Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å ta lappen nå, men jeg må betale alt selv og heller ingen øvelseskjører med meg.

Så, nå etterhvert kommer penger til å bli et lite problem. Å jeg vil ta kjøretimer regelmessig og jeg vil ikke stoppe opp nå for da glemmer jeg lett :(

Jeg skal etterhvert kjøpe bil og har sett på en del jeg kunne tenke meg.. Kommer nok ikke til å bruke mer enn 30 000 kr på bil.

Men det jeg tenkte var å ta opp ekstra billån som jeg bruker på lappen i tillegg hvis jeg ikke har mer penger å bruke på kjøretimer.. Har jo forstått at forbrukslån ikke er tingen.

Er da det å ta opp ekstra billån lurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slik jeg har forstått det blir ikke et billån betalt ut til deg, men til bilens forrige eier, altså forretningen eller privat personen du kjøper bil av. Så i ditt tilfelle er kanskje en avbetalingsplan med kjøreskolen et bedre alternativ sammenlignet med forbrukslån. Der jeg lærte å kjøre var dette en vanlig løsning, og jeg vet at flere av mine venner har benyttet seg at betalingsavtaler. Så kjøreskolene er nok klar over at dette er en stor utgift for de fleste.

En digresjon, men er det ingen i din omgangskrets som kan øvelseskjøre sammen med deg? Som du ikke har tenkt på eller spurt allerede.

Endret av Bobeline
Skrevet
Slik jeg har forstått det blir ikke et billån betalt ut til deg, men til bilens forrige eier, altså forretningen eller privat personen du kjøper bil av.

Sist da mannen kjøpte en gammel bruktbil privat lånte han penger i banken, han var da selv i banken å tok ut pengene for å betale bilen.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Hadde også tenkt å kjøpe meg bil til rundt 30 000, men så fant jeg bare banker som lånte ut til å kjøpe bil som var 10 år eller nyere, og da ble det plutselig litt vanskelig å finne bil til under 30 000.. :(

Skrevet
Slik jeg har forstått det blir ikke et billån betalt ut til deg, men til bilens forrige eier, altså forretningen eller privat personen du kjøper bil av. Så i ditt tilfelle er kanskje en avbetalingsplan med kjøreskolen et bedre alternativ sammenlignet med forbrukslån. Der jeg lærte å kjøre var dette en vanlig løsning, og jeg vet at flere av mine venner har benyttet seg at betalingsavtaler. Så kjøreskolene er nok klar over at dette er en stor utgift for de fleste.

En digresjon, men er det ingen i din omgangskrets som kan øvelseskjøre sammen med deg? Som du ikke har tenkt på eller spurt allerede.

Sambo har tatt ut lån til bil og han fikk summen han lånte inn på konto. Kan snakke med kjørelæreren min mer om betalingsplan.. TIl nå har jeg bare ikke betalt de 2 siste gangene p.g.a bankkort-trøbbel og bankbytte..

Ingen av mine venner har lappen nesten og jeg har ikke venner som er over 25 heller så det blir vanskelig.

Hadde også tenkt å kjøpe meg bil til rundt 30 000, men så fant jeg bare banker som lånte ut til å kjøpe bil som var 10 år eller nyere, og da ble det plutselig litt vanskelig å finne bil til under 30 000.. :(

Det kommer jo ann på hvilken bil du skal ha..

Jeg ser på biler som er 1996 eller nyere, men jeg skla ha konebil. Jeg vil ha en fungerende fremkomsmiddel som fungerer og ser greit ut. Så om min bil bare har 90 hk så er det fint for meg :) Man betaler jo mer for å få mer hestekrefter. Jeg har sett mange opel corsa som man fr billige og de er enkle og greie og bruker lite bensin :)

Skrevet

hva med elektrisk bil? da slipper du masse avgifter osv, ikke årsavgift etc. og bare å plugge'n i kontakten! :)

hva med å spørre om flexilån eller noe i banken? jeg fikk låne 10000 kr selv om jeg ikke eide bolig, hadde noen tusen på BSU, så kanskje det som gjorde det.. men det er verdt et forsøk uansett! Banken vil jo ha fornøyde kunder!

Skrevet
hva med elektrisk bil? da slipper du masse avgifter osv, ikke årsavgift etc. og bare å plugge'n i kontakten! :)

hva med å spørre om flexilån eller noe i banken? jeg fikk låne 10000 kr selv om jeg ikke eide bolig, hadde noen tusen på BSU, så kanskje det som gjorde det.. men det er verdt et forsøk uansett! Banken vil jo ha fornøyde kunder!

Slipper man årsavgift med elektrisk bil?

Men typisk meg å glemme å plugge inn ledningen.. Men vi bor i byen så vi har ikke garasjeplass :forvirret:

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg ser på biler som er 1996 eller nyere, men jeg skla ha konebil. Jeg vil ha en fungerende fremkomsmiddel som fungerer og ser greit ut. Så om min bil bare har 90 hk så er det fint for meg :) Man betaler jo mer for å få mer hestekrefter.  Jeg har sett mange opel corsa som man fr billige og de er enkle og greie og bruker lite bensin :)

Må være 97 eller nyere nå da ;) (10 år eller nyere på kjøpstidspunktet er relgelen hos dnbnor) Ble konebil på meg og :ler: Renault Clio, 2001 modell ;)

Skrevet
Sambo har tatt ut lån til bil og han fikk summen han lånte inn på konto. Kan snakke med kjørelæreren min mer om betalingsplan.. TIl nå har jeg bare ikke betalt de 2 siste gangene p.g.a bankkort-trøbbel og bankbytte..

Ingen av mine venner har lappen nesten og jeg har ikke venner som er over 25 heller så det blir vanskelig.

Jeg betalte ikke mitt førerkort selv, så jeg vet ikke hvor mye et førerkort koster. Men det er jo kjent at det å ta førerkort er en investering som koster litt (mye). Og jeg er enig i din tanke om at det er lurt å ta alt under ett og ikke ha for mange og lange pauser mellom hver gang.

Ikke var jeg klar over at et billån kan betales ut til bilkjøper, og ikke til selger. Mitt billån ble betalt rett til bilselger (en forretning) så jeg trodde at det var slik bestandig. Men angående billån, det kan være lurt å undersøke om det er noen bank som har billånkampanje. Da er det gjerne bedre betingelser siden kampanjen skal trekke nye kunder.

Jeg ser på biler som er 1996 eller nyere, men jeg skla ha konebil. Jeg vil ha en fungerende fremkomsmiddel som fungerer og ser greit ut. Så om min bil bare har 90 hk så er det fint for meg :) Man betaler jo mer for å få mer hestekrefter.  Jeg har sett mange opel corsa som man fr billige og de er enkle og greie og bruker lite bensin :)

De små konebilene er søte de :) Min første bil var en slik. Og uansett hvor stor eller liten en bil er, så kommer en lengst med å være forsiktig. Det merker i hvertfall jeg på forsikringen min...

Skrevet
Jeg betalte ikke mitt førerkort selv, så jeg vet ikke hvor mye et førerkort koster. Men det er jo kjent at det å ta førerkort er en investering som koster litt (mye). Og jeg er enig i din tanke om at det er lurt å ta alt under ett og ikke ha for mange og lange pauser mellom hver gang.

Ikke var jeg klar over at et billån kan betales ut til bilkjøper, og ikke til selger. Mitt billån ble betalt rett til bilselger (en forretning) så jeg trodde at det var slik bestandig. Men angående billån, det kan være lurt å undersøke om det er noen bank som har billånkampanje. Da er det gjerne bedre betingelser siden kampanjen skal trekke nye kunder.

De små konebilene er søte de  :) Min første bil var en slik. Og uansett hvor stor eller liten en bil er, så kommer en lengst med å være forsiktig. Det merker i hvertfall jeg på forsikringen min...

Jeg har regnet ut litt hvor mye det koster og det er rundt 25 000 kr kanskje litt mer :(

Ja jeg skal se litt rundt og spør dere på KG om billån :ler:

Men betaler man mindre i forsikring hvis man er forsiktig?

Jeg er jo ikke en som kjører rund bare for å kjøre rundt, kanksje litt i begynnelsen fordi jeg er stolt, hehe. Men da kjører jeg heller mye til bestemte steder. Jeg skal kose meg i konebilen min ;)

Skrevet

Dersom man skal ta billån med pant i bilen, får man bare dekket en viss del av lånesummen, da biler synker raskt i verdi. Vi utvidet huslånet da vi tok opp billån. Dersom du skal ta opp lån for å ta lappen, må du nok ta opp forbrukslån. :)

Skrevet
Jeg har regnet ut litt hvor mye det koster og det er rundt 25 000 kr kanskje litt mer :(

Ja jeg skal se litt rundt og spør dere på KG om billån :ler:

Men betaler man mindre i forsikring hvis man er forsiktig?

Jeg er jo ikke en som kjører rund bare for å kjøre rundt, kanksje litt i begynnelsen fordi jeg er stolt, hehe. Men da kjører jeg heller mye til bestemte steder. Jeg skal kose meg i konebilen min ;)

Forsikringssummen er avhengig av hvor i landet du bor, kjørelengde pr år, bilens verdi og modell og slikt, og om du har tjent opp bonus.

Skrevet
Dersom man skal ta billån med pant i bilen, får man bare dekket en viss del av lånesummen, da biler synker raskt i verdi. Vi utvidet huslånet da vi tok opp billån. Dersom du skal ta opp lån for å ta lappen, må du nok ta opp forbrukslån. :)

ok, forbrukslån vil jeg ikke ha :(

Forsikringssummen er avhengig av hvor i landet du bor, kjørelengde pr år, bilens verdi og modell og slikt, og om du har tjent opp bonus.

Ok :) Trodde det bare var var avhengning av hvor gammel biler er og om jeg er over eller under 25.

Skrevet (endret)
Ok :) Trodde det bare var var avhengning av hvor gammel biler er og om jeg er over eller under 25.

Forsikring er det også lurt å undersøke. Du kan få billigere forsikring ved å være totalkunde (med innbo-, reise- og bilforsikring i ett) og samle alt av forsikringer i ett selskap. Videre tror jeg (men dette er bare noe jeg tror) at en må ha fullkasko forsikring på belånte biler. Forsikringsselskapet jeg bruker, gir bonus etter alder for nye kunder som ikke har hatt bilforsikring tidligere. Og kjøre r en skadefritt så vil denne stige.

Jeg har ikke kjørt skadefritt, og forsikringen min koster i dag 25.000,- i året. Men når jeg ringte rundt for å forhøre meg om andre tilbud var det billigste alternativet for min ulykkeshistorie og biltype opp mot 30.000,- kroner. Så på forsikring er det også muligheter for å spare penger.

Aldersgrensen som du nevner, varierer også fra selskap til selskap.

Endret av Bobeline
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg tok opp lån til både lappen og bil.

gikk i banken med mamma og hørte om jeg fikk lån på 22 000 til lappen, det stod på kontoen dagen etter,

et par år etter kjøpte jeg bil, gikk i banken og sa jeg skulle ha lån, "hvor mye ville jeg ha?", tok vel 60 000 om jeg ikke husker feil. bilen kosta 45 000. mannen i banken spurte hvor mye bilen kosta, og om jeg ville ha mer til forsikring o.l. dett var dett.

var i banken klokka ni mandag, samme kveld overførte jeg penger og tirdag henta jeg bilen.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg hadde forresten lån og forsikring i sparebank1, var 18 (og lærling) da jeg tok lappen, og 19 da jeg kjøpte bil.

Skrevet

Så fort alt det gikk!

Men tok du opp forbrukslån?

Hvor lang tid brukte du på å nedbetale det?

Skrevet

Du kan få forbrukslån i banken også vet du. Da er det vel en bedre rente enn om du bruker Citibank og de andre greiene på markedet.

Skrevet
Du kan få forbrukslån i banken også vet du. Da er det vel en bedre rente enn om du bruker Citibank og de andre greiene på markedet.

Men jeg vil ikke ha forbrukslån.. Hadde vært greit om jeg bare kunne ta opp litt mer til bil så bruke overskudder der til å ta ferdig lappen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...