Gå til innhold

Plettfri vandel for å bli sosionom

Angrende

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt anmeldt for nasking 2 ganger. Det er snakk om beløp under 50-lappen. Jeg er midt i en sosionom utdannelse, og lurer på om det vil være umulig for meg å få jobb som sosionom etter utdannelsen? Det er klart at jeg skammer meg ubeskrivelig over hva jeg gjorde. Men det er ingenting jeg kan gjøre med fortiden.

Er det noen som kan si hvordan dette vil påvirke fremtiden min?

Takk for seriøse svar :sjenert:

Endret av Angrende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting slettes fra vandelsattesten, og hvor lenge man må vente kommer an på hvor alvorlig forbrytelsen er. Ta kontakt med politiet dersom du lurer på når naskingen vil være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener da det er mer graverende ting skolen (nye studenter må levere attest fra høsten) og arbeidsgiver ser etter. Ting som kan gjøre deg uskikket til å jobbe med f.eks. barn.

Da tenker de nok på overgrep og andre alvorlige straffbare forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at småforbrytelser blir fjernet fra vandelsattesten etter noen år. Men alt er å finne på en utvidet vandelsattest, men denne brukes gjerne til andre formål og andre yrker som krever absolutt plettfri vandel.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du leverer utfyllende vandel, som alle som kan komme til å jobbe med barn må, så kommer det opp om du har gjort seksualforbrytelser/ting mot barn. Nasking, ja til og med drap kommer ikke med på den attesten så det er bare å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det som Bobeline sier. Det er imidlertid begrensninger på hvilke arbeidsgivere som kan be om en såkalt "uttømmende politiattest". Her vil alt, med unntak av saker som er oppgjort med forenklede forelegg, være registrert.

Her finner du forøvrig en god artikkel om saken:

http://www.ung.no/art/?id=1132&shw=KRIMINALITET

Det finnes også andre registre, som bøteregister og anmeldelsesregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Kan ikke tro at det vil ha noe å si. Trodde også at det var ting som vold eller seksualforbrytelser de så etter i ditt tilfelle?

Vet hvertfall om en som søkte en jobb, hvor de krevde å så se vandelsattest (ikke helsevesenet). Han hadde vært involvert i fyllekjøring og noe annet, ikke så alvorlig i sin ungdom. De sa at dette var irrelevant for den jobben han søkte, og han fikk den.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

tviler på at naskingen din skulle ha noe å si for å komme inn på utdanningen, det er som en annen nevner her brudd på mer alvorlige ting som de ser etter. seksuelle overgrep osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forstått det er det slik at det kun er seksuelle lovbrudd som blir sjekket opp, og at dette gjerne i forbindelse med arbeid med barn og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur ned på politistasjonen og spurt om du kunne få se på vandelen din. Regner med at den den er plettfri i og med at forholdene er så langt tilbakei tid. Hadde det ikke vært deilig å slippe å bekymre deg mer?

Lykke til med studiene og fremtidig jobb!

Hilsen nyutdannet vernepleier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet sosionom, ved jobb intervjuer har jeg med en vandels attest,på den står det at jeg har ingenting som tilsier brudd på barnevernsloven.

Da jeg var ung og dum ble jeg tatt for drikking på offentlig sted, fikk en bot- betalte den, men jeg tror den ligger under " sedlighet" og får dermed ikke konsekvenser senere, det tror jeg ikke det vil gjøre i din sak heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at det skal komme noe på vandelsattesten må man ha blitt dømt i en rettsak, altså du må ha fått en dom. Forenklet forelegg kommer ikke på vandelsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...