Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

ma si jeg har tenkt en del pa dette, det er jo lit rart, vis jeg kjører ti kilometer for fort så får jeg over 3000kr i bot vis jeg kjører med tre usikrede barn i baksetet får jeg bare 500 kr i bot det er lit paradoksalt, vis jeg ikke holder vikeplikten får jeg indrat førerkortet i 3 måneder vis jeg promillekjører får jeg førerkortet indrat i 2 ar dette for at jeg med det setter andre liv i fare men det gjør jeg og med og ha usikrede barn bak, bor jeg ikke straffes for det ogsa da?

jeg syns det hade vert interesant og hore noen synspunkter

vis man ikke sikrer barn i bil så er det et brudd på reglene og det er førers ansvar at barn under femten år er sikret i bil, burde det ikke ha konsekvenser og ikke folge det op da 500 kr er ike mye

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes godt man kunne fått noen prikker i førerkortet for det, slik at man står i fare for å miste det, dersom det gjentar seg.

Skrevet

og miste sertifikatet syntes jeg blir for drøyt, men enig i at bøtene kunne vært høyere.

Skrevet

Ja, jeg synes virkelig at man skal miste førerkortet hvis man ikke sikrer barna i bilen.

Jeg har sett så mange eksempler på at foreldrene har ungene på fanget i fremsetet og unger som står på kne i baksetet mens de følger med bilene bak seg. Dette er så farlig, de rett å slett leker med barnas liv. Tenk hvis det blir en bråstopp ungene kommer til å gå gjennom ruta som ei prosjekttil mens foreldrene sitter trygt med bilbeltet på :frustrert:

Skrevet

Da vi skulle hjem med Lukas fra barsel var det et annet par som også skulle hjem likt. De reiste avgårde med den nyfødte på fanget til mamma'n i forsete...Jeg husker jeg syntes det var så forferdelig! :forvirret:

Skrevet

Miste førerkortet er litt drøyt. Men høyere bot burde det virkelig være.

Vi har kjørt bil en gang uten og feste datteren våres, men da hadde hun fått brannskader fra halsen og helt ned til bleiekanten. Da var det ikke aktuelt og spenne henne fast i bilsete. Noen måtte holde henne, og sørge for at det ble holdt noe fuktig på hele overkroppen hennes.

Dette er jo et ekstremt tilfelle, hadde vi blitt stoppet hadde jeg godttatt bot, men hadde vært utrolig surt og miste lappen.

Gjest Elfrida
Skrevet
Dette er jo et ekstremt tilfelle, hadde vi blitt stoppet hadde jeg godttatt bot, men hadde vært utrolig surt og miste lappen.

Hadde dere blitt stoppet hadde dere nok fått politieskorte med blålys rett til sykehuset! Det var så klart et helt ekstremt tilfelle.

Men å ikke klare å holde ellers friske barn sikret i bil er for sløvt, det burde kanskje blitt reagert skarpere mot det. Miste lappen er kanskje litt drøyt, men prikker slik noen foreslår er en greie.

Skrevet
Miste førerkortet er litt drøyt. Men høyere bot burde det virkelig være.

Vi har kjørt bil en gang uten og feste datteren våres, men da hadde hun fått brannskader fra halsen og helt ned til bleiekanten. Da var det ikke aktuelt og spenne henne fast i bilsete. Noen måtte holde henne, og sørge for at det ble holdt noe fuktig på hele overkroppen hennes.

hei

jeg ma si jeg reagerer litt her, :overrasket: va om dere hadde kolidert, da hadde dere ikke klart og holde henne fast, hadde du kunnet levt med det etterpå? det dere gjorde var ulovlig, man skal heller ikke kjore pasienter til sykehus sel man ringer ambulanse

tenkte dere ikke pa va som kunne skjedd om dere krasjet

hilsen

Skrevet

Man burde absolutt miste lappen. En bot eller tre er svir ikke så veldig hos de fleste av oss, veldig mange i Norge er så rike at de knapt merker en bot på 500 eller 1000 kr. Men å miste lappen er ikke stas.

Tule:

Selvfølgelig skal man vel helst vente på ambulanse om det skjer noe, men enkelte av oss bor "langt fra folk" og da ville det være naturlig å feks. kjøre for å møte ambulansen hvis noe skjer.

Skrevet
Man burde absolutt miste lappen. En bot eller tre er svir ikke så veldig hos de fleste av oss, veldig mange i Norge er så rike at de knapt merker en bot på 500 eller 1000 kr. Men å miste lappen er ikke stas.

Tule:

Selvfølgelig skal man vel helst vente på ambulanse om det skjer noe, men enkelte av oss bor "langt fra folk" og da ville det være naturlig å feks. kjøre for å møte ambulansen hvis noe skjer.

hei

ja det er det jeg mener og, og utganspunktet for di andre bruddene er at man setter andre liv i fare og det gjor man om man kjorer med et barn usikret og

i tileg for man ikke mer bot om man kjorer med flere barn usikret og det er rart

nar det gjelder det siste er jeg ikke helt enig, det kan ga an og kjore om man vet man kan befordre pasienten sikkert, men det virker ikke som at det var tilfellet her og da heter det at man ikke skal kjore veldig skadde pasienter sel

jeg kan ikke se meningen med og risikere livet til barnet sit for og fa behandling raskt vis man kan greie og kjøle ned området vil ikke en brannskade spre seg, det farligste er faktisk forurensing, jeg har vert med i røde kors så jeg vet lit om det ;)

jeg kan heller ikke se det store problemet, om man fik pa ungen et omslag bor man kunne ha beltet utenpå der, det er uanset ille og risikere og drepe eller skade ungen alvorlig pa grun av dette og om det hadde skjed en ulykke ville man raskt kunne blit siktet for uaktsomt drap eller uaktsom skadefølge

hilsen

Skrevet

Å miste førerkortet er kanskje litt ekstremt, med mindre det allerede har skjedd en ulykke. Da er jo dette en straffereaksjon som vitner om alvoret. Men å legge dette til under prikkbelastningen er etter min mening passende.

Skrevet
Å miste førerkortet er kanskje litt ekstremt, med mindre det allerede har skjedd en ulykke. Da er jo dette en straffereaksjon som vitner om alvoret. Men å legge dette til under prikkbelastningen er etter min mening passende.

hei

jeg er enig med poenget dit, men sporsmålet blir hvor mye skal man tenke straffereaksjon og hvor mye skal man tenke forebyggende

hilsen

Skrevet
hei

jeg ma si jeg reagerer litt her, :overrasket:  va om dere hadde kolidert, da hadde dere  ikke klart og holde henne fast, hadde du kunnet levt med det etterpå? det dere gjorde var ulovlig, man skal heller ikke kjore pasienter til sykehus sel man ringer ambulanse

hilsen

Vi ringte sefølgelig sykehuset først, vi måtte komme oss ned selv, de ville ikke sende ambulanse. Datteren våres var ett år. Hvordan skulle vi ha festa stramme seler på brannsår av 1 og 2 grads forbrenning.

Hva ellers skulle vi ha gjort?

Du vet ikke selv hva du hadde gjort før du sitter i en sånn situasjon.

Skrevet

Må legge til at vi kunne ingenting om brannsår og de på sykehuset ba oss komme ned så fort vi bare kunne.

Skrevet
Vi ringte sefølgelig sykehuset først, vi måtte komme oss ned selv, de ville ikke sende ambulanse. Datteren våres var ett år. Hvordan skulle vi ha festa stramme seler på brannsår av 1 og 2 grads forbrenning.

Hva ellers skulle vi ha gjort?

Du vet ikke selv hva du hadde gjort før du sitter i en sånn situasjon.

Jeg hadde gjort akkurat som dere.

Har ikke hatt store brannskader selv, men her om dagen brant jeg hånden min inni kompfyren. Må si at om jeg hadde hatt slike brannskader over hele kroppen hadde det ikke vært godt å hatt på belte.

Skrevet

Ja jeg syns man burde miste førerkortet for en periode om man kjører med barn usikret. Barna er overlatt til foreldrenes dømmekraft og vurdering og det å kjøre usikret kan være så fatalt, at jeg syns alle midler bør tas i bruk.

Enkelttilfeller som et sterkt brannskadd barn blir jo litt på siden. Slike lover bør jo kunne brukes med skjønn.

Skrevet

Hva slags barn er det egentlig snakk om her? Joda, alle burde være i stand til å sørge for at en baby er skikkelig sikret i bilen. Men hva gjør du om barna på 8, 10 og 12 til stadighet mister noe på gulvet, må ta av jakka fordi det er varmt, må ta på jakka fordi det er kaldt, og generelt ikke klarer å beholde bilbeltet på? Eller om barna bare tar av beltet - kan jo ikke sitte og overvåke dem å bakspeilet konstant (det er sikkert ganske trafikkfarlig å se mer i speilet enn forover).

Husker veldig godt at min søster i 8 års alderen HATET bilbelte og tok det av så fort ingen fulgte med...

Skrevet
jeg ma si jeg reagerer litt her, :overrasket:  va om dere hadde kolidert, da hadde dere  ikke klart og holde henne fast, hadde du kunnet levt med det etterpå? det dere gjorde var ulovlig, man skal heller ikke kjore pasienter til sykehus sel man ringer ambulanse

Synes det blir litt søkt å reagere på dette eksempelet, da det er en ekstremsituasjon. Sjangsen for å kresje er veldig liten, i forhold til sjangsen for at barnet skal få livsvarige skader, dersom det ikke får behandling så snart som mulig.

Det er heller ikke bare å ringe og bestille ambulanse, dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, og det er også mange her i landet som bor så langt fra nærmeste ambulanse-sentral at det er direkte uforsvarlig å sette seg på rompa å vente.

Skrevet
Hva slags barn er det egentlig snakk om her? Joda, alle burde være i stand til å sørge for at en baby er skikkelig sikret i bilen. Men hva gjør du om barna på 8, 10 og 12 til stadighet mister noe på gulvet, må ta av jakka fordi det er varmt, må ta på jakka fordi det er kaldt, og generelt ikke klarer å beholde bilbeltet på? Eller om barna bare tar av beltet - kan jo ikke sitte og overvåke dem å bakspeilet konstant (det er sikkert ganske trafikkfarlig å se mer i speilet enn forover).

Husker veldig godt at min søster i 8 års alderen HATET bilbelte og tok det av så fort ingen fulgte med...

I mitt hode er dette veldig enkelt: Mister barna noe i gulvet som gjør at de må ta av beltet for å hente det får de vente til jeg stopper bilen. Barn dør ikke av å måtte vente litt, men de kan dø eller få store varige skader hvis det skjer noe og de ikke er sikret. Og jeg ser ikke helt hvorfor man skal være nødt til å overvåke barn på 8, 10 og 12 ang bilbelte. Så store barn klarer vel å forholde seg til en regel og spesielt hvis dette med å bruke belte er en absolutt forutsetning for at de i det hele tatt kan sitte på i en bil.

Gjest Primula
Skrevet

Dersom mine barn må ta av beltet for å ta opp noe eller ta av jakken, stopper jeg slik at de kan gjøre det. Dersom de tar av seg beltet for " moro skyld, " får de ikke sitte på bil. Så enkelt er det! Alle, både voksne og barn, skal ha beltet på til en hver tid når de kjører bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...