Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det passer perfekt med mine kriterier! Utrolig bra å ha to entréer dersom man har små barn eller andre som kommer skitne hjem. Og det burde ikke gjøre noe at barnerommene er små så lenge det har en egen stue.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i mitt eldre, ombygde drømmehus. Til alle husdrømmere: Husk på separat vaskerom!! Inngang utenfra rett inn til vaskerommet er en herlig!

Eget rom (såkalt omkledningsrom) er også kjekt.

Vi valgte åpen kjøkkenløsning, men med en "halvvegg" mellom kjøkkenet og spisebordet. Da skjuler du rot bedre, samtidig som du har et åpent miljø.

Vi har tilsammen 80 m2 stue/spisestue/kjøkken, helt herlig med åpen flate. Gir en utolig deilig følelse med masse luft!

Husk på å ikke overmøblere, fordelen med dette vil dere iallefall merke når det kommer barn i huset. Masse tumleplass..

Vårt omkledningsrom er i tiknytning til badet (egen dør inn fra badet) i "soveavdelingen". Dette er veldig kjekt og praktisk.

Skrevet
Dette huset fra Trønderhus synes jeg var veldig fint. Ville kanskje foretatt noen endringer i forhold til planløsning. Bl.a tror jeg kanskje jeg ville ha slått ned noen vegger i 2 etg for å få færre, men større, soverom. Det lille rommet på 7,5 m2 kunne ha blitt delt mellom de to andre (det ekstra arealet kunne ha blitt brukt til walk-in closet). Og så kunne man heller ha lagt et ekstra soverom til underetasjen.
Skrevet

Mitt drømmehus:

Fire soverom (foreldre, to barn, gjesterom)

Lukket kjøkkenløsning!

TV-stue i tillegg til den vanlige stuen, (eller kanskje et eget rom til skikkelig hjemmekino?)

Kontor/bibliotek, kan evt brukes som ekstra barnerom?

To bad og et separat toalett like ved inngangsdøra

Vaskerom med tørkemuligheter og innebygd strykebrett, og utgang til hagen.

Inngang til vaskerommet fra kjøkkenet, kanskje?

Rikelig med bodplass. Oppbevaringsplass kan aldri overvurderes.

"Master"-avdeling: foreldresoverom, bad og omkledningsrom m/kleskap, men slik at man ikke trenger å gå igjennom soverommet for å komme til badet eller omvendt.

Parkett på alle gulv untatt våtrom

Det nødvendigste på ett plan, så vi kan bo der når vi blir gamle og skrøpelige også.

Garasje og biloppstillingsplass.

Utleiemulighet over garasjen, som kan bli ungdomsreir når poden begynner å like høy musikk.

Flat tomt

Sjøutsikt

Lite trafikkstøy

Solrik tomt

Ikke innsyn fra naboer eller vei.

Skrevet

Bor i mitt drømmehus jeg. Vi bygde for 4 år siden og jeg er veldig fornøyd med den planløsningen jeg kom frem til. Har vaskerom med egen inngang. Har 3 store soverom, stor stue og et bad på 12 kvm oppe. (vårt soverom er på 20 kvm pluss eget klesrom) Har også et soverom i hovedetasjen som jeg bruker som mitt kontor/hobbyrom. Vi har stort kjøkken - med skyvedør inn til stua. Har to stuer.. en stue der gojenta kan leke og kose seg.. og en der vi har besøk! Har selvsagt gjestebad i hovedetasjen - deilig å slippe at gjester bruker vårt bad oppe.

Skrevet

Jeg har bladd og sett på mange hus med inspirasjon fra denne tråden, og fortsatt ikke funnet noe jeg liker bedre enn Kamilla. Det eneste er det med at der ikke er toalett nær inngangen, jeg har nesten vurdert dør fra toalettet til vaskerommet for å be lekende barn gå den veien, men det er hverken ideelt, gjennomførbart (for mange dører på et for lite rom) eller egentlig aktuelt (ettersom vi 1) ikke har råd til å bygge et så stort hus 2) Ikke har behov for et så stor hus, fordi 3) Ikke har noen barn uansett. )

Men drømmen er uansett å bygge et hus. Og, drømmen er vel egentlig å en gang i fremtiden få bruk for så mange soverom også...

Skrevet

Jeg tror de er ganske behjelpelige med å tilpasse ferdighusene også, så hvis man sier at man ønsker et toalett ved inngangen kan de sikkert få tegnet inn det på en lur måte. :)

Skrevet

Joda (ta en snik av biblioteket, går fint det)

Men det er ikke vann der, så et blir dyrt da, å få vann og avløp til en plass til. Huset har jo allerede tre bad (det er forresten allerede et bsd rett OVER inngangen, så det er jo vann der på et vis)

Men hvorfor bryr jeg meg om ekstrakostnaden av å få ENDA et toalett inni et hus med tre bad, når jeg uansett må vinne 1. premien i lotto en gang ikke så mange andre gjør det (ikke dele potten med mange nei) for å kunne bygge det? Har sikkert råd til å endre på det da... :ler:

OM jeg noen gang vinner i lotto og skal bygge hus vil vi kanskje få et arkitekttegnet likevel, men det vil natakleig ligne veldig på Kamilla.

STORT. (Vinner jeg i Lotto skal jeg ha et stort hus ja. Og forhåpentligvis folk til å fylle det etterhvert)

"Masteravdeling" med stort soverom, eget bad (som ikke har en dør andre kan komme inn uforvarende, et privat bad) og til og med deilig stort omkledningsværelse. (Denne avdelingen er kanskje litt vel stor i Kamilla, jeg tror ikke jeg trenger plass til sofa på soverommet mitt, hva skal den brukes til?)

Mange soverom (jeg ønsker meg jo på sikt 2-3 barn, og jeg vil ha gjesteværelse i tillegg)

Eget vaskerom med dør rett ut

Og "alt det viktige i den etasjen jeg får inn", for mulighet for livsløpsstandard. Jeg har min mor i bakhodet (100% ufør og i perioder ikke i stand til å gå trapp), og den vage tanken i bakhodet at jeg ikke er garantert å ikke følge i hennes fotspor. Kamilla har stue, kjøkken, bad, soverom (gjesterom i utgangspunktet...) og vaskerom i hovedetasjen.

Mm... jeg kan drømme meg helt bort i tegningene av dette huset.

Til tross for at det ikke akkurat er aktuelt at jeg kan komme til å noen gang engang SE ett i virkligheten, og slett ikke bo der.

Men ingen kan ta fra oss retten til å drømme.

Og OM jeg noen gang vinner i lotto eller på annet vis (iherdig jobbing?) "blir rik", så er det i alle fall klart at hus og hjem er noe jeg i stor grad ville ønske å prioritere. (Jeg er for all del glad for huset vi har kjøpt, og planlegger å bo der lenge, men ser ikke for meg at vi pensjoners i dette huset, og det har IKKE mange av disse tingene jeg ønsker meg (bad bare på loft og i kjeller, soverom også, så langt fra noen livsløspstandard, og ikke eget vaskerom, og ikke helt "privat" bad (men det gjør meg ikke noe, særlig ettersom vi altså ikke har barn, og bruker soverom på loftet (der er det eget bad) som gjesterom, så det er privat nok))

Hmm... jeg rabler ivei mer mange, lange merkelige innlegg her nå...

Men hus er gøy :)

Skrevet

Min store drøm er å enten å totalrenovere et hus fra 1930 - 1940 tallet eller å bygge et helt nytt. Jeg ønsker å bo i området rundt Sogn, Kjelsås i Oslo, og der er det nok ikke flust med ledige tomter. Så det spørs om ikke det mest aktuelle blir å totalrenovere et eldre hus.

Planen er da:

- Gjøre alt som er mulig i forhold til enøk-tiltak. Jeg ønsker meg en bolig som bruker et absolutt minimum av energi. Jeg ønsker også å bruke andre energikilder enn ren elektrisitet.

- Lage et stooooort, praktisk og lekkert vaskerom i underetasjen/kjelleren med massevis av skapplass der man kan ha alt av sengetøy, håndklær, vintertøy, pentøy etc. På denne måten blir behovet for skapplass mindre i resten av huset. Hvis det mest naturlige er å legge dette til kjelleren, ønsker jeg i tillegg et mindre grovrent rom med egen utgang i første etasje.

- Kjøkkenet er veldig viktig for oss. Jeg ønsker meg et stort separat kjølerom der vi også har et eget vinskap. Åpen kjøkkenløsning kommer ikke på tale. Det må være plass til spisebord på kjøkkenet i tillegg til at vi har separat spisestue. Jeg er ikke fan av løsninger der man kun har en bardisk og noen barstoler på kjøkkenet.

- Barna (som vi håper kommer etterhvert) skal få ha sitt eget lekerom.

- Bibliotek. Det er drømmen! Det trenger ikke å være så stort. Ser for meg hyller fra gulv til tak og to store, deilige lenestoler.

- Det mest optimale med tanke på bad/wc er å ha to bad (et med badekar og dusj og et med kun dusj) og et separat wc.

- Jeg er ikke så veldig glad i parkettgulv. Synes skikkelig heltre gulv er finere.

- Huset skal optimaliseres med tanke på lys. Jeg trenger mye lys og mye luft.

- Eksteriørmessig ønsker jeg å være tro mot husets opprinnelige arkitektur. Det verste jeg ser er de som "pynter" på eldre hus for å gjøre de mer moderne. Mens det som egentlig skjer er fullstendig stilkrasj.

- Hvor TV/stereo/PC etc skal stå skal bestemmes tidlig i prosessen slik at det kan legges opp kabler i vegger. Hater ledninger som henger og slenger.

Skrevet
Bor i mitt drømmehus jeg. Vi bygde for 4 år siden og jeg er veldig fornøyd med den planløsningen jeg kom frem til. Har vaskerom med egen inngang. Har 3 store soverom, stor stue og et bad på 12 kvm oppe. (vårt soverom er på 20 kvm pluss eget klesrom) Har også et soverom i hovedetasjen som jeg bruker som mitt kontor/hobbyrom. Vi har stort kjøkken - med skyvedør inn til stua. Har to stuer.. en stue der gojenta kan leke og kose seg.. og en der vi har besøk! Har selvsagt gjestebad i hovedetasjen - deilig å slippe at gjester bruker vårt bad oppe.

Glemte jo den viktigste drømmen min da. Vi hadde lyst å fylle opp huset med 2-3 barn. Men må innse at jeg ikke får flere enn 1 barn. Så vi er 3 stykker som bor her.... men jeg sørger fortsatt over drømmen om at vi ikke får flere barn i huset :sur:

Skrevet
Glemte jo den viktigste drømmen min da. Vi hadde lyst å fylle opp huset med 2-3 barn. Men må innse at jeg ikke får flere enn 1 barn. Så vi er 3 stykker som bor her.... men jeg sørger fortsatt over drømmen om at vi ikke får flere barn i huset  :sur:

:tristbla:

Ikke alle drømmer lar seg oppfylle, dessverre. Og noen må man dessverre oppgi som drøm også. (jeg har jo en DRØM om dette huset, tror ikke den lar seg oppfylle, men jeg trenger ikke oppgi den om DRØM nå i alle fall)

Jeg har også en drøm om 2-3 unger å putte inn i drømmehuset, men jeg vet jo ikke om vi kan få barn i det hele tatt (man må jo gjerne prøve litt på det før man vet det da) Men i motsetning til det har jeg i alle fall fortsatt drømmen jeg.

Skrevet (endret)

Jeg liker Kamilla, men synes kanskje det er litt stort. Hadde nok kanskje valgt arkitekt selv også.

Men med Kamilla tror jeg kanskje at jeg hadde droppet en av stuene nede. Fått masterbedroom med alle fordelene det har ned, og heller utvidet loftsstuen. Synes det er greit å kunne skille barnerom og foreldrerom litt når ungene er større. Når de er små gjør det ikke så mye å dele bad.

Ville droppet et av badene oppe for å få gjestetoalett nede...

Endret av jente 26
Skrevet

Ja, det er STORT. Kjempestort, det er et som gjør det til en lottodrøm...

Jeg har dog sett etter et hus med "foreldresoverommet" nært bareromma jeg da, ettersom jeg altså har sett på hus (og hatt dette som mitt drømmehus) i noen år, og enda ikke har barn, men ser for meg at vi skal få det, med andre ord har jeg sett for meg at vi skulle evt bodd der med små barn, og da vil jeg ikke ha dem i en annen etasje enn meg. Jeg vil ikke sove i en annen etasje enn barna før de er gamle nok til å kunne ta ansvar for seg selv i tilfelle brann. Selv flyttet jeg på egt rom i annen etasje enn mine foreldre da jeg var 7 år gammel, men det var i kjelleren, og rømningveien besto av å gå ut vinduet mitt (og det var ti cm ned til bakken på utsida, på innsida hadde jeg et bord, så det var ikke så vanskelig, og vi prøvde dette mange ganger) I Kamilla er soverommene i topp-etasjen, noe som vil si at drømingsvei er via balkongene, og derfra da ser jeg for meg branntau eller brannstige. Og innen barna er gamle nok til å kunne benytte seg av dette uten at jeg står oppe og faren står nede, eller motsatt (rett og slett i tilfelle det er umulig for oss å komme oss opp trappa?) Og selv om selvsagt trening gjør mester, så er det neppe før skolealder i alle fall. Og ettersom vi enda ikke har barn, og ikke prøver enda heller, så er det jo snakk om ganske mange år før den siste av de 2-3 ungene jeg drømmer om er i den alderen, derfor har jeg altså hatt et hus med alle soverom i samme etajse (gjesterom fritatt) som et "mål" jeg da. Og ettersom, dersom jeg noen gang får et slik hus, så blir jeg nok boende der, eget bad til oss ettersom ungene VIL vokse opp etterhvert...

For dem som har eldre barn er det selvsagt annerledes, og da vil nok egen "ungdomsavdeling" være å foretrekke.

Dersom vi hadde gjort som du sier, og laga "masteravdeling" nede, så hadde vi nok ikke trengt to bad oppe nei, og da måtte vi hatt et ekstra gjestetoalett, for det som er der nå hadde blitt inkludert i "masteravdelingen" da, det ser jeg helt klart for meg ja. Men jeg ser ikke for meg at jeg skal sove i en annen etasje enn de andre soveromma på i alle fall ti år, så....

På den annen side, vi skal jo vinnei lotto først da, og det tar kanskje ti år? I så fall prioriterer jeg kanskje annerledes :)

Ser ikke bortifra at vi kanskje ville gått for arkitekttegnet om vi først skulle bygd et sånt stort hus, men de er jo ikke tilgjengelige på nett for drømming når det ikke er aktuelt da, så enn så lenge er det ferdigtegninger som er grunnlaget for drømmingen, også visse endringer på dem da :)

Jeg ser at Kamilla er DIGERT, og at vi nok hadde hatt ekstremt mye plass (men vi er gode på å bruke plass, så det skulle vi nok klart) men det er jo lov å drømme. (Det er vel ikke mer sannsynlig at vi vinner i lotto enn at jeg blir god på dette med husarbeide, så det ordner seg vel :) Eller, med lottolillioner i bakhånd kanskje vi kan ha vaskehjelp...)

Ok, jeg kan se etter et litt mindre hus da, men jeg ser altså etter ett med 4-5 soverom (pga 2-3 barn pluss gjesterom), eget "foreldrebad" og (i alle fall for nå) alle soverommene (bortsett fra gjesterommet) i samme etasje... Og med lukket kjøkken, separat vaskerom, toalett nær inngangen (eneste Kamilla mangler...) Og da er det nok nettopp Kamilla jeg har falt for, gang på gang.

Men jeg koser meg med å titte videre, kansje finner jeg et enda bedre innen det blir aktuelt (eller, mer reelt, dersom det BLIR reelt å bygge hus er det neppe et så stort ett...) hvem vet?

Gøy er det i alle fall :)

Skrevet

Mitt drømmehus er Sierra fra Blå Bolig AS:

http://www.blabolig.no/index.php/27178

Bruke å drømme meg bort på nettsidene til husprodusenter (kalles det det?), og det er mange hus som er superflotte, men stort sett har de jeg syns ser bra ut utvendig enten for få soverom eller utleieleilighet!! Og det er uaktuelt!!

Sierra er bra, men boa kunne vært litt mer (og badene kunne vært littegranne større)! Likevel den beste boligen så langt i min søken - og mine drømmer!

Gjest Tigerjente
Skrevet
Drømmehuset mitt er fra Norske hus og heter Ambassadør, det er virkelig drømmen.

Det har stor stue, stort kjøkken, foreldresoverommet på sammeplan som kjøkken og stue med inngang til eget bad rett fra soverommet.

I annen etasje får alle fire ungene hver sine fine rom, de får eget bad og loftstue. Pluss at det er et rom til der som man kan lage gjesterom av.

Det er også et gjestetoalett i gangen, samt at gangen er stor.

Den som hadde vært millionær *drømme*

Det huset var utrolig flott..

Pleier også å drømme på nettsider, og prøve å tenke hvordan jeg vil ha det..

Huset mitt må ha stort kjøkken, med kokeøy.. Vaskerom i nærheten av kjøkkenet, og egen inngang der. Egen foreldreavdeling, med eget bad i hovedetasjen. Barna oppe i andre, med eget bad og leke/tvstue.

Trappen opp til andre skal være i gangen, avskjermet fra stue og andre ting. Sånn at ungene ikke trenger å drasse med seg venner inn i stuen for å gå på rommet, og sånn at de voksne kan få litt fred fra bråk (tenker spesielt når de blir litt eldre...)

Skrevet

Likte Kamilla.

Liker også dette huset: http://www.iec-hus.no/temp/hustyper/diana_royal

Og dette: http://www.murgaard.no/murgaardhus/hustype...perspektiv'

Synes også det er viktig at huset passer inn i området rundt. Murgaarden huset jeg digger passer ikke akkurat inn overalt... Dessuten ville jeg ha gjort en del endringer i forhold til planløsningen.

Drømmehuset mitt har en utleiedel ;) Det hjelper veldig å kunne kutte 5-6000 av bokostnadene hver måned!

(fikk ikke link knappen til å funke..)

Skrevet
Drømmehuset mitt har en utleiedel ;) Det hjelper veldig å kunne kutte 5-6000 av bokostnadene hver måned!

Jo, det er sant, men ut i fra de erfaringene jeg har med leieboere i huset mitt, så er det virkelig ikke verdt det. Vi har hatt endel forskjellige opp igjennom årene, og ingen av dem kan kalles perfekte leieboere. Folk som i utgangspunktet ser streite og ordentlige ut viser seg å være rotekopper (mister nøkkelen til huset for eksempel, søppel overalt) , festløver (hver dag er en fest) , tyver (ja, faktisk), upålitelige betalere etc. Mulig vi har vært uheldige, men drømmehuset mitt har altså IKKE utleiedel ;)

Skrevet

Mitt drømmehus er et typisk dansk murhus...... www.frydkjær.dk ,de har noen

fantastiske hus.

Mye av designen og det nostalgiske tiltaler meg....

Skulle ønske at alt ikke skal være så fryktelig dyrt.....men det er jo drømme vi gjør...er det ikke ?

Hedda-78 hadde en veldig riktig forklaring på mitt drømmehus :klappe:

Hvis det er noen som har noen andre nettsider med murhus, så håper jeg noen vil dele :)

Vet bare om murgaard og frydkjær

Takker for alle svar

Skrevet (endret)
Jo, det er sant, men ut i fra de erfaringene jeg har med leieboere i huset mitt, så er det virkelig ikke verdt det. Vi har hatt endel forskjellige opp igjennom årene, og ingen av dem kan kalles perfekte leieboere. Folk som i utgangspunktet ser streite og ordentlige ut viser seg å være rotekopper (mister nøkkelen til huset for eksempel, søppel overalt) , festløver (hver dag er en fest) , tyver (ja, faktisk), upålitelige betalere etc. Mulig vi har vært uheldige, men drømmehuset mitt har altså IKKE utleiedel ;)

Jeg har motsatte erfaring. Faren min har leid ut en hybel til samme mann siden 1994. Voksen, enslig, stille og rolig mann i fast jobb. Betaler alltid den 1. hver måned. Jeg leier ut en del av min leilighet nå. Ikke noe tull med han heller. Betaler alltid i tide og bråker aldri. Mulig vi har vært heldige. :)

Endret av Lourdes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...