Gå til innhold

p-pille/minipille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan si meg hvordan p-piller og minipiller fungerer, får man f.eks eggløsning?

Tidligere gikk jeg på p-plasteret, og nå går jeg på cerazette, begge gangene har jeg hatt eggløsningssmerter (tror ihvertfall det er det det er), mest i venstre side. Får man eggløsning når man går på denne prevensjonen, eller er det noe annet?

Skrevet

Nei, man får ikke eggløsning når man bruker p-piller/minipiller. Det er nettopp slik de virker, i tillegg til at de fører til tykkere slim i livmorhalsen (vanskeligere for sædceller å trenge gjennom) og dårlig "miljø" i livmoren for et evt befruktet egg å feste seg. Hva som er årsaken til smertene dine vet jeg ikke, men jeg kan si at jeg også hadde slike stikkende eggløsningslignende smertene da jeg gikk på Cerazette, noe jeg ikke hadde da jeg brukte Trinordiol.

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har også gått på Trinordiol, og kan ikke huske jeg hadde eggløsningssmerter da...

Skrevet

Cerazette fungerer som en p-pille og hindrer eggløsning, men den inneholder bare gestagen og ikke østrogen, slik tradisjonelle p-piller gjør. Minipiller inneholder også bare gestagen, men hindrer ikke eggløsning.

De kaller Cerazette en "minipille", men den er altså ikke helt lik.

Sjekk felleskatalogen på Conludag. Det er den eneste rene minipillen igjen på det norske markedet. Den kan hindre eggløsning, men gjør som oftest ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...