Cata Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Jeg er rimelig blank på dette så håper på hjelp. For noen år siden kjøpte jeg min første leilighet. Hadde spart en del så jeg slapp unna med å låne 80% av kjøpesummen. Nå har jeg vært flink og betalt ned ekstra på lån sånn at jeg nærmer meg et restlån på 60% av kjøpesummen. Dermed øyner jeg mulighet for refinansiering og litt snillere rente etterhvert (kan jo passe bra nå når renta er på vei opp igjen). Regner med at leiligheten har steget i verdi på de årene som har gått siden jeg kjøpte, men må vel ha den taksert for å få vite hvor mye det i så fall dreier seg om. Hvor henvender man seg for å få bolig taksert i et slikt tilfelle? Banken? Eiendomsmegler?
Kaffeavtalen Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Hør med banken. De har ofte en avtale med en eiendomsmegler til slike oppdrag
Cata Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2007 En hvilken som helst bank? (Jeg har ikke lånet i en lokal bank.)
Arkana Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 En venninne av meg gjorde nettopp det samme. Hun tok bare kontakt med en tilfeldig megler som hadde gratis verdivurdering (tror vel alle har det) og de gav henne en skriftlig verdivurdering som hun tom med til banken og det var nok for å kunne refinansiere banken. Enkelte banker krever takst av takstmann, men det må du høre med din bank om.
Lourdes Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Noen banken klarer seg med meglers verdivurdering (som du ofte kan få gratis). Bankene har også egne systemer for å beregne en forsiktig markedsverdi av boligen, men som oftest gir meglere en høyere og mer nøyaktig verdifastsettelse.
Pasha Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 da vi skulle ha ny takst på leiligheten vår (slik at vi kunne stille den som pant på billånet for å få lavere rente der)..ringte vi en megler og han foretok verdivudering over telefon og vi fikk tilsendt taksten i posten helt gratis. Han tok taksten utifra beliggenhet og hva andre leiligheter i område ble solgt for. han tok også hensyn til hvordan standard det var her (fortalte han det).. men det er mulig du må ha en nøyere enn for å få ned huslånet
Cata Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2007 Tusen takk for tipsene. Får skrive en pen liten mail til banken og forhøre meg. Kanskje de har noen samarbeidspartnere her jeg bor som kan foreta taksten, hvis de ikke "fjerntakserer".
Gjest Turi Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Dersom du har en bank som er del av et større konsern/allianse, burde det ikke være noe problem. Min bank godtar verdivurdering fra egen megler eller fra takstmann - ikke andre meglere. De dekker evt. kostnad fra megler (noen meglere tar betalt for verdivurdering når du ikke skal selge). Ved refinansiering vil mange banker betale verdivurdering/takst for deg, men det er vel om du bytter til dem.
Cata Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2007 Jo, jeg har i Sparebank1 og de har jo avdelinger over hele landet så det burde gå bra. Kanskje den lokale banken finner ut at jeg er et lukrativt prosjekt og prøver å fiske meg som kunde. Av og til er det litt upraktisk å ha banken et helt annet sted enn der man bor.
Gjest Turi Skrevet 8. februar 2007 #10 Skrevet 8. februar 2007 Med Sparebank1 bør det ikke være noe problem å få en gratis verdivurdering fra deres megler der du bor som holder i banken. Er det ikke Sparebank1 der du bor da, trodde de var de fleste steder?
Cata Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 8. februar 2007 Joda, det er Sparebank1 her også, men jeg har lånet i en filial i en helt annen landsdel og vet ikke hvor mye de samarbeider på landsbasis.
liv Skrevet 8. februar 2007 #12 Skrevet 8. februar 2007 Etter hva jeg har forstått så samarbeider de ikke i det hele tatt! Prøvde å overføre penger i en annen Sparebank1, men det gikk ikke.
Gjest Turi Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Hvor mye de samarbeider bankene i mellom aner jeg ikke, men de tar sikkert en verdivurdering fra den lokale megleren som grunnlag for refinansiering. snakk med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå