Gjest Invenstor Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Okey...må bare få ut litt sinne her... Kjøpte en hest sammen med ei venninne for 2 år siden. Den var underernært og trengte et godt hjem. Hesten har gode blodlinjer, så vi gjorde en avtale oss imellom at den skulle bli hennes mot at hun betalte tilbake det jeg la i kjøpesummen og rettigheter til å bruke henne i avl. Jeg har ordnet mye av det praktiske siden jeg har drevet med hest i mange år.i tillegg betalt over halvparten av stalleia nesten hver hver måned med vetrinærutgifter m.m. fordi jeg ville hjelpe henne slik at hun hadde råd til å beholde den.Hun har ikke hatt det lett i barndommen( sier hun selv), noe som fikk meg til å tenke at jeg faktisk kunne gjøre noe godt for noen. Siden hun ikke hadde noen erfaring med hest, har jeg brukt to år for å lære henne hestehold, begynne å ri m.m.Men hva skjer så?Da hun ville betale stalleie selv og jeg ikke var investor mer, oppstår en konflikt på bakgrunn av småting jeg har reagert på i hennes håndtering av hesten.så får jeg en skyllebøtte om at jeg er skinnhelling og skal styre livet hennes. Hva faen? Jeg kan være kristisk når jeg forklarer, men det er store dyr man skal ha respekt for. Og når man gjør feil er det viktig å forklare og veilede. Men nå som hun har holdt på en stund er hun blitt en slags"verdensmester" og faktisk påstår at hun vet bedre enn meg som har drevet med det hele livet. Hun holdt faktisk på å bli sparket i ansiktet av hesten fordi hun ikke tenkte sikkerhet. Jeg synes måten hun ter seg på er så jævlig bedritent og ja det har hun fått høre fra meg også. Man blir veldig såret og skuffet når man hører noe slikt. Da jeg fikk roet meg ned sa jeg at hun kunne betale tilbake alt sammen, så kunne vi bare gå hver vår vei. Jeg hadde aldri tenkt å be om å få tilbake alt det jeg la i hesten,fordi som sagt jeg prøvde å stille opp for noen og ja... jeg er en dumsnill idiot..... Sa til og med at hun kunne velge selv hvor mye hun ville betale meg tilbake hver måned og gi meg et forslag. jeg får jo ikke det lille jeg fikk ut av avtalen likevel. Men hun sier jeg må ta ansvar for den avtalen vi inngikk. Totalt 25000kr med tid og ressurer har jeg brukt... Bare sitter igjen med følelsen av å bli lurt og utnyttet. Og atpåtil blir stemplet som "badguy" fordi jeg vurderer å gå videre med dette. Synes hun har fått nok sjanser, og forslag jeg kommer med blir svart på med hån, avtalebrudd og nedlatende kommentarer. Min beste venninne kom med en kommentar som passet bra "snyltervenninne fra helvete"
onyx Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Har hun tenkt å betale deg tilbake etter den gamle avtalen? I såfall er hun ingen snylter, hun vil jo betale tilbake, men har sikkert ikke mulighet til å betale alt på en gang. Det kan du jo heller ikke forvente. Angående det å blande seg i småting, som du selv sier, så høres det kanskje ut som du hele tiden går rundt og kritiserer? Hun må lære av egene feil, og for henne vil kanskje andre metoder og rutiner fungere bedre enn de du er vant med. Det er greit at du har hjulpet henne og lært henne masse, men du bør rett og slett la henne prøve selv uten så mye innblanding.
Nelle Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 For meg høres det litt ut som om du har tatt på deg martyrrollen overfor din venninne, og at du nå er skikkelig pissed fordi hun nå uttrykker behov for å være litt selvstendig, og frigjøre seg litt fra deg. Kan godt tenkes hun friggjør seg på en litt klønete måte (snakker som en verdensmester etc.), men er du sikker på at du ikke opptrer som en skikkelig hønemor? Kanskje det kunne være greit for deg også å gi litt slipp, og la henne få prøve seg litt selv? Når det gjelder avtalen dere har inngått, mener jeg du slett ikke har rett til å kalle denne venninnen for en snyltevenninne fra helvete. Du har SELV valgt å gå inn i avtalen, og du har SELV valgt å stille opp for henne - betale, lære henne å ri etc. Dette må du ta ansvar for SELV. Det er vel ikke akkurat sånn at hun har tvinget deg til å gjøre dette, er det vel? Du kunne ha sagt nei, men det gjorde du ikke - og nå skylder du på henne. Jeg synes ikke det er riktig av deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 trådstarter her... Beklager om det høres ut som jeg har tatt på en martryr rolle her. Faktisk prøvde å gjøre god gjerning for noen og ender opp med skjegget i postkassa og som den store stygge ulven. Hun nekter faktisk å følge opp sin del av den avtalen vi inngikk og jeg har gitt henne hele flere sjanser til å gjøre opp for seg på en rimelig måte. På henvendelser der jeg sier at jeg er skuffet og lei meg, få jeg svar som "Å så synd det er på deg da..." Hun har kommet meg og grått og bedt om hjelp, noe som jeg har gjort. F.eks Når bilen hennes har brutt ned så har jeg kommet og hjulpet til. Jeg gikk inn i denne avtalen av egen fri vilje og det er jeg klar over. Og hun har fått muligheten til å bli introdusert til et miljø hun trives godt med. Men som sagt, hester er store dyr og her kreves det masse respekt og forståelse fra den som håndterer. Og når jeg ser at det kommer sitasjoner som krever noen med erfaring, så er også det et ansvar som jeg måtte ta. Jeg anså henne som en god venninne og det gjør faktisk veldig vondt å ha stilt opp på så mye, og så få kjeft igjen som takk. Synes faktisk hun har tatt seg godt til rette. Jeg innrømmer at innlegget er kvasst, men på et eller annet tidpunkt så sprekker det.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 ps: Noe av det jeg faktisk ønsket å oppnå med dette var at hun drive med hest selvstendig, og klare mer selv etterhvert. Jeg har på ingen måte ønsket å styre henne. Jeg synes det er stor forskjell på konstruktiv kritikk og det å prøve å styre noen. Hun styrer som hun selv vil, men jeg har faktisk sagt ifra på en hyggelig måte når jeg ser ting som gjøres feil F.eks utstyr som blir tatt på galt, generelt å lære bort måten å kommunisere på en slik måte at hesten skjønner hva hun krever i situasjoner der jeg ser hun blir frustret og hesten redd.Dette krever lang erfaring med hest. Det er en klar sammenheng mellom at jeg ikke dekker flere utgifter mer og at hun føler at hun ikke trenger hjelpen min mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå