Gjest miobell Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Ja, de er jo så like alle disse bladene .. men, nå tenker jeg begynne å abonere på et blad en periode. "BoBedre" "Interiør magasinet" "ELLE interiør" osv. osv ... hvilket foretrekker og anbefaler du ?
Binke Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Jeg liker best Bonytt. Synes de har mest relevant stoff for norske boliger. Av utenlandske liker jeg godt "House & Gardens". Ikke så mye som er overførbart til vår lille leilighet der (litt forskjell på store engelske gårder og leilighet i blokk, liksom ) men det er jo lov å drømme! Men før du begynner å abonnere på et blad kan du jo kjøpe noen forskjellige og se hvilket du liker best? Evt ta en tur på biblioteket og se på de forskjellige?
Gjest -eline- Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Jeg liker best Design Interiør som nok er litt mer fokusert på arkitektur og ny "moderne" design enn blader som Bonytt, Bo Bedre osv. Kjøper og de to sistnevnte, synes de er helt greie. Interiør Magasinet liker jeg ikke, mye faktafeil om designere og elendige reportasjer, er like skuffa hver gang så nå har jeg gitt det opp. Ellers så kjøper jeg Nytt Rom, men det tror jeg blir litt sært for de fleste. Av engelske blader har jeg kjøpt Grand Design og Living etc avogtil (mest mens jeg bodde i UK, de er jo svindyre her i Norge). Min favoritt er uten tvil er Frame, nederlandsk magasin som alltid har det nyeste nye, men det er vel mye mer et bransjemagasin enn noe alle synes er interessant, er langt mellom hjemmeinnredningstipsene i det bladet, og det er styggdyrt på butikken. Leser endel andre interiør/arkitekturblader som er enda mer bransjerettet i tillegg. ...bruker endel hundrelapper i måneden på dette ja
fil Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Leser du Byggekunst Eline .... Endret 6. februar 2007 av fil
MiniMjau Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Jeg har kjøpt en del Sköna Hem, et svensk interiørblad de har på Narvesen. De har en mix av design og "vanlige" hjem. Viser alt fra dyr design til Ikea..
Nanaluanna Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Jeg liker best Maison. Synes de har flest reportasjer som passer til min stil og smak. På andreplass kommer elle interiør. Endret 6. februar 2007 av Nanaluanna
Gjest Asti Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Å anbefale ett magasin til deg - uten å vite hva du liker - er vanskelig. Jeg abonnerer fast på Norske BoBedre, Bonytt og Design Interiør. I tillegg kjøper jeg danske BoBedre (fast), Boligmagasinet (av og til), Maison (fast), Interiørmagasinet (fast), Elle Interiør (sjelden), Hus & Hem (sjelden), Sköna hem (sjelden). I tillegg noen til som jeg ikke kommer. Jeg er veldig glad i norsk, svensk, dansk og italiensk design (eks. Stokke/Movement, Offect, Montana, Erik Jørgensen, Arne Jacobsen, Arketipo, Kartell etc.). Synes BoBedre viser mest av det jeg liker, og hvis jeg kun skulle velge ett magasin hadde det blitt det. Nå liker jeg imidlertid å titte på mer enn akkurat det jeg foretrekker, og derfor kjøper jeg også magasin som viser ulike stiler. Endret 6. februar 2007 av Asti
Gjest -eline- Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Leser du Byggekunst Eline .... ← Japp, får både Byggekunst og Arkitektnytt i posten... Hvordan det?
Vannkvinne Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Eline, det virker som du har peiling. Kan du gi noen råd om hvor jeg kan finne informasjon om "ekte" funkis-stil. Har fått tegnet hus. Arkitekten anbefalte funkis-stil. Hvis vi går for dette, vil jeg gjerne at interiøret skal stemme med stilen. Dvs alt fra valg av gulv (parkett?), fliser til bad, kjøkkeninnredning etc. (uten å bli helt fanatisk) Har foreløpig best erfaring med hus i empirestil, og må "nullstille" tankegangen. Jeg liker imidlertid enkle og "rene" ting, men haaaaaaater børsta stål! (Blanke ting, som aluminium synes jeg derimot er fint). Er heller ikke glad i høyglanspolerte kjøkkeninnredninger (som er så populært nå, ser ut som plastikk..) og glassbyggerstein.
Pnin Skrevet 7. februar 2007 #11 Skrevet 7. februar 2007 Vakre hjem er det eneste interiørbladet jeg kjøper.
Gjest -eline- Skrevet 8. februar 2007 #12 Skrevet 8. februar 2007 Eline, det virker som du har peiling. Kan du gi noen råd om hvor jeg kan finne informasjon om "ekte" funkis-stil. Har fått tegnet hus. Arkitekten anbefalte funkis-stil. Hvis vi går for dette, vil jeg gjerne at interiøret skal stemme med stilen. Dvs alt fra valg av gulv (parkett?), fliser til bad, kjøkkeninnredning etc. (uten å bli helt fanatisk) Har foreløpig best erfaring med hus i empirestil, og må "nullstille" tankegangen. Jeg liker imidlertid enkle og "rene" ting, men haaaaaaater børsta stål! (Blanke ting, som aluminium synes jeg derimot er fint). Er heller ikke glad i høyglanspolerte kjøkkeninnredninger (som er så populært nå, ser ut som plastikk..) og glassbyggerstein. ← Takk Etter 5,5 år med studier innenfor emnet så burde jeg ha litte peil... Blir litt langt dette, men det er mye å fortelle og jeg håper det vil være til hjelp. Funkis er et merkelig begrep og mye misbrukt, jeg antar at du ønsker å vite mer om hvordan finere/dyrere hus ble innredet i stilperioden og ikke om hvordan de innredet blokker for mannen i gata, som også går under samme begrep. (i dag brukes vel funkis om alt som har litt rette former og noen større vindusflater...) I resten av Europa/verden kalles stilen modernismen (feks Modern Movement på engelsk, Style Moderne på belgisk), og er en stilart som startet i mellomkrigstiden og som på mange måter har overlevd fram til i dag, selv om mange enten vil si den ble avsluttet i løpet av andre verdenskrig eller da 60-tallet gikk over i popkulturen. Man kan vel strengt tatt si at filosofien bak funksjonalismen (et tydelig brudd med stilhistorien, noe nytt som skulle forandre verden til noe bedre, løse alle problemer etc) ikke overlevde popkulturen, men at stilspråket lever i beste velgående... To uttrykk er svært kjente: Form followes function (Louis Sullivan) og Less is more (Mies van der Rohe). Sistnevnte er vel en av de aller største navnene innenfor funksjonalismen og var nok opphavsmannen til det som senere ble kalt minimalisme. Alt man innredet et funksjonalistisk hjem med skulle ha en funksjon, hvis ikke så var det "stygt". Dette funket dårlig i praksis hos de aller fleste, så det var vel stort sett arkitekter og formgivere som hadde det slik hjemme, og stilen var mest utbredt å bruke på offentlige bygg (i Norge feks: Sundtbygget i Bergen, Ekebergrestauranten i Oslo og Ingierstrand Bad i Oslo). Funksjonalismen var påvirket av rene former (som du vet) og var bygget på geometri; kuber, halvbuer og sirkler. Det var ingen unødvendig dekor, dersom det ikke hadde noe med funksjonen å gjøre så er det droppet (mange flotte detaljer i det byggtekniske gjør at det funksjonalistisk bygg slettes ikke er kjedelig av den grunn). Den åpne planløsningen stammer fra denne perioden. Mange vinduer som ville gjøre bygget luftig og lyst, vindusbånd og hjørnevinduer (hvor vindusflatene møtes i et hjørne) er veldig vanlig. Stor vektlegging av at boligen og møblene skulle være lettstelte og derfor ble det ofte valgt glatte overflater og materialer som var lette å vaske. Vegger og tak skal være glatte, taklister er fyfy. Tregulv (parkett lagt i fiskeben/firkanter) er vanlig for perioden, alternativet er stein eller betonggulv. Jeg ville helt klart lagt parkett, det gir huset et varmere uttrykk enn alternativene. Interiør: Det er en urban myth at funksjonalismen var hvitere enn hvit, fargebruken varierte veldig, men i hovedsak så var rene, ensfargede flater, lyse farger (hvit, sand) sammen med sterke kontraster og bruk av primærfarger (svart, tomatrød,eplegrønt og sure gulfarger). Det var lagt vekt på horisontale linjer, lave møbler. De klare formene og fargene i rommet blir fremhevet av det naturlige lyset. Dører skulle være glatte, dørkarmene smale uten profilering, dørhåndtakene var ofte i forniklet metall og svart kunststoff. Få møbler, som var plassert i grupper (noe som er vanlig også i dag), det som er av "pyntegjenstander" er gjennomtenkt: Alvar Aaltos tulipanvase ble designet i 1936 og er en gjenstand som passer til et slikt hus. (den vanlige mannen i gata hadde nok både bilder på veggen og bøker i bokhylla... ) Tenk funksjonelt på badet og kjøkken, rene linjer og lag plass til stæsj bak dører, jo enklere former jo bedre. Innfliset bad var vanlig da og, i etpar av bøkene jeg ramser opp nedenfor er det avbildet bad fra perioden, du kan jo ta utgangspunkt i dette men oppgradere det til 2007-standard. Glassbyggersten og blanke kjøkkeninnredninger er ikke nødvendig, det siste var heller ikke vanlig på den tiden. Men velg enkle former, integrerte håndtak kanskje, og rene farger. Møblene i denne perioden ble ofte laget (desverre for deg) med bøyde stålrør, noen av de mest kjente er Le Corbusiers chaise lounge, Eileen Grays sidebord, Mies van der Rohes Barcelona stol, Le Corbusiers sofaserie (stol, 2-seter og 3-seter), Marcel Brauers Wassily stol: som du ser mye stål og skinn. Stålbøying var det nyeste nye, enkelt og kunne masseproduseres, skinn var lett å rengjøre. (også i Norge ble slike møbler produsert, Hermann Munthe Kaas var en av pioneerene her til lands) Viktige designere/arkitekter/grupper: Le Corbusier, Mies van der Rohe, Eileen Gray, Bauhaus (skole i Tyskland), Marcel Brauer, Alvar Aalto, Walter Gropius, Frank Lloyd Wright, De Stijl (nederlandsk designgruppe, inkluderer også malere som Piet Mondrian ) Heldigvis så finnes det alternativer om du ikke liker disse så godt, her i Norge og i resten av Skandinavia så blir ikke slike stålrørsmøbler tatt så godt i mot, vi foretrekker mykere møbler. Finske Alvar Aalto designet flere møbler som er funksjonalistiske, men i tre, feks: Paimio stolen, serveringsbord, lenestol, romavdeler. Dersom man godtar ideen om at funksjonalismen overlevde krigen så er der mye mer å finne i denne sjangeren: møbler fra Ray & Charles Eames, feks: LCW chair (1946), dette er også tidsperioden skandinaviske møbler er på sitt beste (noen av disse er mer "organisk modernisme" enn ren funkis men...): Hans J. Wegner, Nanna Ditzel, Yngve Ekström, Poul Henningsen (lamper), Arne Jacobsen, Finn Juhl, Hans Brattrud, Poul Kjærholm (har designet det eneste glassbordet jeg kunne tenkt meg... jeg liker egentlig ikke glassbord så det er en bragd), Kaare Klint, Bruno Mathsson, Børge Mogensen, Fredrik Kayser, , Torbjørn Afdal, Rastad og Relling +++ De fleste av disse produseres den dag i dag, mens andre selges brukt på feks lauritz.com eller blomqvist.no, evt bruktbutikker som Utopia retro modern på Grünerløkka. Ellers så anbefales det vel at man er obs på at møblene har rette, enkle former (et formspråk som går til orginale funksimøbler), du kan jo sjekke innom butikker som Tannum møbler i Oslo, de har et stort utvalg av møbler både fra perioden og nyere. Anbefaler at du tar deg en søndagstur (om du bor i/nært oslo) til Villa Stenersen som ble bygget av en av Norges store funkisarkitekter. Huset er delvis satt tilbake i orginal stand (de jobber fremdeles med det), og der vil du kunne se farger, gulv og møbler fra perioden sammen. Er et flott hus selv om du kanskje ikke liker fasanden i glassbyggersten Bøker som kan være greit å lese/titte i: Norsk modernistisk arkitektur Design på norsk Arne Korsmo - arkitektur og design Scandinavian design The modernist home Finnes flere bøker om Alvar Aaltos arkitektur og design, bla. Alvar Aalto og Alvar Aalto - between humanism and materialism Norli i Universitetsgaten i Oslo har et enormt utvalg innenfor sjangeren (til å være en bokhandel i Norge) så det kan være greit å tusle innom der om du har muligheten. Ellers så har bladet Design Interiør hatt endel reportasjer fra funkishjem (det samme med endel andre blader), du kan jo stikke innom biblioteket og titte etter. Dette ble superlangt, men håper det var til noe hjelp i hvertfall
Vannkvinne Skrevet 8. februar 2007 #13 Skrevet 8. februar 2007 Tusen takk for svar! Kjempetakknemlig! Vedr møblene med stål: jeg liker slike møbler med blankt stål, det er børsta stål jeg "sliter" litt med.. Her fikk jeg masse inspirasjon! Er så fint å ha litt retningslinjer å jobbe etter, og å endelig få et fornuftig svar på hva det "misbrukte" funkis egentlig er!! Dette kan bli gøy! (Misunnelig på utdannelsen din..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå