ally82 Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 HJELP!!!! Jeg trenger desperat hjelp er! Til helgen skal jeg besøke min gode venninne i oslo som skal være min forlover, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette... 1. hvem betaler sminke og frisør? 2. er det vanlig med gave til forlover? 3. hva annet bør jeg tenke på/ evnt. betale for? Kan noen hjelpe meg med dette, er selv veldig usikker....
Gummi Tarzan Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Du trenger ikke betale noe som helst for din forlover, mener nå jeg.. Jeg skal spandere frisør på min forlover fordi jeg gjerne vil ha henne med meg dit på den store dagen - men jeg tror ikke hun tar det som noen selvfølge at jeg skal betale..
wicci Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Jeg syns heller ikke det er en selvfølge at du skal betale noenting. Hvis du ikke "krever" at kjolen skal se sånn og sånn ut feks da. Jeg spanderer også frisør på min forlover.
Arkana Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Enig med de andre. Du trenger i utgangspunktet ikke betale noe som helst. Hvis du vil ha et ord med i laget angående kjolen synes jeg det er rett og rimelig at du betaler den. Mange synes også det er hyggelig å spandere frisør/sminke siden de da kan ordnes sammen på bryllupsdagen. Gave synes jeg ikke er nødvendig, hun blir sikkert glad hvis hun får noe, men det er neppe forventet.
Donpedro Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Jeg betalte ikke noe som helst. Og fikk heller ikke noe spandert da jeg ar for henne. Vi er hverandres beste venninner, og stilte ingen sære krav til hverandre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 Dette har jeg ikke en gang tenkt på. Det kan sikkert hyggelig å spandere frisør om man vil gjøre noe slikt sammen. Men gave?
Gjest Ballerina Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 Jeg tror jeg kommer til å spandere frisør til min forlover, men da anser vi det som gaven hun får! Min manns forlover kommer nok til å få en slags gave slik at det blir en slags likhet mellom de to og hva de får som takk for at de stiller opp på den store dagen!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Vi spandere frisør og sminkør til min forlover, og leie av smoking til hans forlover. Har egentlig aldri diskutert det, det bare blei sånn
Gjest bada Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 Jeg synes som de fleste andre her at bruden ikke trenger å kjøpe eller spandere noe som helst på forloveren. Jeg har vært forlover to ganger, og den ene spanderte frisør på meg da jeg ble med henne på den store dagen. Det var veldig hyggelig gjort, men jeg ville ikke hatt noe mot å betale selv heller. Den andre spanderte/kjøpte ingenting.
mowgli Skrevet 6. februar 2007 #10 Skrevet 6. februar 2007 Jeg spurte min forlover om hun skulle sette opp håret, for da ville jeg betale for henne som en hyggelig gest. Hun skulle ikke det så da tilbød jeg meg isteden å bestille + betale sminken for henne. Jeg følte ikke på noen måte at jeg måtte men jeg ville gjerne gjøre noe hyggelig for henne siden hun sa ja til å være min forlover
liv Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 min forlover fikk tilbud om sminking og sånt med ønsket å gjøre det selv, samt at i ettertid fikk begge forloverene bilde fra fotografen med alle fire på.
MarianneHR Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 I utgangspunktet bør det ikke koste noe å ha en forlover. Men hvis brudeparet stiller krav til kjole, hår, sminke bør brudeparet betale dette (hvertfall deler av det). De fleste velger gode venner som forlovere og kan ha en helt normal samtale om hva man forventer av hverandre. Min forlover hadde bunad i kirken og under middagen, og skiftet til en pen sommerkjole etterpå. Hun fikk fikset litt på håret av frisøren "min" mens jeg satt med ruller i, men sminket seg selv. Jeg betalte hele summen hos frisøren.
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 Men er det virkelig noen som stiller krav til hva forloveren skal ha på seg? Har aldri hørt om det.
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 Men er det virkelig noen som stiller krav til hva forloveren skal ha på seg? Har aldri hørt om det. ← Hvis bruden vil at forloveren skal matche henne så er det ikke uvanlig i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. februar 2007 #15 Skrevet 6. februar 2007 Jeg hadde en prat med min forlover angående kjolen. Det var etter å ha overhørt en diskusjon mellom en annen brud og hennes syke kontrollerende mor om forloverens antrekk. Hun som var forlover i det tilfellet var en jente som var svært usikker på seg selv. Akkurat den høsten giftet ALLE seg og alle skulle selvsagt i bryllupet til alle. Men denne jenten fikk ikke lov å bruke den pene kjolen hun hadde valgt for hun kunne komme til å overstråle bruden. Dette på tross av at kjolen verken var "brudete", hvit, offwhite eller lignende. Resultatet var at hun kom i en sekk av en svart kjole og da var brudens kontrollfreak mor fornøyd. Det jeg sa til min forlover var: Så lenge kjolen ikke er svart, grå, hvit eller beige er det fritt frem, men jeg vil gjerne vite på forhånd hva slags farge det er slik at jeg kan velge blomst til deg som passer. Hun kom i en strålende knallblå kjole som passet perfekt til henne og vårt bryllup. Hun ba meg også bestille time til frisør samme plass som jeg ble pyntet men betalte selv. Vi var fattige begge to den gangen så det var helt greit uten noen som helst diskusjon. Synes også at en eventuell gave til forloverne kan være bildet av dere 4 på dagen.
Gjest Rosin Skrevet 6. februar 2007 #16 Skrevet 6. februar 2007 Synes også at en eventuell gave til forloverne kan være bildet av dere 4 på dagen. ← Det er ikke sikkert dette passer i alle sammenhenger, og da spesielt hvis bildet er innrammet eller større enn vanlig bildestørrelse (9*13?, 10*15?). Våre forlovere kjente ikke hverandre, kommer fra ulike steder i landet og kommer sikkert ikke til å se hverandre igjen før evt runde dager eller sølvbryllup. Dersom jeg hadde vært forlover hadde jeg syns det var greiest uten gave. Så slipper brudeparet å stresse med det. Men det skal være en gave, ville jeg blitt mer glad for en flaske vin eller en blomst enn et innrammet bilde. Jeg tror at dersom bildet var stort eller innrammet, at jeg kanskje ville ha følt et press om å ha bildet framme i og med at brudeparet har brukt penger på dette. Noe jeg sikkert ikke ville vært interessert i. Hadde bildet vært i albumstørrelse ville det vært greit, da kunne det fått plass i albumen sammen med andre bilder fra bryllupet.
IdaC Skrevet 7. februar 2007 #17 Skrevet 7. februar 2007 Jeg hadde to forlovere og betalte verken kjole eller frisøren deres. De fikk gave fra meg som takk for hjelpen etter at vi kom tilbake fra bryllupsreisen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. februar 2007 #18 Skrevet 7. februar 2007 Hvis bruden vil at forloveren skal matche henne så er det ikke uvanlig i det hele tatt. ← Ja, men hvor vanlig er det at bruden vil at forloveren skal matche, da? Hun vil vel ikke ha henne i hvit kjole heller?
Arkana Skrevet 7. februar 2007 #19 Skrevet 7. februar 2007 Jeg tror at dersom bildet var stort eller innrammet, at jeg kanskje ville ha følt et press om å ha bildet framme i og med at brudeparet har brukt penger på dette. Noe jeg sikkert ikke ville vært interessert i. ← Helt enig. Jeg hadde ikke vært interessert i å ha et innrammet bilde av brudeparet + meg stående framme. (Tror en del mennesker bør tenke litt over hvor interessant deres eget bryllup egentlig er for andre enn dem selv.) Et bilde jeg kan ha i album er bare fint, men på veggen/stående framme vil jeg ikke ha andre bryllupsbilder enn mine egne.
Kara W Skrevet 7. februar 2007 #20 Skrevet 7. februar 2007 Hva du betaler kommer ann på hva du krever av henne (og selvfølgelig hva du/dere føler!). Hvis du kun krever at hun skal ta seg litt tid med utseende, og ellers være blid og litt oppmerksom på bryllupsdagen, så synes jeg ikke at du trenger å betale for noe. Hvis du derimot krever at hun skal ha oppsatt hår, en spesiell kjole etc. så synes jeg der er greit om du tilbyr deg å betale for noe av det (begges økonomi tatt i betraktning). En gave er en hyggelig gest som du kan komme med etter bryllupet hvis du føler det er riktig. Dette synes jeg burde være et minne fra dagen, f.eks et bilde av dere sammen, eller en flaske av vinen dere drakk under middagen. Jeg har valgt å gi ansiktsbehandling og manikyr til forloveren min som jule/bursdags-gave. Hun ville selv få hår og sminke ordnet på samme sted som meg på selve dagen, så det slapp jeg å tenke på. Jeg kommer også til å spandere en liten bukett på henne på dagen, og betaler for halve kjolen. Og siden noen spurte, ja det finnes bruder som "krever" at forloverens kjole står i stil med brudens. Jeg er en selv. Det vanligste er da at forloverens kjole er samme farge som detaljene på brudens kjole, og at stilen/snittet er den samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå