Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvsagt vil ikke alle norrøne navn bli knyttet opp mot dette, men jeg ville stusset litt hvis noen døpte barnet sitt Odin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å herlighet, du kan vel ikke være seriøs?

Vi har en lang tradisjon i Norge med bruk av norrøne navn, uten at det blir sett på som nazistisk eller satanistisk. Hehe... jøye meg!!!

Navn som Tor, Håvard, Brage, Harald osv osv er jo norrøne flotte navn, og som folk har kalt ungene sine for i generasjoner!

Jeg måtte bare le av innlegget ditt jeg  :ler:

Hilsen Mammaen til Håvard  ;)

Tja, det er kanskje verdt å tenke på dersom navnet er litt uvanlig og historisk belasta...? En bekjent av meg har kallt gutten sin "Varg" - og min (og mange andres) eneste assosiasjon til dette navnet er satanisten Varg Vikernes.... Ikke bra, spør du meg.

Ambi

:smoke:

Skrevet

Alle mine barn har norrøne navn. Flotte og sterke navn!

Gjest *Snart medlem*
Skrevet (endret)
Selvsagt vil ikke alle norrøne navn bli knyttet opp mot dette, men jeg ville stusset litt hvis noen døpte barnet sitt Odin.

Der er jeg ikke enig, men nå kjenner jeg en som heter Odin, så jeg er kanskje ikke objektiv.

Jeg kan dog til en viss grad forstå det med navnet Loke - hvis man tenker på den navnet opprinnelig tilhørte, blir jo det nærmest som å kalle barnet sitt Judas ;)

Men når sant skal sies var jeg faktisk bekjent av en tidligere som hadde Loke til mellomnavn.

Endret av *Snart medlem*
Skrevet

Men nå begynner det å gå inflasjon i både Odin og Loke som navn til små barn, så om noen år er det nok blitt så vanlig at ingen stusser over det lenger.

Skrevet
Her står det at grim kan bety stygg og avskyelig...Men da menes det kanskje ikke i navn.

Mange språk har ord med flere betydninger. Og det er jo det som gjør at det er interessant å forske på hva navn betyr, fordi man også må finne den sannsynlige betydningen i den sammenhengen.

Skrevet

Min har et norrønsk navn, det er sterkt navn, med en betydning og en historie bak. Og klarer sønnen å leve opp til det vil jeg være stolt:-)

Kjenner flere barn med navnen Loke og Odin, ikke noe uvanlig ved det.

men liker ikke denne utviklingen med norrønske navn. Når jeg ga sønnen min det var det 700 i landet som het det, tør ikke lenger se hvor mange det er nå...

Skulle gått an å tatt kjøpt opp navnet og sikret at ikke flere fikk det.

Skrevet

Jeg liker Njål, og skulle jeg få en sønn, ville det blitt navnet.

Forøvrig FRYSER jeg på ryggen når noen sier/ skriver norrønsk. :sjenert:

Skrevet
men liker ikke denne utviklingen med norrønske navn. Når jeg ga sønnen min det var det 700 i landet som het det, tør ikke lenger se hvor mange det er nå...

Skulle gått an å tatt kjøpt opp navnet og sikret at ikke flere fikk det.

Sånn er det da alltid med navn. Nybakte foreldre plukker ut navn de tror er veldig spesielle, fordi de ikke kjenner noen på sin egen alder som heter det, men når ungen begynner i barnehagen er likevel tre andre der som heter det samme. De fleste er nokså konservative, og følger saueflokken, også når de forsøker å være spesielle.

Skrevet
Sånn er det da alltid med navn. Nybakte foreldre plukker ut navn de tror er veldig spesielle, fordi de ikke kjenner noen på sin egen alder som heter det, men når ungen begynner i barnehagen er likevel tre andre der som heter det samme. De fleste er nokså konservative, og følger saueflokken, også når de forsøker å være spesielle.

Det er så sant :ler: Min yngste sønn har et veldig vanlig navn - men det er alldeles nydelig, synes jeg ... poenget mitt er at han er den eneste i klassen, faktisk den eneste i årskullet sitt som har dette vanlige navnet ... Men de såkalte "spesielle" navnene sitter på annethvert barn...

Skrevet

Sønnen min har et norrønt navn. Skulle vi en gang få en jente har vi lyst til å bruke et gammelt vikingnavn, Rime, men vi får se.

Skrevet

Det er jo synd hvis nazistene skulle få en slags enerett på alle disse flotte navnene ja. Jeg har ingen sønn, men dersom jeg hadde det, skulle jeg gjerne kunne kalt ham for Vidkun.

Det er et svært vakkert, norrønt navn med en flott betydning - men det har jo dessverre fått en svært belastet assosiasjon.

Trist. Det beste ville jo være om helt vanlige folk tok det i bruk igjen.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er jo synd hvis nazistene skulle få en slags enerett på alle disse flotte navnene ja. Jeg har ingen sønn, men dersom jeg hadde det, skulle jeg gjerne kunne kalt ham for Vidkun.

Det er et svært vakkert, norrønt navn med en flott betydning - men det har jo dessverre fått en svært belastet assosiasjon.

Trist. Det beste ville jo være om helt vanlige folk tok det i bruk igjen.

Tror det frarådes å kalle barna sine for Vidkun (mener å ha lest det et sted). Enig i at det i seg selv er et fint navn, men selv om årene går, ville jeg nok ikke kalt barnet mitt for det.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Det som kan slå ut negativt er at den norrøne kulturen ofte blir knyttet opp mot Satanisme eller i verste fall Nynazisme.

Da tenker du vel mest på sånn som Vidkun(n) og Varg da eller? Da er jeg helt enig!

(Er ikke Vidkun et norønt navn mon tro?)

Noen fine nørrøne (som dere ser leste jeg nesten bare på E - jentenavn) :)

Edvina, Edvine, Endrine, Erica, Semine

Link til de som vil se på navn og hvor de er fra!

http://www.barnetmitt.com/felles/navneguiden

Jeg har ikke norrønt men det er visst nordisk :)

Endret av Silmarill
Skrevet

Er vanskelig å forutse hva som blir populært også. Selv prøver jeg å ikke følger stimen, men såklart, når mange tenker slik så blir det jo bare nye saueflokker. Vanskelig å være original.

Heldigvis vet jeg ikke av andre barn med samme navnet til sønnen min ennå, men det kommer vel. Selv har jeg et navn det var tvil om jeg kunne få dengang jeg fikk det, for det var såpass ukjent/nytt som norsk navn. Og jeg ble først voksen når jeg hørte andre med det navnet. Men i senere år har det vært på topp ti listen. Så nye navn på navnepopulariteten kommer og går.

Skrevet

Jeg syns mange norrøne navn er fine, men jeg er ikke så begeistret for Varg, Loke, Odin, Grim...Det er liksom så lite barneaktig og lite koselig...ikke det at de skal være barn hele livet men..æsj, jeg er bare sær.

Selv har jeg et navn til et av barna mine som tydeligvis var svært populært det året og de kommende åra. Men det visste ikke jeg, for jeg var totalt uinteressert i navnestatistikker og mote og slik, og trodde jeg valgte et navn ikke så mange hadde...HAH! Tror minst 15% av alle barna av samme kjønn har samme navn...men h*n har et mellomnavn som gjør det mer spesiellt da(3 eller mindre i landet som heter den sammensetningen)

Gjest trude.lutt
Skrevet

Navn jeg liker; Tord, Birk, Ask, Ylva, Ilja, Vårind (dette er vel svar på det tråstarter spør om?)

Skrevet
Mange. De fleste norrøne navn har en egen klang og en egen sjarm. Liker guttenavnene best dog.

Hvis jeg får en sønn en dag, kan jeg godt tenke meg å kalle ham Loke eller Odin.

joda loke i seg sjøl er et ok navn men ettersom jeg vet hvem loke var i norrøn mytologi så ville jeg ikke kalt ungen min opp etter han.

men jeg har bevist valgt norrøne navn til jenta mi å nå gutten som blir satt til verden om ikke lenge. men tenk litt over betydninga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...