagsservise av mine besteforeldre, og sier i grunnen bare ja takk til det. Vi får i allefall bestemme selv hvilket det blir.

Ellers har vi satt opp noen ønsker på bryllupssida vår. Et av dem er "en slant i reisekassa" eller opplevelser.

Skrevet

Vi har bodd sammen i 5 år vi også (sånn ca i disse dager) og har vært sammen i 6 år når vi gifter oss. Vi er "relativt voksne" (27, nesten 28 når vi gifter oss) og har "etablert oss" i den grad at vi har kjøpt hus.

Jeg har absolutt ikke noe problem å sette opp "koppestell" på ønskelista, vi HAR ikke et penservise. Vi har ikke mindre enn 3 ulike serviser sånn til hverdags (sånn går det når vi begge bodde alene som studenter før vi traff hverandre...) men ikke "serveringsdeler" til noen av disse (og det er ikke til å skaffe heller, det er ikke den typen serviser) Jeg har i noen år samlet på Carina fra Hardanger Bestikk, så dette har vi noe av, men ikke komplett. Glass har vi... vel også "litt av hvert" av, og når vi ser bort fra kjøkkenglass har vi rett og slett rødvisglass fra ikea (10 stykker, to har knust...) og noen "hvitvinsglass" (slike som man bruker til hvitvin her i landet, det er vel mer champagneglass) som mamma kjøpte billig til en fest for mange år siden.

vi ser det derfor som helt naturlig å ville ønske oss denne typen ting, rett og slett fordi det ikke er slikt som er blitt prioritert, og jeg ser ialle fall at det er slikt som vil være kjekt å ha i årene som kommer. Jeg vet jo at vi ikke trenger noe servise til 12 pr i dag, vi har ikke spisebord til mer enn 4 uansett (har jo dekket til 6 på det før, og kan gjøre det igjen, men ikke slik det står i dag) men det å HA et slikt servise setter jeg pris på, og et å få sausenebb og serveringsfat som passer er jo noe jeg ser frem til (sausenebb har vi faktsik aldri skaffa, og selv om et ekstra middagsfat fungerer som serveringsfat, og dyptalerkner går greit til poteter og grønnsaker når vi bare dekker til to (og en hvit ildfat slål stort sett gjør nytten når vi dekker til så mange at i trenger alle tallerknene...) så ser jeg frem til å kunne dekke et pent bord jeg :) (og da gjerne med glass som ikke koster ti kroner stykket på ikea...)

(vi ønsker oss nok også jerngryte, for det har vi ikke, og ei stooor kaserolle (ballpanne, til potetball) og div annet, ønskelista er ikke ferdig enda)

For dem som HAR dette allerede, skjønner jeg jo at man gjerne prioriterer andre ting, men selv om vi har bodd sammen i mange år, og har det vi trenger av "hverdagskopper" i større mengder enn vi klarer å knuse på mange, mange år, så tviler jegpå at vi er de eneste som ikke har et "skikkelig middagsservise", og dette er jo en ideel anledning til å kunne komplettere eller starte en slik samling.

enhver må jo få ønske seg det de ønsker seg, men jeg synes ikke det er merkelig om par som har bodd sammen i 5-6-7 år likevel ønsker seg "koppestell", rett og slett fordi slikt gjerne ikke prioriteres hos unge par som kanskje møttes mens de enda studerte, og deretter har prioritert litt annet enn middagsservise til 12, selv om man gjerne verdsetter dette?

(og for de som har hatt et slikt "siden tidenes morgen" er det kanskje av og til fristene å bytte, mine foreldre begynte å samle på nytt middagsservise etter 30 års ekteskap de, og får nå deler av dette i julegave etc av oss, og setter stor pris på det :) )

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Vi vil ha vært samboere i 4 år når vi gifter oss, men det betyr likevel ikke at vi har alt vi trenger. Vi har levd på studentbudsjett de siste årene, noe som vil si 5-kroners tallerkner fra Ikea som riper bare man ser på dem osv. Har i grunnen svært få ordentlige ting, og ser verdien av å ha ting som holder seg over tid. Vi har vært veldig sparsomme, og har i grunnen lite dill. Men har et ordentlig sett med bestikk, som han har samlet over noen år (ja, er en mann), og det er deilig å ha noe som er litt ordentlig.

Så det at man har vært samboere en stund trenger ikke å bety at man er velutstyrt, nei.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Jeg hadde også store problemer med å finne ut hva vi skulle ønske oss. Vi hadde mye fra før. Dessuten har jeg også kommet dit hen at jeg ikke ønsker å ha så mange ting, simpelthen fordi jeg er litt rotete av meg og vi har ikke så mye skapplass. Derfor er det greit å holde antall ting i huset til et minimum slik at det er større sjanse for å ha det ryddig.

Men vi satte nå opp en liste og fikk mye fint. Listen ble i grunn ganske tradisjonell. Vi satte opp en del dyrer ting som serveringsfat etc. Typisk ting som er litt dyrere enn hva enn får i en vanlig bursdagsgave.

Jeg syns dine planer høres fine ut Gummi Tarzan. I tillegg kan håndklær og sengetøy også være noe å ønske seg. Det er litt mer forbruksvarer enn kaffeservise.

Skrevet

Joda, jeg ser jo også det at man ikke nødvendigvis har alt selvom man har bodd sammen i mange år. Vi flyttet også sammen når vi var studenter, men har skiftet ut servise, kopper og kar i årenes løp. I tillegg har vi arvet en del fra besteforeldre og sånn.

Jeg ser jo også at det kunne vært på sin plass å skifte ut noe av det vi har, men jeg synes det er så dillete å liksom skulle ønske seg kaffeservice til 12, penservise til 16 osv, osv.. Og i tillegg aner jeg ikke hvor vi skulle ha gjort av noe sånt. Vi bor i en 3 roms i Oslo sentrum og har ikke mer skapplass en høyst nødvendig..

Det er mange andre ting vi har mye mer lyst på (kunst, stereoanlegg, opplevelser) og det føles litt sånn kjipt å "bruke" opp ønsker på kopper og kar som vi egentlig ikke har så veldig lyst på.

Jeg fikk litt sånn skrekken når jeg var i bryllupet til min svoger/svigerinne - de fikk så mye servise, kopper og kar at man skulle trodd at de kom rett fra mamma og pappa og trengte absolutt alt. Nå er det over 6 måneder siden de giftet seg og det meste står fortsatt nedpakket i esker.

Skrevet

Helt enig med deg rosin, sengetøy og håndklær kommer definitivt til å stå på ønskelista! Jeg er skikkelig sengetøyfreak, elsker følelsen av ekslusivt sengetøy.

Men jeg har ganske bestemte meninger på hvordan dette evt. skal se ut ( både sengetøy og håndklær) og hvilket merke det bør være. Blir det feil å skrive opp helt spesifikke ønsker, eller skal jeg heller satse på å bytte det jeg får inn hvis vi ikke liker det?

Skrevet

Du kan vel i alle fall spesifierse det på merke, men mønser på sengetøyet blir kanskje litt vanskelig? (Jeg mener "sateng fra Høie" er greit, men "Ja, det med de røde og blå strekene, med gule prikker helt nederst" kan fort blir litt merkelig ønskeliste (og stor sjangs for at det blir feil liekvel) så like greit å bare satse på å bytte da?

Det er fint at vi er forskjellige, når det gjelder sengetøy og håndklær er jeg mer fristet til å skrive at vi IKKE vil ha dette, og ikke til jul eller bursdager heller.... For DET har vi fått en del av (til tross for at jeg/vi hadde en del allerede (han hadde bare til en og en dyne, så gjestesengetly har vi også ja...) men jeg hadde altså begynt å få sengetøy til to jeg, for man antok at jeg etterhvert ville trenge det. Og håndklær... vi haaaaaaaar så mange håndklær!

Men da kan jeg ønske meg "koppestell", så kan du ønske deg "tekstiler", også blir vi begge fornøyde :)

Og min kjære lurte på om vi kunne sette opp et stort minnekort til kamera, for DET synes han at han trenger ("i alle fall på bryllupsreisa...") :ler:

Lurer på om han synes lista hittil er litt "jentete"... (selv om han er enig i valgene da...)

Skrevet

Ingen MÅ ønske seg glass og servise... Men det som er fint med å ønske seg slike ting, er at man da ønsker seg gaver i alle priskategorier. De fleste gjestene kan jo alltids gå sammen om å kjøpe dyrer ting som f.esk kjøkkenmaskin, men det vil alltid være noen som er alene om å kjøpe. De må også ha mulighet til å velge noe fra ønskelisten. Det er VELDIG dumt å bare ønske seg ting som koster fra 500,- og oppover. Da ender man opp med masse man definitivt ikke vil ha.

Har dere skikkelige vinglass, Gummi??? Det er jo knallgøy. Og dere liker jo, etter hva jeg husker, god vin ;)

Skrevet

Selvsagt trenger du ikke ønske deg kopper og kar!

Jeg synes sånt er kjempekjedelig, og kun et nødvendig onde. Vi kommer ikke til å ønske oss det vi heller.

Jeg kunne imidlertid godt tenkt meg noen kunstglass til vin, f.eks fra et galleri med utsalg rett i nærheten her, så det kommer vi til å ønske oss.

Hvis du er glad i vin, kan dere jo ønske dere vin også? Det MÅ jo ikke være noe du har til du blir 80 ;)

Synes ønskene dine er helt fine, jeg!

Skrevet

Vinglass skal vi definitivt ha på ønskelista, Prinsessen! Vin er nam,nam ;)

De Ikea glassene vi har i dag, er jo ikke så mye å skryte av..

Og jeg skjønner jo poenget med å ønske seg noe i alle prisklasser.

Det jeg er motstander av, er kaffeservise til 20 personer og lignende. Det skjønner jeg rett og slett ikke poenget med.. Og jeg aner ikke hvor vi skulle ha oppbevart noe slikt.

Jeg tror det jeg egentlig ville fram til med denne diskusjonen, er å sette spørsmålstegn ved at man liksom MÅ ønske seg ting fra Glassmagasinet, Til Bords etc. Fra gammelt av var det jo viktig å ønske seg kopper og kar fordi man skulle bygge et felles hjem, men når man har bodd sammen i mange år - så synes jeg det blir liltt unødvendig med så mange ting..

Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Jeg liker ikke ønskelister,og skulle helst ha sluppet å ha det i det hele tatt. :sjenert:

Vi har vært samboere i tre år,og har samlet en del sammen,og en del hver for oss,og har ikke mye å putte på lista,men har innsett at det nok kommer til å stå noen få ting der:

* middagsservise (Jasper Conran,uten striper fra Wedgwood)

* gryter og kasseroller

* "Maya"-bestikket fra Norsk Stålpress

..ellers tror vi vi vil la det være opp til gjestene å bestemme.Har sans for gaver valgt utfra personlig omtanke. :) <----her kunne man jo fort endt opp med blomstrete teservise eller annet fra gamle tanter,men ingen gamle tanter er bedt... :sjarmor:

Endret av lillelou
Skrevet

Vi ønsker oss heller ikke servise. Det er så treigt å grasse fram "det gode gamle" år etter år bare fordi det er bryllupsgaver og at sausskåla og serviettringen skal ha det samme blomstermønsteret :D

Vi synes det er bedre å kjøpe litt billigere, men å bytte ut innimellom. Det er jo ingenting som sier at man ikke kan ha billig-sett til 12 pers!

Gjest Cosette
Skrevet

Ser at det er "in" å ønske seg gaver til veldedige formål. MEN; tenk på gjestene .. De ønsker å gi sin personlige gave til brudeparet... I alle fall ville jeg gjort det!

Hva skal de velge da?? :sjenert:

Skrevet
Ser at det er "in" å ønske seg gaver til veldedige formål. MEN; tenk på gjestene .. De ønsker å gi sin personlige gave til brudeparet... I alle fall ville jeg gjort det!

Hva skal de velge da?? :sjenert:

Regner med at det er meg du spør?

Hvis gjestene vil gi oss noe så må de jo gjerne gjøre det, men vi kommer ikke til å legge opp til det. Vi har alt vi trenger. Og jeg håper jo at mange synes det er ok å gi penger til de formålene vi ønsker oss. Synes det er mye bedre bruk av penger.

Noen eksempler:

100 kroner kan gi fem barn livslang vaksinasjonsbeskyttelse mot meslinger

140 kroner er nok til å behandle en pasient for tuberkulose. Behandlingen varer fra seks til åtte måneder

200 kroner kan redde 25 personer fra å dø av kolera, ved å gi dem salt- og sukkerholdig væske

250 kroner kan redde livet til et alvorlig underernært barn

400 kroner kan redde 100 personer fra hjernehinnebetennelse

500 kroner kan kurere 62 barn for malaria

800 kroner er prisen for medisiner for å behandle 20 personer med sovesyke

1600 kroner kan gi en hiv-positiv pasient livsforlengende behandling i ett år

2050 kroner er prisen på et medisinsk sett med medisiner og medisinsk utstyr til 1000 personer i tre måneder

... vi trenger ikke flere vaser/ tallerkener/ duker ... :sjenert:

tingeling

Gjest Cosette
Skrevet

Jepp, - ser den :)

Gode tanker fra dere, dette.

Ofte mangler jo nygifte det meste av utstyr, men dette gjelder da som du skriver ikke for dere.

Lykke til!!

Cosette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...