Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leter etter en oppskrift på litt søtere scones enn de som man bruker som rundstykker. Jeg tenker da på slike med sjokoladebiter i.

fikk en slik en på et bakeri en gang, og jeg har ikke klart å glemme den siden.

noen som kunne ha hjulpet meg med en god oppskrift?

(Arkana :sjenert: ? )

Endret av Luzi
Skrevet

Forresten, fant denne på Nrks nettsider.

Grove scones med hasselnøtter og rosiner (8 store scones)

5 dl hvetemel

3 dl sammalt hvete, grov eller

grovbakst

100 g smør, romtemperert

1 dl sukker

1 1/2 ss bakepulver

2 dl matyoghurt eller kesam

2 dl melk

100 g hasselnøtter

150 g rosiner og tørkede aprikoser

revet skall av 1/2 appelsin og/eller sitron

Grovhakk hasselnøttene og rist dem i en tørr panne over middels varme. De skal bli lett gyllene. Avkjøl. ( Nøttene må ikke ristes men de får en bedre smak hvis du gjør det.) Kutt aprikosene i små biter. Smuldre smøret sammen med hvetemel og sukker.Bland raskt inn de andre ingrediensene ( spar litt nøtter til pynt) til en jevn deig. Deigen må ikke arbeides for mye. Del deigen i to og form hvert emne til en rund leiv, ca. 3 cm. tykk på et smurt stekebrett el.l. Skjær hver leiv i fire trekanter med en kniv dyppet i mel. Pensle med vann eller melk og dryss over resten av nøttene. Stek sconesen ved 220 grader i 15 minutter. Avkjøl på rist.

Tips:

Litt revet limeskall kan også brukes i deigen. 2 dl matyoghurt kan erstattes med melk. Hasselnøtter kan byttes ut med valnøtter, pecan eller pistasj. Og rosiner og aprikoser med annen tørket frukt. Eller dropp tørket frukt og tilsett 1 revet eple og 75 g hakket mørk sjokolade. Tilsett gjerne solsikke- eller gresskarkjerner om du ønsker det.

http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1649624

Skrevet

Denne oppskriften kommer fra en engelsk bakebok jeg kjøpte for noen år siden. Har prøvd dem, de er gode:

Sjokoladescones (9 stk.)

225 g hvetemel, siktes

2-3 ts bakepulver

60 g smør

1 ss sukker

50 g hakket sjokolade

ca. 1 1/2 dl melk

Ha melet i en bakebolle og smuldre smøret i dette. Rør inn sukker og sjokolade.

Tilsett melk til passe deig. Form til scones på den måten du vil. I denne oppskriften klemmer du deigen ut til et raktangel (10 x 15 cm, ca 2,5 cm tykk) og deles opp i 9 firkanter. Pensles med melk. Stek på 220 grader i 10-12 minutter.

Skrevet

så få ingredienser, emera! hvis den funker blir jeg glad:)

Skrevet

Hvis du ikke husker hvilket bakeri det var, så var det nok Godt Brød. De har grove, men søte scones med sjokoladebiter.

Gleder meg til å høre resultatet av oppskriften! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...