Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så mange flotte norrøne navn :)

hvilke norrøne navn liker du? (både gutt og jente)

Videoannonse
Annonse
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Mange. De fleste norrøne navn har en egen klang og en egen sjarm. Liker guttenavnene best dog.

Hvis jeg får en sønn en dag, kan jeg godt tenke meg å kalle ham Loke eller Odin.

Skrevet

Norrøne navn trenger jo ikke være norrøne gudenavn. Loke og Odin syns jeg ikke noe om.

Skrevet

:)

Norrøne navn er ikke noe for meg, men fant noen for deg her ;) :

Brage

Ask

Odin

Narve

Njål

Olav

Sverre

Ingmar

Trygve

Ingvald

Torstein

Stein

Inge

Rune

Egil

Eirik

Øystein

Så noen jentenavn:

Frøya

Astrid

Embla

Solveig

Ragnhild

Borghld

Ingrid

Ragna

Solfrid

Sigrid

Skrevet

Anbefaler deg å undersøke hva navnene du vurderer betyr. Det gjør at du kanskje får et ekstra forhold til dem.

Skrevet
Anbefaler deg å undersøke hva navnene du vurderer betyr. Det gjør at du kanskje får et ekstra forhold til dem.

Datteren min har et norrønt navn jeg vet hva betyr. Navnet passer henne perfekt! :)

Skrevet
Kan ikke si det fordi alle mine unger har det.

samme her :)

Skrevet

Det som kan slå ut negativt er at den norrøne kulturen ofte blir knyttet opp mot Satanisme eller i verste fall Nynazisme.

Skrevet
Det som kan slå ut negativt er at den norrøne kulturen ofte blir knyttet opp mot Satanisme eller i verste fall Nynazisme.

Begge mine barn har norrøne navn, og vi har ikke merket noe til ovenfornevnte negative utslag. Det skal nok litt mere til enn å gi barna norrøne navn.

Skrevet

Å herlighet, du kan vel ikke være seriøs?

Vi har en lang tradisjon i Norge med bruk av norrøne navn, uten at det blir sett på som nazistisk eller satanistisk. Hehe... jøye meg!!!

Navn som Tor, Håvard, Brage, Harald osv osv er jo norrøne flotte navn, og som folk har kalt ungene sine for i generasjoner!

Jeg måtte bare le av innlegget ditt jeg :ler:

Hilsen Mammaen til Håvard ;)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

I så fall er det enda viktigere for folk flest å bruke disse navnene, slik at man unngår en feilaktig sammenbinding til ideologier man ikke ønsker å bli assosiert med.

Skrevet

Jeg liker også guttenavnene best, og favorittene mine er Steingrim og Steintor. Øystein er også fint. (Mye stein her, altså! :ler: )

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Brage

Ask

Odin

Narve

Njål

Olav

Sverre

Ingmar

Trygve

Ingvald

Torstein

Stein

Inge

Rune

Egil

Eirik

Øystein

Så noen jentenavn:

Frøya

Astrid

Embla

Solveig

Ragnhild

Borghld

Ingrid

Ragna

Solfrid

Sigrid

Jeg må le. Her har vi vel samlet de fleste navnene jeg og samboern har blitt enige om som mulige navn på framtidige barn. Har ikke tenkt på at disse navnene er norrønne. Men så tenker jeg vel på norrønn mytologi når jeg hører ordet norrønn. Har veldig sansen for gamle, norske navn.

Skrevet
Jeg liker også guttenavnene best, og favorittene mine er Steingrim og Steintor. Øystein er også fint. (Mye stein her, altså!  :ler: )

Syns IKKE Steingrim er noe fint jeg...Betyr ikke grim egentlig stygg? Steinstygg...uff, ville ikke gitt mitt barn det navnet... ;)

Skrevet

Embla har lenge vært ett av mine favoritt-navn, men nå merker jeg at jeg får assosiasjoner til den hersens "lotto-maskina"..

Skrevet

De fleste navnene som er nevnt her er jo helt vanlige navn som Astrid og Rune, og de blir vel neppe knyttet opp mot noe negativt.

Og når det gjelder mer spesielle navn fra feks mytologi, som kanskje noen har negative assosiasjoner til, så er den beste måten å bli kvitt disse på å ta dem i bruk i nøytrale sammenhenger.

Skrevet
Her står det at grim kan bety stygg og avskyelig...Men da menes det kanskje ikke i navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...