Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet

Jeg elsker å sitte å se på og lage plantegninger :) Både av hus og staller, kjempekjekt. Hadde jeg faktisk kunne tegne og hadde hatt litt mattekunnskaper hadde jeg utdannet meg som arkitekt.

Har ikke funnet et drømmehus ennå, men koser meg med å titte på og tegne mange fine løsninger ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker med skrekk og gru til julefeiring med åpen kjøkkenløsning rett inn i stua...

Skrevet
Jo, men det er fordi de som har bygd det har en forkjærlighet for tidlig 90-tall og hytter... ;)

Innsida kan man jo heldigvis selv bestemme når man bygger hus, men skal det der være det Kamilla jeg drømmer om? De opplyser at loftet har 2 soverom og gang med garderobe? "Mitt" Kamilla har FIRE soverom i 2. etg (herav ett med "omkledningsrom") og to bad... De må ha mye uinnredet loft da i så fall (og utnyttet hovedetajen en god del annerledes, ettersom de i alle fall har to soverom der)

Skrevet

Jeg har ikke lyst på splitter nytt hus, da jeg trives best i gamle hus. Men jeg kan jo si litt om kriterier for hvordan jeg vil ha det (og mange av disse kriteriene er oppfylt hos oss :sjarmor: .)

*Åpen kjøkkenløsning (Jeg og samboeren min elsker å lage mat, og for oss fungerer det best om vi føler at vi fremdeles er en del av det sosiale livet mens vi holder på. Vi holder på å bygge om slik at vi får drømmen oppfylt)

*Foreldresoverom med eget bad (Det har vi nå, og det er utrolig deilig å ha et badeværelse som er bare vårt, og hvor gjester vanligvis ikke har adgang. Det er også en kjempefordel når man skal på do om natta, samt at det er deilig å kunne gå naken rett fra senga til dusjen om morgenen (også når vi har gjester!, noe vi har hatt ofte i det siste)).

*Foreldresoverom litt unna barnas soverom

*Loftsstue eller annen litt avsondret stue hvor barn/tenåringer kan ha besøk og være for seg selv.

*Gang/entré med god nok plass til klær.

*Innebygde garderobeskap på soverom, og generelt nok skapplass/bodplass

*Badekar på ett av badene.

*Vedovn med glassdør slik at man kan se flammene.

Sånn! Det var min ønskeliste :)

Skrevet

Jeg synes Trivselhus har mye fint. Jeg liker de rene, ny-funkis linjene. Mange av de er også fine i både mur og tre - gjerne en kombinasjon av de. Typisk danske hus.

Gjest -eline-
Skrevet

Har en vag ide på hva jeg kunne tenkt meg, hvis vi noensinne skulle bygge hus så hadde jeg nok tatt kontakt med arkitekt. Ting jeg ønsker:

- L-formet stue/spisestue/kjøkken, dvs delvis åpen kjøkkenløsning

- gjestetoalett ved inngangspartiet - i tillknytning til vaskerom (avdelt)

- stort soverom på samme plan som stue/kjøkken

- stort bad med dobbeldusj OG badekar i tilknytning til soverommet

- walk-in-closet med masse plass til klær, sko & vesker! :sjarmor:

- stor veranda

- stor hage

- soverom, bad og oppholdsrom til våre fremtidige barn i sokkelen (blir så uholdelig varmt med soverom i andre etasje, derfor ønsker jeg slikt i sokkel), med utgang til hage

- masse bodplass i kjeller

- litt høyere takhøyde i hovedetasjen, vanlig takhøyde i underetasjen

- bibliotek/kontor i hovedetasjen

- store vindusflater og utsikt (hehe), forholdsvist modernistisk utseende, gjerne bygget en blanding av betong og trekonstruksjon.

...jaja, man kan jo drømme :sjenert:

Hvis jeg skulle kjøpt hus så måtte det ha blitt et funkishus fra 30-tallet eller et sveitserhus... Hvitmalt med veranda foran. Evt et trønderlån! :sjarmor:

Skrevet

Nigo-san: Mener du at du låser kjøkkenet for barna dine?

Hmm..har barn vi og, men ikke hatt noe problmer med at barna får være på kjøkkenet.

Skrevet
Innsida kan man jo heldigvis selv bestemme når man bygger hus, men skal det der være det Kamilla jeg drømmer om? De opplyser at loftet har 2 soverom og gang med garderobe? "Mitt" Kamilla har FIRE soverom i 2. etg (herav ett  med "omkledningsrom") og to bad... De må ha mye uinnredet loft da i så fall (og utnyttet hovedetajen en god del annerledes, ettersom de i alle fall har to soverom der)

Jeg synes ikke det ser ut som det Kamillahuset til mesterhus i det hele tatt jeg. Hverken utenfra eller inni.

Skrevet

Det er definitivt ikke det huset vi drømmer om. Se på arealet.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Kan jo liste opp hva som er viktig for meg i drømmehuset:

-At det er et hus, enebolig, med hage, terrasse og garasje

-Et lite hus, men med gode løsninger og være koselig. Trehus.

-Fler etasjer, ihvertfall et hovedplan + loft og kjeller. Ikke fan av alt på et stort plan, bedre å dele opp.

-Foreldresoverom med eget bad, foreldresoverom et stykke fra barnesoverom. Evnt et lite gjesterom ol som er nært foreldresoverommet til små barn.

-To bad, pluss et lite gjeste wc nær inngang

-To innganger og to entreer i hovedetasjen. Jeg rir og vil helst slippe å dra med meg stallsko i hovedentreen.

-Kjellerstue/ungdomsstue der barn kan herje.

-Matbod og vaskerom i kjeller. Vaskerom langt fra soverom.

-Ikke åpent kjøkken, men kjøkkenet nær både inngang og stue.

Skrevet
Jeg synes ikke det ser ut som det Kamillahuset til mesterhus i det hele tatt jeg. Hverken utenfra eller inni.

Sorry, jeg så feil, det er ikke kamilla hus nei. :(

Gjest Blondie65
Skrevet
Er det bare hus som er lov her...? :sjenert:

Kunne aldri tenkt meg å bo i et hus, altså på bakkeplan, og stresse med husmaling, skadedyr og hage. Jeg skjønner de som liker det, men personlig foretrekker jeg eksos og påpasselige naboer (og vaktmester!).

Drømmer om en seksroms i en bygård, svæære rom, tre meter under taket, peis på kjøkkenet og stukkatur i alle rom. Og pen bakgård.

Trenger bare ett bad, men det bør være pent og romslig.

Og så skal jeg aldri, aldri, aldri i mitt liv ha åpen kjøkkenløsning mer. Det er Djevelens verk! :ler:

Nikke febrilsk. Trenger ikke være seks rom, men høyt under taket - helst loftsleilighet med den kongebalkongen sør-vestvendt med utsikt til sjøen. Gangavstand til alle byens faciliteter ...

Og lukket kjøkkenløsning ja. Ja absolutt must. Smaken er forskjellig, men døren til kjøkkenet skal altså være LUKKET når gjestene er på besøk og aller helst vil jeg ikke sitte ved middagsbordet og stirre på oppvasken.

Soverom med eget bad og walkin closet ja takk. Jeg skal ikke gå så langt som Shopaholic og ha skoskap med bakgrunns belysning men'e ...

Jeg er ikke minimalistisk - jeg er den rake motsetning. Store deilige myke sofaer og deilige tregulv - gjerne antikt fiskebeinsmønster eller noe slikt. Ja ...

... så jeg drømmer også om en passe stor gevinst ...

Skrevet
Ikke dumt det heller, m@msen. Er vel bare det åpne kjøkkenet jeg ikke helt falt for der (om jeg har middagsgjester vi l jeg kunne LUKKE døra mellom kjøkkenet og spisestua, for det ser somregel kaotisk ut der jeg jeg har laga mat. (generelt vil jeg ALLTID kunne lukke døra til kjøkkenet når jeg har gjester jeg...)

Mmmm, det er vel ikke akkurat åpen kjøkkenløsning der?? Hverfall ikke fra stua. Men å ha såpass stort kjøkken så det er plass til spisestue synes jeg er praktisk. Men jeg ville ikke hatt helt åpent mellom stua og kjøkkenet, er greit å gjemme rotet bak ei skyvedør.

Skrevet

Neida, det er ikke åpent til stua, men jeg ville hatt spisestua utenfor. Jeg vil ha spiseplass på kjøkkenet, men i enhver anledning da jeg bruker spisestua, enten det er julaften, middagsgjester eller søndagsmiddag, da vil jeg ikke se oppvasken.

Men det er jo det som er så spennende da, med å få se hva vi drømmer om, ulike folk har ulike preferan ser (ellers hadde de jo bare laget to hus da. Et vi drømmer om, og et vi har råd til) og ferdig med det. Det ville vært kjedelig det.

Spennende tråd dette :) Å se folks ulike drømmehus :)

Skrevet
Ok,skjønner.

Er nok andre rom jeg heller vil lukke døra til

Pleier ikke å ha det så rotete på kjøkkenet, mer på badet:)

Men du ville jo ha gjestene på badet ditt, du. Det gjorde da ingenting, sa du?

Vil du at gjestene skal se rotet på badet da?

Skrevet

Jeg har nok rot både på kjøkken og bad jeg...

Derfor ønsker jeg meg eget "foreldrebad" (vi er ikke foreldre da, men altså "master bathroom" tilknyttet vårt soverom, som ingn andre komme inn på.

Og dør til kjøkkenet.

Sånn i hovedsak så har vi dette nå. Ikke bad som ingen andre kommer nn på, men gjestene bruker stort sett det andre badet da, slik at vi ikke trenger tenke så mye på klesvasken (for ja, siden vi har vaskamaksina på badet, så er der en del klesvask)

Drømmehuset har dog eget vaskerom, og derved helst mindre rot på badet, og det er jo flott :)

Men døra til kjøkkenet trenger jeg uansett :)

Men, så spennende å se ulike folks drømmehus :)

Keep them coming :)

Skrevet
Drømmehuset har dog eget vaskerom, og derved helst mindre rot på badet, og det er jo flott :)

Ja! Det glemte jeg! Drømmehuset har selvsagt vaskerom. Jeg har ikke det selv, men jeg har flyttet vaskemaskinen fra badet til et lite kott vi har som har inngang fra et arbeidsrom. Selv om det ikke er en fullt ut tilfredsstillende løsning, så er det bare så mye bedre enn å ha den på badet! Så unngå vaskemaskiner på badet om dere kan, det blir bare rot, og masse støv fra klær.

Skrevet

Jeg bor i drømmehuset mitt ;) Elsker funkishus og bygget vårt hus for noen år siden.

Anbefalingen min er å ikke blindt velge ferdighus - men få tegnet et hus som er skreddersydd familien og tomten. De fleste byggfirmaer er nå tilknyttet arkitekter som tegner hus etter ditt behov og økonomisk grunnlag. Og det er ikke dyrere enn ferdighus.

Skrevet

Dette er mitt drømmehus

http://www.gotenehus.se/hus/nysater.html

Elsker at alt er på et plan, egen del til barna med rommene deres, stue og bad, stort foreldresoverom med eget bad og stort åpent og luftig i stue og kjøkken.

Vill gjort noen bittesmå endringer, men ikke mye.

Dette huset blir nok bare bygd hvis vi skulle vinne mye penger. Regner med at det er temmelig dyrt og bygge så stort på en flate. Så det er bare en drøm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...