Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I desemer har man halv skatt.

Men noen sa til meg at man har 1 lønning uten skatt på sommeren? (eller at man betaler skatt men det er fordelt utover året).

Fikk også høre at den skattefrie mnd var den mnd man hadde ferie? Eh, nå skjønner jeg ingenting!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe veldig vanlig, så vidt meg bekjent. Men feriepengene er jo skattefri, da, eller dvs vi har allerede skattet fra de året før.

Skrevet
Ikke noe veldig vanlig, så vidt meg bekjent. Men feriepengene er jo skattefri, da, eller dvs vi har allerede skattet fra de året før.

*kremt*

Det stemmer vel ikke helt. Vi skatter av de samme år som de utbetales (det vil si trekkes mer i skatt av vanlig lønn for å få feriepengene utbetalt uten trekk).

Skrevet

Det er feriepengeutbetalingen som er trekkfri. Den skatten det beregnes at du skal betale i løpet av året, fordeles på 10,5 måneder. Så blir det halvt trekk i desember, og trekkfritt som regel i juni, når feriepengene kommer istedenfor lønn, slik de fleste gjør det.

Desemberlønn og feriepenger er like skattepliktige som all annen lønn, men skatten betales altså de andre månedene. En slags tvangssparing til ferie og julegaver.

Skrevet

OK føler meg helt dum her.... Forstår ingenting!

Så det vil si, de feriepengene jeg får altså 14.700 er alt jeg får den mnd jeg tar ferie?

Har av en eller annen grunn missforstått veldig og trodd at en mnd på sommeren var "skattefri" og at jeg da fikk all lønn utbetalt.......... Så da tenkte jeg å ta de "ekstra " pengene å spytte i en ferie. Huff dette var skikkelig nedtur......

Skrevet

Stemmer det, feriepengene kommer istedenfor lønn i ferien.

Men jeg tror ikke du er alene om å misforstå. Blant annet er det ganske mange på trygd som synes det er skikkelig urettferdig at de ikke får "skattefrie" feriepenger.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så veldig urettferdig, man får jo trygd i 12 måneder i året istedenfor. Og feriepengene er altså også skattepliktige, de er bare trekkfrie når de utbetales.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan risikere å få både feriepenger og lønning den mnden, hvis du f.eks jobber deltid med "timebetaling" og ikke mndlønn.

Er noen regler her som enn bør sette seg inn i.

Enten så kan man få lønn eller feriepenger.

Feriepenger som regel da denne er større en lønna.

Forskjellige regler om man har fastmnd lønn eller timebasert lønn.

Hvis du f.eks jobber gjennom et vikarbyrå/bemanningsbyrå med timebasert lønning. Da får du både lønn og feriepenger den mnd.

Jeg har både fått feriepenger og lønn samme mnd selv.

Skrevet

Vi får vel kun feriepenger i juni og evt tillegg, så får vi lønn når vi er på ferie

Skrevet
Du kan risikere å få både feriepenger og lønning den mnden, hvis du f.eks jobber deltid med "timebetaling" og ikke mndlønn.

Er noen regler her som enn bør sette seg inn i.

Enten så kan man få lønn eller feriepenger.

Feriepenger som regel da denne er større en lønna.

Forskjellige regler om man har fastmnd lønn eller timebasert lønn.

Hvis du f.eks jobber gjennom et vikarbyrå/bemanningsbyrå med timebasert lønning. Da får du både lønn og feriepenger den mnd.

Jeg har både fått feriepenger og lønn samme mnd selv.

Joda, om du jobber timebasert og får betalt etterskuddsvis kan utbetalingene fint falle samtidig. Du får likevel ikke lønn for den perioden du er på ferie. Det er jo bare en utbetaling av lønn du tjente opp måneden før. Problemet for mange er at det da blir to måneder til neste lønning igjen, du har jo ikke tjent opp noe den måneden du har vært på ferie. Uansett får du aldri lønn for å være på ferie, det er feriepenger som er opptjent året før det er snakk om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...