Gjest Bodillen Skrevet 8. februar 2007 #41 Skrevet 8. februar 2007 Ett av barna mine har et norrønt navn, men et relativt vanlig et. Han er oppkalt etter en viking som han ilfg slektsforskning nedstammer i rett linje fra De to andre har ikke norrøne navn. Jeg synes nok de mest "ordinære", som Olav, Sverre, Eirik, Trygve, Solveig, Ragnhild og Ingrid er finest.
Gjest Eir Skrevet 8. februar 2007 #42 Skrevet 8. februar 2007 (endret) joda loke i seg sjøl er et ok navn men ettersom jeg vet hvem loke var i norrøn mytologi så ville jeg ikke kalt ungen min opp etter han. men jeg har bevist valgt norrøne navn til jenta mi å nå gutten som blir satt til verden om ikke lenge. men tenk litt over betydninga. ← Jeg ville ikke brukt Loke selv, siden det begynner å bli så vanlig, men har ingen problemer med betydningen. Loke var både intelligent, snartenkt og kreativ, så jeg synes det er gode egenskaper i det navnet. Eneste problemet hans var vel det vi i dag kaller "manglende impulskontroll", men det har jo både positive og negative sider det også. Selve navnet betyr forøvrig "luring". Endret 8. februar 2007 av Eir
Gjest Bodillen Skrevet 8. februar 2007 #43 Skrevet 8. februar 2007 Jeg ville ikke brukt Loke selv, siden det begynner å bli så vanlig, men har ingen problemer med betydningen. Loke var både intelligent, snartenkt og kreativ, så jeg synes det er gode egenskaper i det navnet. Eneste problemet hans var vel det vi i dag kaller "manglende impulskontroll", men det har jo både positive og negative sider det også. Selve navnet betyr forøvrig "luring". ← Når jeg hører navnet Loke, tenker jeg på det sønnen min kaller det vi kalte "henge rundt" - "loke rundt" Klinger mao ikke greit i mine ører...
Bønna Skrevet 8. februar 2007 #44 Skrevet 8. februar 2007 Ett av barna mine har et norrønt navn, men et relativt vanlig et. Han er oppkalt etter en viking som han ilfg slektsforskning nedstammer i rett linje fra ← Er det Muhammed sønnen din heter? Eller.....øhhh, det er kanskje ikke norrønt, nei...... Men i følge dere innvandringstilhengere og folkefornektere er jo det å være norsk noe som er relativt, en statsformalitet bare, så da ville jo det politisk korrekte være å erklære Muhammed for det stiligste norrøne navnet. Eller hva?
Gjest sitrus Skrevet 8. februar 2007 #45 Skrevet 8. februar 2007 Jeg ville ikke brukt Loke selv, siden det begynner å bli så vanlig, men har ingen problemer med betydningen. Loke var både intelligent, snartenkt og kreativ, så jeg synes det er gode egenskaper i det navnet. Eneste problemet hans var vel det vi i dag kaller "manglende impulskontroll", men det har jo både positive og negative sider det også. Selve navnet betyr forøvrig "luring". ← Da kan manglende impulskontroll unnskylde mye Tviler ikke på at du kjenner mytologien, men jeg synes det henger mye negativt ved det - tross alt drepte han Balder, indirekte, og hindret ham i å komme tilbake fra de døde. Han var Midgardsormen og Fenrisulven og skal vel også forårsake Ragnarokk...? I tillegg til betydningen Bodillen tenker på, hehe, å loke. Synes det er mange fine norrøne navn, selv ville jeg kanskje valgt et "menneskanavn" (som Øystein) og ikke et gudenavn, da sistnevnte gjerne blir litt sære og knyttet til èn personlighet. Men jeg synes blant annet Frøya/Freya o.l er fint.
Gjest Eir Skrevet 8. februar 2007 #46 Skrevet 8. februar 2007 Da kan manglende impulskontroll unnskylde mye ← Det unnskylder jo ingenting, Loke må jo ta konsekvensene for det han har gjort galt hele veien. I det fleste tilfellene holder det at han rydder opp etter seg, men etter det med Balder blir han jo pint og straffet for det, frem til Ragnarokk, hvor han dør. Og han forårsaker ikke Ragnarokk, den kommer uansett, og han var far til Fenris, Midgardsormen og Hel. For å spore tilbake til trådens tema er jeg litt delt i forhold til å bruke gudenavn på mine egne barn. Det å ta dem i bruk som menneskenavn er en ny tradisjon, som startet under nasjonalismen på 1800-tallet. I norrøn tid ble det ikke ansett som bra å bruke dem, og man hadde derfor avledninger av dem i stedet, som feks Frøydis eller Torfinn, istedet for Frøya og Tor. Samtidig ser jeg jo at vi lever i en annen tid, så jeg har ingen problemer med at andre bruker disse navnene på barna sine, men tviler altså på at jeg vil gjøre det selv. Ville også føles litt rart å bruke dem på barn, etter at jeg har brukt en del av dem på kattene mine. Så jeg ville nok valgt avledninger av gudenavn, eller andre norrøne navn på mine egne barn. I tillegg foretrekker jeg navn som er "myke" lydmessig, så en del av de harde navnene som feks Hallfrid og Steingrim utgår for min del. Men det er bare min personlige smak.
Gjest vsn Skrevet 8. februar 2007 #47 Skrevet 8. februar 2007 Jeg ville ikke brukt Loke selv, siden det begynner å bli så vanlig, men har ingen problemer med betydningen. Loke var både intelligent, snartenkt og kreativ, så jeg synes det er gode egenskaper i det navnet. Eneste problemet hans var vel det vi i dag kaller "manglende impulskontroll", men det har jo både positive og negative sider det også. Selve navnet betyr forøvrig "luring". ← Lillegullet våres heter Loke. Ante ikke at det begynner å bli et vanlig navn. 3 av mine 4 unger har norrøne navn.
Cr@sh Skrevet 8. februar 2007 #48 Skrevet 8. februar 2007 Syntes det er mange fine norrøne navn. Jeg liker blant annet: Brage, Tord, Eirik og Idun..
Daenrys Skrevet 8. februar 2007 #49 Skrevet 8. februar 2007 Jeg syns Saga er et kjempefint navn. Og Ravn. Vet ikke om sistnevnte går som "norrønt" da men.
Gjest Bodillen Skrevet 8. februar 2007 #50 Skrevet 8. februar 2007 Er det Muhammed sønnen din heter? Eller.....øhhh, det er kanskje ikke norrønt, nei...... Men i følge dere innvandringstilhengere og folkefornektere er jo det å være norsk noe som er relativt, en statsformalitet bare, så da ville jo det politisk korrekte være å erklære Muhammed for det stiligste norrøne navnet. Eller hva? ← Nå skuffer du meg, Bønna - det der var jo faen ikke kreativt engang. Du er ikke helt god i nepa, vel...?
Gjest bada Skrevet 8. februar 2007 #51 Skrevet 8. februar 2007 Men i følge dere innvandringstilhengere og folkefornektere er jo det å være norsk noe som er relativt, en statsformalitet bare, så da ville jo det politisk korrekte være å erklære Muhammed for det stiligste norrøne navnet. Eller hva? ← Muhammed er ikke et norrønt navn, og norrønt og norsk er ikke det samme. (Fra Bokmålsordboka: norrøn [...], eg 'som kommer fra nord') som hører til el. gjelder den gamle vestnordiske kulturen i Norge, på Island og i de norske utbygdene i vest i middelalderen.)
Bønna Skrevet 8. februar 2007 #52 Skrevet 8. februar 2007 og norrønt og norsk er ikke det samme. ← Neida, vi skal ikke glemme svenskene og danskene her, men jeg vil si det norrøne har en rimelig sterk kopling til det norske. Så siden alle kan bli nordmenn, og det å være norsk bare er en statsformalitet, er det vel bare naturlig at Muhammed kan være med i konkurransen om det stiligste norrøne navnet? Det bor jo tross alt ganske mange Muhammeder i Norge. Er ikke de norske, da? Siden de bor i Norge og er norske statsborgere og greier? Hvor lenge må egentlig et navn befinne seg i Norge før det kan kalles norrønt?
Gjest bada Skrevet 8. februar 2007 #53 Skrevet 8. februar 2007 Neida, vi skal ikke glemme svenskene og danskene her, men jeg vil si det norrøne har en rimelig sterk kopling til det norske. Så siden alle kan bli nordmenn, og det å være norsk bare er en statsformalitet, er det vel bare naturlig at Muhammed kan være med i konkurransen om det stiligste norrøne navnet? Det bor jo tross alt ganske mange Muhammeder i Norge. Er ikke de norske, da? Siden de bor i Norge og er norske statsborgere og greier? Hvor lenge må egentlig et navn befinne seg i Norge før det kan kalles norrønt? ← Som jeg viste i det forrige innlegget brukes betegnelsen "norrøn" om det som hører til den gamle vestnordiske kulturen i middelalderen. Svaret på spørsmålet ditt er derfor at ingen navn som har kommet til siden den norrøne perioden (dvs. etter ca. 1350) kan kalles norrøne navn, like lite som nyere engelske navn (uansett opprinnelse) kan kalles gammelengelske navn.
Bønna Skrevet 8. februar 2007 #54 Skrevet 8. februar 2007 Kan ikke du bare dra igang en innvandringsdebatt et sted den hører mer hjemme? Så kan vi andre selv velge om vi gidder å gå inn og lese oppgulpet ditt? ← Hvorfor kan jeg ikke foreslå Muhammed som det stiligste norrøne navnet i en tråd om stillige norrøne navn? Er du redd for at du møter deg selv i døra hvis du motsier at Muhammed er et norrønt navn?
Gjest Bodillen Skrevet 8. februar 2007 #55 Skrevet 8. februar 2007 Hvorfor kan jeg ikke foreslå Muhammed som det stiligste norrøne navnet i en tråd om stillige norrøne navn? Er du redd for at du møter deg selv i døra hvis du motsier at Muhammed er et norrønt navn? ← Viser til bada sitt innlegg over her og regner med at det sier det meste?
Gjest bada Skrevet 8. februar 2007 #56 Skrevet 8. februar 2007 Hvorfor kan jeg ikke foreslå Muhammed som det stiligste norrøne navnet i en tråd om stillige norrøne navn? Er du redd for at du møter deg selv i døra hvis du motsier at Muhammed er et norrønt navn? ← Igjen - Muhammed var ikke i bruk i den norrøne perioden, og kan følgelig ikke under noen omstendighet kalles et norrønt navn.
Furstina Skrevet 8. februar 2007 #57 Skrevet 8. februar 2007 Tråden rensad i enlighet med kvinneguidens regler. Tråden handlar om fina norrøne navn. /Furstina (moderator)
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. februar 2007 #58 Skrevet 9. februar 2007 joda loke i seg sjøl er et ok navn men ettersom jeg vet hvem loke var i norrøn mytologi så ville jeg ikke kalt ungen min opp etter han. men jeg har bevist valgt norrøne navn til jenta mi å nå gutten som blir satt til verden om ikke lenge. men tenk litt over betydninga. ← Som Eir synes jeg ikke mytologien rundt Loke er ensbetydende negativ. Han var en lunefull skapning, men stadig en av gudene til tross for at han hadde jotunblod. I stedet for å se på karakteren bak navnet, ser jeg mye positivt i moralen man tematisk sett kan se rundt ham: nemlig det at enhver handling har en konsekvens. Når Loke også var kreativ og snartenkt, er det som Eir sier mange gode egenskaper i navnet. På dette grunnlaget mener jeg helt klart at dette navnet har verdier i seg som jeg ville vektlegge i oppdragelsen av barnet mitt. Det unnskylder jo ingenting, Loke må jo ta konsekvensene for det han har gjort galt hele veien. I det fleste tilfellene holder det at han rydder opp etter seg, men etter det med Balder blir han jo pint og straffet for det, frem til Ragnarokk, hvor han dør. Og han forårsaker ikke Ragnarokk, den kommer uansett, og han var far til Fenris, Midgardsormen og Hel. ← Og ikke glem - moren til Sleipner Men nå er det ikke bare mytologiske navn av norrønt opphav jeg mener er fine. Mange navn som vanligvis brukes i Norge i dag, som Astrid, Ragnhild, Øystein og Sigurd, er veldig solide navn med god klang. Men personlig ville jeg foretrukket å gi barna mine navn som jeg personlig føler kan knyttes til meg selv, min tankemåte, og min personlighet.
Kattugla Skrevet 6. april 2007 #59 Skrevet 6. april 2007 Mitt yndlingsnavn for gutt er navnet Hrafnkell, som kommer fra islendingasagaene. Uheldigvis synes min norske mann det er pyton.. så det blir nok ingen liten Hrafnkell på meg ;(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå