Gjest gjesta Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 I steden for og spør hva meningen med livet er. Så spør jeg heller Hva er meningen med døden ?
CoolDuckie Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 I steden for og spør hva meningen med livet er. Så spør jeg heller Hva er meningen med døden ? ← Døden har ingen spesiell mening i mitt verdensbilde. Alle pattedyr har et bregrenset livsløp som til en viss grad ser ut til å være preprogrammert. Fra et evolusjonsperspektiv er det vel nyttig for for å sikre nylæring og for å gi nye genkombinasjoner en sjans. Fra et "biological engineering" perspektiv er det kanskje grunnet i begrensninger ved selve fysiologien til mennesket- at det kan skje tilfeldige feil med menneskets DNA osv. Den høye kreftforekomsten hos eldre er vel relatert til dette. CoolDuckie
Gjest Eir Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Meningen med døden er å gi rom for nytt liv. Noe må dø og forsvinne, for at noe nytt skal kunne bli født.
Furstina Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 I steden for og spør hva meningen med livet er. Så spør jeg heller Hva er meningen med døden ? ← Åh vilken intressant fråga. Döden kan verka meningslös många gånger. Särskilt när ett ung aktiv människa dör och lämnar sörjande familj och vänner bakom sig. Det blir ett stort hål i tillvaron för många människor. Vad är det för mening med det? Jag tror frågan hänger väldigt ihop med vilken livssyn och tro man har. För mig som inte tror på Gud är det väl svårt att säga att det finns någon mening i det. Jag tror i alla fall att VI ger döden och andra tragedier mening genom att minnas, genom att reflektera över livet. För min farfar tror jag att döden hade en mening. Han väntade på döden sedan flera år, när hans fru hade dött, hans hälsa blev sämre, han var ensam i vardagen och hamnade på sjukhus med jämna mellanrum. För honom hade döden en mening - att avsluta livet. Han var färdig med det och längtade efter den mot slutet. Annars tycker jag att Eir skrev något jag håller med om Meningen med døden er å gi rom for nytt liv. Noe må dø og forsvinne, for at noe nytt skal kunne bli født. ←
Snuppao Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Åh vilken intressant fråga. Döden kan verka meningslös många gånger. Särskilt när ett ung aktiv människa dör och lämnar sörjande familj och vänner bakom sig. Det blir ett stort hål i tillvaron för många människor. Vad är det för mening med det? Jag tror frågan hänger väldigt ihop med vilken livssyn och tro man har. För mig som inte tror på Gud är det väl svårt att säga att det finns någon mening i det. Jag tror i alla fall att VI ger döden och andra tragedier mening genom att minnas, genom att reflektera över livet. För min farfar tror jag att döden hade en mening. Han väntade på döden sedan flera år, när hans fru hade dött, hans hälsa blev sämre, han var ensam i vardagen och hamnade på sjukhus med jämna mellanrum. För honom hade döden en mening - att avsluta livet. Han var färdig med det och längtade efter den mot slutet. Annars tycker jag att Eir skrev något jag håller med om ← Veldig godt svar Furstina. Jeg har så mange ganger erfart at døden har en mening. Jeg tror at når vi blir gamle og har levd et langt liv, så blir vi på en måte "mett av dager". Livet endrer seg, venner og slektninger blir borte, helsa skranter kanskje. Jeg har stor forståelse for at døden blir hilst velkommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå